LECTURA VI ,
avagy az olvasmány tanulmányozása
A felismerés azonban nem elegendő, mert ahhoz, hogy az újabb és újabb válsághelyzeteken úrrá tudjunk lenni, azt is tudnunk kell, hogy a válság permanens, az élet természetes velejárója. Mintírja–Kierkegaard-hoz nagyon hasonlóan – : „A válságcentrumot mindenki magában hordja. Válság annyi, mint válságban lenni, válaszolni, választani, elválni, vállalni. Annyi, mint jelen lenni, és nem elrejtőzni és nem elkenni és nem elviccelni és nem menekülni sehová, sem elméletbe, sem világnézetbe, sem költészetbe, sem vallásba.”-Thiel Katalin - Teória és praxis Hamvas Béla életművében
FOTO: MUHI SÁNDOR - HONVÉD utcai kis park SZATMÁRNÉMETI |
Hamvas Béla : Mágia szutra /az életvezetés gyakorlata
Gondolati fogalmak az én olvasatomban : Folyt.:
50. az imagináció üres
Most annak a döntő kérdésnek felvetése következik, hogy az ember életképzelete primordiális természetében üres lap, vagy pedig az ősszó (kép) bele van-e írva? Ez a kérdés ugyanaz, hogy az ember primordiális természetében rendelkezik-e és rendelkezhetik-e minősítetlen látással? Vagyis van-e és elérhető-e az ember számára minősítetlen éberség?
A hagyomány a kérdésre igennel válaszol. Az ember életképzelete eredetileg üres. Ez az üresség helyreállítható. A tökéletes éberség elérhető. Az abszolút látás megvalósítható. Ezt az Upanisádok éppen úgy tanítják, mint a tao, éppen úgy, mint a Kabala és az egyiptomi és a tibeti szentkönyvek. A hagyománytól ezt a tanítást DIONÜSZIOSZ AREOPAGITA közvetítésével az európai keresztény gondolkozás is átvette, és főként a misztikában hirdette. Az eredeti üresség (abszolút látás tökéletes éberség) helyreállítására a jógák (rádzsa-jóga), a tao, az egyiptomi és tibeti és héber beavatások többféle módszert dolgoztak ki.
Egészen természetes, ha az ember életképzelete eredetileg üres lenne, akkor és abban az esetben az ember primordiális létezése minősítetlen létezés lenne. Mint BAADER mondja, ez esetben az emberben a lét és jelenlét (Sein-Dasein) elválasztható és megkülönböztethető lenne oly módon hogy a lét minősítetlen (kvalitás nélküli), míg az ittlét (élet) minősített (kvalifikált) lenne. BAADER, BÖHME alapján, azonban azt mondja, hogy számunkra a lét mindig mint jelenlét van adva. A merő lét (Sein) számunkra a semmi (Nichts, Ungrund). Létezésünk okvetlenül már minősített létezés.
Éppen ezért imaginációnk eredetileg nem üres. Nem üres lap. Nem minőségtelen. Az emberi létezés ősszava bele van írva. És látás csak ebben a minősített látásban lehetséges. Az éberség legmagasabb fokán is emberi éberség.
Ami egyáltalán nem jelenti azt, hogy éberségünk kezdettől fogva megzavart és lefokozott és látásunk homályos. Ez csak azt jelenti, erőfeszítésünknek nem arra kell összpontosulnia, hogy életképzeletünket teljesen kiürítsük, mert ez lehetetlen, hanem arra, hogy abban az eredeti- és őskép főhatalmát visszaállítsuk. Minősítetlen létezés számunkra nincs. Az emberi létezésnek igenis van alapminősége, őseredeti érdekeltsége és elfogultsága.
51. vagy nem?
A minősítetlen létezés gondolatát, amelyből az úgynevezett vegyileg tiszta szellem khimérája támadt, el kell utasítani. És ezzel természetesen el kell utasítani a hagyománynak és a középkori misztikának azt a törekvését is, hogy az ember önmagában a minősítetlen (vegytiszta) létezést megvalósítsa. Ez, amit a hagyomány és a középkori misztika különböző módszerekkel realizálni kívánt, és amit semminek, feneketlennek, minőségtelennek, szemlélettelennek nevezett, végeredményben nem minősítetlen, hanem kozmosz mentes létezés. Mit kell érteni ezalatt? Azt, hogy az ember átlássa és megértse és felfogja a következőt: az ember nem a kozmosz gyermeke, hanem kozmosz fölötti lény. Nem a mikrokozmosz, hanem a mikrotheosz. Az ember nem természet hanem eredetileg a természet ura volt, és ismét az lesz. Az emberi létezést a kozmosz nem szükségképpen minősíti, és látása és ébersége a kozmosztól tulajdonképpen független. Az ember számára a kozmosz nem az utolsó valóság. Az utolsó valóság Isten. És az első. És az egyetlen. The divine is the only real, mondja COVENRTY PATMORE. Nem minősítetlen, hanem a kozmosz által nem minősített létezésről van szó. Nézzük csak közelebbről az éberségnek a hindu jóga-gyakorlatok által elérhető legmagasabb fokozatát, az úgynevezett nirvikalpa szamadhit. Szamadhi az enthuziazmus felső fokát jelenti. A meditációnak azt az állapotát, amikor az ember a számára elérhető legmélyebb látás birtokába kerül. Az ősképet a lehető legközvetlenebbül, szemtől szemben látja. Amint a szanszkrit szó mondja itt az ember a kalpákon túl levő szamadhiban van, kalpa pedig a világkorszakok körforgását jelenti. Aki a kalpákból kilép, a körforgásból lép ki. Nem válik üressé. Nem minősítetlen és minőségtelen. Kozmosztalan: Hémeisz de ou to pneuma tou koszmou élabomen alla tou pneuma to ek tou Theou, mondja PÁL: szellemünket nem a kozmosztól kaptuk, hanem Istentől (nem a kozmosztól vagyunk fölkenve). Kilépett az asztrálvilágokból ahol a valóságot anyagi testekben való élet minősíti. Kilépett a mentálvilágokból, ahol a valóságot az ideák (idea-testek) minősítik. Vagyis kilépett minden olyan körből, ahol a világkorszakok körforgásának érvénye van. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy üres. Sőt. Ez a minőség minden egyéb minőségnél mélyebb és primordiálisabb. Az ember, mint RICHARD ST. VICTOR mondja, megérti, hogy amit lát, nem a külső kozmosz képe, hanem a külső kozmosz ennek elsápadt képe. Vagy ahogy a tao paradoxul tanítja: a világ és a valódi létezés viszonya nem az, hogy a nagy-nagy valamiben van az a kis semmi, hanem, hogy ebben a nagy-nagy semmiben van az a kis valami. És az ember ezt az állapotot a szociális hétköznapon nem azért nem éri el, mert az számára dermesztően absztrakt és távoli és élettelen és üres, hanem azért, mert ez a dermesztő tisztaság túl forró és mély, ez a távolság túl közeli, és ez az élettelen túl szenvedélyes, és ez az absztrakt túl konkrét és tündöklő.
52. és ha nem, az ősképet
- természetesen a primordiális kezdet létezésének ősképét, amelyről már tudjuk, hogy
1. nem azonos az aranykori (édenkerti) léttel mert ez a megváltásban újrateremtett létezés (Új Jeruzsálem),
2. nem üres és nem szemlélettelen és nem minősítetlen, hanem azt a megváltás által újra teremtett létezés ősképe minősíti.
Ezek szerint az imagináció középpontjában ez az őskép él.
53. ki helyezte bele?
E kérdés feltevését részben túlzott lelkiismeretességnek kell tartani. Amennyiben pedig nem az, utalni kell arra a szutrára, amely a szabadság gondolatát fejti ki. Az ember nem akaratában, nem cselekvésében, nem gondolkozásában szabad, hanem életképzeletében, vagyis abban, hogy mit imaginál. Kezdetben az imagináció ősképe az édenkerti létezés volt, de az ember életképzeletének középpontjába fogadta azt, amivel a sötétség hatalmai megbűvölték. Ezzel magára vette az állati létezés szükségszerűségét. A megváltás e szükségszerűség alól felmentette és új ősképet teremtett. Az ember szabadságában áll, hogy a materializált kozmosz szükségszerűségében éljen tovább, vagy a megváltást válassza. Az ősképet a kinyilatkoztatás szava mondja ki, de a szót az életképzeletbe az embernek kell helyeznie. Ezt a sokak által annyira félreértett (nem értett) helyzetet PÁL apostol (Róm. 9:11) a következőképpen fogalmazza meg: hogy Istennek szabad választáson alapuló előre elrendelése fennmaradjon, nem a tettektől, hanem a hívó szó döntésétől függ (ouk ex ergón all' ek tou kalountosz).
Természetesen itt egyaránt fontos, hogy
1. az előre elrendelés (determináció, szükségszerűség, ananké) érvényes mindenkire, aki üdvét a materializált kozmoszra építi, de a szükség azonnal érvényét veszti, ha
2. az ember szabadon üdvét a létezés teljességébe helyezi és itt
3. döntő ereje nem a tettnek van, hanem annak, hogy
4. az ember a hívó szót magába fogadja, vagyis, hogy azt életképzeletének középpontjába helyezi. Ez BÖHME Gnadenwahljának alapgondolata is. Lényeges ebben az, hogy az üdv megszerzésében a tettnek (jócselekedetnek) egymagában és üresen (minősítetlenül) jelentősége nincs, legyen akár begyakorolt, akár erőszakolt, akár kultikus aktus, (ouk ex ergón), de annál döntőbb az, hogy az ember a hívó szót imaginációjába fogadja (all' ek tou kalountosz). A befogadás aktusa szabad. Ezért az üdvhívásra az ember üdvválasztása (Gnadenwahl) a szabadságon nyugszik, és az ember üdvét nem az előre elrendelés (predesztináció), hanem szabadsága alapján szerzi meg. A kinyilatkoztatás egyébként a szabadságra is és az, üdvözültre is ugyanazt a szót (eleutherosz) használja, mert aki magát felszabadította, az szabad, vagyis üdvét elnyerte. S ezért mondja BAADER (22. szutra), hogy a létezés legmagasabb értelme (egyetlen morálja) a szabadság. S ezért kellett a 13. szutra magyarázatában azt állítani, hogy a realizálás legfontosabb feladata a szabadság megszerzése és tevékeny alkalmazása.
54. A normális ember
Fentebb, a 38. szutra magyarázatával kapcsolatban, a normális embert az eredeti létezéssel azonosítani kellett. Az ember életképzeletében az eredeti létezés ősképe a normális ember alakjában és lényében él. Ezt az azonosítást akkor azért kellett megtenni, hogy az eredeti és ép létezést a megromlottól (bűn, őrület, betegség) el lehessen választani. A normális ember nem a rongált, hanem az ép (tiszta, éber, egészséges) ember. A kinyilatkoztatás szava ennek a normális létezésnek és embernek nevét mondja ki. Azóta megtudtuk már azt is, hogy ez a normális ember nem minősítetlen és nem minőségtelen és nem üres; kvalitás nélkül való, vegyileg tiszta szellem nincs. A hagyomány e hibás kiindulása később igen sok zavart támasztott és támaszt ma is. Újabban főként az idealizmusnak a vegyileg tiszta (minőségtelen) szellemről szóló tanítása alapján, egész sereg üdvterv (például az egzisztencializmus és pszichoanalízis) abban a hiszemben van, hogy a normális ember az az üres lény, akiről a középkori misztika is oly sokat beszélt (ECKEHART, TAULER, RUYSBROEK). Újabban a minőségtelen ember látomását nagy arányokban és egész népekre kötelezően érvényesítendő kényszerként alkalmazzák. Ezt az embert tömegesen megkísérlik realizálni. Oly művészetet, irodalmat, sajtót, propagandát, de főként oly pedagógiát építenek ki, amely az ember életképzeletében rendszeresen mindennemű minősítést semlegesít. Általában azon a véleményen vannak, hogy ilyen módon az úgynevezett osztálytalan embert sikerült megvalósítani. Amit azonban az osztálytalan ember képének az imaginációba való helyezésével sikerült elérni, nem a minősítetlen, hanem a színtelen és jellegtelen és jelentéktelen és érdektelen ember realizálása lett. Ezt a létezési képet nullapont-egzisztenciának lehet nevezni, azért, mert távolról sem minőségtelen, ellenben annál kibelezettebb és annál sterilebb. De mindjárt meg kell állapítani, az ember életképzeletét azért belezik ki és azért sterilizálják, hogy ebbe az életképzeletbe aztán tetszés szerint bármely képet elhelyezhessenek. Ebben a szándékban az rejlik: a politikai hatalom rájött arra, hogy a kormányzás legkényelmesebb módja, ha mindenkire érvényes tömeg-élettervet (üdvtervet) kötelezővé tud tenni.
Az eljárás, amint első pillanatban is megállapítható, fekete mágikus aktus, nagy arányokban, de eddig legalább is kudarccal végződött. Sehol a nullapont-egzisztenciát előállítani nem sikerült. Ami sikerült, az a rongáltságnak hallatlan mértékben való fokozása, vagyis a bűnnek, az őrületnek és a betegségnek eddig nem tapasztalt elterjedése és elmérgesedése. Azok, akik az emberiségre a nullapont-egzisztencia realizálását kényszerítették, alkímiailag nem voltak elég informáltak és
1. bár tudták, ha valamit realizálni kívánnak, az imaginációból kell kiindulniok, de nem vették figyelembe, hogy
2. a minősítetlen (üres) létezés nem megvalósítható, és főként, hogy
3. ha a nullapont-egzisztenciáról van szó, az embert nem realizálni, hanem derealizálni kell, ami pedig nem egyéb, mint a normális ember ősképétől egyre jobban eltávolítani, és benne a bűn, az őrület és a betegség hatalmait megerősíteni.
A sterilizált (kibelezett) ember képét az emberi életképzelet nem fogadta be, és valószínű, hogy ezt a képet, mivel nem kép (nem szó) nem is tudja befogadni. Az űr nem realizálható. A semmi megvalósíthatatlan. Aminek egyenes és magától értetődő következménye, hogy a megsemmisülés az ember számára lehetetlen vállalkozás. Ami viszont azt jelenti, hogy a létezésből hiába akar el tűnni, nem tud. Nem a megsemmisülés van, ha nem a létezés. És fizetés nélkül távozni nem lehet.
55. alapállása útba igazít.
Az alapállás a normális, ez pedig a bűntelen, éber és egészséges ember.
56. Aki az alapállásról leválik,
- minek következtében válik le? Azért válik le, mert életképzeletében nem a normális ember ősképét valósítja meg. Az őskép megzavarodott. Az életképzelet őrületében önmagára oly képet alkalmazott (azzal téveszti magát össze), amelyből bűn és betegség fakad. Az eltorzult kép alapján az imagináció csak eltorzult élettervet tud meg valósítani.
57. szörnyeteggé lesz.
Ez az eltorzult lény szörnyeteg. A teremtés szám, súly és mérték szerint képződött. E rendről és arányról és összhangról szóló őseredeti tudás, amelyet a történet előtt az emberiség ismert, ma úgyszólván feledésbe merült. A kínai és hindu és tibeti szentkönyvek, a Kabala, a toltékok, és főként az orfika, különböző aritmológiákban e nagy tudás töredékeit őrzik. Annyit mindenesetre tudunk, hogy az, eredeti ember lényében az, arány és összhang érvényesült. Normális tehát ebben az esetben annyit is jelent, hogy normatív, törvényes és szabályos. Amihez magát mindenkinek tartani kell. Az eltorzult és megzavarodott (beteg, bűnbeesett) ember ezek szerint arány- és összhangtalan, szabálytalan és törvénytelen. Az eredeti arány megzavarodott, egyes tagok és részek mértéktelenül összezsugorodtak és elkorcsosultak, mások megdagadtak, egyesek eltűntek, mások uralkodók lettek. Az eredeti rend felbomlott. Ez a lét, amelyben ma élünk, szabálytalan és törvénytelen. Ez a hely itt most kiválóan alkalmas arra, hogy a szutra magyarázatára vonatkozólag régebben sürgető felvilágosító megjegyzést meg lehessen tenni. A főtéma a megvalósítás. A megvalósítás kifejezésben a valóság szó használata azonban állandóan kettős értelemben szerepel. Vonatkozik
1. a primordiális
2. az összetört (megromlott) valóságra, vagyis az eredeti világ, mint eredeti valóság, a jelenlevő világtól (valóságtól) nincsen pontosan elválasztva. A két valóságot egymástól elválasztani nem is lehet és nem is szabad. Ha az ember megtenné, okvetlenül vagy
1. az idealisták csávájába kerülne, amennyiben az eredeti világ érdekében a jelenlevőt kénytelen lenne megtagadni, szélső esetben azt állítani, hogy a jelenlevő valóság nemlétező (PLATÓN), vagy
2. a realisták csávájába kerülne, amennyiben az eredeti valóságot kellene megtagadnia és azt állítania, hogy a primordiális (bűntelen, éber, egészséges) valóság nemlétező (pozitivizmus, materializmus).
Mindkét valóság érvényes. Miért? Mert a létezés teljes egészében adva van és esedékes. És mert az egészet meg kell ismerni. Ahelyett tehát, hogy az ember akár az egyiket, akár a másikat megtagadja, ajánlatosabb a két valóság között levő viszonyt megállapítani. A két valóság viszonya az, amit a kinyilatkoztatás úgy mond, hogy:
"Ha az égbe felszállok, az egész világot magammal emelem". Ez egyszersmind a megvalósulás tevékenysége is.
Mit jelent ez a mondat? Nem azt, hogy a jelenlevő (megtört) valóságot eltüntetem. Hanem, hogy ez a valóság itt az időben és térben az első és eredeti valóságnak derivált alakja és azt itt a primordiális valóság tartja és az eredeti valóság nélkül ez elképzelhetetlen. De mégsem eltüntetni és nem elpusztítani, mert a valóság itt és most, ha megromlott (összetört) alakban is, nem egyéb, mint az első valóság. Nem a szám, mérték és súly szerint, hanem aránytalan, rendetlen, összhangtalan, szabálytalan és törvénytelen. Ezt a valóságot nekem nem szabad az ablakon kidobnom, hanem az eredeti valósággá kell tennem (transzmutálni). Ahogy a kinyilatkoztatás mondja, fölemelni. Éspedig oly módon, hogy a másodrendű valóságot ismét elsőrendűvé kell tennem, az időből (rongáltságból) kiemelnem, és romolhatatlanná (valóságossá) kell tennem. Megvalósítani tehát annyit tesz, mint a megromlott, inaktív, kába, zűrzavaros, bűnös, zavaros és beteg, arány- és összhangtalan és törvénytelen valóságban a primordiális valóságot jelenlevő és effektív és aktív tevékeny hatalommá kell tennem.
Két, már említett útbaigazítást nem szabad figyelmen kívül hagyni:
1. a primordiális valóság, amelynek hatalmát érvényesítenem kell, nem a hagyomány aranykori valósága, hanem a kereszténységé, vagyis nem a teremtés, hanem a megváltás valósága;
2. a megvalósítás mindenkor egybeesik a megvalósulással, mert magam lényében csak azzá válhatok, amit más számára kötelezőnek tartok. Csak azt az üdvöt érhetem el (valósíthatom meg), amelynek elnyeréséhez mást hozzá akarok segíteni. Ezért az egyéni üdv nonsens. Az üdvöt azokkal együtt érem el, akiknek üdvét magamra vettem, hogy a magamét az általuk elért üdvben elnyerjem.
58. Ilyen a tehetség,
A tehetség az eltorzulásnak az a jellegzetes módja, amit a szutra az imént szörnyetegnek nevezett.
59. amely a nagy orr,
- vagyis az emberben a hiányok és ürességek közepette a beteges daganat. A púp. A tehetséget a megzavarodott realitás világában pozitívumként tartják számon. A többi tulajdonság mellett tényleg pozitív, mert tevékeny és effektív realizáló erők fölött rendelkezik. És ez benne a fontos. Tehetség az a tulajdonság, amely aktívan realizál. De tudjuk, hogy a tehetség távolról sem a bűntelen, az éber és az egészséges élet jele. A tehetségeknek éppen ellenkezőleg, többnyire lefokozott éberség-jellegük van, inkább betegségek, s majdnem minden esetben bűnök, vagy legalább is bűnök realizálói. Ez a következőkből mindjárt kiderül.
A gasztronómiai ajánlásban most innivalót ajánlok , nem alkoholt hanem vizet és teát.
Minden japán vendéglátóipari létesítményben – legyen az elegáns étterem vagy olcsó kifőzde – az érkező vendéget friss ivóvízzel kínálják. Kisebb éttermekben a vizet poharakban hozzák ki a vendégnek – természetesen jégkockával –, elegánsabb helyeken a pincér fedeles fémkannából tölti ki a vizet a már előre felrakott poharakba. Ez a víz nem ásványvíz, csupán egyszerű csapvíz, néha citromszeletkékkel ízesítve. Japánban a csapvíz bárhol az országban nyugodtan fogyasztható, tiszta és jó ízű, minden szennyeződéstől mentes. A japánok csak tiszta forrásvizet isznak, ismeretlen fogalom a szénsavval dúsított ásványvíz.
A hagyományos japán éttermekben víz helyett teát szolgálnak fel. Ez is kellemes ajándék mind télen, mind nyáron, ráadásul a japán tea nagyon jó ízkombinációt alkot az elfogyasztott ételekkel.
Ezer- és ezerféle teát lehet kapni a boltokban és a speciális teaüzletekben. Mindenki mindenütt teát iszik, mindenkit mindenhol teával kínálnak. A tradicionális japán éttermekben az érkező vendégnek kérés nélkül hozzák a teát, a gyárakban és a cégeknél az üzleti tárgyalások vagy megbeszélések mindig közös teázással kezdődnek. Az utcákon vagy az áruházakban mindenütt működik teaautomata és minden munkahelyen van ingyen tea az alkalmazottak részére. Az igazi japán teába tilos cukrot, citromot vagy egyéb ízesítőszert, főleg tejet tenni. Ezt persze sok külföldi nem tudja, mert hozzá vannak szokva a külföldön forgalmazott mindenféle ízesített kalóz-zacskós-teafilterekhez , amelyeknek semmi közük sincs az igazi japán zöld teához. -Berecz Edgár: Japán erdélyi szemmel - Terebess
Több ezer típusú tea van a világon. Nyugaton a teákat hagyományosan zöld tea, fekete tea és oolong tea minősítették. A közelmúltban a fehér tea és a pu-erh teát felvették a közös nyugati teák osztályozására. Egyéb teátípusok közé tartozik a sárga tea, illatosított / ízesített tea és kevert tea. Mindegyik teafajtához olyan feldolgozási módszerek, aromák és ízek vannak, amelyek elkülönítik a többiektől.
A fekete tea a legelterjedtebb tea a nyugati világban. A teljes, tömör ízt és a képességét, hogy jól illeszkedjen sok nyugati ételhez, különösen édességekhez és krémes ételekhez. Emiatt sok délutáni teára fekete teát kínálnak. A fekete tea feldolgozása eltér a többi típustól, mivel teljesen (vagy csaknem teljesen) oxidálódik.
A fekete teától eltérően a zöld tea oxidálatlan. A japán zöld teákat (például Sencha és Gyokuro) általában párolják. A kínai stílusú teákat (például Long Jing és Bi Luo Chun) tipikusan száraz hővel dolgozzák fel egy sütőszerű forgó dob és / vagy egy wokhoz hasonló főzőedény felhasználásával. A zöld teák az édes és a lágy (például a Long Jing), a növényi / füves és a citromfélék (például a Sencha ) között vannak .
Az úgynevezett "kék-zöld" tea vagy a "wu long" oolong tea képes hihetetlen mélységre és összetettségre, amely sok élelmiszert, bor fanatikusokat és komoly teaívókat vonz. Az Oolongot gyakran "valahol a zöld és a fekete tea között" írják le. Mivel a zöld tea oxidálatlan és a fekete tea (szinte teljesen) oxidálódik, az oolong tea részben oxidálódik.
A Pouchong (vagy Baozhong) néha zöld tea vagy oolong tea alosztálya. Zöld színű, de enyhén oxidálódik, mint egy oolong. Néhány beszállító eladja zöldnek, mások pedig oolongnak, és mindig másoknak, mint saját tea osztályának.
A fehér tea a magas antioxidánsok és általában a koffein alacsony szintje miatt hangsúlyosabb . Tipikusan nagyon finom, árnyalt ízű. A fehér tea feldolgozása minimális. A rügyekből (és a Bai Mu Dan / "White Peony" esetében a rügyek és levelek esetében) levágják a rengeteg fajtákból (finom fehér "szőrszálak" az új rügyek védelmére) . A rügyeket (és néha a leveleket) alaposan levegőn szárítják. A sárga tea rendkívül ritka tea egyedülálló feldolgozással és finom ízzel. Kínában termesztik és feldolgozzák . A betakarítást követően enyhén fermentálódik (nem oxidálódik, ami szokatlan) szalma alatt, majd hengerelik és szárítják. Az íz tipikusan gyümölcsös, kakaó, vanília és virágjegyekkel .
A pu-erh tea (szintén a "puer" vagy a "pu'er") egy ritka típusú tea, amely mind oxidálódott, mind erjedt. A mély, földes, eszpresszószerű ízre emlékeztet. A Pu-erh hagyományosan nehéz étkezés után fogyasztható, és azt állítják, hogy segít az emésztésben és a koleszterin csökkentésben. A rossz minőségű pu-erh tipikusan sáros vagy penészes. A jó minőségű pu-erh íze sima, erősen sötét és enyhén édes, és a sötét csokoládé, eszpresszó, szilva, moha, fa, gazdag talaj, gomba vagy dió jegyeit mutatja . - https://hu.hiloved.com/tea-tipusok-megertese/
Ezen kívül vannak még illatos , ízesitett és kevert teák pl. Earl Grey , vagy a gyümölcsteák és a jeges tea , amikről most nem beszélünk.
Japánban szinte csak kizárólag zöld teát isznak .Külön kategória a porított zöld tea, a matcha, csak teaszertartáshoz használják.
a jó matcha élénkzöld, illatos, finomra őrölt por |
A chawan átöblítése, és a chasen bevizezése. |
A matcha szitálása és keverése, habosítása |
képek :https://flyingbirdteahouse.hu/matcha-a-japanok-kiveteles-zold-teaja/ |
Bambuszseprővel habarják el forró vízben, amíg olyan nem lesz az egész, mint a sűrű zöldborsókrémleves. A japánok nem is gyártanak fekete teát, a zöld teájukat pedig nagyrészt maguk isszák meg.
A japán tea szénaillatú, a kínai zöld tea gyökérízű, a ceyloni zöld teából a trópusi hegyek egzotikus illata árad.-https://terebess.hu/keletkultinfo/lexikon/ocsa.html
kép:https://zhaozhoutea.com/hu/a-japan-tea |
A teakészítés során a zen tudatállapot megélése a lényeg, vagyis a mozgásban való megvalósítása a tudatnak, a tudat természetének. Ezen folyamat során a tudat és a természetes jelenségek között nincs különbség, a gyakorló közvetlen ott van a jelenségben, s maga ez a tudatállapot a cél, ami tulajdonképpen az egyízűség, az egyhegyűség állapota....Megtanulunk figyelni érzeteinkre, magunkra, másokra. Ideje hogy megismerjük, mi minden rejlik a megszokotton túl. - Menj, igyál teát!-https://zhaozhoutea.com/hu/a-japan-teaszertartas-kezdete/
A teaszertartás és a tea elmaradhatatlan része a japán kultúrának .
A teaszertartás fejlődését elsősorban a zen buddhizmus befolyásolta. Két alapvető formáját különböztetjük meg, a nem-hivatalos (csakai, 茶会) és hivatalos (csadzsi, 茶事) teaszertartást. A csakai rövidebb, kisebb létszámú és egyszerűbb alkalom, az emberek kisebb mennyiségű ételt, esetleg édességet fogyasztanak, az elkészített teák rendszerint enyhébbek. A csadzsi sokkal hivatalosabb, szigorúbb összejövetelt jelent, együtt jár egy teljes tradicionális japán étkezéssel, édességekkel, erős, majd enyhe teákkal. Akár négy órán keresztül folyhat.
Ez a tradicionális teaszertartás igen sokrétű és mélyen gyökeredző hosszú múltra tekint vissza , mindemellett szigorú előírásai vannak , saját rituáléval , különféle teaiskolák szerint .- erről bővebben : https://hu.wikipedia.org/wiki/Jap%C3%A1n_teaszertart%C3%A1s
A japán teaivást leginkább a kulturális vonatkozásainak szintézisével , mint japán művészeti ágak / kerámia , virágművészet , architektúra / is azonosítjuk .
A XII. század végén, Eisai zen szerzetes, aki a zen buddhizmust és a teát meghonosította Japánban egy tézist írt a teáról "Kissa Yojoki" címmel, amelyben így foglalta össze a tea jótéteményeit: "A tea egy életelixír és a hosszú élet varázsszere."
A matcha esetében a tea nem csupán vízben oldható teaöntet, hanem magát a porrá őrölt levelet fogyasztjuk el a legnemesebb formában a lehető legnagyobb mérékben átadva testünknek a tea jótékony hatását. Az egyre elmélyültebb tudományos kutatás nap, mint nap publikált eredményei megnövelték az eredeti, különleges minőségű tea iránti érdeklődést és növelték a tea fogyasztását.
Gamma-amino vajsav (GABA), katechinek, teanin
Öregedést lassító ágensek :
E-vitamin, katechinek
Cukorbetegség kialakulását befolyásoló összetevők:
E-vitamin, katechinek, összetett polysacharidek
Daganatos betegségek megelőzése:
C-vitamin, katechinek, flavonol
Légzörendszer karbantartása :
Chlorophyll, katechinek, flavonol
Fogszuvasodás megelőzése :
Vitamin E, katechinek, összetett polysacharidek
Influenza megelőzése :
C-vitamin, katechinek
Kiválasztás segítése :
Koffein
Emésztés segítése :
Koffein
Ízlelőszervi rendellenességek :
Ásványi anyagok (Cink)
Agyi Idegsejtek aktiválása :
Teanin, Gamma-amino vajsav (GABA)
Vérkoleszterin ellenőrzése :
katechinek
Az immunrendszer megerősítése :
C-Vitamin, katechinek, ásványi anyagok (Zinc), béta-karotin
Antibakteriális hatások :
katechinek, szaponin
Aroma terápiás hatások :
Aromás, illóolaj komponensek
Hályog prevenció :
E-Vitamin
Emésztőszervi rendellenességek :
Rostanyagok, emésztés élénkítése
Amikor matchát iszunk, minden, nem vízben oldódó összetevőt, úgymint klorofilt, A és E-vitemint, béta-karotint, különféle ásványi anyagokat, fehérjéket, rostokat elérhetővé teszünk a szervezet számára, ehhez jön az a nagy számú, vízben oldódó komponens, amelyeknek jótékony hatása már jól ismert.
A www.japantea.hu weboldal szerzői jogával kapcsolatos nyilatkozatCopyright © 2005-2018 Tóth Dénes és Halász Csilla. Minden jog fenntartva.
A zöld tea hatása, jellemzői:
A zöld tea a legkevésbé feldolgozott teafajta, és ez tartalmazza a legtöbb antioxidáns polifenolt. Ilyen például az ún. epigallokatekin-3-gallát (EGCG) nevezetű katekin, amely a zöld tea összes kedvező élettani hatásáért felelős. Egy csésze zöld teában nagyjából 50 mg EGCG hatásának megfelelő katekin található.
Zöld tea hatása – a katekin:
A tea, amit iszunk, tulajdonképpen nem más, mint a Camellia sinensis nevű növény leveleiből készült főzet. A tea áztatása során a levelekben található vízoldható vegyületek kioldódnak. Ezek között a vegyületek között megtaláljuk a már említett katekinnek nevezett polifenolokat, az olyan xantin-származékokat, mint a koffein és a teofillin, illetve a teanin nevű aminosavat. A katekin egy rendívül erős antioxidáns, tehát képes elpusztítani vagy regenerálni a károsodott sejteket, de közben az egészségeseket nem bántja.
Kutatások során arra is fény derült, hogy a teában található katekin kétszer olyan erős antioxidáns hatással rendelkezik, mint a vörösborban megtalálható resveratrol nevű polifenol.
A teánál az egyik legfontosabb tényező a frissesség. Érdemes egy év alatt elfogyasztani az az évi szedést. Ezután elveszti az aromáját. Éppen ezért a tárolásra is nagyon kell figyelni. A régebbi teákat gyakran feljavítják aromákkal, az Earl Grey például úgy készül, hogy fekete teához öntenek bergamottolajat.. Ez az írásrészlet az Olvasat - Irodalom és irodalom oldaláról lett kimásolva. Közvetlen elérése a másoltszövegnek: https://olvasat.hu/a-tea-az-almodok-bora/
A japán teakultúráról olvashatunk bővebben: https://terebess.hu/tea/index.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése