Oldalak

2020. február 27., csütörtök

Hamvazószerda



   Hamvazószerda


“Hamvazószerda jele, szürke hamuja arra figyelmeztet, ami sorsunkban törékeny, emberségünkben esendő. ” – írta Pilinszky János.        A hamu már az Ószövetségben a bűnbánat jele volt, és Jézus is említi. A korai Egyházban a bűnbánókat nagyböjt elején – miután bűneiket megvallották, és kirótták rájuk az elégtételt – szőrzsákba öltöztették, a püspök hamut hintett a fejükre, és kiutasította őket a templomból, ahogyan a bűnbe esett első emberpárt Isten a paradicsomból. Egyes hívők bűnbánatuk jeléül magukra vették a hamu jelét, és a 11. századtól ez általános előírás lett.


Ezen a napon a pap a mise előtt az előzőévi virágvasárnapkor szentelt barkákból elégetésük után nyert hamut szentel és a híveket meghinti , a halál és a mulandóság bélyegét nyomva homlokaikra . A behintéskor mondott ez igék : " Emlékezzél meg ,ember , hogy por vagy és porrá leszel "...mint ahogy a régi nyelvemlékünkben a Halotti beszéd és könyörgésben szerepel : "Latiatuc feleym ʒumtuchel mic vogmuc. ýſa pur eſ chomuv uogmuc"

Idősebb Pieter Bruegel: A farsang és a böjt harca



A tél és a tavasz határmezsgyéjén, a karnevál és a nagyböjt, a húshagyó kedd és a hamvazószerda választóvonalán látszólag két, egymással szembenálló világ ütközését mutatja be.Valójában ösztön és képmutatás szélsőségei feszülnek egymásnak Bruegel kompozíciójában. A kettejük közötti harc a város piacterén, a világ előterében zajlik nyilvánosan és nyilvánvalóan, hiszen önmutogatás mind a kettő. A kép bal oldalán az ösztönök és élvezetek otthona a korcsma, míg jobb oldalán a képmutatás és törvénykezés színtere a templom. A korcsmából nagy ívben kanyarodik a kép alsó felének közepe felé a karneváli menet, vele szemben ugyanígy a templomból vonul elő a nagyböjti gyülekezet, hogy összecsapjanak egymással. A bal oldali társaság jogot formál abból, hogy ma még lehet a hússal élni, az emberi testtel visszaélni, az élvezeteknek hódolni. Azonban ez nem carpe diem klasszikus morálja, amelynek az arany középút szab mértéket, hanem a modern hedonizmus, a felettes Én kiiktatása, a libidónak és az ösztönöknek szabadjára eresztése. Így veszejti el az ember az istenképűségét s helyezi önmagát minden szinten az állati ösztönök bázisára.A jobb oldali gyülekezet pedig hamuszürke egyenruhájában a templomból jövet jogot formál arra, hogy ő legyen az igaz és a tiszta. Nem csak a karneváli menettől fordul el undorodva, de köpenyébe burkolózva nem vállal közösséget a tisztátalanokkal, a leprásokkal és a nyomorultakkal sem.

Nyilvánosság előtt azonban a szívek helyett legalább a pénzes zacskóknak meg kell nyílnia, ezért leereszkedően egy-egy apró érmével próbálják ellensúlyozni a helyrehozhatatlan nyomort és betegséget. Az igazán megváltásra szorulók alakjai: a nyomorékok, leprások és szegények azonban sem a bal oldalon nem versenyezhetnek a farsangolók testi vágyainak kielégítésével, sem a jobb oldalon nem segít rajtuk a böjtölők filléres alamizsnálkodása.-https://www.parokia.hu/v/oszton-es-kepmutatas/-Békési Sándor

Keresztény életünknek nagyon fontos és meghatározó szakaszához értünk, a nagyböjthöz. Amerikai kutatók szerint a keresztényeknek mindössze két százaléka veszi komolyan a böjtöt. Ugyanakkor egyre többen próbálnak az egészséges életre törekedni az egészséges táplálkozással, mozgással, különböző diétákkal. Egy vegetáriánus is mondhatná, hogy böjtöl. De mégsem, hisz nem elég csupán a testi erőfeszítés, az önfegyelem, legalább olyan fontos, vagyis még fontosabb az a lelki munka, amit a böjtölő végez.                                         A böjt , a mértékletesség erényének cselekedete , főként az érzéki élvezetektől való tartózkodás ; - Célja a lélek fölemelése a testi vágyak megfékezésével, /az evésben és ivásban / s a bűnbánat kifejezése , főként a segítő szeretet cselekedeteivel .

    

 Arisztotelész szerint a mértékletesség az ember cselekedeteit meghatározó etikai erény .A mértékletesség a helyes arány megnyilvánulása egymást kiegészítő dolgok (jogok és kötelességek) között: így a beszéd és hallgatás, tevékenység és pihenés, munka és imádság, a táplálkozás és annak kihagyása között. A helyes arány a kiegyensúlyozottság és a nyugalom alapja. - Mivel az ember leginkább a belső világán tud úrrá lenni, a mértékletesség megszerzése a gondolatok, ötletek, vélemények, kívánságok, vágyak, indulatok fékezésével kezdődik.                  Miként Ádám és Éva sem tudtak ellenállni a kísértésnek és vágyaiknak ezért vétkeztek , miként mi is , ezért helyénvaló a magunkba fordulás és a bűnbánás .                                             Az igazi áldozat az, hogy arról mond le az ember, ami igazán kedves neki: a cigarettáról, az édességről vagy épp az internetezésről. A testi böjtnek a szellemi böjttel kell együtt járnia, azaz a gonosz és rossz gondolatoktól és tettektől való tartózkodással.                                                                         

    - Különben orvosi szempontból úgy vélik, hogy a böjt 16 órával az utolsó étkezés után kezdődik.                                      Jelen esetben nálam ez egy kicsit összetettebb , de közreadom , mert hátha más is jár ebben a cipőben . Tehát következik  egy gondolatsor : Böjt , Időben korlátozott étkezés Elmélet és Tudomány Étkezés , diéta , egészség Ketogén diéta , Böjtölés és vércukor . - https://blog.360akademia.hu/dieta/bojtoles-es-vercukor/

vagy-https://www.dietdoctor.com/low-carb/ketosis?fbclid=IwAR3WGyVgplKABIr2lP1pSyOsUpNJUigAERT63PnWHoniQVZv1JZW-JFxV9M  




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése