Carnevale - carne levare - a hús elhagyása
avagy - Húshagyó Kedd - a Karnevál vége
Az idén február 12.- re esik a húsvéti böjt kezdete . A hónap latin neve, Februarius a klasszikus szerzők szerint a szabin februm, „tisztulás” szóból ered . Ilyenkor a gastroblogokat böngészve meglepődve tapasztalom hogy sehol egy utalás a 40 napos böjtre , esetleg elvétve 1 - 2 Valentin napi csoki szívecske receptje csorgatja a nyálunkat . Sok helyen olvasom hogy: elegem van már a télből , a sok hóból , no e depressziós nyavalygásból legyen elegünk .
Mert a böjt nemcsak testi megtisztulást eredményez hanem a lelkivilágunkra is megújító hatással van . A régi emberek a lelki böjt alatt lecsendesedtek, elhagyva minden mulatozást és csendes imával , meditációval készültek a feltámadásra. Amellett, hogy a böjti ételeket fogyasztották, kellő komolysággal, az alkoholt a 40 napra letették.
Mert a böjt nemcsak testi megtisztulást eredményez hanem a lelkivilágunkra is megújító hatással van . A régi emberek a lelki böjt alatt lecsendesedtek, elhagyva minden mulatozást és csendes imával , meditációval készültek a feltámadásra. Amellett, hogy a böjti ételeket fogyasztották, kellő komolysággal, az alkoholt a 40 napra letették.
Ha ezeket a régi szokásokat nem örökítjük át a fiatal generációkra , ha nem mutatunk hathatós példát a gyerekeknek , akkor tovább folytatódik a téltől és ünnepektől megviselt, cukrokkal , erős fűszerekkel és nehéz, zsíros ételekkel tömött bendőnk elsavasítása , terjed a depresszió és a civilizációs betegségek ! Arról már ne is beszéljünk hogy egyre többen vannak - főleg fiatalok - akik a stressz oldására az alkoholhoz és a drogokhoz nyúlnak . Ezek aztán generálják a viselkedés erkölcsi ficamait , az erőszakot , a bűnözést . Ijesztő perspektívák amelyeknek nagy része már szomorú valóság !
Uram, Jézus
Krisztus, ki az emberi testnek kínyességét és tobzódását akarván
zabolázni, életednek példájával nemcsak negyven egész nap éhezél
érettünk; de halálod óráján is szomjúságod oltására ecetet és epét
választál: adjad, hogy én is minden tobzódástúl; részegségtűl és
testemnek gyenge, kínyes táplálásátúl megoltalmazzam magamat; és a
mennyei boldogságnak édességét megkóstolván, ne légyen nagy gondom a
férgek eledelének hizlalására, hanem minden erőmmel csak a te mennyei
lakodalmodba kívánkozzam. Ki élsz &c. Amen.
(részlet)
időszaka mit jelent
ma, mire kötelezi a mai hívőt, a mai embert? Az egyház látszólag sokat
engedett szigorából, de vajon milyen mélyebb megfontolás alapján?
Könnyített
tiltásain, de nem összeszedettségünk kárára. Amennyiben enyhített
föltételein, oly mértékben igényli, hogy minél teljesebb figyelmet
szenteljünk a lényegnek, nevezetesen a liturgiában megjelenített
szenvedéstörténetnek.
A modern világ többek közt két rendkívül fontos dolog jelentését mosta el bennünk. Az egyik a bűné, a másik a vezeklésé.
PILINSZKY: Hitünk
„iskolája”
(részlet)
A nagyböjti időszak,
végén Jézus kereszthalálával és föltámadásának dicsőségével, az egyházi
év legfontosabb fejezete. Hitünk legélesebb kontrasztjait egyesíti
magában, s oldja fel végül valamennyiünk feltámadásának reménységében.
Bűn
és lemondás, szenvedés és öröm, halál és föltámadás: hitünk és életünk
minden színe jelen van itt, s méghozzá a maga teljességében,
legtelítettebb állapotában. A szenvedés itt kapja meg végérvényes
jelentését a bűn rettenetes valóságával való összefüggésében. Eszerint a
lemondás egyszerre jelenti az öröm és a szenvedés iskoláját. Ha nem
volna szenvedés, talán örökre megmaradnánk a bűn állapotában. De a
csapások kimozdítanak a rosszból. Ezért beszélhetünk a szenvedés
kegyelméről, s a szenvedésről, mint az igazi öröm kezdetéről.
MInd egy szóig igaz.
VálaszTörlés