Oldalak

2020. augusztus 29., szombat


Keresztelő Szent János vértanúságának emléknapja augusztus 29. Az ünnep mai neve Keresztelő Szent János fővétele. A magyar hagyomány  összekapcsolja a mohácsi vész évfordulójával.


Vizitáció


Omajjád nagymecset , Damaszkusz


Szíria fővárosa, egyben a világ egyik legősibb lakott települése Damaszkusz, történelme 7000 éves múltra tekint vissza.
 A sivatagból a Földközi-tenger felé haladó vagy az Antilibanon hegységbe induló karavánok számára eszményi pihenőhelyül kínálkozott. Kr. e. 2500 táján a kereskedelmi oázis városjogot kapott, és Kr. e. 1480-ban III. Thotmesz egyiptomi fáraó Damaszkusz néven bevette birodalma városainak jegyzékébe.


Damaszkusz egyik, és építészetileg talán a leglenyűgözőbb spirituális központja a város szívében álló nagymecset. A Kr.e. 64-ben ideérkező rómaiak megszokott vallási rugalmasságukkal rögtön azonosították is az itt tisztelt viharistent, Hadadot saját főistenükkel, Jupiterrel és impozáns templomot emeltek a tiszteletére. A bizánciak kegyhelyrombolását követően 705-ben a Keresztelő Szent János Katedrálist építették fel a helyén , így már Nagy Theodosius alatt keresztény templommá lett , amit később már Keresztelő Szent János fejének temetőhelyeként tartott számon.

Az Omajjád nagymecset Damaszkuszban
A hatalmas épületegyüttes mai formájának azonban a 8. század hajnalán vetik meg az alapjait, amikor Damaszkusz az új világbirodalom, az Omajjád Kalifátus fővárosaként az arab világ politikai középpontjává is lesz. Így 706-ban mecsetté alakítják .



A hosszú, háromhajós imaterem melletti belső udvart három oldalán művészien kialakított oszlopos folyosók foglalják keretbe. Pompás mozaikok, fafaragások, szobrok és kovácsoltvas munkák jelzik a város legjelentősebb mecsetjének rangját.

Az imateremben őrzött, a korai kereszténység idejéből származó fejereklyét (Keresztelő Szent János koponyáját) a muszlimok is szentként tisztelik, mivel Jánost egyik prófétájukkal, Jahjával azonosítják. Egy bibliai legenda szerint Damaszkuszban született a szemiták ősatyja, Ábrahám, és itt ölte meg Káin testvérét, Ábelt. Az óváros keleti részén álló Ananiás-kápolna az Apostolok cselekedeteiben szereplő damaszkuszi tanítványra, Ananiásra emlékeztet, aki az Úr parancsára kézrátevéssel visszaadta a Krisztus követőit üldöző Saulus (a későbbi Pál apostol) szeme világát.
 Az iszlámban lévő fontosságát jól mutatja, hogy amellett, hogy Keresztelő Szent János (aki a muszlimok között is prófétaként tisztelt személy) végső nyughelyeként tartják számon, a muszlim hagyomány szerint ez lesz Jézus második eljövetelének helyszíne is, aki innen indul majd Jeruzsálembe, hogy végső ítéletet tartson az emberiség felett.



Borzalmas látni, hogyan pusztul el egy ősi kultúra a háború és vallási fanatizmus miatt, de még szörnyűbb belegondolni, hogy egy országnyi ember élettere vált a hatalmak harcának martalékává.

Iosephus Flavius feljegyzése szerint Keresztelő Jánost a mai Jordániában a Holt-tengertől keletre fekvő Mahérusz várában, Heródes király pompás palotájában ölték meg, Krisztus után 27-ben.Sem Iosephus Flavius műveiben, sem a Bibliában nem esik szó arról, hogy hol helyezték Keresztelő Jánost örök nyugalomra, bár Máté evangéliuma szerint „tanítványai eljöttek és elvitték a testet, majd eltemették, elmentek, és elmondták Jézusnak, hogy mi történt".

A negyedik század óta a próféta temetkezési helyét hagyományosan a mai Palesztina területén fekvő Szebaszté (Szamaria) területére teszik, ahol templomot szenteltek a tiszteletére.

Kép: SzebasztéFORRÁS: HOLYLAND
Keresztelő Szent János feje azonban eltűnt, és ez hosszú évszázadok óta mozgatja az ereklyekeresők fantáziáját. A szóbeszédek és mítoszok szerint nem kevesebb, mint négy helyszín jöhet szóba, mint lehetséges temetkezési hely.
1.Damaszkusz - Omajjád mecset


2. A katakombák helyén épült római San Silvestro in Capite templomban

A római ereklyeFORRÁS: WIKIPEDIA

3. Franciaországban található , a 13. században épült Amiensi Székesegyház őrzi a szent relikviát, amelyet állítólag a keresztes seregek hoztak magukkal Konstantinápolyból, amikor 1206-ban visszatértek szentföldi hadjáratukról.

A Notre Dame-i székesegyház a franciaországi Amiensben, melyet a 13. században Szent János fejének építettek.


Keresztelő Szent János ereklyetartója az amiensi katedrálisbanFORRÁS: WIKIPEDIA

4.  München , ahová V. Vilmos, Bajorország hercege hozatta el a koponyát a pápa engedélyével a 16. század közepén.

Keresztelő Szent János állítólagos fejereklyéje a müncheni ResidenzMúzeumban.FORRÁS:HTTPS://WWW.ATLASOBSCURA.COM/PLACES/THE-RELICS-OF-MUNICH-RESIDENZ-MUNICH-GERMANY

 De ezenkívül  többek közt Isztambulban, Egyiptomban és Montenegróban található múzeumok, illetve kolostorok állítják azt, hogy ők birtokolják Keresztelő János egyes testrészeit.-https://www.origo.hu/tudomany-eltunt-keresztelo-janos-fejet.html


Mindennapi kenyerünk



A kovász a kenyérsütés legősibb eszköze, liszt és víz keveréke, amely természetes és sokáig tartó fermentáció során válik alkalmassá a tészta megkelesztésére. Állításuk szerint /a Guardian ugyanis utánajárt és valóban nagyon úgy látszik, a kovász jelentheti a gluténérzékenyek számára a visszatérést a búzához / a hosszú fermentáció(kovászolás) lehet a siker titka, mivel ez teszi lehetővé, hogy a baktériumok teljesen lebontsák a szénhidrátokat és a glutént.

Mivel a hosszabb láncú szénhidrátok is széttöredeznek, így a kovászos kenyeret azok is könnyebben emésztik, akiknek nincsenek egészségügyi problémái. Szóval a kovászos kenyér sok szempontból kedvező tulajdonságokkal rendelkezik.
A kenyerekben, zsemlékben található szénhidrátokra jellemző a sok-sok elágazást tartalmazó amilopketin dominanciája. Ez azért fontos, mert a keményítőt lebontó enzimünk, az amiláz CSAK az elágazások végpontjainál képes megkezdeni a keményítő bontását. Minél több az elágazás, annál több ilyen „végpont” keletkezik, az enzim annál több helyre fog tudni kapcsolódni, így annál gyorsabban következik be a bontás. Olyan ez, mint egy hosszú szerteágazó lánc: az enzim a végpontoknál a keményítőre csatlakozik, és eltördeli a láncot, sok kicsi darabra. A szénhidrát a táplálékban marad, csak sokkal több, rövidebb láncocska formájában. A vércukorszintet pedig a kisebb, könnyebben emészthető szénhidrát-darabok jobban megemelik. Összességében tehát ha a kovászolás hatására a szénhidrátláncok széttöredeznek, az éppen hogy a glikémiás index emelkedését kéne hogy okozza. Sajnos nem találtunk olyan releváns szakirodalmat, ahol ezt az értéket konkrétan meg is mérték volna.

Pusztai A, Ewen SW, Grant G, Brown DS, Stewart JC, Peumans WJ, Van Damme EJ, Bardocz S. Antinutritive effects of wheat-germ agglutinin and other N-acetylglucosamine-specific lectins. British Journal of Nutrition (1993) 70, 313-321. DOI: 10.1079/bjn19930124
Manapság már ez is megtörténik :



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése