Oldalak

2022. november 8., kedd



Az üdvösség ( VIII ) - folytatás 


Az imádságról (III.)



S Z E N T H Á R O M S Á G

E GY I S T E N N E K ,

(az I. rész  folytatás )


M Á S O D I K   C Z I K K E L,


 A' Mi-Atyánknak , avagy Urunk imádságának

külömb-külömb-féle magyarázattya .


     A' Mi - Atyánk minden imádságoknak fundamentoma , regulája , és feje , azért annál nagyobbra kell becsülni , mennél inkább felyül -  haladgya a' többit .
    Először , felyül - haladgya a' több imádságokat méltóságával , mert Krisztustól szereztetett , és az ő szent szájával adatott-ki .
      Másodszor , rövid , s-könnyü , mind-azon - által el-rejtett titkok -kal tellyes , úgy-annyira , hogy valamit kérhetni rendessen Istentől , ebben fel-találtatik .
      Harmadszor , annyira foganatos , hogy könnyen a' mi kérésünkre hajtya az Istent . mert hogy-ne halgatna - meg bennünket a' mennyei Atya , midőn az ő szerelmes szent Fia parancsolattya - szerint hallya a' mi könyörgésünket ?
       Egy-szóval , a' tökélletes imádságnak minden tulajdonságát ma -gában foglallya . annak okáért , ha aitatossan , és figyelmetessen mondatik , fel-gerjeszti az ember szívét az Isteni szeretetre .
   Mi-velhogy azért , ez az imádság Idvezítőnknek szentséges szájából  származott az Apostoloknak , minden keresztyén embernél nagy becsületben kell lenni . annak-okáért , a' híveknek nagyobb lelki vigasztalásra , egy-néhány punctumokban  meg-magyaráztatik .
       Ugyan-is innen történik , hogy sem ebből , sem más imádságok - ból semmi lelki vigasztalást nem érzünk , mert csak kívül a' héja - körül rágódunk , a' velejére , és bélire nem jutunk .

Mi-Atyánk , ki vagy a mennyekben . 

A' Mi-Atyánknak  , elől-járó beszédi 
   
 Ezek az igék , Mi-Atyánknak elől-járó beszédi , mellyel az Istennek , kedvét , kegyességét , jó-akarattyát el-foglallyuk , és ugyan ezek az Istennek szeretetire , tiszteletire , és félelmére fel-gerjesztenek . Mert
ha Atya , nem-de nem méltó-é szeretetre ? De gondold-meg minéműre , mert az ő véghetetlen jósága , a' szeretetnek mértéke . De minémű az örök Atya Istennek jósága ? magában Isten , minden ki-gondolható , és ki-gondolhatatlan boldogsággal tellyes , menynek , és földnek  Alkotója , minden Úraknak , Úra , és Királyoknak Kírálya ; mind-azon-által mi Atyánk akar lenni , s-hívattatni , és minket , a' földnek elvetett férgecskéit , sőt bűnösöket , kik nem vagyunk érdemesek , hogy szolgáknak hivattassunk , fiaknak akar híni , s- hi -vattatni .  O minémű szeretetet adott nékünk az Atya , hogy Isten fiainak hivattassunk , és legyünk ! O véghetetlen jóságú Atya !  de hol a fiaknak hasonló szeretete ?
       Azon - kívül , ó mely nagy félelemmel kell ezt az Atyát félni ! ki az égben , mint egy Királyi-székiben ül , mind-azon-által , minden nütt jelen vagyon , minden el-rejtett titkokat lát , és tud ,sőt az eget , és  földet  , s-azokon mindeneket igazgat . Bizonyára nagy , és dicsérendő az Úr , a' ki hatalmának , és nagyságának nincsen vége , ki előtt a' Kerubimok , és Serafimok rettegve álnak . Lásd-meg azért , minémű szeretettel , reménséggel , alázatossággal , és tisztességgel kell imádkoznod .
     Következnek hét kérések , kiknek első részében négy jót kívánunk meg-adatni ; másban három gonosztul meg-oltalmaztatni . Mert mint-hogy az imádság a'mi kívánságainknak ki-nyilatkoztatója , és mint-egy tolmácsa , ollyanokat kérünk a' Mi-Atyánkban , a'mellyeket szabad kérnünk ; leg-első pedig azok-között ,a'miket szabadon kérhe-tünk . a mi legfőbb Jónk , tudni-illik , utolsó Végünk .  Az után a'mik 
alkalmatosok ennek el-nyerésére . Végtére , hogy ezek el-távoztassa -nak , a' mik akadályozzák a' mi utolsó végünk el-nyerését .De micso-da a' mi leg-főbb Jónk , és utolsó végünk ? a' mi édes Teremtő Istenünk , kinek dicsőségét tellyes szívünkből , buzgó szeretetből kívánnyuk , mondván:  

Szenteltessék a' te Neved .

Első kérés , az Isten dicsősége .

        Az-az , valamint a te neved fölöttébb szent , és csudálatos magá -ban , ollyannak tartassék azemberektől , és másoktól-is ismértessék-meg az igaz hít által ,dicsértessék az erős reménség által ,és áldassék a buzgó szeretet által .Nem szűkölködik ugyan ezek-nélkül , hogy szent légyen a' te neved , de mivel hogy szent , és dicsőséges , és minden szentségnek kút-feje , illendő hogy a' mi magunk jó visel-ésünkből ki-jelentessek , úgy rendeltessenek a' mi cselekedetink , hogy a' kik láttyák , dicsőissenek téged , örök Atya Isten , ki - mennyekben vagy . Ez légyen szívünkben bé-meczve , ez forogjon szánkban és ragyogjon cselekedeteinkben .Szenteltessék a' te Neved .
       Imé a jó , és tiszta igyekezetnek , avagy intentiónak módgya , melyet gyakorta meg-újíthatsz napjában .
         Ez után következik az Isten dicsőségének kívánsága , mi-reánk 
mérve , hogy mi-is abban részesüllyünk , mint leg-főbb Jónkban , és ez a' kívánság származik az Isteni szeretettől , mellyel magunkat sze-rettyük Istenben , azért mondgyuk :

Jöjjön-el  a' te országod . 

Második kérés , lelkünk idvessége .

          Kérünk téged ó Uram ! mert itt szám-ki-vetettek , és szarándo -kok távul vagyunk a'mi hazánktól , és ki-rekesztetvén a' mi édes Atyánk orczájától , a világ fejedelme igájá alatt nyögünk : kérünk azért téged , önts belénk szent malasztodat , hogy tellyes szívünkből te hozzád óhajtsunk  mennyékbe .  Ne engedd meg , hogy a' világot , és a vilégiakat szeressük , hanem azokat , a'mik oda-fel valók .Midőn pedig a' mi szarandokságunknak vége el-érkezik , adgyad , hogy ezt a' világot , minden pompáival meg-utállyuk , a' ki világ kezdetitől fogva nékűnk készítettetett , a' hol az örök dicsőséget , sőt magadat nékünk adod . 
        De hogy ezt a leg-főbb Jót , s-utolsó végünket  el-nyérhessük , ehez szükséges eszközökről-is gondot visellyünk . Első az Isten parancsolatainak megtartása .  Mert nem méltó  az Isten országára , ki az ő akarattyát nem cselekszi  , és nem érdemli-meg az életre bé - menni , a' ki az ő parancsolatit meg-nem tartya . De miképpen tartyuk-meg , hanem-ha Az , a' ki parancsollya , eggyütt segítséggel - is lészen ! annak okáért , nem ok-nélkül mondgyuk :

Légyen a' te akaratod .

Harmadik kérés is lelkünk idvességére-való .

          Mert te tudod ó Úram ! noha kész ugyan a' lélek , a' te akaratodnak bé-töltésére , mind-azon-által , nem tudgya , miképpen vigye végbe , mert a' test erőtlen , sőt hajlandó a' gonoszra , és a'  lélekkel tusakodik . Mert a' romlandó test terheli a lelket . Innét hajlandóbbak a' gonoszságra , hogy sem a' jóra az embernek érzé-kenségi iffiuságától-fogva . Innét történik gyakorta , hogy mit , és mint imádkozunk , mit kérünk , és mire van szükségünk , nem tudgyuk .  Te pedig mindeneket tudcz , leg-jobban tudod . Taníts-meg azért minket a' te szent akaratodra , és a' te hathatós malasztodat öncs  belénk , hogy a' te akaratod-nak ösvényin járjunk , hogy a' mit te akarszsz , mi-is akarjuk , és a' te parancsolatidat serénységgel  bé -tölcsük . Parancsolly a' mit akarsz , de segély annak bé-töltésére-is !
     Hogy pedig könnyen járjunk az Isten parancsolatinak ösvényin , kívántatik , hogy életünk minden-napi táplálása ki-szolgáltassék , mert valamig ennek a' romlandó testnek sátorát visellyük , mind addig külömb-külömb-féle szükségek , és fogya-kozások alá vagyunk vettetve .  Méltán mondgyuk azért :

A' mi minden - napi kenyerünket
add-meg nékünk ma .

A' negyedik kérdésbe nem csak testünk , 
hanem lelkünk táplálására való kenyeret-is kérünk .

   Tőled kérjük , édes Atyánk , ki meg-nyitod a' te kezeidet , és bé-töl-tesz minden állatokat áldásiddal , az égi madarak fiait táplálod; ó mentől inkább az embert , kit a' te képedre teremtettél , és drágalátos szent véreddel meg-váltottál , és az örökké-való országnak örökösévé tettél , mentől inkább táplálod ? Nem kívánunk felettébb-valót , édes Atyánk , hanem kivel minden-napi szükségünknek eleget tegyünk , né-talámtán a' te szolgálatodtól el-vonnyanak . Hogy pedig mind lelkünket , s-mind testünket inkább szolgálatodra fordíthassuk , vigyázz lelkünkre-is a' te igédnek eledelével , és tápláld ; sőt azzal a' mennyei , és Angyali kenyérrel-is erősits-meg bennünket , hogy ennek a' világnak pusztáján , el-ne lankadgyunk az úton , mellyen te- hozzád czélozunk , a' hol te-veled vendégeskedgyünk a' te országodban . Imé micsoda rendel , s-mi végre , és kitől kell a'  világiakat kérnünk .
       A' következendő kérésekben pedig azt kérjük , hogy meg-oltal -maztassunk azoktól a' gonoszoktól , mellek akadályt tennének , a' mi utolsó végünknek el-nyerésében .  Ezek pedig közönségesen három rend-béliek :    Az első , a' bűn , mellyet cselekedtünk ; ( mert mindnyájan sokakban vétkeztünk ) szükséges azért , hogy gyakorta nagy alázatossággal kérjük : Bocsásd-meg nékünk a' mi vétkeinket . Héjába kéri pedig az Isten irgalmasságát , a' ki , midőn lehet , feleba -ráttyán nem könyörül . Erről azért meg-emlékezvén , méltán modgyuk:

És bocsásd-meg nékünk a' mi vétkeinket ,
miképpen mi-is meg-bocsátunk , 
ellenünk vétetteknek .

A' Mi - Atyánk harmadik részében , először
kérjük a' bűnöktől való meg-szabadúlást .

      O mennyiszer meg-bántottunk téged kegyes Atya ! elborít minket a' veszedelem , ha te , a' te nagy irgalmasságod szerint meg-nem tartasz Uram minket ! De azt-is tudgyuk , hogyha mi meg-nem bocsátunk felebarátunknak , héjába kérünk te tőled bocsánatot . Annak-okáért minden ellenségimnek tellyes szívemből , s-hozzád-való szeretetemből meg-bocsátok ,  szánom s-bánom tellyes szívemből , hogy tégedet meg-bántottalak , ó kegyes Atyám ! engedd-meg azért nékem az én gonoszságimat ! Imé előtted a'  bűnöknek-való bánatnak módgya , s-regulája .
      Második akadály, a' késértet , ki minket az Isten akarattyától el-akar fordítani , és a' bűnre vonni . a' ki azért az elébbeni bűneinek mocskaiból ki-tisztult , a' következendőktől szorgalmatossan  oltalmazza magát . De ki oltalmazhattya Isten-nélkül ? Látván azért gyarlóságinkat , és ellenséginknek hatalmokat , azért mondgyuk :


És ne vigy minket késértetbe .


Második gonosz kitől kívánunk 
oltalmaztatni , á  késértet . 

      Meg-vallyuk ó Uram ! hogy nálad-nélkül semmit sem cselekedhetünk , hanem a' mi ellenségünk te-előtted vagyon , nagy alázatosan kérünk azért , hogy a' te szent malasztod  ne távozzon-el tőlünk , hogy né-talámtán a' vilagnak , vagy testnek , avagy ördögnek incselkedésétől meg-győzettessünk ! Látod Úram a' mi erőtlenségünket , és mely erőssen ostromoltatik , olly drága-árron  meg-váltott te teremtett állatod . Tudgyuk bizonyoson , hogy mindenek a' te gond-viselésedtől fügnek , és nem a' késértet , hanem a' késértetnek engedni előtted utálatos , s-nékünk kárhozatos .Ne engedd-meg , hogy' erőnk-felett kisértessünk , és meg-győzettessünk , hanem adgy erőt a'győzedelemre ! Könnyü ott a' győzedelem , a' hol szent malasztod forgódik .
        A' vétkektől meg-szabadulván , más akadályba , tudni-illik , a' bűnökért-való bűntetésbe botlunk : tudni-illik , külömb-külömb-féle nyomorúságokba , éhségbe , üldözésbe , betegségbe , kár-vallásba , becsületünk , és életünk veszedelmébe , kik az Istenfélő lelket-is meg-tántorittyák . Innen nem ok-nélkül mondgyuk :

De szabadíts-meg minket a' gonosztól .


Harmadik gonosz , kit távoztatni kérünk ,
a' bűnökért meg-érdemlett büntetések .

      Mi ugyan , a' mit gonosznak itilünk lenni , magában nem gonosz , ha a' mi gonosságunk gonoszszá nem tészi . Mert Uram te-tőlled vagyon az élet , és halál ; ' gazdagság , és szegénység ; egészség , és betegség , és mindenek . miképpen lehetnének tehát gonoszak , holott tőlled minden  jóság forrásától származnak ? mind-azon-által gyakorta gonoszokká  válnak ezek , a' mi kicsiny hitünktől , és tűrhetetlenségünktől . Annak-okáért erősíts-meg bennünket , a' te szent malasztoddal , és adgyad , hogy a' téged szeretőknek mindenek javokra fordúllyanak .  Itt süss , itt égess , it mess , valamint az orvos a' beteget , kit illyen eszközök-által térít viszá elébbeni egészségre . Itt dorgálly , itt sanyargass , mint édes Atya a' fiát , kinek tartya örökségét . Itt próbálly , késérts , itt tsztíts-meg , valamint az ötvös az aranyat a' tűzben . Itt égess , itt szárazsz , valamint a' fazekas  edényét , a' tűzes kemencében , hogy az örök életre-való edény legyek !
         Ezekkel , és ezekhez hasonló elmélkedésekkel , kell néha a'Mi-Atyánkot elegyíteni , hogy édesebb ízű , és hasznosabb légyen ; mert ugyan-is , ez illyenek-nélkül nem csuda , hogy némellyeknek olly gyakorta forog szájokban , de semmi ízit nem érzik  szívekben . 

Más Elmélkedés , a' Mi-Atyánkról , mely Sz. Pál

 Apostol-nak leveleiből szedettetett-öszve .

    Mi - Atyánk , ki vagy a' mennyekben . 

    
Áldott Isten , a' mi Urunk J E S U S Kristusnak , és Irgalmaságnak Attya , és minden vigasztalásnak Istene , (2. Cor .I.) ki elválasztottál minket a' te fogadott fiaid-közzé , a' J E S U S Kristus-által, (Ephes.I.) ki egyedül vagy halhatatlan , és hozzá-mérhetetlen világosságban lakol . ( I. Tim. 6.) Nagy örömmel hálákatt adunk néked , ki minket méltókká tettél , világosságoddal a' Szentek sorsára (Coloss . I.) , mert nem vettünk ismét félelemben a' szolgálatnak lelkét , hanem a' választott fiaknak lelkét , melyben kiáltyuk Abba Atyánk . mert a' lélek bizonságot tészen a' mi lelkünknek , hogy Isten fiai vagyunk , hogy-ha fiai , örökösi-is ; örökösi ugyan az Atya Istennek , örökös társai pedig a' Kristusnak . (Rom . 8 .)


I. Szenteltessék a' te neved .

    

Adgyad édes Atyánk , hogy te követőid lehessünk , mint szerelmes fiaid , (Ephes.5.) és úgy visellyük magunkat , a' mint illendő a' világosság fiaihoz , minden jóságban , és igazságban , meg-próbálván , mi légyen a' te kedves akaratod , és hogy magunkat ne lelgyítsük a' setétségnek haszontalan cselekedetiben , (Ephes.5.) és a' te neved ne szidalmaztassék mi-általunk a' nemzetek-között , (Rom.2.) hanem a' Kristus Evangelioma-szerint visellyük magunkat , ( Phili . I.) hogy panasz-nélkül legyünk , és együgyü fiaid . és minden feddés-nélkül az el-vetemedett nemzetek között , valamint az égő-lámpások , az életnek igéjét tartván , a' te dicsőségedre , a' Kristus napján , (Phili.2.) hogy méltán járjunk az Isten előtt , mindenekben kedvesek lévén , minden jó-cselekedetekben gyümölcsözvén , és nevekedvén az Istennek tudományában .(Coloss. I .) Engedd édes Atyánk , hogy akár együnk , akár igyunk , akár-mit mást cselekedgyünk , mindeneket a' te dicsőségére cselekedgyük .
(I. Corin . 10.)

2. Jöjjön  te  országod .

          Mert a test , és a vér , az Isten országát nem birhattya , (I. Corin .15.) azért te előtted , a' mi Urunk J E S U S Kristus szent Attya eőtt , meg-hajtyuk térdünket , hogy a' te nagy gazdagságod - szerint , erősitsd-meg a' jóban , a' mi belső emberünket , a' te lelked által , és a Kristus lakjon a' mi szívünkben a' hit által , (Ephes.3.) hogy a bűn ne uralkodgyék a' mi romlandó lelkünkben . mert te ragadtál-ki minket , a' setétség hatalmából , és által-vittél a' te szent Fiadnak , és szeretetednek országába .(Coloss.1.)  Tudgyuk pedig , hogy ez a' földi lakásunk háza le-romlik , nem kéztől csináltatott , hanaem az Istentől építtetett ürük házunk vagyon mennyekben . Midőn pedig a' testben vagyunk , az Urtól szarándokoskodunk , (2. Cor. 5.) azért kívánnyuk el-múlását testünknek , és a' Kristussal lenni . ( Phili. 1.) Azért meg-nem szűnünk , hanem noha a' külső ember el-enyészik , mind-azon-által a' belső , napról-napra meg-újul . mert ez jelen-való kis nyomorúságunk , felettébb örökké-való dicsőséget szerez  mi-nékünk , nemvigyázván azokra , a' mik láttatnak , örökké-valók , s-meg-maradandók . ( 2. Cor. 4.) 

3. Légyen te akaratod .

       Mert te vagy Uram , a' ki múnkálkodol  bennünk , hogy jót akarjunk , és véghez-is vigyük , a' te akaratod-szerint . ( Phili.2.) azért alázatosan könyörgünk Uram , segély minket , a' te akaratodnak isméretire , egész értelemmel , és bölcsességgel , hogy mindenben kedved-szerint járjunk , ( Coloss. 1.) mert a' mi megszentelésünk , a' te akaratod . ( 1.Thess. 4.)  Nem akarjuk magunkat a' világhoz szabni , hanem hogy meg-újíttassunk a' mi érzékenséginknek újságában , meg-próbálván mi légyen az Istennek kedves jó - akarattya . ( Rom. 12.) mert a' mi akarunk magától a' jóra-elégségtelen . mert nem vagyunk magunktól elégségesek valamit gondolni , mint magunktól , hanem a' mi elégségünk az Istentől vagyon . ( 2. Cor. 3.)   Légy segítségül szent malasztoddal , hogy szent akaratodat tellyes szívből bé-töltsük , a' mint bé-töltik a' dicsőült szolgáló lelkek , kik azoknak szolgálattyokra küldettenek ,  kik az idvességnek örökségét  el-vészik . ( Hebr. 1.)

4. Mi kenyerünket minden-napiat
 adgyad nékünk ma.

        Nagy , és elégséges kereset az aitatosság . Mert semmit erre a' világra nem-hoztunk , kétség-kívül el-sem vihetünk semmit-is . légyen pedig éledelünk , és ruházatunk , ezzel meg-elégedgyúnk.(1.Tim.4.) azért minden fösvénység-nélkül legyünk ; a' jelen-valókkal meg-elégedvén . mert te mondottad , el nem hagylak téged , úgy hogy bízvást monhattyuk : az Ur azén segítségem .(Heb.13.) Közel vagy Uram , ne szorgalmatoskodgyunk , ( Philip.4.) hanem mindenütt , és mindenekben-meg-taníttatván , tudgyunk  meg-elégedni , és éhezni , bővőlködni , és szűkölködni . ( Philip.4.) Mindenek-felett pedig az aitatosságban legyünk foglalatossak , ki mindenekben hasznos , és igirete vagyon mind-erről , s-mind a' következendő életről . (1.Tim. 4.) Adgyad , hogy ezekben a' mulandó gazdagságokban , ne-vessünk reménségünket , hanem te-benned , mi Istenünkben , ki mindeneket bővőn adcz eledelünkre , segély a' jó-cselekedetre , és hogy abban legyünk gazdagok , másoknak örömest adgyunk , és hogy jó kincset gyűjtsünk , és az örök- életet el-nyerjük .(1.Tim.6.)  Hatalmas vagy pedig Uram Isten , hogy a' te malasztodat meg-bővíts bennünk , hogy mindenekben elégségesek lévén , bővőlkődgyúnk minden jóval . mert a' ki magot adcz a' vetőnek , kenyeret-is adcz eledelére . ( 2. Cor.9.)

5. Es bocsásd meg nékünk a' mi vétkeinket .

         Mivel-hogy a' mi testünkben jó nem lakik , úgy annyira , hogy nem azt a' jót cselekeszszük , a' kit akarúnk ,hanem a' gonoszt , kit nem akarúnk , mivellyük ; (Rom.7.) és a' mi romlandó testünkben uralkodván a' bűn , az ő kívánságinak engedtünk . (Rom.6.) O mennyiszer engedtük a' mi testünket a' bűnnek a' gonoszág fegyverétül ! (Ibidem .) és a' te jóságodnak , tűrésednek , és szenvedésednek  gazdagságit meg-vétettük ! nem gondolván véle , hogy a' te  kegyességed a' pœnitencziára vezérel ; a' mi szívünknek keménységével , és meg-általkodásával pedig , a' haragnak napján haragot gyűjtöttünk magunknak , és a' te igaz itiletednek ki-nyilatkoztatásán , ki mindeneknek az érdemek szerént meg-fizetsz . ( Rom.2.) De szállyon reánk , ó kegyes Atyánk , a' te irgalmasságod , és meg-mutatván a' te dicsőségednek gazdagságit , tégy minket a' te irgalmasságod edényivé , és a' te dicsőségedre készíttetteké (Rom.9.) és a'hol meg-áradott volt a' gonoszság , a' te malasztod-is áradgyon-meg .(ROM.5.) Imé meg engedünk a' mi ellenünk vétőknek , hogy te édes Urúnk , légy mi-nékünk engedelmes az égben , (Ephes.6.) öltöztess-fel Uram minket-is , mint választottakat az irgalmassággal , kegyességgel , alázatossággal , szemérmetességgel , és békeséges-tűréssel , hogy egymáshoz kegyesek , irgalmasak legyünk , meg-engedvén egymásnak , valamint te-is meg-engedtél nékünk Kristusban , (Ephes.4.) senkinek ne-fizessünk gonosszal gonoszért , sőt tellyes tehetségünkel azon legyünk , hogy mindenekkel békességben élyünk , és bosszút ne-állyunk , hanem helyt adgyúnk a' haragnak , reád bízván a' bosszú-állást , ne engedgyünk magunkat meg-győzettetni a' gonosztól , hanem a' gonoszt a' jóban meg-győzzük . ( Rom.11.) segély a békességnek követésére , és annak meg-tartására , a' mi egy-más épületire vagyon . ( Rom.14.)


6. Es ne-vigy minket késértetben .

       Meg-emlékezvén gyarlóságúnkról , kérünk tégedet kegyes Atyánk , hogy emberi késérttetnél egyébb rajtúnk ne essen , (1.Corin .10.) ne talántán valamint a' kígyó Evát az ő álnokságával meg-csalta , úgy a' mi érzékenségink  el-vetemedgyenek , és az egyűgyűségből ki-essenek , a' ki Kristus Jésusbá vagyon , ( 2.Corin.11.) Hű vagy édes Istenünk , és nem engeded-meg , hogy erőnk-felett kísértessünk , hanem határt vetsz a' késértetnek , hogy ellene álhassunk . (1.Corin.10.)

7. De szabadíts-meg a' gonosztól .

         Erősíts és őrizz-meg minket a' gonosztól . (2.Thess.3.) Rontsd-öszsze  hamarsággal a' Sátánt a' mi lábink alatt , ( Rom.16.) hogy környül ne-vétessűnk tőle , mert tudgyuk az ő gonosz szándékát . ( 2.Corin.2.) Engedd mi-nékünk , hogy fel-fegyverkezzünk a' te fegyvereddel , és az ördög incselkedésinek ellene-álhassunk a'gonosz napon , mindenben tökélletessen álván : öltözzünk a' hitnek , és szeretenek pánczéllyába , és a' reménségnek , s-idvességnek  sisakjába . (Ephes.6.) Ne magunkban , hanem te-benned vessük bizodalmunkat , én Istenem ! (2.Corin.1.) Ugyan-is abban vagyon bizodalmunk , mert a' ki el-kezdetted bennünk a' jót , véghez-is viszed a' Jesus Kristus napjáig . ( Philip.1.) Hűnek , és igaznak hiszünk tégedet lenni , a' te igiretidben , mert minden igiretidet bé-töltöd .(Heb.33.) úgy légyen , Amen . 

    Külömb-külömb-féle szép elmés , és az

   elmélkedésre hasznos conceptusokkal

 meg-világosíttatik

   a' M I - A T Y Á N K .


        Sok okokra-nézve Atyánk a' mi édes Istenünk .


           1. A' Teeremtésre-nézve , mert ő teremtett minket az ő képére .
          2. Arra-nézve , hogy minket fiaivá fogadott szent  malasztya - által , mellyel örökösivé , és az ő egyetlen-egy fia örökös társaivá  is tett . O mely igazán Atyánk ! ki annyiszor meg-bántatván tőlünk , még-is kész azon malasztyába , s-kedvébe bé-fogadni , és azt a' dicsőséget megadni , mely az Isten Fiának , ki a' Keresztnek  halálával , és szent vérének ki-ontásával szerzette mi-nékünk .
           3. Atyánk , Gondviselésére-nézve , testünket táplálván , annyi teremtett-állatokat adván eledelül : lelkünkre vigyázván , bőséges malasztyát , és ajándékait reánk árasztván , mellyekre-nézve , csak egyedül érdemli az Atya nevet . Azért mondgya Idvezítőnk : Ne hívjátok atyát magatoknak a' földön , mert egy a' ti Atyátok , ki mennyékbe vagyon . Méltán-is , mert az én atyám , és anyám el-hattak engem , ( mert mit használnak a' kincsek a léleknek , vagy a' testnek-is Isten nélkül ? ) az Isten pedig fel-fogott engem , és soha el-nem hágy , hanem-ha előszször el-hagyattatik .
            4. Atyai intésre , és feddésre nézve .  Mert az atya a' mely fiát szereti , azt feddi , és sanyargattya .
         5. Szeretetire , kegyességére nézve .  Valamint az atya kö-nyörül az ő magzatin , úgy könyörűlt azokon , kik őtet félik . Ha azért ő Atya , kétség-kívül , én fia vagyok . O mely nagy méltóság ez ! bizonyára méltó hogy én-is igaz fiui szeretettel , tisztelettel , és engedelmességgel visellyem hozzá magamat .  Ugyan-is mely nagy gonoszság vona , ha én el-vetett szolgálatból , és rabságból , fiui méltóságra fel emeltetvén , ilyen jó Atya-ellen pártot-ütnék , és őtet meg-bántanám ?  Erre nézve akarta , hogy ezt az imádságot ezen az igén kezdgyük , hogy nagyobb bizodalomra járúllyúnk az Istenhez , mint szerelmes Atyánkhoz , azoknak meg-adásáért , a' miket kérünk ; és mivel gyönyörködik ebben a'névben , dicsekedik benne , ha Atyának híjuk . Annak-oká-ért , nagy fiui szeretettel járúllyunk hozzá , és azon igyekezzünk , hogy a kedvébe legyünk , és olyat kérjünk , a' mi illendő ehez az Atyához .

Mi .
Miénknek (az-az Mi-Atyánknak ) mondatik ,
nem Enyimnek 

          1. Mert mivel csak egy természet-szerént-való  Fia vagyon , másokat bőségessen , mind az Angyalok , s-mind az emberek közzül fiainak fogadott , úgy pedig , úgy pedig , hogy ki-ki fogyatkozás-nélkül-való örökséget bírjon , mint-ha más snki nem vólna .  Mert az Istennek öröksége a' sokakra-való osztással meg-nem kissebbedik , se meg-nem csonkul . 
         2. Mivel-hogy , úgy minnyájunknak Attya , hogy egészszen kinek-kinek magánossan-is Attya légyen , mind-azon-által azt kívánnya , hogy Mi-Atyánknak mondgyuk , hogy minket , minden személy-válogatás-nélkül , az atya-fiúi szeretetre tanítana , és hogy mindenekért imádkozni igyekezzünk , senkit ki nem rekesztvén , innét mondgya Malachiás Próféta : Nemde nem egy Atyánk van-é minyájúnknak ? nemde-nem egy Isten teremtett-é bennünket ? miért utállya tehát meg , ki-ki az ő atyafiát ? Mind-azon-által , nem tiltya , hogy néha úgy szóllítsa ki-ki egyedül attyának , mintha csak övé , és másé senkié nem volna .

Ki vagy  mennyékben .
Noha mindenütt vagyon , mind-azon-által 
az eget említtyük .

       1. Hogy midőn az égben , mint Királyi székében űlni szemléllyük , annaál nagyobb tisztességgel , és aitatossággal járúllyunk hozzá .
              2.  Hogy a' mi elménket emellyük-fel az égre , a' hol az Isten fiainak hazája , és öröksége vagyon .
          3.  Hogy ércsük-meg , hogy ebben az életben szám-ki-ve -tettek , és szarándokok vagyunk , azért úgy éllyünk , mint-ha mennyékben volna társalkodásunk .
             4.   Hogy meg-intessünk , hogy oda emellyük szemeinket , és elménket , a' honnan jön segítségünk .
           Ezen-kívül , a' Szenteknek lelkei-is egek , és az Istennek lakó-helyei , kikben lakik az Isten , az ő malasztya-által , és az ő isméretével meg-világosíttya őket . Eddig az elől-járó beszéd  , már következnek a' kérések .

I. Szenteltessék a' te Neved .

       1. Az-az , olyannak tartassál az emberektől , a' minémű vagy, szentnek , igaznak , &c.   Semmit nem becsül az Isten nagyobbra , mint-ha szentnek mondatik , és hirdettetik . Ehez képest mondgya sokszor : Szentek legyetek , mert én szent vagyok . Ez-okáért haragudott-meg Mójsesre , és Aronra , hogy nem szentelték őtet , az Israel fiai-előtt , az ellen-mondás vízénél , a' dicsőült Szentek-is ezt éneklik : Szent , Szent , Szent , &c. 
        2. Nem mondgya , szenteltessék a' te hatalmad , méltóságod , hanem a' te neved , hogy meg-mutassa , hogy minden tulajdonsági az Istennek szentek .Ezek pedig azok : Mindenhatóság , Bölcsesség ,&c.
         3.  Te neved , mert csak egyedül a' te neved magában szent ; a' honnan az igazak mint-egy csöppönként vésznek . Tehát nem a' miénk , hanem a' te neved szenteltessék . Az örökké-valóság halhatatlan , és láthatatlan Királlyának , az egy Istennek tisztesség , és dicsőség mind örökkön örökké ; nékünk pedig orcza-pirulás . Miért keressük tehát olly nagy szorgalmatossággal a' mi dicsőségünket , és nevünknek ki-terjesztését , holott meg-alázásunkat kellene keresnünk ? 
        4.  Altallyában mondgya : szenteltessék a' te neved , és bizo-nyos számú személyekre nem határozza ; mert ugyan-is azt kell kívánnunk , hogy minden teremtett-állatoktól , mennyeiektől , földiektől , és a' föld-alatt lévőktől szenteltessék . bizonyos időre nem szabta : mert méltó , hogy minden időben dicsirtessék , és áldassék az Úr neve .
             5.  Azon-kívül szenteltessék az Úr neve , ha az emberek hiszik mind azokat , a' miket vagy maga-által , vagy a' Szentek-által , vagy az Anya-szent-egyház-által nékünk meg-jelentett ; ha azokat erős reménséggel remélik , a' miket nékik ígért ; ha azokat cselekszik , a' miket parancsolt ; ha úgy tísztelik az Istent , a' mint parancsollya ; ha tellyes szívekből szeretik , és azt cselekedetekkel-is meg-bizonyíttyák , úgy-annyira , hogy mások látván jó-cselekedeteket , dicsőítsék a' mi Atyánkat , ki mnnyékben vagyon . a' jó , és igaz fiú imádságának , másuvá nem kell czélozni , hanem az Atya dicsőségére . Nem nékünk  Uram ! nem nékünk , hanem szent nevednek légyen dicsőség ! Áldott légyen az Úr neve mostantól - fogvást , mind örökké !

II . Jöjjön te országod .

            Az égen , és földön , a' tengeren , és mindenütt uralkodik ; és akár akarják , akár ne , mindenek az ő szolgálattya , és hatalma-alá vannak vetetvé , azért kérjük :
     1. Az az ország , kivel most uralkodik az igazakon szent malasztya által , a' kik tellyességgel alája vannak vetettve . 
       2.  Az  az  ország , mellyel uralkodik a' dicsőült Szenteken , dicsőségével .   Ez az ország el-jön bizonnyal , ha az elsőben meg-maradunk .  Erre-nézve mondgya : Jöjjön , mint-egy magától .  Ezt az országot minnyájan kívánnyák , de nem annyira az elsőt , mert az munkával jár ,mert az igazulás , avagy igazság a' testnek , és az ő kívánságínak sanyatgtásával szereztetik , ki a' mi tagjainkban uralkodik .
       3.  Az  az véghez-vitettetett tökéletes ország , midőn az Isten mindeneknek mindene lészen , az halottaknak fel-támadásakor , mellyet várnak a' dicsőült lelkek .
       4 .  Te országod .   Tiéd mondgya , nem a' világnak országa , kiért fáradoztak a' világ fiai , ki mulandó jókkal és számtalan sok veszedelmekkel vagyon rakva . Annál inkább nem mondgya , a' bűnnek országa , kit egészszen el-akar veszteni .     A' jó fiaknak tulajdonsága az , hogy szüntelen hazájokba , és attyok örökségébe kívánkoznak . Jaj nékem , mely távul vagyon tőlem , az én lakó-helyem ! kívánom romlandó testemtől fel-szabadúlásomat , hogy mentől hamarább Kristussal legyek ! valamint a' szomjú szarvas a' hideg forrásra , úgy kívánkozik re-hozzád , a' te országodba , az én lelkem , én Istenem !

III . Légyen te akaratod , miképpen mennyben , azonképpen a' földön-is .

           1.  Légyen te akaratod , ki mindenben jó , szent , és tökéletes ; a' kit nékünk parancsolatokkal , és belső sugarlásokkal előnkbe-adcz , és a' mi Előttünk-járóknak vigyázásokkal .   Hogy a' te akaratodnak bé-töltésére hajollyunk , nem szöséges más ok , hanem elég az , hogy te akarod , és parancsolod , úgy-annyira pedig , hogy ha akaratodat cselekszem , az örök-életet el-nyerem , ha pedig meg-vetem , örök kárhozat bűntetésem .
           2.  Te akaratod , nem enyim , a' ki gonoszságra vetemedett ; se nem a testé , ki a' lélekkel ellenkezik ; se nem a' világé , ki mint buborék mulandó , és hiúságos ; se nem az ördögé , a' ki kárhozatos : hanem a' Te akaratod légyen Uram ! ki minden jóságnak , szentségnek , és tökéletességnek regulája .  Mert ugyan-is nem egyéb a' te akaratod , hanem a' mi meg-szenteltetésünk ; azért nem-is kívánsz mást tőlünk , hanem a' mi nékünk , s-nem néked , jónkra vagyon , mert a' mi javaink-nélkül nem szűkölködöl .
        3.  Előnkbe adatik módgya-is , miképpen légyen nálunk a' te akaratod . úgy tudnia-illik , a' mint mennyékben , az Angyaloknál , a' hol semmi helye nincs a' gonosz pártos akaratnak , azért oly tellyessen , és igazán , serényen , és tökélletessen légyen a földön is ; azért a szeretetnek kötelével húzsz minket , szent akaratodnak be-tellyesítsére , és nem a' kintelenségnek ösztönével , barom-módra . Taníts-meg azért Uram engem , a' te akaratodnak bé-tellyesítésére , mert te vagy az én Istenem ! Imé Uram a' te szolgád vagyok én ! Mit kívánsz Uram , hogy cselekedgyem ?  Szólly Uram énnékem , szólly , mert meg-halgattya a' te szolgád ! 

IV . Mi kenyerünket minden-napiat 
adgyad nékünk ma .

        1.  A' te szent malasztodnak , és igédnek kenyerét adgyad né-künk . Mert nem csak  kenyérrel él az ember , hanem a' te igéddel is . Mert valamint-hogy két élete vagyon az embernek , testi és lelki , azért két-féle eledellel-is tápláltatik .
          2.  Fő-képpen az Élő-kenyeret adgyad nékünk , ki mennyékből szállott-le , ki meg-erősíti az ember szívét , és meg-vastagíttya lelkét.
          3.  Adgyad nékünk a'mi testünk táplálására-való kenyerünket ; mind-azon-által te parancsolod , hogy felettébb ezért ne szorgalma - toskodgyunk , hanem a' te áldásodtól várjuk .
        4.  Mi kenyerünket , nem enyimet , mert a' te áldásidat , nem csak egyre ,  hanem mindenekre árasztod , ki minnyájunknak édes Attya vagy .
         5 .  Minden-napit . Először , a' lelki kenyeret , kivel mindenek -nek lelkét táplálod . Másodszor , testi kenyerünket , kivel testünket tengessük .Nem kívánom Uram tobzódásra , avagy sok esztendőkre , hanem minden-napi szükségünkre .
     6.  Adgyad nékünk , nem-csak nékem .  Mindeneknek mint atyánk-fiainak kell kérnünk , még az ellenséginknek-is , mert meg-vagyon parancsolva : Imádkozzatok a'ti üldözőitekért , és szidalma - zóitokért . És ha látod ellenségednek éhségét , adgy eledelt néki .
       7.  Ma adgy . mert azt kívánod , hogy minden-nap tőlled kér -jünk , és a' te gondviselésedtől  függjünk . azonban tiltod a felettébb-való szorgalmatosságot , a' holnapi napról , a' Mannának minden-napi adásával . Mindeneknek szemei te-benned biznak Uram , adgy azért nékik eledelt alkalmatos üdőben , nyisd-fel a' te kezedet , és tölts-bé minden állatokat áldásiddal .

V .  Bocsásd-meg nékünk a' mi vétkeinket , 
miképpen  mi-is  meg-bocsátunk
ellenünk  vétetteknek .

       1. Sokkal tartozunk az Istennek , mert minnyájan sokban vétet -tünk , mind a' bűnnek elkövetésével ; mind a' jónak el-hagyásával , melyre kötelesek voltunk .   Ha az Isten az ő irgalmassága-szerint meg-nem bocsáttya , ki álhat-meg ? ha az ő igazsága-szerint bánik velünk , ki felelhet ezerre-is egyet ? Azért egyedül csak az Isten irgalmasságához kell folyamodnunk .
       2. De héjába   könyörgünk , ha mi felebarátunknak esetit meg-nem engedgyük , ki ha öszve-vettetik azokkal , kikkel meg-bántottuk a' mi édes Istenünket , semminek láttatik . O Istennek nagy jó volta ! kész ő minékünk tiz ezeret meg-engedni , ha mi felebarátunknak ezeret meg-engedünk .
        3.  Vigyázz azért , mert úgy enged-meg néked , a' mint te fele - barátodnak ; mert ezt a' conditiót  teszed-fel imádságodban .   Ha azért későre , avagy nem igazán engedcz-meg felebarátodnak , úgy engedtetik-meg néked-is .  Valaki azért tiszta  szűból meg-nem enged felebaráttyának , magára mondgya a' kárhozatnak sentencziáját , midőn igy könyörög : Ha a mi gonoszságinkat fen-tartod Uram , ki-álhattya-el ?  

VI . Es ne vigy minket a' késértetbe .

     Nem kérjük azt , hogy ne késértessünk , mert az gyakorta hasznunkra vagyon , hanem hogy meg-ne győzettessünk a' késértettől
; avagy a' mely alkalmatosságban láttya , hogy meg-győzettetnénk , akkor ne-ereszsze reánk a' késértetet . Sokszor a' késértet alkal -matosságot ád a' jóságos-cselekedetekre : azért azt kérjük , hogy határozza-meg az Isten a' késérteteket , hogy el-ne essünk . Próbálly , és késérts engem Uram ! égesd Uram az én veséimet , és szívemet , és lásd-meg , ha van-é bennem a' gonoszságnak úttya .  

VII . De szabadíts  a' gonosztól .

          Minden-féle  gonosztól , a' mint az Anya-szent-egyház könyö -rög : Szabadíts-meg Uram minket minden-féle gonosztól , el-multak-tól , jelen-valóktól , és következendőktől . örökké-valóktól , és mulandóktól , lelkiektől , és testiektől .   Azon-kívül a' gonosztól , az-az a' gonosz ördögtől , hogy az ő incselkedésivel ne-árthasson nekünk .   A' gonoszon , nem  csak azok értetnek , kik a' léleknek ártalmasok , hanem azok-is , kik a' testnek , jó hírnek , s-névnek olly bántódására vannak , hogy a' lélek-is veszedelemben forogjon miattok .  Ha a' halál árnyékának közepin járok-is , nem félek a' gonosztól , mert te velem vagy . Viágosítsd-meg az én szemeimet , hogy soha el-ne aludgyam az halálban , hogy ne-mondgya az én ellenségem , erőt vettem rajta . 

Ámen .

          Úgy légyen , úgy légyen . Nagy főhajtással mondatik , mert a' szegényeknek kivánságit , és főhajtásít meg-halgattya az Ur . De nagy  bizodalommal-is  mondatik , mert ollyat kérünk , a' mit Urunk maga parancsolt . így szóll szent János : Illyen bizodalommal vagyunk a' mi Istenünkhez , mert valamit kérünk , az ő akarattya-szerint , meg-halgat minket .
...................................................................................

A továbbiakban különféle imádságok , könyörgések , hymnusok , litániák és rosaliumok következnek , a' MATUTINUM - ra  , a' LAUDES-re ,  a' PRIMA-ra , a' TERTIA-ra , a' SEXTA-ra , a' NONA -ra , a' VECSERNYE' -re , a' COMPLETORIUM -ra , valamint különféle ajánlások és áldások , amit itt most nem részletezünk , ezek az eredeti műben megtalálhatók . Ugyancsak itt vannak a szentek imádságai és hit-tételei , úgy-mint : Szent Ágoston , Szent Bernárd , Szent Athanasius , Szent Cyprianus , Szent Ambrus , Szent Gergely Pápa , Szent Gertrúd , &c. valamint  szent ájtatos imádságok és ajánlások az Atya Istenhez mégpedig : ébren-létünk és aluvásunk , gondolatainknak , szólásainknak , és cselekedeteinknek ajánlása , imádságainknak , inségünknek , más-magad ajánlása , hálaadások és zsolosmák . Imádság az Atya Istenhez  , a' gonosznak eltávoztatásáért , és jó életért , a' Fiu Istenhez , a' Jesus nevének tiszteletire , fohászkodások : Midőn reggel , fel-kélsz ; midőn házadból kimégy ; viszsza-térvén házadba ; midőn a' Templomba mégy ; az Imádság előtt ;  az Imádság után ; az Officium , Solosma , avagy Zóltárok mondása-előtt; a' Zóltárok vagy Solosma - után ; Mise-előtt ; Mise-után ; Minek-előtte másokért imádkozsz ; Olvasás , a' vagy tanúlás-előtt; Minek-előtte az emberek-közzé társalkodni , vagy nyájaskodni menny ; Ebéd , vagy Vacsora előtt; A' JESUS Szenvedésinek emlékezetiről ; Inségünk , és nyomorűságunk idején , fohászkodások ; Késértetek idején ; Akár-minémű dolgok idején ; Estve  midőn le-fekszel ; Isteni szeretet , és a' bűnökről-való töredelmesség ; Óránként-való fohászkodások a' JESUS-hoz , a' boldog ki-múlásért ; más litániák , imádságok , fohászkodások , és könyörgések , litániák és solosmák .


Ezek után nem gasztronómia / úgymond bizonyos Gasztropusztítás /, benne étel ajánlás következik , hanem ezúttal egy igazi hithű művészember munkáit ajánlom , mert nemcsak kenyérrel él az ember : Molnár Sándor , festőművész , a festőjóga munkáit .

"A jóga visszatérés a megnyilvánulatlan ősforrásba. Ehhez a teremtés varázslatát, az elme káprázatait először tükörként használja, melyben az Önvaló, a halhatatlan lélek megpillantja önmagát. A teljes öntermészetére ébredéshez azonban lépésről lépésre el kell oszlatnia a tükröződést, fel kell oldania minden megnyilvánulást – az érzéki formát, az érzelmi energiákat, az eszméket és fogalmakat, végül magát az utat és a rajta járó személyt is. A festőjóga úgy realizálja a művészet lényegét, hogy közben felszámolja a művészetet és a művészt is, s belőlük csak a halhatatlan végső természetüket hagyja meg: az üresség és a világosság egységét.
A magyar képzőművészet számára nagy veszteség, hogy Molnár Sándor nem érhette meg ezt az életmű-kiállítást, melynek tervezésében még tevékenyen részt vett: három és fél hónappal a megnyitó előtt, 86 éves korában elhagyta a földi létet. Saját programját tekintve azonban ez szinte szükségszerű, talán tudatos lépés volt, hiszen életművét, a festőjógát nem a személy ünneplése, hanem annak hiánya teszi hitelessé, a beteljesülést a formák feloldását követően, a személy megszűnésében éri el. A távozásával tette véglegessé és teljessé az életművet, melynek summázatát ő maga a Festőjógában így fogalmazza meg:
„A kiindulás a természet, a végpont Isten. A kiindulás a forma, a végpont az üresség (…) A fantasztikus az, hogy nincs is út, mégis, aki nem járja végig a nem létező utat, célba nem ér, az üdvözült örökléthez nem jut el.”
– részlet Pressing Lajos megnyitóbeszédéből, Műcsarnok, 2022. szeptember 29.










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése