Oldalak

2022. október 27., csütörtök

  


   

Az üdvösség ( VII ) - folytatás 


Az imádságról ( II )



    Urunk, Jézus Krisztus, kereső emberként fordulunk hozzád. Keressük életünk alapjait, az életünk boldogságát megadó értékeket. Keressük az igazság tanítását. Keressük az örök élet felé vezető utat. Keressük a hiteles tanúságtételt. Keressük szívünk békéjét. Keressük az irgalmasságot. Keressük hivatásunkat és életcélunkat. Urunk, mindent benned találunk meg, mert te vagy az embert kereső és az embert szerető Isten!


A bibliai idők emberének életében és mindennapjaiban helye volt az imádkozásnak. Az evangéliumok többször megemlítik, hogy Jézus imádkozik, olykor az egész éjszakát imádkozással tölti. Az ima az Istennel való kapcsolat és a lelki fejlődés eszköze az ember számára. Az ima alapvetően kettős irányba mutat, egyrészt az ember elismeri Istennek, mint felsőbbrendű személynek a létezését és dicsőíti őt, másrészt az ember Isten segítségét kéri mindennapi életéhez, illetve olyan dolgokhoz, amelyeket a maga erejéből nem tud elérni.
Az imádkozó ember abban a reményben terjeszti kéréseit Isten elé, hogy azok meghallgatásra találnak. Sok olyan kéréssel fordulunk hozzá, amely meghaladja emberi erőnket. Ha valóban teljesül kérésünk, öröm tölt el minket, s a továbbiakban talán még lelkesebben imádkozunk. Néha viszont nem teljesül semmi abból, amit imáinkban megfogalmazunk, s emiatt csalódottak leszünk, elfog minket a kétely, hogy vajon valóban törődik-e Isten a mi gondjainkkal.
De kéréseinket ne követelve adjuk elő, hanem legyünk készek elfogadni azt is, ha Isten más formában teljesíti azokat, mint ahogyan mi elképzeltük. Legyünk kitartóak az imában és ne hagyjuk abba. Ha valamiért kitartóan fohászkodunk, Isten meg fogja hallgatni, ha az lelkünk javát szolgálja.
Ha belátjuk, hogy Istennel lesz boldog és teljes az életünk, akkor nem kívánunk magunknak más életformát. Az Istennel való élet egyik nyilvánvaló eleme, hogy rendszeresen, naponta beszélgetünk vele, azaz imádkozunk. Az imádság az élő Isten és az élő hitű ember beszélgetése, lelki találkozása.
 
Lk 18,1-8 (Szent István Társulati Biblia)
Egyszer arról mondott nekik példabeszédet, hogy szüntelen kell imádkozni, és nem szabad belefáradni.................
...az evangélista bevezetője szerint arról szól, hogy „szüntelenül kell imádkozni.” Amikor ezt olvassuk, elfoghat minket a bizonytalanság: Lehet-e földi időnk teljesen az Istené? Vajon Jézus felszólítása csupán szónoki túlzás, vagy valóban életeszmény, amire törekedhetünk? S hogyan lássunk neki, amikor túlterhelt időbeosztásunkban legtöbbször még napi fél órát is nehezen szakítunk az imádságra? Ha nem akarjuk elintézni a kérdést azzal, hogy végső soron minden imádság, amit megfelelő lelkülettel cselekszünk, akkor érdemes odafigyelnünk ......,,..............
... azt mondhatnánk, hogy ha nem is lehet mindig imádkozni, de törekedhetünk az idő egészének megszentelésére azáltal, hogy tevékenységeinket az imádságra fenntartott időkkel vesszük körbe, ezekbe ágyazzuk. Kellenek a napunkban olyan idők, amik csak arról szólnak, hogy jelen vagyunk Isten számára, és töltekezünk. Azért, hogy amikor a feladatok és mások igényei sokfelé indítanak és szétszórnának minket, képesek legyünk megőrizni a fókuszt, és élő maradjon a kapcsolatunk azzal, aki minden tevékenységünk alapja és végső célja. 

 ............ a szüntelen imádság konkrét útjánál, módszerénél, esetleg „technikájánál” azonban sokkal előbbre való a vágyakozás, a figyelem ébren tartása. Hiszen az imádság nem más, mint az Istenre irányuló vágyakozás kifejeződése.............. elég újra meg újra megállnunk, és befelé figyelnünk, időt szentelnünk arra, hogy ez a vágy teret kapjon, és szüntelen imádsággá alakítsa az életünket.-Baán Izsák OSB

       Kapisztrán Szent János először személy szerint élte az ősi ferences életformát,„....Életrajzírói szerint gyalog és mezítláb tette meg hosszú útjait. Ha aludt, ágya a puszta föld, vánkosa egy kő vagy egy darab fa volt. Három-négy órát aludt mindössze.
     Hajnal előtt kel. Elmondja a matutinumot, a laudest, a primát és a terciát, ezután misézik.....A szexta és a nóna elvégzése után betegeket látogat. [...] Ezután ebédel... Napjában csak egyszer étkezett, s akkor is oly keveset, mint egy gyermek. .Ezután elmondja a vesperást, és visszatér a betegekhez, ezeknél marad késő estig. Végül a kompletórium és más kedves imádságai elvégzése után nyugalomra tér. Nyugalma rendkívül rövid, mivel az álomra csak kevés időt szán. A Szentírás könyveinek tanulmányozására még szakít egy kis időt.”
Életrajzírói szerint gyalog és mezítláb tette meg hosszú útjait. Ha aludt, ágya a puszta föld, vánkosa egy kő vagy egy darab fa volt. Három-négy órát aludt mindössze.


­

Mindeneknek

ÖRÖKKÉ-VALÓ TEREMTŐJÉNEK, IGAZ-

GATÓJÁNAK ÉS BÍRÓJÁNAK

A’tellyes


S Z E N T H Á R O M S Á G

E GY I S T E N N E K ,


I G A Z S Á G M É L Y S É G É N E K ,

IRGALMASSÁG ATTYÍÁNAK ,


Ki az eget D I C S Ő S É G E D D E L ,

A’ tengert H A T A L M A D D A L ,

A’ földet B Ö L C S E S S É G E D D E L ,

Mindeneket JÓSÁGODDAL , sőt MAGADDAL bé-töltesz ,


Mindenek - felett LEG-FELLYEBB-VALÓKNAK


Kinek szemei fényesebbek a’ napnál , minden utait által-látván ,

és visgálván az embernek


Minden ISTENEK-felett , leg-nagyobb

I S T E N N E K .


Ki csak egyedül vagy hallhatatlan és hozzá – mehetetlen

világosságbsn lakol .

Ki mindent mértékben , és számban állítottál .

Kiben élünk , mozgunk , és vagyunk .

Ki meg-nyítod a’ te kezedet , és bé-töltesz minden állatokat áldásiddal .

Ki mindeneknek KEZDETE , és VÉGE vagy.


És LEG-NAGYOBB JAVA az okossággal fel-

ékesített teremtett - állatnak .

Tiéd vagyok ÉN , és Mindenek .

KIBŐL , KITŐL , és KIBEN vannak MINDENEK .

Ugyan - is mit kívánhatok te-tőled-kívül , az égen , és a földön ?

ÉN URAM és ÉN ISTENEM !

és MINDENEM !


A I rész




E L S Ő R É S Z.


VASÁRNAPRA.



Ebben a részben külömb-külömb-féle Litániák , Imádságok, Hála-adások , Elmélkedések , és a’Mi-Atyánknak magyarázattya , más aitatosságokkal eggyütt , a’Szent Háromság egy örök Istenhez foglaltatnak . Mind-azon-által , mindenek előtt , elől bocsáttatik a’Krisztus , és ember -közt -való beszélgetés , melyben az imádságnak módgya , haszna , és szüksége elé hozattatik , és az embernek szíve az Istenhez – való buzgóságra fel-gerjesztetik .

E L S Ő   C Z I K K E L,


§. 1. Kritsztus , és Ember-közt-való beszélgetés ,

 

az Imádságnak  módgyáról , hasznáról 


, és szükségéről .


-Krisztus.



AZ Aszszony-állattól született Ember , kevés ideig élvén , sok nyomorúságokkal bé-töltetik , és terheltetik : de a leg-nagyobb nyomorúsága , hogy a’ nyomorúságoknak árjátul kőrnyül-vétetvén , nem vészi észre magát , hogy nyomorult , szegény , mezíttelen , és erőtlen ; ezeknek el-távozta-tására-való eszközökról , és orvosságokról sem gondolkodik , fenn az Istenhez nem folyamodik . Ha azért ezeket nem érted , ó ember ! Járully hozzám , kövess engem , sok-hejába-való gondolatoknak tolyongó fergetegéből és félre-visz-nek téged , és ott szóllok . a’te szívednek , hogy meg-kimérd a’te boldogtalan állapotodnak nyomorúságát .

Annak-okáért emlékezzél-meg ó ember ,hogy én teremtettelek téged , s’nem magad ; és nem akár-miképpen , hanem magam képemre semmiből teremtettelek ; mikor pedig képedet bé-mocskoltád , és az ördögnek fogságába estél volna , én meg-váltottalak , nem mulandó arannyal , ezüsttel , vagy drágakövekkel , hanem életemnek meg-fosztásával , szent véremnek ki-ontásával . De vallyon miért alkottalak képemre ? Miért váltottalak-meg drágalátos véremnek ki-ontásával ? Azért-é , hogy az én , s-te ellenségednek az ördögnek úndok utaira indully ? Azért-é , hogy a’világnak mulandó , és szem-fény vesztő hamisságit horgászd ? Azért-é , hogy a’rothadandó testnek ártalmas kívánságin kapdoss ? Oh ember ! Nem azért , nem azért , hanem hogy tellyes szívedből engem áldgy , tiszta lelkedből magasztaly, tellyes tehetségedből nékem szolgály ez életben , és velem együtt uralkodgyál az örök dicsőségben .

Lássad azért , mely nagy veszedelmektől ostromoltatol ezen az úton , a’mellyen jársz míg czélodhoz el-érkezel . Nem-de setétségben , és a’halálnak árnyékában ülsz-é ? nem-de nem minden felől környül-vétettél-é töröktől és le -fektől ? Akár-mely-felé fordúly , akár jobra , s-akár balra , minden felől ellenségek , és kelepczék , kívül harczok , bel-ől félelmek . Az ördög , mint a’sírvó-rívó Oroszlyán kör-rnyül jár , keresvén kit nyellyen-el . A világ , egészen a’go -noszságban helyheztetvén , hiteget , hogy meg-csallyon . A’test , házi , és minden-napi , s-leg-gonoszabb ellenséged incselkedik , hogy mocsokban ejtsen . Sőt az egész terem -tett-állatok , kiknek lajtorja-gyanánt kell vala lenniek , a’Te-remtőnek isméretire , és dicsiretire , kelepcze gyanánt van -nak az oktelenok lábainak . Egy szóval a’te érzékenségid kapú és ablak-gyanánt vannak , kiken az halál , a’ te lelked -ek rejtekibe bé-lépik .

- Az ember szóll.

Oh Uram ! Valóságosoknak tapasztaltam magamban , a’ miket mondasz ; úgy-annyira hogy nem csuda , ha én is felkiáltok : ó én nyomorult , s’bóldogtalan ember ! Ki sza-badít-meg engem ennek a’halálnak testéből ? Avagy hová hajtsam fejemet , ennyi veszedelmektől környül-vétetvén ? Mit cselekedgyem , hogy az én lábaim a’békességnek , és idvességnek útaira igazgattassanak ? Hogy a veszedelem el ne brítson , hanem az én egyedül fel-tett tárgyamhoz , az az , te-hozzád , én Istenem ! Én minden jóm ! Bátorságoson juthassak ? Ah ! Minden felől szorongattatom ! Mivel-hogy pedig nem tudom mit kellessék cselekednem , te-hozzád a’honnan segítségem érkezik .

– Krisztus .

Ugyan-is ezt akarom tudtodra adni, hogy értsd-meg , mely szükséges légyen néked a’szüntelen-való gyakor imádság. Annak okáért a’te inségednek napján , híj segítségül engem,és tégedet meg-szabadítalak , és engem tisztelsz . Mert híjá-ba vettetik a’háló a’szárnyas állatok , szemeik előtt , azoknak tudni-illik , kik az égen raknak fészket , kik a’földnek gonoszságit meg-utálván , az égig röpülnek elmélkedésekkel . Mert a’kik a’Magasságbélinek segedelmében laknak , azoknak az egek Istenének óltalmában bátorságos mulatások vagyon . Véled-é magadat bátorságosnak lenni , midőn a’magad okosságodban , és a testi erőnek karjában bízol ? Vigyázz , az embernek gondolati félelmesek, és bizontalanok indulati . En nálam-nélkül semmit sem mivelhettek , mert én adom az akaratot , erőt , és segedelmet .

A’kik az imádság-nélkül nagy dolgokhoz fognak , avagy, szíveknek fel-tett szándékát véghez akarták vinni , semmivé lévén , meg-szégyeníttettek , és minden munkájok mint a’ pók-háló ; olyanokká lettek , mint a’víz-nélkül való kert , és minden erősségek , mint a’poszdorjának , avagy szösz -nek lángja . De ellenben tekintsd-meg , a’szüntelen imád -ságnak lángjával buzgó embert , ez olyan , mint a’szép zú -gó folyó-vízek mentiben plántáltatott fa kinek , minden cse- lekedeti bóldogíttatnak .Visgáld-meg az írásokat kik, bizon-ságot tésznek , világ kezdetitől-fog-vást , az imádság ereje -által lett csudálatos dolgokról , mellyekkel a természetnek ereje nem érkezett . Ugyan-is az Urnak nevének segítségül hívásával , ki egyedül tészi a csudákat .

- Az Ember.

Ah ! könyörüly rajtam Uram ! mert szegény igye-fogyott vagyok , és valamint a’csecsemős gyermek nem tudván bé -menetelét , s-ki-jövetelét , kinek noha kezei , és lábai , van -nak , mind-azon-által sem ide , sem amoda nemindulhat , ha az Anyától vagy , dajkájától nem segíttetik. Héjába igyeke -zem én , héjában fáradozom véres-verítékemmel , héjában fogok nagy , avagy kicsiny dologhoz nálad nélkül , kiben élünk minnyájan , mozgunk , és vagyunk . Nem-is vagyunk magunktól valaminek gondolattyára , mint magunktól elég-ségesek , benne a’mi elégségünk az Istentől vagyon .

- Krisztus.

Fiam azért , ha bölcseség , és tudomány nélkül szűkölkö-döl , kérj én-tőlem , és adatik néked . Én-bennem vannak minden bölcseségnek , és tudománynak kincsei el-rejtve .Meg-csalatkozol ha imádság nélkül, világi szorgalmatos -sággal , és igyekezettel , azt el-akarod érni . Nem de hallodtad-é , hogy sokan az én szolgaim közzül , fellyebb mentek az imádsággal , hogy-sem tanulással , és olvasás -sal ? Ha méltóságot , és gazdagságot kivánsz , nem-de enyim-é a földnek kereksége ? Enyim a tanács , enyim az okosság , enyim az erősség . Én általam uralkodnak a’Királyok , én-velem vagyon a’gazdagság , dicsőség , és igazság.Én a’ porból fel-emelem az igye-fogyottat . Könnyü nékema’szegényt böcsületre emelnem . Könnyü az alázatost , a’népeknek Fejedelmi közzé ültetnem . Erőre , s-egészsére ,avagy életre vágyódol ? Tudgyad , hogy a’földön semmi sem lessz ok-nélkül , és a’földből nem származik a fájdalom . Én a’tengernek , s’szeleknek , és minden elementomoknak parancsolok , és mindnyárt engednek nekem . Én ölök , és én életet adok ; sújtolok , s-gyógyítok . Az én kezemben vannak a föld kerekségének végei , és az én hatal - mamban vannak mindenek , Jó , és gonosz , élet , és halál , és a’mik kívántathatnak . Azért héjában keresed ezeket másut én-kívülem .

§. 2. Az imádságra való készület , pænitentzia-


tartás és töredelmesség által


- Az Ember.


Bizonyára minden jó adomány , és minden tökéletes ajá-dék onnan fellyül vagyon , te tőlled kegyes Atya , ki mindenekre bővségesen osztod áldásidat , sőt olly kész vagy aján-déhidnak reánk árasztására , hogy magad kívánod ,sőt para-ncsolod , hogy hozzád folyamodgyunk , tőled kérjünk .
Kész Uram Istenem , kész az én szívem , veled való gya-kor beszélgetésre , és imádságomnak elődbe terjesztésére.
De ó Uram ! Micsoda az ember , hogy annyira fel-mag -sztalod ? Az imádságra , és veled való beszélgetésre oly szerelmessen hitegeted ? Én járulok-é te elődbe , és szólok az én Uramhoz , holott por , és hamú vagyok ? De a’ mi nagyobb , én háládatlan bűnös , ki száma nélkül meg bánto-ttam-szent-Fenségedet ? Jaj nékem !Ha az igaz beszédének kezdésén magát vádollya , s’te elődbe nem mér járulni , miképpen én gonoszságokkal megterheltetett bűnös ? Nem csuda azért , ha az én szívem fel-háborodik , és szorongata -ttatik , midőm egy-felől az imádságnak szükségét , más-felől magam méltatlanságát hányom , s’vetem .
De hová megyek a’te lelked elől , és hová futok a’te szemed elől ? A’ te szólgád vagyok én Uram , adgy énnékem értelmet , és taníts-meg engem a’te akaratodnak véghez-vitelére !

- Krisztus.

Én vagyok , a’ ki téged az imádságra , és velem való be-szélgetésre hílak , azért járuly elé , s’-ne fély . Mind-azon -által meg lásd , hogy készületlen ne jöj . Tekints Mojsesre ,ki mindenek-előtte az én beszélgetésemre jőne , meg-hagyatik néki , hogy czipellősét lé-vetné lábáról , te-is hasonló-képpen cselekedgyél. Vedd le először a’földi kí- vánságoknak porátol meg-mocskolt szándékidat.Mert sokan találtatnak , kik vagy nem hívén az én jelen-létemet , avagy meg-vetvén vakmerőül , és habahurgyán rohannak az én be- szélgetésemre . Így járult a’fogoly a’bíróhoz , a’szolga Urához , a’jobbágy Fejedelméhez , a’kuldus a’gazdaghoz ? Sőt ember , a más hozzá hasonló emberhez ? Te azért ha én kedvemben akarsz lenni , avagy az én haragomnak ostorát el-akarod kerülni , nagy buzgósággal készítsd magadat az imádságra . Mert átkozott , a’ ki az Isten munkáját tunyán viszi-végbe .
Annak oká-ért , az imádság előtt készisd-el lelkedet , és ne légy olyan, mint a’ki kísérti az Istenet . Azt efelekeszi pedig , a’ki rendetlen módok , és eszközök által kívánnya az én ajándékimat ; a’ az imádságnak gyümölcsét várja tőlem ,holott minden készület , és buzgóság - nélkül fogott hozzá . Ez ilyennek tudnia illik azok, az az ajakokkal dicsirnek engem , de az ő szivék , távul jár én tőllem . Ertsd meg azért , mit kíván az imádságra való készület .
Először tellyes szívedből , nagy türelmességgel , szándmeg vétkeidet , melyekkel számtalanúl meg-bántottál engem . Mert nem ékes a’bűnösnek szájában az én dicsére- tem . Miképpen be’széled te az én igazságomat , és a’szád -ban veszed az én testamentomomat , holott gyülölted az én törvényemet , és az én beszédimet hátmege vetetted ? Ugyan-is kire tékentek kegyessébben , mint az alázatos lel -küre , töredelmes szívüre , és az én beszédimet félőre ? Azoknak akrattyokat , kik engem félnek , be töltem , és az ő könyörgésöket meg-halgatom . Oh hányszor hítalak én tégedet , s’nem halgattál , és az én tanácsomat meg-vetetted! Mit csudálod tehát , ha én is néha későre , vagy éppen meg-nem halgatom kérésedet ?

O hányszor dugtad te be füleidet a’szegények kérésére , s’csudálod , ha én meg-nem halgatom kiáltásidat ?

- Az Ember.

Bizonyára tudom Uram , hogy úgy vagyon ; és hogy meg nem igazulhat az ember , öszve-vettetvén az Istennel : Ha te-veled akarok versengeni,ezerre sem felelhetek egyet . Ha magamat igazítabi akarom a’magam szám kárhoztat . Vétkeztem az ég ellen , és te-ellened , és már nem vagyok méltó , hogy az égre emellyem szemeimet . O ha az én szívem nem feddene engemet ! Nagy bizodalmom volna az én Istenemhez . Ha gonoszságot néztem az én szívemben , meg-nem halgat az Ur . De ki mondhattya , tiszta az én szí-vem ? Én bizonyára meg-ferteztettett szívü , és ajaku va-gyok : én vagyok ,a’ki vétkeztem , és te-előtted gonoszsá -got cselekedtem . De ki tészi tisztává , a’tisztátalan magból fogantatottat , hanem te Uram , ki minket a’ te drágalátos szent vérednek ferdőjében meg-mostál ? Tisztísd-meg azért Uram az én szívemet , és ajkimat . Még-is tovább mosogass-ki engem az én undokságimból , és tisztíts-neg engem az én vétkeimből . Ah ! Egyedül hozzád-való szeretetemtől viseltetvén , szánom s’bánom bűneimet tellyes szívemből , mivel hogy tégedet , Istenemet , Idvezítőmet , és minden jó-mat meg-bántottalak ! Imé mostantól-fogva , el-tökéllettem magamban , a’te szent malasztod-által , a’te igazságod itiletinek meg-tartását , kiváltkképpen pedig ezekben NN.
Azért kérlek én Uram , én Istenem , az alázatos , és töred -elmes szívét ne utáld-meg !


§. 3. Az imádsághoz-való készülethez , szükséges

annak fell-tet czéllya és tárdgya .


- Krisztus .


Mivel-hogy nagy alázatossággal meg-isméred bűneidet , én is örömmel meg-engedek . Mert amaz vaknak a’mondá-sát : Az Isten meg-nem halgattya a’bűnösöket ; azokra kel érteni , kik meg-általkottak a’gonoszságban , és pœnitentzi-át nem akarnak tartani . Mert a’ki a’törvénynek hallásától elfordíttya füleit , annak könyörgése utálatos lészen . An -nak-okáért a’te vétkeid téged kétségbe ne-ejtsenek , hanem alázatos szívűé tegyenek .Mert kedves áldozat én előttem , az alázatos lélek , és töredelmes szív .
Először azért , bűneidért magadat meg-alázván , vedd eszedbe másodszor , mi-végre járulsz én-hozzám imádság-odban . Mert tudod azt , minek-előtte valaki valamely Feje -delemhez járulna könyörgeni , először fel-tészi , a’mit akar kérni . Igy te-is meg-emlékezvén a’te nyavalyás , és szegény állapatodról , visgáld-meg először , miért akarsz én – velem beszélgetni imádságodban , és mit akarsz kérni ? Tudnia-illik miben szükölködöl leg-imkább az malasztom , és ajándékim-nélkül , micsoda ellenséget akarsz leg-inkább imádságoddal meg-győzni , az-az , micsoda vétket akarsz leg-inkább , szíved hajlékából ki-űzni , s-micsoda jóságos cselekedetet hellyébe szállítani . Minek-előtte azért , az imádsághoz fogj , bizonyos czélt , és tárgyat tégy-fel , és ezt forgasd elmédben , imádságod idején . Noha ugyan tudom én ( ki minden szíveknek titkait visgálom ) mire vona néked szükséged , de azt kívánom , hogy te-is ismérd-meg ; hogy annál inkább buzgó és , aitatatos légy imádságodban . Más – képpen csak ollan léssz , mint a’ ki a’ levegő-eget veri , a vagy semmi czélt fel-nem tévén , bizontalanul nyílát el-lövi. Ezekre kell vigyáznod minden imádságidban , kikben , vagy engem akarsz dicsirni , vagy jó-téteményim -ért hálákat adni .

Az Ember .-

Oh Uram ! Mely édesek a’te beszédid az én ajakimnak , édesebbek a’méznél , mellyekkel olly édesdeden tanítasz engem az imádságra . De ah ! Meg-vallom ellenem , az én tudatlanságomat az Urnak, és az én nyomorúságomat eleibe terjesztem . Mert ugyanis , ó én boldogtalan ember , mi ha -szna , hogy előtted titokban az én nyavalyámat , holott az én szívemnek titkát is látod , és az én vétkeim te-ellődted nincsenek el-rejtve ? Szintén azon siránkozom , mert ritkán talállya a’te szolgád hellyén a’szívét , hogy tellyes tiszta im -ádságát elődbe terjeszsze , annyira el-ragadgyák e’világnak szorgalmatossági . Oh hányszor járulok az imádsághoz buzgóság és értelem nélkül , és nem tudom mit imádkozom.

A nyelvem mint-egy szokásból mozog , az elmém széllyel -bujdosik , meg sem tmlékezvén a’fel tett czélról , az-az , a’te dicsőségedről , s-magam idvességemről . Arról sem gon-dolkodván , miképpen könyörögjek a’vétkeseknek ki-gyomláéásáért ,s-jóságos-cselekedeteknek gyarapodásáért .

Ne vess-el azért Uram , engem , hanem légy kegyelmes nékem , ki egyedül Fő Pap lévén szánakodo a’mi gyarló -ságukon , mert te által láttad a’mi romlandóságainkat .

Valamint eleintől-fogva , úgy most-is , látod , Uram , ah !hogy az ember szívének érzékrnségi , és gondolati , iffiuságától-fogva , hajlandók a’gonoszságra . Mert ez a’rothadan-dó test terheli a’lelket , és a’földi lakás le-vonnya az elmét , hogy a’mennyeiekről nem gondolkodhatik , s-nem keresheti azokat . Sőt a’mi nehezebb , leg-inkább akkor ostromoltatom ezektől , mikor nyomorúságaimnak orvosságát akarom nálad keresni , az-az , imádságnak idején . Mert akkor ezer gondolatok , világi szorgalmatosságok ostrommal rohannak rám , és az én gondolatim el-széllyettek , gyötörvén szívemet . Ah ! Hát belől mennyit szenvedek ? Midőn a mennyeieket forgatom , ottan mindgyárt a’testi kívánságoknak serege áll előmbe ! Egészen a mennyekhez akarok ragaszkodni , de a’földiek le-vonnak . Igy hányattatom , ennek az álhatatlan világ tengerinek háborgó habjai-között és magam magamnak unalmas vagyok , midőn a’lélek fel-kivánkozik , s-a’test pedig alá siet . Ah én Istenem , ne tá -vozz-el én-tőllem ! És a’te haragodban ne kerüld-el a’te szolgádat . Parancsolly a’szeleknek , és tengereknek , hogy csendesség légyen az én szívemben ! Imé Uram előtted vannak kívánságim , és az én óhajtásim te-előtted el nem rejtettek !

§. 4. Az imádságban való elme-bújdosás ellen ,


orvosság , a’figyelmetesség .


- Krisztus .



A’mint az ember erő-szakkal szenved , az néki bűn-gya-nánt nem tulajdonittatik . Te azért tehetséged-szerint , igyekezzél az ilyen legyeket , kik az imádságnak áldozattyát meg-akarják mocskolni , el-űzni . Ha el-nem űzhedd , bé-keséggel türd , semmi hibája , sőt haszna lészen imádságodnak . Mert gyönyörködöm azoknak tusakodásokon , kik imádságoknak idején buzgósággal tusakodnak , és gyakorta akkor vagyok leg-közelebb , mikor leg-távolabb láttatom lenni . Te pedig fő-képpen az imádságnak kezdésén , tedd- fel azt , hogy figyelmesen , és aitatossan akarsz imádkozni : ha szintén az-után történnék-is , hogy ide-s-tova tétováz imádságodban az elméd , mind-azon-által ,a’ fel-tett jó szándéknak ereje meg-maradt , és hasznossá teszi imádságodat, valamig ellenkező akarattal azt el-nem rontod . Mert ugyan-is , nem kívánok én fiam egyebet , hanem a’ te szívedet , ha ez aitatatos , ha buzgó , ha tiszta , ha jó , mindenek helyén vannak .

Hogy pedig fiam a’ te szívedet , annál-is inkább meg-erősísd az imádságban , emlékezzél-meg , kivel beszélgetsz , ki előtt állasz , mikor imádkozol . Mert kicsoda az , a’ ki valósággal meg-gondollya , hogy én-előttem , Teremtője , Ura , Istene , Királya , és Itélő-Bírája-előtt áll , ottan mindgyárt meg-nem rémüll , nem figyelmez , s-engem nem fél ? Ki merne hozzám háttal fordúlni , s-azonban elmé-jében hijába-való gondolatokat forgatni ? Szemeit ocsmányságokra vetni ? Szájával , s-nyelvével trágárságokat szólni ?

Tekints-meg , mely nagy szorgalmatossággal , és félelemmel forgottak én-előttem , az én kedves szolgaim , Abrahám, Mojzes , Dávid , az én Elől-járóm János , Péter , a’Publikánus , és mások ? Nem-de nem én az égnek , és földnek hatalmas Ura , ki előtt rettegve álnak a’Kerubinok , és Serafimok , és az egész Angyali Seregek ? A’ ki az Istenhez járul , szükséges hinnie , hogy Isten vgyon , így szóll az én Apostolom . Úgy látom , hogy a’ ti gyenge hitetek , és vakságtok , aluszékonyokká tészen titeket én-előttem , ki előtt reszketnek , kik a’ földet hordozzák .

-Az Ember .


Meg-pirúlok Uram , midőn meg-gondolom , ki vagy te , s-ki én . Hogy merjen a’földnek el-vetett férgecskéje , az Isten dicsőségének Királyi-székihez mászni , és a’mennyei Udvarba menni? Abba az udvarba , amelyben a’Királyok Királya , csillagokkal ragyogó székben ül ,környül - vétetvén a’ dicsőült Lelkeknek seregektől ? Igy-é bé-megyek én a’ csudálatos hajléknak helyére , egész az Isten házáig ? Tehát az Angyalok-előtt éneklek néked , imádlak , a’ te szent templomodban ,és vallom a’ te szent nevedet? Ugyan-is ezt forgadták eleven hittel a’ Szentek , és te kedvesid, azért viselték oly buzgón , és aitatossan előtted magokat az ő imádságokban . De ő , az ő buzgóságok távúl van én-tőllem, innét én-is meszsze esem tőlled ,  úgy-annyira, hogy gyakorta nem vagyok ott , ahol láttatom lenni , az én imádságomnak idején . Innét vagyon , hogy midőn nyomoruságimat kissebbiteni akarom , nevelem; és midőn boszszú állásodat enyhíteni kívánom , fel-gyulasztom .    

§. 5. Az imádságnak gyakorlásáról .


Krisztus .       


Nem csuda , mert a'hol kincsed vagyon , ott vagyon a' szíved is , a' hol kívánságod , ott fáradoz elméd-is . Földből vagy , s-nem-is igen igyekezel , hogy a ' te mulatásod , mennyekben legyen , hanem földieket forgatsz elmédben , s-azokat kedvelled , innen származnak azok a' tövissek , kik annyira szaggattyák a' te szívedet , és a jó magot meg-fojtyák , hogy gyümölcsöt ne hozzon . Immár magad itiletedre hagyom , mely gyülölséges légyen az , én előttem , midőn látom , hogy egészen a' testieknek , és földieknek  adták magokat az emberek , s-az imádsággal , kitől függ az ő üdvösségük , és az én dicsőségem , semmit sem gondolnak .  Nézd el a' világ fiait , esznek , isznak , jádzanak , és nyájasságban , töltik idejeket , minden unalom nélkül . Majorok , s-barmok körül fáradoznak , számtalan nyughatalanságot szenvednek ,mindenkor foglaltossak , de gonoszul , mert ritkán , avagy soha sem fáradoznak abban , hogy meg-ismerjék , hogy én Isten vagyok .Avagy ha imádkoznak- is néha , azt utolsó órára , alkalmatlan időre halasztyák , avagy imigy amugy futnak által rajta . Miképpen szenvedné ezt a' világi Fejedelem  , ha akkor eresztenéd őtet beszélgetésre , mikor már a' csél-csap kósséggel ,  eluntad a' csácsogást , a' mi nagyobb , talaán trágárkodást ?
       Nem igy cselekedett amaz az én szívem- szerént-való férfi , az én kedves emberem , Dávid .   Ez Király vala , az országnak foglalatossági közt torkig vala , mind-azon-által  meg-előzték az ő szemei az hajnalt , és hétszer is dicséretet mondott nékem napjában , és éjfélkor-is fel-költ az én dicsiretemre . Nem így cselekettek sok ezernyi ezrek , kik inkább keresték az én kedvemet , hogy sem az emberekét , kik nagyobbra böcsülték a' lelket , hogy sem az ételt , s-italt , vagy öltözetet , sőt mindeneket kárban ejtettek , s-ollyanokká álították , mint a' ganéjt , hogy engem nyereségöl vegyenek .
A' világiaktól el-vonnyák magokat , avagy dolgaikat  úgy rendelik , hogy a' lelkieknek-is időt nyerjenek . Innét bizonyos órákban , bé- zárván magokat szobájokban , a' rejtekben könyörögnek  nékem , sziveknek titkait előmbe terjesztvén , sőt napkelet előtt fel-kelvén , hogy a' napnak jobb részét , melyben tisztább , és alkalmatosabb az elme , az imádságnak szentellyék , és ezek világosittatnak-meg én - tőllem , hogy akadály-nélkül járhassanak az ő utokon , ezek kóstollyák bővön meg , mely édes az Úr , és hogy az ő véle-való nyályasságban nincsen unalom .
        Te-is azt cseledgyed fiam , vizsgáld-meg mi vagyon hasznodra , s-mi vagyon károdra .  Mi hasznod benne , ha az egész világot  magadévá teszed-is , ha lelkedre gondot nem viselsz .  Azért magad itiletedre hagyom .  Először keresd az Isten országát , és az igazságar , az után a'többi-is meg-adatik .     Mi haszna , hogy annyira szorgalmatoskodván emészted magadot ? könyörüly lelkeden , mert kinek lészel jó , ha magadnak gonosz vagy?
        Mit epeszted annyira magadat , a' világi dolgoknak véghez vitelében , hogy időt ne-talály az imádságra ? azt el-hidd , hogy az aitatos imádság többet használ dolgaidnak véghez vitelére , hogy sem az emberi okosság . Én bennem vesd reménységedet , mert gondom vagyon reád , és annál nagyobb , mennél inkább reám bízod dolgaidat . Bizonyára ha én nem építem a' házat , mások heába munkálkodnak rajta . Hiszed-é ezt ? Boldog a'ki érti . Mert sokan nem értik ez igét . Azok tunia-illik kik magok erejekben bíznak , és világi szorgalmatosságok közt ide-s tova hányattatnak , de ők boldogtalanok ! úgy járnak , mint a' pók , midőn magokat meg-emésztik , mert nem folyamodnak Mójsessel az Ur hajlékába , hogy tanácsot kérjenek az Urtól . Héjába , héjába , ó az emberek fiai , héjába , ha a'napot az éjjel eggyvé teszitek-is .  Akkor keltek jól világi munkátokra , mikor először az Igazság napja , sgítségül hivatván , fenlik  néktek .
       O Uram oltsd-bé szivembe , a' mire illy üdvözségessen tanitál ! meg-értettem tanításodat , meg-értettem akaratodat , taníts-meg azért akaratodnak véghez- vitelére is , hogy imádságomban ne akadályoztassam , és áldom az Urat minden időben , és az ő dicsirete az én számból soha ki nem szakad .  Légyen az én akaratom a' te törvényed szerént , hogy mind éjjel , s-mind nappal rólad elmélkednem , gyönyörüségem légyen .   Egy szem-pillantás sincs , kiben jó téteményiddel nem élünk , egy szem-pillantás se légyen tehát , kiben téged ne dicsirjünk . Innét az Apostol-is szüntelen-való imádságra int , sőt néked-is ő örökké-való Bölcsességnek az igéd : Mindenkor imádkozni kell , és soha meg - nem szünni .

§. 6. Szükséges az imádságban a' Reménség ,
és akaratunknak Isten akarattyához szabása  .

Krisztus .

     O ember , tehát meg-értetted ezeket ? bóldog lészel ha cslekeszed.
Ne légy ollyan szolga , ki tudgya az Ura akarattyát , s-nem cselekszi .Jusson eszébe mennyi ösztönökkel , intésekkel , példákkal és példa beszédekkel éltem , hogy az imádságnak gyakorlását , aitatosságát , reménségét , buzgóságát és álhatatosságát szivetekbe olthatnám , kétség-nélkül kész az , az adományra , a' ki ennyire ösztönöz a' kérésre .  Emlékezzél meg , amaz álhatatos imádságu Kánánai asszony-állatról , ki sok idő mulván meg-halgattatott .  Hasonló-képpen arról , ki éjszaka mind addig zörgette baráttyának ajtaját , mig meg-nem halgattatott . Ismét amaz özvegy asszonyról , ki a' gonosz bírónál ( ki sem Istentől , sem emberektől nem félt vala ) mind addig esedezett , mig akarattyára hajlott .
        Ha pedig néhánykor kéréstek meg-nem adatik , magatoknak tulajdonítsátok , nem rövídittetett-meg az én kezem , de ti nem vattok méltók , mert nem úgy kértek , a' mint kellene .   Mert noha könyörgötök némelykor , de csak immel-ámmal , tunyán , mint-ha nem -is akarnátok meg-adattatni , a' mit kértek , s-nem-is ollyan hittel , kivel kívántatik , és hogy-ha mindgyárt amit kértek , meg nem adom , kétségbe-estek , az imádságot el-hadgyátok , zugolódtok , és rólam rosz itilettel  vattok , mint-ha én az egeknek minden szegletit el-járván , rólatok el-feletkeztem vólna , de az én szemeim mindenkor az én híveimen vannak , és az én füleim az ő könyörgésekre figyelmetesek , és alkalmatos üdőben el-sem hagyom őket .
       Ha néha késem , a ti jótokra cselekszem , hogy annál buzgóbbak legyetek , mert a' mihez az ember hamar , s-könnyen jút , hamar meg-veti ; a' mihez nehezen jút , azt inkább böcsülli . Annak- okáért , ha hamar meg-nem adatik a' mit kérsz , kétségbe ne essél , hanem álhatatossan zörgess , és meg-nyittatik . ha pedig ugyan csak meg- nem adom , a' mit kérsz , ugy-is hálá-adással légy , tudván , hogy nem jódra vagyon kérésed .   Mert sokszor nem tudgya az ember mit kér , ( a' mint a' Zebedeus fiai ) avagy mi légyen néki javára . Én pedig tudom , kinek mi légyen javára , mind-azon-által , néha azt-is meg-adom , a' mi ártalmas , az embereknek balgatagságokért . Azt bizonnyal tudgyad , hogy ha szintén akaratod szerént meg-nem halgattatol-is , de meg-halgattatol idvességedre-nézve . Igy halgattatott-meg az én Apostolom , a' testnek ösztönétől akarván megszabadulni . Sőt én-magam igy halgattattam - meg szent Atyámtól , kérvén a' szenvedésnek  pohárát  által-vitetni .  Ngyobb-é a' szolga az Urnál ? Legjobb lészen a te imádságod , ha hasonló lészen az enyimhez , mellyel könyörgöttem az Atyámnak , egészen magamat az Atyám akarattyához szabván .  erre a végre tanítottam  Tanítványimat , s-titeket-is igy imádkozni : Légyen a' te akaratod , &c.    

§. 7.  Istennek segítségül hívása  .

-Az Ember .


              O véghetetlen szeretet ! ő kimondhatatlan kegyesség ! annyi
rendbéli módokkal , s-utakkal  intesz , s-hitegetsz engem a'te beszélgetésedre , holott az én javaim nélkül nem szűkölködöl . Honnan vagyon , hogy gyönyörködöl az ember fiai társaságában? O vajha , úgy óhajtana az én igye-fogyott lelkem te-hozzád , a' mint a' szomjú szarvas a' hideg forrásra ! ő tellyen-meg az én szám a' te dicsireteddel ! O bár olly kész volnék én a' te ajándékidnak el-vételére , mely kész vagy te azoknak meg-adására ! a' te irgalmasságodnak olaja bőségessen foly , csak a' mi szívünk edénye készen legyen ! Ime az én szívemnek edénye , de világi és testi kívánságoknak seprejével halmazva vagyon , de te Uram üresitsd és tisztitsd meg . sőt teritsd-ki az én szívemet , és töltsd-bé ajándékiddal ! a' te szeretetednek  tűzével gyulaszsz-fel  engem , hogy úgy lángadozzon  az é imádságom , mint a' jó illatú füstölő te előtted . ne terjedgyen-el a' földön a' testnek , és bűnnek terhétől le-nyomva , hanem hasson-fel te elődbe , és szállyon-le én-reám a' te irgalmasságod .




A mai étel ajánlatom :

Savanyú kovászos ugorkalé miso leves , ropogós kukorica puffanccsal / crisps stics / és szójaszósz mártogatóval

és édes-savanyú szecsuáni gombás csirkemell rizzsel

     Miso leves



Hozzávalók :

- 2l víz , lehetőleg forrás víz , vagy artézi kút víz 

- 1 leveskocka /vietnámi marhahús

- 1/2 ek. tyúkhús levespor

- 1/2 sárgarépa

- 1 zöldhagyma 

- 2 csiperke gomba /barna

- 2 savanyú kovászos uborka

- 2,5 dl. savanyú kovászos uborkalé

-1/2 zöld chili paprika

- 1 szál zöld lestyánlevél

- 1/2  szál zöld kaporlevél 

- 1 csokor zöld kapor

- 1 ek miso paszta

- 1 ek. szójaszósz 

- 1 ek. fehér szezámmag a tetejére tálaláskor , . petrezselyemzöld szórás tetszés szerint .


    Édes-savanyú szecsuáni gombás csirkemell




  Hozzávalók :


- Ketchup - 1 dl / vagy sűrített paradicsom , 1 kicsi

- Paradicsomlé - 1 dl.

- Rizsecetecet - 2 ek

- Gombás szójaszósz - 2 ek

- Zöld chili - 1 db.

- Méz - 2 ek

- Fokhagyma, reszelve - 1 gerezd

- Piros kaliforniai paprika - 1 db

- Újhagyma - kötés /vagy 1 póréhagyma 

 - Csirkemell, felkockázva - 30 dkg

- Csiperke gomba - 20 dkg.

- só - ízlés szerint

- Fekete bors - ízlés szerint

- Étkezési keményítő - 1 ek

 - Szezám olaj - 3 ek



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése