Oldalak

2025. február 10., hétfő

 

Parafrázis - a természetfeletti természetrajza- 

Itt a tudat hol a tudat ?


Paulinyi Tamás , Puzsér Róbert és Farkas Attila Márton - podcastje

A tudomány és a vallás határvidékén , vagy a valóság és az igazság határvidékén , ... - keresi az átvezető közeget a művészet .

Feladat : szintetizálni a hagyományt és a modern pszi/hológiát - lélektudományt . 

Paulinyi Tamás ,a továbbiakban P.T. : A nagy magyar ezotéria az elég gáz tud lenni , a lila köd az rendesen megvan , a csúsztatások , az áltudományosságok , az álszentségek , na ezektől nagyon ódzkodok , ... itt valami középjáratot szeretnék bemutatni , tehát kritikus de nyitott megközelítésből beszélni olyan dolgokról  , ... a létezést illetően , pl. a tudat és a valóság kapcsolata . ... Közhelynek tekintik a frázisokat , ... közhelyszerű , ... a frázis az gáz önmagában , ... a parafrázis az pláne nem ez , ... azt jelenti hogy , valaminek az újragondolása , újraértelmezése valaminek ami nyilvánvalónak tűnik pl. vallási szövegekben egy kijelentés érthetővé tétele .

Farkas Attila Márton , a továbbiakban F.A.M. : A tudat az egyike a legnehezebb fogalmaknak , talán az élet ami nehezebb . Van pár ilyen , olyan alapfogalom aminek nincs rendes definíciója , ... vagy hogy ezt definiálták volna , ... egyáltalán a tudat , az elme , a tudatosság azok olykor szinonimák , olykor különbözőek , különböző fogalmak , ... Így volt ez keleten is , ... keleten szerintem olyan értelemben vett filozófia nem nagyon volt mint nyugaton . Bizonyos eszmékig és módszertanokig eljutottak , ... de a célja ezeknek keleten mindig spirituális volt ; ... Kínában volt politikai filozófia de az más . ... szemben a nyugati filozófiával ami hol igen , mondjuk a neoplatonizmus , vagy az antik hermetika igen , máshol nem , ... igazából a nyugati filozófiának , szoteriológiája , megváltástana se nagyon van , az egzisztencializmusnak valamilyen értelemben igen , ... más irányzatoknak ,... nem , más a célja , ... és máshogy is alakult ki a görögöknél , tehát célja más volt keleten és nyugaton . Visszatéve a tudatra , ... ez egy nehéz fogalom , ... ez még az elmefilozófiában is egy ... vitakérdés , hogy mi a tudatosság ? ; ... Egész nagy gondolkodók pl. Daniel Dennett , tagadta azt is hogy lenne valahol ilyen , vagy székhelye lenne ennek , ez esetleg az agy és különböző funkcióinak a működésének egy ilyen trükkszerű összjátéka , ... - szóval nagyon nehéz a fogalom . Az hogy tudat , a nagy nyelvekben nincs is , ez egy tipikus magyar szó , tudatosság meg elme van , van consciousness és van mind és ez két különböző , a szanszkritba van manas , gondolkodó tudat , csitta /chitta , elme és vignyána /vijnana , ami a tudatosság , ...

Puzsér Róbert , a továbbiakban P.R. : Inkább az a kérdés hogy honnan közelítsük a tudatot ? A tudat valami ami az emberrel megtörtént , mint az egyetlen olyan létező állatfajjal , amelyik képes volt arra hogy az ösztönvilágát , úgymond meghaladja , vagy az ösztönvilágán túlterjeszkedjen , igen , ... és ezt az emberi psziché az emberi elme tágítja ki és univerzalizálja és globalizálja a létezésbe , kvázi vetíti ki . Vagy a tudat az egy univerzális és kozmikus entitás ami az ember pszichéjében tulajdonképpen csak beszűkül , mégpedig az evolúció kényszerítő ereje nyomán beszűkül arra hogy a felegyenesedett gondolkodó majom a föld hátán megéljen és azoknak a kihívásoknak amikkel a természet szembe állítja , azoknak meg tudjon felelni . Tehát hogy valójában mi a tudat eredete és hogy a tudat az az univerzálisból é s a kozmikusból beszűkült az emberbe , vagy az emberben született és az ember vetíti ki az univerzumra . 

P.T. : Én nem sokáig hithű materialista voltam ,sőt valamilyen szinten most is az vagyok , ... a lényeg a lényegben az hogy úgy fogtam fel hogy az élő lénynek , az embernek legalábbis , vagy nekem ez a tuti . Az életjelenségeim közé sorolhatom azt hogy tapasztalom a környezetet , tükröződik benne a gondolataim ,  gondolataim vannak , majd ha meghalok , akkor ennek az egésznek jó vége lesz . Hát ez most már inkább egy ilyen elvesztett , ám biztató filozófiának tűnik , sötétebb hangulataimban , örökkévalóság , nem egy igazán nagy ajándék . De amikor elkezdtem foglalkozni , ... azzal hogy igenis vannak olyan tudati észleletek és hatások amik nem magyarázhatók meg az ismert fizika oksági láncában , magyarul a gondolatátvitel , mert úgy tűnik hogy egyszerű agyi rádiózás , - de nem az , most jön a java , pl a jövőből információkat szerezni , vagy a régmúltból , vagy tárgyi környezeti észlelet és rájöttem hogy ez mind , mind , igaz . Elkezdtem ezzel foglalkozni és akkor azt gondolom hogy olyan változás történt bennem ami megtartotta racionális jellegét a valóságnak de sokkal bonyolultabb szintre vitte . Nem idealista szintre , hanem kb. olyan a különbség mint amikor az ember a makroszkópikus hétköznapi valóságot tapasztalja , ...- ja igen , gravitáció , egyebek , okság van itt , meg ott , meg egyebek , meg előbb, meg utóbb , meg ez okozza azt , aztán szépen lemerül a részecskék közé , - a részecskefizikára , a kvantummechanikára gondoljatok . Megszűnnek alapvető fizikai tulajdonságok , nem mérhetők egyszerre , valószínűségekké válnak , ma a valóságnak vannak olyan szeletei amik egy picit se hasonlítanak az ébrenléti , tapasztalati valóságunkra . Ilyenek ezek a parajelenségek , amivel foglalkozom , tehát innen mentem el abba hogy milyen vallásfilozófiák , milyen társadalmi , tudományos elfogadások vagy szembeállások vannak , ezekkel a tételekkel egyet állíthatok nyugodtan : A tudat nem olyan , mint amilyennek a mai pszichológia , vagy a mai természettudomány tartja , közelebb állnak azokhoz a sok ezer éves vallás és létfilozófiákhoz amiben , ...- hozzám legközelebb pl. a tibeti buddhizmus áll , -  a tudat a saját tanulmányozásán keresztül . Tehát számomra máig biztos , én létezem , nekem élményem van , hogy ti vagytok-e ? ; ... az már vitás , az egy bizalmi elv .

F.A.M. : Az is vitás hogy te létezel , tehát ha az álomból fölébredsz , az álmodó éned is szertefoszlik , nemcsak az álomvilág .

P.R. : De aki álmodja az bizonyára létezik .

F.A.M. : De az izgalmas , ... tudatosság szempontjából hogy pl. a mesterséges ergo természetes ,  ... Nyugat Afrikában , Gabonban van egy 1,5 milliárd éves természetesen kialakult atomerőmű , - geológusok megtalálták , Okló-nak hívják , és Paul Davies kozmológus azt mondja hogy ilyen anomáliákat kell keresni hogyha idegen civilizációknak a nyomaira akarunk bukkanni , ... - de van egy természetes magyarázat is , ... Ez egy dolog , de ennek a filozófiája , ... hogy olyan civilizáció nem képzelhető el ami teljesen természetes alakzatokból épít városokat , meg egyebeket ? Tehát miért keresünk a mi magunkhoz hasonló természetes és geometrikus meg egyéb alakzatokat ? ; ... Voltaképpen az Isteni teremtés , ... a Bibliában és különböző mítoszokban azt mondja  hogy egy intelligencia mesterségesen hozott létre természetes alakzatokat , ... a tudatosság problémája körülbelül ilyen . A kőnek lehet-e tudata ? ; ... ez vicc , de lehet hogy koncentrációban megmaradt elmék , ... tehát a kő az egy olyan tudat ami úgy maradt , hol van a tudat határa ? , mi az hogy tudat ?

P.R. : Hamvas Béla azt állítja hogy a kövek azok magánhangzók , egyetlen magánhangzó besűrűsödött és minél szilárdabb az a kő , ... tehát mondjuk a vulkanikus kőzetek azok a mély magánhangzók , ... ehhez képest a mészkő , meg a lágyabb kőzetek azok a magas hangzók és hogy itt az történik hogy egyetlen hang bezáródott . ...

F.A.M. : Szineztézikus teljesen , egyébként Rimbaud-nál , meg sokaknál a hangoknak színeik vannak , ... itt meg tapintás , mert a kő azért az tapintvány , ...

P.T. : Jó hát az arany meg  a Naphoz sorolható meg az oroszlánhoz , asztrológiailag , ... én hiszem hogy a tudat az egy elsődleges létező , ami egyébként inkább analógiás viszonyba hozható a valósággal mint amit mi gondolunk racionális folyamatokként , ... és ez meddig tart a tudat ? , hol lehet még tudat ? ; Tehát ugorjunk már túl ezen az antropomorf rögeszmén , hogy nekünk van tudatunk , de a macskának nincs , vagy a katicabogárnak biztos hogy nincs , vagy a papucs állatkának , ... hol a határ ? ; ... vagy a kőnek nincs , ... hozok egy ellenpéldát , ... meg a növényeknek talán van tudatuk , ... bár nagyon egyszerű a biokémiai , meg fiziológiai felépítésük , de egy hogy lehet ? Eltörök egy kavicsot és akkor az két tudat ? , vagy leőrlöm , ... de mi hordozza a tudatot ? ; ... na az addig kérdés amíg az ember szembesül azzal hogy a halálközeli élményekben , a klinikai halál állapotában , amikor nincsenek testi funkciók , agyi aktivitás , meg semmi nincs , ... a tudat köszöni , jól van , ... magyarul nem a testhez kötődik csak kölcsönhatásban áll . Ha test nélkül létezhet tudat akkor akár a kőnek is lehet , ... de van egy primitív bizonyosság , hogy : minden lehet , ... csak nem minden valószínű . Olyan nincs hogy valami ne lehetne , ... biztosan el lehet képzelni , amit el lehet képzelni az lehet , innen jön az hogy : ... ezen a területen vannak a biztos dolgok , a valószínű dolgok és vannak a lehetséges , a futottak még kategória . Hogy hol a tudat ? , az eleve rossz megközelítés és a hol nem helyes kifejezés , ...ennek semmi köze az ébrenléti tapasztalat világának , de , ... kell a test hozzá ? ; Vagy miért kell a test ? ; ... anélkül is köszöni a tudat , jól van .

F.A.M. :  A buddhizmus , ... a monisták , tehát hogy az ember és a világ egységes szerves és elválaszthatatlan egységet képvisel , nincs külön test se , meg külön lélek , meg hogy szellem , vagy tudat , vagy bármi . Vannak materialista monizmusok , fizikalista és vannak idealista monizmusok . Ez az egész világ az én álmom - ez egy idealista monizmus . Nagyon divatos az antikarteziánus , a descartesi dualizmussal szemben menő , kurrensül új elmefilozófiai irányzatok és nagyon sokáig nem tudtam ellenállni , ... meg sznob is vagyok és , ... akkor az egyszerű hétköznapi paraszti ész visszahozott , ... a dualizmus , ... hogy van testünk és van lelkünk , ... vagy elme , és most ... mindegy hogy azonos-e az aggyal . vagy nem , - egyébként még a fiziológia szerint sem , a gondolkodásunk egy jó része ki van helyeződve a szenzomotoros hálózatokba , nemcsak az agyad gondolkodik , ezért egy hülyeség , mondjuk az agyátültetés . - a tudósok szerint . Ha az elme a test emergens tulajdonsága , - nincs külön szellem ,lélek , - akkor is és automatikusan mindig dualisták vagyunk minden pillanatban , pl. amikor elgondolkodom ,...- nem kell parapszichológia , meg módosult tudatállapot sem , - elgondolkodom , milyen köznapi nyelvi metaforákat használunk ? ; ... Te most nem vagy itt , tehát itt ülök , de nem itt vagyok , ... a hétköznapi metaforák , ami mögött nagyon ősi élmények vannak , ... csak nálunk már ezek halott metaforák és ilyen mindennapi szóhasználattá laposodott , vagy szürkült kifejezések , és ott vannak a csodálatos képességek : repülés , levitáció , falon átmenés , pillanatok alatt hatalmas távolságok megtétele , ... - ezt mindenki megteszi gondolatban , meg képzeletben . Az elme olyan tulajdonságokkal bír amivel a fizikai test nem , ez honnan jön ? ... minden emberi kultúrában ... ? Lehetne amúgy racionalizálni , ... hogy ez milyen élményekből alakult ki , ... a dualizmus kikerülhetetlen , legalábbis a hétköznapi létben , ... Hogy eztán ennek mi az ontológiája ? ; hogy van-e a testtől külön entitás ? ; arról csak akkor tudnék , ha itt most transzba esnék és megjelennék ott az ajtóba , ... vagy akár ha nem is asztráltestbe , de mondjuk ilyen énpont-ként és ...

P.R. : O.K. , az állatnak , növénynek , kőnek , mondjuk úgy hogy van tudata , de tudjuk hogy nincs fogalma az állatnak meg a növénynek , mert az embernek van fogalma oké , de lehet tudata , de bizonyára nincsen éntudata , vagy öntudata , ... / F.A.M. : akkor a tudat alatt puszta szubjektivitást érez / ,  akkor a tudat alatt valamiféle állapotot értek , állapot amely megkülönbözteti őt a többitől és amely állapotot az adott állat , növény , kő , megvalósít , hordoz . De az öntudat , amely kifejezetten emberi jellegzetesség , az már az önmagára való reflexió , az az ismerete , a tudása , a saját tudatnak , tehát a reflexió a tudatra , - tudom , hogy tudom ,- tehát , tudása a tudatnak , ami egy relációba helyezi az embert és ez mindenképpen egy plusz dimenziót ad . Az ember hajlamos is lenne arra hogy magából eredeztesse a tudatot magát mint öntudatot , ha nem lennének zavaró jelenségek , pl. amikor a szellem fejlődése eljut egy bizonyos fokra , egyszerre jut eszünkbe több helyen a Föld különböző pontjain ugyanaz az innováció , vagy ugyanaz az ötlet , vagy ugyanaz a találmány , ... Ez az az eset mikor csak egyszerűen eljutott a közös szellem , a közszellem , eljutott arra a pontra hogy ez a tudattalanból a tudatba emelkedjen . Tehát ezt én úgy képzelem el mint egy kád vizet , ami alatt van egy domborzat , mintha mondjuk hegyek völgyek lennének alatta és ahogy a kád vízből kihúzzuk a dugót , a vízszint elkezd ereszkedni és a hegylánc a tér két különböző pontján emelkedik ki és akkor az az elképzelésünk hogy egyik a másiktól vette a gondolatot , de nem vette egyik se a másiktól hanem ez valahol a közös tudatban megjelent és ezt különböző egyéni tudatok le tudták hívni maguknak . Ennek pedig az a feltétele hogy valahol a vízszint alatt , a közös tudattalanban , már ott volt és a vízszint ereszkedése , relatív módon , megjelenítette ezt , kiemelte ezt a tudatba .    

P.T. : Léteznek un. különféle tudatmező elméletek , az egyik a morfogenetikus mezőelmélet , ezt /Rapel Shelby/ egy angol biológus dolgozta ki ami azt jelenti hogy minden beíródik egy Akasha mezőbe , a kollektív tudattalannak van egy memóriája amibe ha valami felbukkan az mindenki számára elérhető lesz . Ez már azt hozza be hogy a tudat sokkal bonyolultabb , a tudatosság kérdése , ugyanis van egy kollektív jellege , ezt egyébként Jung alkotta meg , a kollektív tudattalant ,  Freuddal ellentétben ki lezárta a tudat jéghegy modellénél , ... hogy csak a saját tudattalan van , az is elég izgalmas . Na most ezt azért messze übereli az hogy még mind a maguk módján elképzelhetők , holott ennek az egész kérdéskörnek a kulcsa az hogy milyen tudatállapotról  beszélünk , adott  tudatállapotoknak megvan a érvényességi köre ,tapasztalásilag ,valóságszemléletileg .... Az ember világosan érzi hogy egy nagyobb egység része , ... az egész valóságtapasztalásunk még a legtöbb módosult tudatállapotban is , ... okságra épül , ... ok , okozat .

Itt vannak ezek a halálközeli élmények , ... megváltozik az idő észlelete , egyszerre van ott minden pillanat az illető eltelt életéből , ezt nem tudjuk elképzelni , sehogy nem tudjuk és ha azt gondoljuk hogy ez csak egy illúzió vagy zűrzavar , amit így ad vissza az újraélesztett ember , nem-e . Miért nem , azért mert a tudatunknak van egy ilyen képessége amit úgy hívnak hogy prekogníció , ... magyarul még meg nem történt eseményekről , állapotokról , is tud információt szerezni , ugyanúgy mint a retrokognícióval , a tetszőleges múltból tudunk , eseményekről , állapotokról , információkat szerezni , ... horribile dictum  magyarul , az idő nem olyan mint aminek látjuk , ...- ez egy adott tudatállapot időképe és az egész kultúránk erre épül , a fejlődése , a haladása , a változása , az egymásra rakódása , a morfogenetikus mezővel egyetembe .  Könnyű azt mondani , ez ok , hogy nincsen idő , egyszerre van minden , ... a francot , ... ennél bonyolultabb a dolog , megváltoztatható az érzékelt jövő , paradoxonokba botlunk , ... Az első ötlet az hogy , milyen mély a nyúl ürege ? ; ... - a Matrix-ból tudjuk , ... de eredetileg ez az Aliz csodaország-ból  származik , hogy semmi , de semmi nem érvényes . Amit alapnak gondoltunk az mind rossz , nincs érvényességi köre , a tudat bizonyos dimenzióban , ... - tehát fogjuk fel hogy amiről mi most itt filozofálunk , a bölcsesség szeretését jelenti , az erősen korlátozott , az a mi köreinkben átmegy a természetes , természettudományi dolgokból , a természetfelettibe , óhatatlanul alkalmatlanok , a fogalmaink leírására , de ezzel együtt a leírható de megközelíthető , költőileg vagy analógiás módon megközelíthető valóság elemek feltárása , nagyon is hasznos számunkra és a kezdettől jellemzi az embert , ha most maradunk az antropomorf tudatosságnál .

Létezik egy megismerhetetlen ? ; ... az emberi tudatossághoz képest ?

F.A.M. :  Ezt transzcendensnek nevezik , aminek olyannyira az a lényege spirituális értelemben hogy érzékszervekkel megtapasztalhatatlan és el se gondolható . A hit az egyetlen , ... amivel közelíthetsz hozzá , ... de még az se biztos hogy van , ... és ez már azt jelenti hogy lét és nemlét fölött van .

P.R. :  Természetfeletti !

F.A.M. : Több annál , ... egyébként van olyan hogy természetalatti ? ;  ...

P.R. :  De van olyan hogy természeti , vagy természetközeli élmény .

F.A.M. :  Metaforák , természetfeletti , természetalatti , orientációs metaforák , ... nem is tudnánk metaforák nélkül kommunikálni . Azért fontos kérdés ez , merthogy , ... mi közben ilyen fantasztikus elméletekről , meg ügyekről beszélünk , miközben a teljesen szürke hétköznapjaink is tele vannak mágikus elemekkel és észre se vesszük . Próbáljátok ki hogy nagyon kell sietni valahova , tuti hogy elétek állnak , közbe jön valami , a tér megnő , az idő összeugrik , vagy a fordítottja , éppen van félórám , k....ra unatkozom , egy perc alatt baromi sokminden történik és még mindig csak egy perc múlt el , ... háromszor körbesétálsz , ha sietnél , negyed távolságot nem tudnád megtenni ez idő alatt , ... ezek ilyen tapasztalások , ... Mi van ha a tudat egy kapu , aminkeresztül az információból álló entitások , vagy lények közlekednek . ...

P.R. :  Könnyű megőrülni , ha valaki nagyon komolyan veszi a dumádat , az ugye tudod ?

F.A.M. :  Nem csak szerrel tudod módosítani a tudatot , hanem eszmékkel , vágod ?

P.R. : Én is kénytelen voltam megtapasztalni a pszichedelikus élményt , ... Én ezt az egész valóságot nem érzem teljesen valóságosnak , hanem ezt a valóságot egy látszatnak és ez egy nagyon ősi , ősi képzet , de pont ezek a pszichedelikus élmények egy olyan belső tapasztalathoz vezetnek , amely aztán integrálódik a józan tudatállapottal . Egyre inkább az a benyomásom alakult ki hogy az amit magunk körül látunk , az az úgynevezett valóság , ami a fogalmainkból szövődik és épül fel , ez egy látszat , sőt még inkább úgy fogalmaznék hogy egy rejtvény . Rejtvény ami megfejtésre szorul , és a tényleges feladvány , a nagy életfeladat az az hogy ezt a rejtvényt megfejtsd és a valóság mögül feltárd az igazságot . Mert a valóság ezt az igazságot ami nem nyelvi , nem fogalmi , ... rejti el , és valójában a te kapcsolatod , kapcsolódásod az igazsággal amit a valóság elfüggönyöz , sőt amit elbarikádoz ,  hogy át se tudj hatolni . Mert a fogalmakból olyan hézagmentes valóságkonstrukció épül hogy a mögül az igazság , a rejtvény megfejtése nélkül , nem tud feltárulni , esélye sincs . Most erre vonatkozóan van egy megvilágítóerejű Weöres Sándor fejezet a Teljesség felé címmel * , a kötetben , - ami az én szememben egy szent könyv - . Weöres Sándor így fogalmaz : A Föld a hazugság tisztító tüze , itt minden hazug körülöttünk , a tér állvégtelenje , a dolgok állvalósága , önmagunk állsokasága s az emberagyban még az igazság is táncol . Egyszerre minden igaz és egyszerre semmi sem igaz . A hazugságáradatból az egyetlen kivezető út éppen az , amely a leghazugabbnak látszik , a képzelet , a sok állvalóság közt ,  képzeletedre van bízva az igazi valóság helyreállítása . Nem a hegy és nem a völgy a valódi , hanem a szépség , melyet képzeleted a hegyek , völgyek formáin élvez és a jelenségvilág állvégtelenjéből , képzeleteden átvezet az út a benned rejlő igazi végtelenbe . Más a képzelet és más a képzelődés , ahogy más a beszéd és más a fecsegés . A képzelődés az élet törvénye szerint működik és az éhen maradt vágyakat köddel eteti , a képzelet a lét törvénye szerint működik és amit megteremt műalkotást , tettet , gondolatot , valódi és igaz . A Földön mindaz ami keletkezik és elmúlik , valóságnak neveztetik , csak éppen a képzelet tűnik olyannak mintha teremtményeit a semmiből húzkodná elő . Az állsemmi ahonnan a képzelet merít , a valóság , s a sok különlévő állvalóságban csak az a valódi , ami bennük semminek , képzeltnek rémlik , érzékelhetetlen közös lényegük , a változó megnyilvánulások mögötti változatlan ,  létezés . * https://terebess.hu/keletkultinfo/teljesseg.html

......................

P.T. :  Én a valóság nevű nagybátyánkról szeretnék beszélni , van egy olyan feltételezés hogy a valóság , az anyagi valóság , a környezet ez objektív dolog és van a tudat ami egy szubjektív dolog , nézi a valóságot jól , rosszul , képzelődik , hülyeségeket és kevésbé azokat , de a valóság , köszöni , megvan , nélküle is meghalok , megy tovább a világ és stb, ; Sőt mielőtt bármi értelemre ébredt volna az univerzumban , lelkes csillagok , csillagködök , ... sasszézott fel ,  alá , na ezzel a teóriával van egy kis probléma . Eleve a materializmusnak az alapaxiómájával , ugyanis arra épít hogy létezik tudat nélküli valóság . Erre azt szoktam mondani , na de ki látta ? ; szóval hol az a tudat nélküli valóság ? ; ... ez egy tömény idealizmus , egy igazolhatatlan idealizmus , de ennél sokkal komolyabb probléma van . A látszólag objektív valóság , mégpedig az hogy egyáltalán nem objektív , és idehoznám a szinkronicítás fogalmát , ... Mit jelent az ? ; ... - azt hogy a tudatom varázsol , a világot , piros , zöld , közlekedési lámpákkal rakja tele , attól függően hogy mi van a lelkem mélyén . A gondolataink , az elvárásaink , ...- hivatalosan így hangzik hogy pszichés elvárásaink , ... hatnak a valóság folyamataira . Jung azt mondta hogy : a lelki állapotunk és a valóság eseményei között nem oksági ,  jelentésbeli egybeesés figyelhető meg . ... Létezik egy olyan különös kölcsönhatás , hogy a pszichés elvárásaink és ... most nézzük hogy mi a valóság és mi a tudat ? ; ... hatnak a véletlenekre , konkrétan dobókockát ha egy gép dobál előttünk , vagy egy valódi véletlen szemgenerátor be van kapcsolva , azt befolyásolja a tudati elvárásunk . Ennyire képlékeny a valóság , magyarul egyből az ugrik be ebből hogy a tudat az objektív és a valóság a szubjektív . Nehezíti a kérdést persze , ...- az elképzelését - , hogy mindez kollektív elvárásokra épül . Vegyük észre hogy ha egy tudatprioritású valóságképünk van , mindjárt másképp nézzük a kövek lehetséges tudatosságát . Álomhoz sokkal jobban hasonlít az objektívnek tűnő úgynevezett fizikai valóság , mint arra amit eddig gondoltunk róla alapvetően , nyugati típusú materialista tanulmányaink szerint .  

P.R. : Ebből kiindulva a tudat valahol a fejünkben van , amely a az úgynevezett valóságra , ... vagy valótlanságra , ... rávetít , ráprojektál és ezáltal rendezzük be , a fejünkben lévő fogalmak által rendezzük be , magunk körül a valóság konstrukciót . De vajon van-e eleve odakint , valamiféle , ... - ne hívjuk valóságnak , mert a valóság az valóban a fogalmainkból épül de , - valami, csak van odakint , amire mi ezt rávetítjük , nem lehet a semmi , nem , ... bár a valami is egy fogalom ami a fejünkben született , ilyen értelemben . Tehát nem , el se gondolhatjuk , el se ... , meg se nevezhetjük azt a valamit ami odakint van , de azért a realitás , a külső összefüggés , ... hiszen a tudatunk a fogalmak által hasogatja le , a különböző entitásokat , ... létezőket erről , de mindenesetre az az összefüggés az örvénylő összefüggés odakint , amiből a tudatunk valóságot konstruál , azért csak létezik . 

F.A.M. :  A dolog bonyolultabb , ... Mérei Ferenc gyerekpszichológusnak van egy börtönnaplója , tanulmánya : Implikált tudás az álomban . ... sok minden van benne : Álomban vagy , ... - ez nem azonos az álomban megjelenő gondolataiddal , nem azonos a szemléletes képpel , stb. - ... van egy háttértudás , vagy egy helyen és tudod hogy hol vagyok , ...- van időimplikáció - , ... tudod hogy mikor vagyok , kamu az egész , de ez az implikáció teszi az álmodó tudat számára az álmot valósághűvé . Tehát , ha most ez egy álom , ha azok a háttér-információk , hogy tudom hogy ki vagyok , kikkel beszélgetek , hol vagyok , mikor vagyunk , ezek az implikált tudások , és ez alkotja meg a valóságot és főképpen a tudat , a tudatosságnak ez az egyik ilyen nagyon erős funkciója . Azt hogy mi a valóság ? ; ... - ... sokszor konszenzus kérdése , ... abszolút értelemben hogy ez a pohár mi ? , soha az életben nem fogjuk megtudni , mert egy más élőlény egészen mást érzékel , nincs abszolút pohár , nincs , nem tudjuk , pusztán csak azt hogy van- e vagy nincs , ...

P.R. :  Ha hozzád vágom és betöröm vele a fejed , az elég érzékletes , hogy micsoda az egy filozófiai kérdés , de hogy tudod , ... de hogy a dolog húsbavágó tud lenni , a puszta létezése által , az kétségbevonhatatlan .

F.A.M. : Így van , az a különbség az álombeli pohár között , hogy fölébredek és nem vérzek , ha a színpadon így fejbe vágsz mert elmebeteg vagy , akkor vérzek ... , de lehet hogy meghalsz és nem vérzel , ...

P.T. : Itt a tudat hol a tudat ? ; ... semmi nem stimmel  , ... se az itt , se a hol , ... a tudat az rendben van , de ... a kérdések nem jók , mert nincs hol , a tudatot illetően , ... 

A távérzékelésnek , a telepátiának , a jövőérzékelésnek ,  nincsenek határai , se térbeli , se időbeli . Nem lehet kijelenteni , se az itt-et se a most-ot , tehát van egy úgynevezett non-lokális tudat , a lokális az azt jelenti hogy itt és most , ... Van köze a tudatnak a testhez , ... azt hisszük hogy a tudat a fejünkben van , ... ez annak is köszönhető hogy a fejünkből nézünk ki , ... meg itt hallunk , ... de ha közelebbről megvizsgáljuk ezt a kijelentést , akkor ez se stimmel . Halálközeli élmény , vagy pl.  szervemlékezés , ...- ez is egy megfigyelt, ... jelenség , - szervátültetéseknél , valami személyiségjegyek költöznek a fogadóba amit leginkább úgy lehet elképzelni , ...- a jelenlegi ismeretek alapján - , hogy a tudatunknak vannak ragaszkodásai , testi manifesztumokhoz . Térbe és időbe rögzít tudati elemeket , amik alapvetően  nem  térben és időben léteznek egyébként . Nádas Péter : Saját halál című könyvében fogalmazza meg az élményét : , ... volt egy infarktusa és leírja hogy nincsen helye a dolgoknak , ... generálisan változtatni kell a felfogásunkon , nem azzal az igénnyel hogy el tudjuk képzelni amit nem tudunk elképzelni , hanem azzal az igénnyel hogy azt mondjuk hogy teljesen relatív az itt és most érzékelésünk . Avatárok vagyunk , vagy ... akiknek nem itt van a software és a tudata , de konkrét interaktív kapcsolatban állunk a testi folyamatokkal , amik oda-vissza befolyásolják egymást .

F.A.M. :  Vannak ilyen egyiptomi szövegek , ilyen teremtés himnuszok , ... Nem volt még hely ahol megállhattam volna , ... mondja a z istenség , ... a megállni , fennállni , ... ez a helytelenség , ... olyan értelemben hogy tértelenség , tehát nincs a dolgoknak helye , ez nagyon ősi , a teremtés előtti valami , ... de egyébként az hogy mi a valóság ? ; ... - szétfilozofálhatjuk az agyunkat , ... ez idealista okfejtés , ...

P.R. : Nem gondolom azt hogy ami odakint van az a valóság , a valóság a fejünkben van és onnan vetül ki arra , ...de nem igaz , ... nem igaz hogy ami odakint van az a nagy semmi , hanem az igenis valami , ami megnevezhetetlen , pont azért mert amint megnevezem már valóssággá teszem , Ezért van az hogy a kisgyerek amikor megkapja az ajándékot Karácsonyra , a dobozzal kezd el játszani , a szülők meg hülyét kapnak hogy az ajándék 100000-be került a gyerek meg a dobozzal játszik , amit tulajdonképpen kidobnak . Ez az az állapot amikor még játszani is meg kell tanítani a gyereket . ... Teljesen kizárt hogy ami odakint van , ... persze nem valóság , nem is nevezhető annak , sőt amint megnevezzük már valósággá tesszük , hiszen nevet adunk neki , fogalmi bélyeggel látjuk el , de hogy az ne lenne , ... mert ami nincs arról nem hasogathatóak le valóságdarabok , az nem darabolható fel és nem nevezhető meg 100-féle módon , 100-féle elemként .

F.A.M. :  Az álom egy olyan dolog hogy ott nincs kint semmi , mégis képződik mintha kint lenne . ... és nagyon bizarr tapasztalatai lehetnek valakinek hogyha belemerül ilyen furcsa álomvilágokba , ...

P.R. : Igen de a kinti képzetekből rakjuk össze , ... a kinti fogalmakból alkotjuk odabenn , ...

...................

P.T. :  Igen de nem a térbeliségről , hanem a helytelenségről beszélünk . Azt be lehet látni hogy ha álomszerűen fogjuk fel a valóságot , és a tudat élményeit , mechanizmusát , minőségét , intenzitását , akkor nem ragaszkodunk ahhoz hogy létezik kint .

 P.R. : Igen de akkor is valahonnan merít , ... meríti azokat a fogalmakat amelyeket támaszt odakintként , még-hogyha ez az odakint ez egy absztraktum , vagy egy légből kapott fogalom akkor is valamilyen módon , valahonnan , meríti ezeket . Nem a semmiből rántja elő őket , hanem létezik valamiféle összefüggés , ...- hívjuk úgy hogy egy alaktalan örvény , - amelyből az ember ezeket a fogalmakat lehasogatja .

F.A.M. : Nem tudjuk meg ezt sosem , ... van a buddhizmusban egy csak tudatiskola , ez a mahajána , ... klasszikus formájában Krisztus után 1000- körül kihalt , ... ez azt tartotta hogy csak , ...- a nevében is benne van csitta-mátra , csak-elme , csak-tudat - , úgy magyarázták a régebbiek , - ez szolipszisztikus valami - , újabb kutatók azt mondják ... , ez egy buddhista fenomenológia , ... nem azt mondja hogy itt semmi nincs , hanem különböző lények másnak látják és vannak ilyen szövegek , ... azt mondja pl. ... ugyanazt a folyóvizet az ember víznek látja , ruhatisztításra alkalmas , az állat ivóvíznek , a préták - éhes szellemek - takonynak , meg gennynek , ... és ugyanazon a szövegen belül van olyan passzus ami azt mondja : egyáltalán nincs , mint az álomban , nincs odakint tárgy , ... erre szokták mondani ... hogy nem volt fontos hogy van-e kint valami , vagy egyáltalán nincs semmi , mint az álomba , mert ha van odakint valami , akkor is csak tudat , mert csak szubjektív, ha nincs ott semmi , hát akkor meg pláne csak tudat , ... nem volt fontos . 

P.R. :  Ha van odakint valami , akkor nemcsak a tudat , hiszen van az a valami amit a tudat felöltöztet . Tehát ha odakint nincs egyáltalán semmi , akkor nem gondolhatja két különböző tudat ugyanarról a valamiről azt az egészen mást , hiszen nincsen ugyanaz a valami . ...

F.A.M. : Az európai gondolkodás egészen más logika .

P.T. : Ősmaterialista nézetet képviselsz , ... kint kell lennie valaminek . ... nem baj az , ...

Azt szeretném elérni , ... hogy lássuk hogy mi az ami ingatag , és mi az ami valószínű , de a lényeg az hogy ...azokat az építményeket tegyük relatívvá , aminek mentén próbálunk megmagyarázni dolgokat , amit nem lehet ilyen konstrukcióban . Pillanatnyilag , a jelen tudatkutatási tudományos parapszichológiai ismeretek alapján , azt lehet mondani hogy tudatprioritású a valóság , a testtől a tudat elválni képes , lásd halálközeli élmények , agyi funkciók nélkül , összetett észlelések és stb. Olyan tér és idő függetlensége van , amiben az időfüggetlenség mindent visz , minden bilit borítva , minden szekrényt fellökve , minden szavunk megszegik , leheletben szakad , vagy ... így nincs mit hozzátenni , ... Lássuk azt hogy relatív dolgokról beszélünk , bizonyos érvényességi körökben ez leírható , de azon túl van valami , ahol már nincs értelme a kint-nek , a mostnak , az ittnek , az ottnak , és egyebeknek , sőt még az is valószínű hogy a tudat alapvetően nem egy antropomorf dolog , hanem ez csak egy nézete a tudatosságnak , ez csak egy feltevés de eléggé valószínű , ami egy non-duális létélmény .  Arról volt szó hogy az ember ismerje meg a függöny mögötti világot , bontsa le a káprázatokat és akkor nyertünk . Hát innen nézve , egy kicsit unalmasnak tűnik az ha nincs személyiség , nincs kérdés , nincs válasz , csak egy , ...hú , ...

Van- e a képzetemen túl , van-e a káprázaton túl , valóság ? ; ... érdemes végigmenni a dolgokon , ... azt mondtad a legelején hogy a művészet egy összekötő a tudomány és a vallás közt , ... ezt én sokkal árnyaltabbnak látom .  Nem azt hogy van a tudomány , a vallás , a maga antagonisztikus módján , az anyagelvű és a hitelvű , a lélekelvű , és ott van , ...a művészet ami át tud emelni , a kézzel fogható , szemmel látható valóságba , olyan látomásokat , értékeket amik ha úgytetszik túlvilágiak , ... A megismerésnek van egy olyan következő fokozata , ami abból a szempontból , tudományosnak tekinthető hogy szakít a vallási dogmákkal , mert a legtöbb vallás , világvallás , ... felépít egy rendszert , ...és azon nem szívesen változtat . Vannak persze alegységek , ...  reformátusok , evangélikusok , ... ha csak a keresztényt vesszük , melyik zsinat mit tart érvényesnek ? , meddig igaz , meddig nem , de kőtáblás igazságokat , vagy igazságoknak mondott dolgokat hirdet . A tudományban , pedig  van eleve ontológiailag egy nagyfokú nyitottság , tehát folyamatosan ideiglenesnek tartja az eredményeit , ami még nem lett újabb , helyesebb elméletekkel megdöntve . ... A tudósok ugye  emberek , a tudomány dogmatikus  ,  a tudomány egyáltalán nem dogmatikus  , az emberek a dogmatikusak , ... - F.A.M. : ... a szcientizmus dogmatikus ,de az nem tudomány , hanem a tudományba való ... áltudomány , ... a tudomány félreértése , ...sokszor mondjuk : ezek csak szavak , ... de szavakért kivégeztek egy csomó embert , ... hát a szavaknak van ereje , ...

P.R. :  Kétféle dogmatizmus áll egymással szemben , az egyik az egy vallási dogmatizmus , a másik az egy tudományos dogmatizmus , a vallásit ... még értjük , mert a vallás , az hordozza , főleg a hit felé elmozduló , ... nem a misztikus tapasztalat , hanem a kifejezetten , a hit felé elmozduló fele , értelmezési síkja , az hordozza ezt a dogmatizmust . Van íráshoz tartozó vallásosság , meg van a szívbe írt parancsolathoz , a lelkiismerethez tartozó , az új ember erkölcsi integritásához tartozó , ... a Krisztusi , nem a parancsolatok szövegéhez tartozó , hanem az egy élőbb , egy húsbavágó entitás , vagy úgy fejezzük ki hogy nem Mózes , nem vassal és nem kőbe , hanem Krisztus , Szent Szelemmel és a szívbe irt parancsolat . Ehhez képest van egy tudományos dogmatizmus , és itt már megmutatkozik egy ellentmondás , ugyanis a tudomány nem lehetne dogmatikus , a tudománynak nem lenne szabad dogmatikusnak lenni . A tudomány méréseken alapul , a tudományban mindig jelen kell legyen a kétség , és mindig egyetlen mérésnyire van attól , vagy egyetlen kísérletnyire van attól hogy a rögeszméiben kételkedjen .

F.A.M. : És egy elméletnek , cáfolhatónak kell lennie elsősorban , a  fallibilitási elvnek mondják , ... 

P.R. : Igen és ehhez képest az egy ellentmondásnak tűnik hogy a tudomány is dogmatikus és valójában ez a spiritualitás amely a kettő közt billeg , vagy keres egyensúlyi állapotot , az ezzel a kétféle dogmatizmussal áll szemben és a kettőnek a kétségtelenségével , mind a kettő kétségtelen és mind a kettő megrögzött és mind a kettő kritikátlan önmaga hiedelmei iránt . Kritikátlan hit az írásban , az írott szóban és annak az igazságában , illetve kritikátlan hit , megint csak az írásban , megint csak az írott szóban , amely elméletileg felülvizsgálható , meg elméletileg a dogma is átírható , hiszen az újabb és újabb próféták , az újabb és újabb könyvek az írásban azok mind , mind , mind , változtatják a numinózumról / numinózus ,  amire az isteni megnyilatkozásban lévő megfoghatatlan sajátság jellemző, az isteni megnyilvánulás egy titokzatos és magasztos jelenléte / , alkotott fogalmainkat . De a valóságban az ember ezeket , mozdíthatatlanná teszi , ezeket megkérdőjelezhetetlenné teszi és ezért aztán mindkét dogmatizmus kettős ostrom alatt , kettős nyomás alatt tartja azt a fajta spiritualitást amelyik a kettő közti hidat óhajtja megácsolni , csakhogy ezek nem akarnak átjutni egymáshoz  , úgyhogy minduntalan felégetik a hidat ami átvezet .

............

P.T. : Tiltakozom , szerintem a tudomány nem dogmatikus , a tudósok , az emberek hajlanak a dogmatikus megítélésre , ... a tudomány filozófiája nem dogmatikus mig a vallásoké igen , tehát olyan alap axiómák vannak , amire az egész épül , ami megváltoztathatatlan . 

F.A.M. : A tudományfilozófia más műfaj mint a szcientizmus , a szcientizmusnak azt nevezik amikor valaki hisz , ... a tudomány mindent megold , ez a szcientizmus , na most ha egy Feyerabendet olvasol , vagy egy legszélsőségesebb tudományfilozófus fószert , egy Lakatost , vagy egy Karl Poppert , az nem dogmatikus , az filozófia hogy , hogyan működik a tudomány .

P.R. : A misztika sem dogmatikus , pedig vallásosság .

P.T : A misztika egy picit más mint a spiritualitás , de hajlamos , tehát leredukálnám a mi emberek című kifejezésre , ... ...

P.R. : A tudat elgondol és ezáltal megvalósít , a valóságteremtés folyamata az a tudat elgondolása által valósul meg , megtörténik ténylegesen . Na most a nagy kérdés csak az hogy : ... és én itt egy tükröt látok , egy tükörbe nézünk bele és az tükröződik vissza ránk és azt mi  külső realitásként érzékeljük , vagy az a külső tükröződik bennünk és tükrözi önmagát egy belső realitásként , ... Tehát a nagy kérdés az ez , hogy mi ahogy elgondoljuk a világot nézünk bele ebbe a tükörbe , ami visszatükrözi ránk azt az ábrándot , azt az illúziót hogy az ott kint van , hogy az egy valóság , amit mi valójában kivetítünk és visszatükröződik . Vagy kívül van a tudat , amelyik belénk néz és bennünk van a tükör és a bennünk lévő tükörben látja önmagát , és teremt meg minket azáltal hogy elgondol , vagy mindakettő történik egyszerre .

P.T. : Mi van ha feltételes módon fogalmazunk ? ; ... történhet  , ... tehát ez nem , ... itt a tudat , hol a tudat , helyes válasz : nem tudom , ... és nem azért mert hülye vagyok , meg műveletlen , ... hanem vannak olyan kérdések , amik bizonyos információk birtokában , azt a választ , a leghelyesebb választ kívánják hogy : nem tudom , ... nem tudjuk megítélni ebből az érvényességi körből , ebből az axióma rendszerből , amit logikának , ismeretrendszernek , kultúrának , nevezünk , nem tudunk logikusan , meggyőző és  bizonyítható egyértelmű választ adni . Tulajdonképpen mindennel így van , de ezzel a kérdéssel nagyon , tehát egyértelműen bizonytalan a helyzet . ...

Mindent egybevéve a nem tudom , nagy felfedezés és egy olyan fába vágtuk itt a fejszénket , ... ezzel a parafrázis sorozattal , ami ugye  egy újragondolást , újraértelmezést jelent , amiben nagyon sok kérdés , válaszra várva , ... jelen esetben az olvasóra van bízva , és ezt el kell fogadni ? ...

F.A.M. : Kimaxoltuk , ... bármilyen modellt fölállítunk az csak egy modell , soha nem fogjuk tudni hogy mi ? , ... Itt van mondjuk egy reinkarnációs élmény , ... van egy élmény , de arra van magyarázat , sokféle magyarázat , ... a lelke elszállt , bement egy másik testbe , ez a legegyszerűbb , legprimitívebb ,  - a szónak nemcsak a dehonesztáló értelmében .  De mi van ha azt mondom hogy nincs tér és idő , abszolút értelemben , főleg lineáris idő nincs és mondjuk egy előző életélmény egy másik tudat bejelentkezett  , .. - ... ez már az őrület - , a tudat egy kapu és bejelentkezett egy másik , ... Sokféle magyarázat adható élményre , van élmény ami az ami és arra adhatóak különböző valószínűséggel bíró magyarázatok . Minden csak és kizárólag modell , amit azért alkotunk hogy kezelhessük az élményt , olyan eszköz amivel kezelünk , ... a magyarázat az egy kezelési metódus , ...

P.R. : A parafrázis előadás sorozat , ... az előadás az úgy zajlik hogy valamiféle tudás deficittel indulunk , majd itt megtudnak valamit és akkor azzal a tudástöblettel távoznak , ... hát itt fordítva van /nem adunk , hanem elveszünk / . Idejössz valamivel amit tudsz , mi kivesszük belőled és amit hagyunk a helyén ,... / egy nagy űr / , az csupa lehetőség . ...

P.T. : Egyetértek mindkét kollégával , és tényleg hipotézisekből és modellekből áll fel világszemléletünk , létezi azonban a tudományban egy olyan elv amit Occam borotvájának neveznek ez azt jelenti hogy ha egy adott jelenségre több magyarázat , hipotézis születik , akkor azt fogadják el megegyezéses alapon , érvényesebbnek / soha nem végsőleg és teljes mértékben meggyőzőnek /amelyik a legegyszerűbb , a legkevesebb összetevőt tartalmazza , legkevesebb elemmel magyarázza azt a jelenséget . ...  

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése