JÉZUS temploma Róma - Jézus nevének diadala - Giovan Battista Gaulli |
Filozófia, időzzünk a Mester lábánál
Valljuk be őszintén, világunkban nem könnyű és nem kifizetődő gyengének, erőtlennek látszani, mert az erősek eltipornak, a hatalmasok átgázolnak mindenen és mindenkin. Mégis az isteni logika azt kéri tőlünk, hogy bízzuk rá magunkat a Mennyei Atyára, aki „fölkelti napját jókra is, gonoszokra is, esőt ad igazaknak is, bűnösöknek is” (Mt 5,45).
Ez az egyetlen és „kifizetődő” út nekünk, Krisztus-követőknek, hogy Mesterünket – gyarlón és bűnösen – szolgálva bár, de kitartunk a mindennapos harcok és megpróbáltatások közepette, hiszen ezért élünk, hogy Istennel járjuk végig életünk minden napját, és eközben hitet és reményt sugározzunk, hogy igenis érdemes élni, Krisztus-követőként a Mestert követni és a ránk bízottakat hozzá vezetni.
Ehhez azonban óhatatlanul hozzátartozik, hogy a Mester lábánál időzzünk, hogy nála keressünk vigaszt erőtlenségünkben, örömöt nehézségeink közepette, igazi erőt megpróbáltatásaink és kísértéseink leküzdéséhez, mert csak így élhetünk szabadon, örömmel és szeretettel a mindennapokban Istenünk dicsőségére és embertársaink javára.- Olasz Béla
A filozófia, legalább kétféle szempontból, mégis igényli magának a kritikus szerepét: segít leleplezni a babonát és megtisztítani az istenfogalmat....A filozófia nemcsak azzal van szolgálatára a hitnek, hogy nyitottá és képessé tesz az érzékszervekkel nem megragadható, transzcendentális valóságban otthonos eligazodásra, hanem azzal is, hogy kellő alapossággal meg tudja húzni a határt az ember által érzékszervekkel vagy elmével bejárható, az e világi és az azt meghaladó, a transzcendens, a természetfölötti között.....Ehhez leginkább az szükséges, hogy ...... céltudatosan és hatékonyan használja az ész kompetenciáinak teljes arzenálját. Ennek a vállalkozásnak és erőfeszítésnek pedig nemcsak bőséges lexikális tudás lesz a gyümölcse, hanem a judícium, a mérlegelés és ítélet biztonsága is, amely segít ellenállni a kísértésnek, hogy az immanens megismerés lehetőségeit ignorálva, a kizárólag a természetfelettinek kijáró vallásos áhítattal vagy szent passzivitással forduljunk az e világi felé. Peter Knauer kortárs teológus találó megfogalmazása szerint „babona ott keletkezik, ahol az ember lemond az ész használatáról olyan dolgokra vonatkozóan, amelyek az ész hatáskörébe tartoznak”.
Az intellektuális becsületesség attitűdjével a filozófia kétségtelenül dekonstruál, valamit elvesz a hívőtől, de ad is cserébe: nemcsak kritikabiztos(abb) módszertant, hanem új heuréka!-élmény, Istenre-találás-tapasztalat esélyét is.-https://www.magyarkurir.hu/hirek/filozofia-mely-segit-leleplezni-babonat-es-megtisztitani-az-istenfogalmat
Visszaemlékezés 1848 -Reformkori polgári menü
egy utazó Wilhelm Richter leírása alapján
1. - Erős húsleves
2. - marhakonccal,
amihez mártásokat, zöldhagymát, ecetes tormát kínálnak.
3. - a leves és a hús között farsangi fánk és
4. - hal,
5. - majd becsinált,
amit a magyarok piros paprikával erősen borsolva /un. török bors / szeretnek
- ( Itt kell egy zárójelet nyitni mivel a következő fogás : főzelék .
A becsinált itt puhára vagy félpuhára párolt fehér húsból (csirkéből vagy halból) dinsztelt zöldséggel lében készített húsétel , /itt nem leves /. Lehet liszttel meghintve tojássárgával elkeverni, vagy világos vajas rántással sűríteni, tejszínnel dúsítani. A szó eredetileg azt jelentette: „befőzött”, vagyis angemacht ., általában savanyú / citromos / egytálétel . Krúdy Szinbádja szerint becsinált malacot csak a csontos részekből kell csinálni .
Simai Kristóf szakácskönyvében /1795/ - 115 féle becsinált receptje van , igaz itt a végén a vaddisznófej is szerepel amit az elsőfogás végén hidegen tálaltak , de van itt többek között : két féle tojásbecsinált , borjúfej , borjúfodra , borjútüdő , borjúmáj becsinálva , ... pacal becsinálva , ... különféle becsinált bárány , juh és disznóbecsináltak , becsinált nyúl és becsinált vadak .)
6. - aztán főzelék következik sült szalonnával.
7. - utána tészta, például juhtúrós galuska.
8.- a legvégén valamilyen sült,
császárhús
vagy vesepecsenye.
Hozzá sashalmi vörös vagy kőbányai fehér.
Ez testvérek között is legalább nyolc fogás , ki bírná ezt manapság végig enni ?
Tegyük hozzá hogy ez feltehetően nem egy átlagos polgári menü , mert tudomásom szerint és Krúdyt olvasgatva a megszokott ebéd a 19. század derekán már mégiscsak 3 fogásból legfeljebb 4 fogásból állt + desszert .
A minap egy ünnepi vacsorán voltam Szatmárnémetiben , a Poiana Codrului vendéglőben , ahol manapság már nincs magyar konyha csak kimondottan román kulináris fogások kerültek terítékre . Ezek közt említésre méltó volt az előétel , a többi , teljesen szokványos , mondhatni nemzetközi étel volt .
- rántott csirkemellfalatok 2db
- telemea / a fetához hasonló sós sajt
- rántott fasírt golyók natúr 2 db + szezámmagos
- krémsajt mártogatós + koktélparadicsom
- rántott , juhtúróval töltött spenóttekercs
- sajttal töltött fasírttekercs+fekete olajbogyó
- rántott karaj
- rántott sajttekrcs 2 db
- rántott gépsonkatekercs sajttal töltve
- hideg sajttal , sonkával tekert falafel + zöld dekor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése