E L S Ő R É S Z.
VASÁRNAPRA.
Ebben a részben külömb-külömb-féle Litániák , Imádságok, Hála-adások , Elmélkedések , és a’Mi-Atyánknak magyarázattya , más aitatosságokkal eggyütt , a’Szent Háromság egy örök Istenhez foglaltatnak . Mind-azon-által , mindenek előtt , elől bocsáttatik a’Krisztus , és ember -közt -való beszélgetés , melyben az imádságnak módgya , haszna , és szüksége elé hozattatik , és az embernek szíve az Istenhez – való buzgóságra fel-gerjesztetik .
E
L S Ő C Z I K K E L,
§.
1. Kritsztus
, és Ember-közt-való
beszélgetés ,
az Imádságnak módgyáról
, hasznáról
, és szükségéről .
-Krisztus.
AZ Aszszony-állattól született Ember , kevés ideig élvén , sok nyomorúságokkal bé-töltetik , és terheltetik : de a leg-nagyobb nyomorúsága , hogy a’ nyomorúságoknak árjátul kőrnyül-vétetvén , nem vészi észre magát , hogy nyomorult , szegény , mezíttelen , és erőtlen ; ezeknek el-távozta-tására-való eszközökról , és orvosságokról sem gondolkodik , fenn az Istenhez nem folyamodik . Ha azért ezeket nem érted , ó ember ! Járully hozzám , kövess engem , sok-hejába-való gondolatoknak tolyongó fergetegéből és félre-visz-nek téged , és ott szóllok . a’te szívednek , hogy meg-kimérd a’te boldogtalan állapotodnak nyomorúságát .
Annak-okáért emlékezzél-meg ó ember ,hogy én teremtettelek téged , s’nem magad ; és nem akár-miképpen , hanem magam képemre semmiből teremtettelek ; mikor pedig képedet bé-mocskoltád , és az ördögnek fogságába estél volna , én meg-váltottalak , nem mulandó arannyal , ezüsttel , vagy drágakövekkel , hanem életemnek meg-fosztásával , szent véremnek ki-ontásával . De vallyon miért alkottalak képemre ? Miért váltottalak-meg drágalátos véremnek ki-ontásával ? Azért-é , hogy az én , s-te ellenségednek az ördögnek úndok utaira indully ? Azért-é , hogy a’világnak mulandó , és szem-fény vesztő hamisságit horgászd ? Azért-é , hogy a’rothadandó testnek ártalmas kívánságin kapdoss ? Oh ember ! Nem azért , nem azért , hanem hogy tellyes szívedből engem áldgy , tiszta lelkedből magasztaly, tellyes tehetségedből nékem szolgály ez életben , és velem együtt uralkodgyál az örök dicsőségben .
Lássad azért , mely nagy veszedelmektől ostromoltatol ezen az úton , a’mellyen jársz míg czélodhoz el-érkezel . Nem-de setétségben , és a’halálnak árnyékában ülsz-é ? nem-de nem minden felől környül-vétettél-é töröktől és le -fektől ? Akár-mely-felé fordúly , akár jobra , s-akár balra , minden felől ellenségek , és kelepczék , kívül harczok , bel-ől félelmek . Az ördög , mint a’sírvó-rívó Oroszlyán kör-rnyül jár , keresvén kit nyellyen-el . A világ , egészen a’go -noszságban helyheztetvén , hiteget , hogy meg-csallyon . A’test , házi , és minden-napi , s-leg-gonoszabb ellenséged incselkedik , hogy mocsokban ejtsen . Sőt az egész terem -tett-állatok , kiknek lajtorja-gyanánt kell vala lenniek , a’Te-remtőnek isméretire , és dicsiretire , kelepcze gyanánt van -nak az oktelenok lábainak . Egy szóval a’te érzékenségid kapú és ablak-gyanánt vannak , kiken az halál , a’ te lelked -ek rejtekibe bé-lépik .
- Az ember szóll.
Oh Uram ! Valóságosoknak tapasztaltam magamban , a’ miket mondasz ; úgy-annyira hogy nem csuda , ha én is felkiáltok : ó én nyomorult , s’bóldogtalan ember ! Ki sza-badít-meg engem ennek a’halálnak testéből ? Avagy hová hajtsam fejemet , ennyi veszedelmektől környül-vétetvén ? Mit cselekedgyem , hogy az én lábaim a’békességnek , és idvességnek útaira igazgattassanak ? Hogy a veszedelem el ne brítson , hanem az én egyedül fel-tett tárgyamhoz , az az , te-hozzád , én Istenem ! Én minden jóm ! Bátorságoson juthassak ? Ah ! Minden felől szorongattatom ! Mivel-hogy pedig nem tudom mit kellessék cselekednem , te-hozzád a’honnan segítségem érkezik .
– Krisztus .
Ugyan-is ezt akarom tudtodra adni, hogy értsd-meg , mely szükséges légyen néked a’szüntelen-való gyakor imádság. Annak okáért a’te inségednek napján , híj segítségül engem,és tégedet meg-szabadítalak , és engem tisztelsz . Mert híjá-ba vettetik a’háló a’szárnyas állatok , szemeik előtt , azoknak tudni-illik , kik az égen raknak fészket , kik a’földnek gonoszságit meg-utálván , az égig röpülnek elmélkedésekkel . Mert a’kik a’Magasságbélinek segedelmében laknak , azoknak az egek Istenének óltalmában bátorságos mulatások vagyon . Véled-é magadat bátorságosnak lenni , midőn a’magad okosságodban , és a testi erőnek karjában bízol ? Vigyázz , az embernek gondolati félelmesek, és bizontalanok indulati . En nálam-nélkül semmit sem mivelhettek , mert én adom az akaratot , erőt , és segedelmet .
A’kik az imádság-nélkül nagy dolgokhoz fognak , avagy, szíveknek fel-tett szándékát véghez akarták vinni , semmivé lévén , meg-szégyeníttettek , és minden munkájok mint a’ pók-háló ; olyanokká lettek , mint a’víz-nélkül való kert , és minden erősségek , mint a’poszdorjának , avagy szösz -nek lángja . De ellenben tekintsd-meg , a’szüntelen imád -ságnak lángjával buzgó embert , ez olyan , mint a’szép zú -gó folyó-vízek mentiben plántáltatott fa kinek , minden cse- lekedeti bóldogíttatnak .Visgáld-meg az írásokat kik, bizon-ságot tésznek , világ kezdetitől-fog-vást , az imádság ereje -által lett csudálatos dolgokról , mellyekkel a természetnek ereje nem érkezett . Ugyan-is az Urnak nevének segítségül hívásával , ki egyedül tészi a csudákat .
- Az Ember.
Ah ! könyörüly rajtam Uram ! mert szegény igye-fogyott vagyok , és valamint a’csecsemős gyermek nem tudván bé -menetelét , s-ki-jövetelét , kinek noha kezei , és lábai , van -nak , mind-azon-által sem ide , sem amoda nemindulhat , ha az Anyától vagy , dajkájától nem segíttetik. Héjába igyeke -zem én , héjában fáradozom véres-verítékemmel , héjában fogok nagy , avagy kicsiny dologhoz nálad nélkül , kiben élünk minnyájan , mozgunk , és vagyunk . Nem-is vagyunk magunktól valaminek gondolattyára , mint magunktól elég-ségesek , benne a’mi elégségünk az Istentől vagyon .
- Krisztus.
Fiam azért , ha bölcseség , és tudomány nélkül szűkölkö-döl , kérj én-tőlem , és adatik néked . Én-bennem vannak minden bölcseségnek , és tudománynak kincsei el-rejtve .Meg-csalatkozol ha imádság nélkül, világi szorgalmatos -sággal , és igyekezettel , azt el-akarod érni . Nem de hallodtad-é , hogy sokan az én szolgaim közzül , fellyebb mentek az imádsággal , hogy-sem tanulással , és olvasás -sal ? Ha méltóságot , és gazdagságot kivánsz , nem-de enyim-é a földnek kereksége ? Enyim a tanács , enyim az okosság , enyim az erősség . Én általam uralkodnak a’Királyok , én-velem vagyon a’gazdagság , dicsőség , és igazság.Én a’ porból fel-emelem az igye-fogyottat . Könnyü nékema’szegényt böcsületre emelnem . Könnyü az alázatost , a’népeknek Fejedelmi közzé ültetnem . Erőre , s-egészsére ,avagy életre vágyódol ? Tudgyad , hogy a’földön semmi sem lessz ok-nélkül , és a’földből nem származik a fájdalom . Én a’tengernek , s’szeleknek , és minden elementomoknak parancsolok , és mindnyárt engednek nekem . Én ölök , és én életet adok ; sújtolok , s-gyógyítok . Az én kezemben vannak a föld kerekségének végei , és az én hatal - mamban vannak mindenek , Jó , és gonosz , élet , és halál , és a’mik kívántathatnak . Azért héjában keresed ezeket másut én-kívülem .
§.
2. Az imádságra való
készület , pænitentzia-
tartás
és töredelmesség által
.
- Az Ember.
Bizonyára minden jó adomány , és minden tökéletes ajá-dék onnan fellyül vagyon , te tőlled kegyes Atya , ki mindenekre bővségesen osztod áldásidat , sőt olly kész vagy aján-déhidnak reánk árasztására , hogy magad kívánod ,sőt para-ncsolod , hogy hozzád folyamodgyunk , tőled kérjünk .
Kész Uram Istenem , kész az én szívem , veled való gya-kor beszélgetésre , és imádságomnak elődbe terjesztésére.
De ó Uram ! Micsoda az ember , hogy annyira fel-mag -sztalod ? Az imádságra , és veled való beszélgetésre oly szerelmessen hitegeted ? Én járulok-é te elődbe , és szólok az én Uramhoz , holott por , és hamú vagyok ? De a’ mi nagyobb , én háládatlan bűnös , ki száma nélkül meg bánto-ttam-szent-Fenségedet ? Jaj nékem !Ha az igaz beszédének kezdésén magát vádollya , s’te elődbe nem mér járulni , miképpen én gonoszságokkal megterheltetett bűnös ? Nem csuda azért , ha az én szívem fel-háborodik , és szorongata -ttatik , midőm egy-felől az imádságnak szükségét , más-felől magam méltatlanságát hányom , s’vetem .
De hová megyek a’te lelked elől , és hová futok a’te szemed elől ? A’ te szólgád vagyok én Uram , adgy énnékem értelmet , és taníts-meg engem a’te akaratodnak véghez-vitelére !
- Krisztus.
Én vagyok , a’ ki téged az imádságra , és velem való be-szélgetésre hílak , azért járuly elé , s’-ne fély . Mind-azon -által meg lásd , hogy készületlen ne jöj . Tekints Mojsesre ,ki mindenek-előtte az én beszélgetésemre jőne , meg-hagyatik néki , hogy czipellősét lé-vetné lábáról , te-is hasonló-képpen cselekedgyél. Vedd le először a’földi kí- vánságoknak porátol meg-mocskolt szándékidat.Mert sokan találtatnak , kik vagy nem hívén az én jelen-létemet , avagy meg-vetvén vakmerőül , és habahurgyán rohannak az én be- szélgetésemre . Így járult a’fogoly a’bíróhoz , a’szolga Urához , a’jobbágy Fejedelméhez , a’kuldus a’gazdaghoz ? Sőt ember , a más hozzá hasonló emberhez ? Te azért ha én kedvemben akarsz lenni , avagy az én haragomnak ostorát el-akarod kerülni , nagy buzgósággal készítsd magadat az imádságra . Mert átkozott , a’ ki az Isten munkáját tunyán viszi-végbe .
Annak oká-ért , az imádság előtt készisd-el lelkedet , és ne légy olyan, mint a’ki kísérti az Istenet . Azt efelekeszi pedig , a’ki rendetlen módok , és eszközök által kívánnya az én ajándékimat ; a’ az imádságnak gyümölcsét várja tőlem ,holott minden készület , és buzgóság - nélkül fogott hozzá . Ez ilyennek tudnia illik azok, az az ajakokkal dicsirnek engem , de az ő szivék , távul jár én tőllem . Ertsd meg azért , mit kíván az imádságra való készület .
Először tellyes szívedből , nagy türelmességgel , szándmeg vétkeidet , melyekkel számtalanúl meg-bántottál engem . Mert nem ékes a’bűnösnek szájában az én dicsére- tem . Miképpen be’széled te az én igazságomat , és a’szád -ban veszed az én testamentomomat , holott gyülölted az én törvényemet , és az én beszédimet hátmege vetetted ? Ugyan-is kire tékentek kegyessébben , mint az alázatos lel -küre , töredelmes szívüre , és az én beszédimet félőre ? Azoknak akrattyokat , kik engem félnek , be töltem , és az ő könyörgésöket meg-halgatom . Oh hányszor hítalak én tégedet , s’nem halgattál , és az én tanácsomat meg-vetetted! Mit csudálod tehát , ha én is néha későre , vagy éppen meg-nem halgatom kérésedet ?
O hányszor dugtad te be füleidet a’szegények kérésére , s’csudálod , ha én meg-nem halgatom kiáltásidat ?
- Az Ember.
Bizonyára tudom Uram , hogy úgy vagyon ; és hogy meg nem igazulhat az ember , öszve-vettetvén az Istennel : Ha te-veled akarok versengeni,ezerre sem felelhetek egyet . Ha magamat igazítabi akarom a’magam szám kárhoztat . Vétkeztem az ég ellen , és te-ellened , és már nem vagyok méltó , hogy az égre emellyem szemeimet . O ha az én szívem nem feddene engemet ! Nagy bizodalmom volna az én Istenemhez . Ha gonoszságot néztem az én szívemben , meg-nem halgat az Ur . De ki mondhattya , tiszta az én szí-vem ? Én bizonyára meg-ferteztettett szívü , és ajaku va-gyok : én vagyok ,a’ki vétkeztem , és te-előtted gonoszsá -got cselekedtem . De ki tészi tisztává , a’tisztátalan magból fogantatottat , hanem te Uram , ki minket a’ te drágalátos szent vérednek ferdőjében meg-mostál ? Tisztísd-meg azért Uram az én szívemet , és ajkimat . Még-is tovább mosogass-ki engem az én undokságimból , és tisztíts-neg engem az én vétkeimből . Ah ! Egyedül hozzád-való szeretetemtől viseltetvén , szánom s’bánom bűneimet tellyes szívemből , mivel hogy tégedet , Istenemet , Idvezítőmet , és minden jó-mat meg-bántottalak ! Imé mostantól-fogva , el-tökéllettem magamban , a’te szent malasztod-által , a’te igazságod itiletinek meg-tartását , kiváltkképpen pedig ezekben NN.
Azért kérlek én Uram , én Istenem , az alázatos , és töred -elmes szívét ne utáld-meg !
§. 3. Az
imádsághoz-való
készülethez
, szükséges
annak
fell-tet czéllya és tárdgya .
- Krisztus .
Mivel-hogy nagy alázatossággal meg-isméred bűneidet , én is örömmel meg-engedek . Mert amaz vaknak a’mondá-sát : Az Isten meg-nem halgattya a’bűnösöket ; azokra kel érteni , kik meg-általkottak a’gonoszságban , és pœnitentzi-át nem akarnak tartani . Mert a’ki a’törvénynek hallásától elfordíttya füleit , annak könyörgése utálatos lészen . An -nak-okáért a’te vétkeid téged kétségbe ne-ejtsenek , hanem alázatos szívűé tegyenek .Mert kedves áldozat én előttem , az alázatos lélek , és töredelmes szív .
Először azért , bűneidért magadat meg-alázván , vedd eszedbe másodszor , mi-végre járulsz én-hozzám imádság-odban . Mert tudod azt , minek-előtte valaki valamely Feje -delemhez járulna könyörgeni , először fel-tészi , a’mit akar kérni . Igy te-is meg-emlékezvén a’te nyavalyás , és szegény állapatodról , visgáld-meg először , miért akarsz én – velem beszélgetni imádságodban , és mit akarsz kérni ? Tudnia-illik miben szükölködöl leg-imkább az malasztom , és ajándékim-nélkül , micsoda ellenséget akarsz leg-inkább imádságoddal meg-győzni , az-az , micsoda vétket akarsz leg-inkább , szíved hajlékából ki-űzni , s-micsoda jóságos cselekedetet hellyébe szállítani . Minek-előtte azért , az imádsághoz fogj , bizonyos czélt , és tárgyat tégy-fel , és ezt forgasd elmédben , imádságod idején . Noha ugyan tudom én ( ki minden szíveknek titkait visgálom ) mire vona néked szükséged , de azt kívánom , hogy te-is ismérd-meg ; hogy annál inkább buzgó és , aitatatos légy imádságodban . Más – képpen csak ollan léssz , mint a’ ki a’ levegő-eget veri , a vagy semmi czélt fel-nem tévén , bizontalanul nyílát el-lövi. Ezekre kell vigyáznod minden imádságidban , kikben , vagy engem akarsz dicsirni , vagy jó-téteményim -ért hálákat adni .
Az Ember .-
Oh Uram ! Mely édesek a’te beszédid az én ajakimnak , édesebbek a’méznél , mellyekkel olly édesdeden tanítasz engem az imádságra . De ah ! Meg-vallom ellenem , az én tudatlanságomat az Urnak, és az én nyomorúságomat eleibe terjesztem . Mert ugyanis , ó én boldogtalan ember , mi ha -szna , hogy előtted titokban az én nyavalyámat , holott az én szívemnek titkát is látod , és az én vétkeim te-ellődted nincsenek el-rejtve ? Szintén azon siránkozom , mert ritkán talállya a’te szolgád hellyén a’szívét , hogy tellyes tiszta im -ádságát elődbe terjeszsze , annyira el-ragadgyák e’világnak szorgalmatossági . Oh hányszor járulok az imádsághoz buzgóság és értelem nélkül , és nem tudom mit imádkozom.
A nyelvem mint-egy szokásból mozog , az elmém széllyel -bujdosik , meg sem tmlékezvén a’fel tett czélról , az-az , a’te dicsőségedről , s-magam idvességemről . Arról sem gon-dolkodván , miképpen könyörögjek a’vétkeseknek ki-gyomláéásáért ,s-jóságos-cselekedeteknek gyarapodásáért .
Ne vess-el azért Uram , engem , hanem légy kegyelmes nékem , ki egyedül Fő Pap lévén szánakodo a’mi gyarló -ságukon , mert te által láttad a’mi romlandóságainkat .
Valamint eleintől-fogva , úgy most-is , látod , Uram , ah !hogy az ember szívének érzékrnségi , és gondolati , iffiuságától-fogva , hajlandók a’gonoszságra . Mert ez a’rothadan-dó test terheli a’lelket , és a’földi lakás le-vonnya az elmét , hogy a’mennyeiekről nem gondolkodhatik , s-nem keresheti azokat . Sőt a’mi nehezebb , leg-inkább akkor ostromoltatom ezektől , mikor nyomorúságaimnak orvosságát akarom nálad keresni , az-az , imádságnak idején . Mert akkor ezer gondolatok , világi szorgalmatosságok ostrommal rohannak rám , és az én gondolatim el-széllyettek , gyötörvén szívemet . Ah ! Hát belől mennyit szenvedek ? Midőn a mennyeieket forgatom , ottan mindgyárt a’testi kívánságoknak serege áll előmbe ! Egészen a mennyekhez akarok ragaszkodni , de a’földiek le-vonnak . Igy hányattatom , ennek az álhatatlan világ tengerinek háborgó habjai-között és magam magamnak unalmas vagyok , midőn a’lélek fel-kivánkozik , s-a’test pedig alá siet . Ah én Istenem , ne tá -vozz-el én-tőllem ! És a’te haragodban ne kerüld-el a’te szolgádat . Parancsolly a’szeleknek , és tengereknek , hogy csendesség légyen az én szívemben ! Imé Uram előtted vannak kívánságim , és az én óhajtásim te-előtted el nem rejtettek !
§. 4. Az
imádságban
való elme-bújdosás ellen ,
orvosság ,
a’figyelmetesség .
- Krisztus .
A’mint az ember erő-szakkal szenved , az néki bűn-gya-nánt nem tulajdonittatik . Te azért tehetséged-szerint , igyekezzél az ilyen legyeket , kik az imádságnak áldozattyát meg-akarják mocskolni , el-űzni . Ha el-nem űzhedd , bé-keséggel türd , semmi hibája , sőt haszna lészen imádságodnak . Mert gyönyörködöm azoknak tusakodásokon , kik imádságoknak idején buzgósággal tusakodnak , és gyakorta akkor vagyok leg-közelebb , mikor leg-távolabb láttatom lenni . Te pedig fő-képpen az imádságnak kezdésén , tedd- fel azt , hogy figyelmesen , és aitatossan akarsz imádkozni : ha szintén az-után történnék-is , hogy ide-s-tova tétováz imádságodban az elméd , mind-azon-által ,a’ fel-tett jó szándéknak ereje meg-maradt , és hasznossá teszi imádságodat, valamig ellenkező akarattal azt el-nem rontod . Mert ugyan-is , nem kívánok én fiam egyebet , hanem a’ te szívedet , ha ez aitatatos , ha buzgó , ha tiszta , ha jó , mindenek helyén vannak .
Hogy pedig fiam a’ te szívedet , annál-is inkább meg-erősísd az imádságban , emlékezzél-meg , kivel beszélgetsz , ki előtt állasz , mikor imádkozol . Mert kicsoda az , a’ ki valósággal meg-gondollya , hogy én-előttem , Teremtője , Ura , Istene , Királya , és Itélő-Bírája-előtt áll , ottan mindgyárt meg-nem rémüll , nem figyelmez , s-engem nem fél ? Ki merne hozzám háttal fordúlni , s-azonban elmé-jében hijába-való gondolatokat forgatni ? Szemeit ocsmányságokra vetni ? Szájával , s-nyelvével trágárságokat szólni ?
Tekints-meg , mely nagy szorgalmatossággal , és félelemmel forgottak én-előttem , az én kedves szolgaim , Abrahám, Mojzes , Dávid , az én Elől-járóm János , Péter , a’Publikánus , és mások ? Nem-de nem én az égnek , és földnek hatalmas Ura , ki előtt rettegve álnak a’Kerubinok , és Serafimok , és az egész Angyali Seregek ? A’ ki az Istenhez járul , szükséges hinnie , hogy Isten vgyon , így szóll az én Apostolom . Úgy látom , hogy a’ ti gyenge hitetek , és vakságtok , aluszékonyokká tészen titeket én-előttem , ki előtt reszketnek , kik a’ földet hordozzák .
-Az Ember .
Meg-pirúlok Uram , midőn meg-gondolom , ki vagy te , s-ki én . Hogy merjen a’földnek el-vetett férgecskéje , az Isten dicsőségének Királyi-székihez mászni , és a’mennyei Udvarba menni? Abba az udvarba , amelyben a’Királyok Királya , csillagokkal ragyogó székben ül ,környül - vétetvén a’ dicsőült Lelkeknek seregektől ? Igy-é bé-megyek én a’ csudálatos hajléknak helyére , egész az Isten házáig ? Tehát az Angyalok-előtt éneklek néked , imádlak , a’ te szent templomodban ,és vallom a’ te szent nevedet? Ugyan-is ezt forgadták eleven hittel a’ Szentek , és te kedvesid, azért viselték oly buzgón , és aitatossan előtted magokat az ő imádságokban . De ő , az ő buzgóságok távúl van én-tőllem, innét én-is meszsze esem tőlled , úgy-annyira, hogy gyakorta nem vagyok ott , ahol láttatom lenni , az én imádságomnak idején . Innét vagyon , hogy midőn nyomoruságimat kissebbiteni akarom , nevelem; és midőn boszszú állásodat enyhíteni kívánom , fel-gyulasztom .
§. 5. Az imádságnak gyakorlásáról .
- Krisztus .
Nem csuda , mert a'hol kincsed vagyon , ott vagyon a' szíved is , a' hol kívánságod , ott fáradoz elméd-is . Földből vagy , s-nem-is igen igyekezel , hogy a ' te mulatásod , mennyekben legyen , hanem földieket forgatsz elmédben , s-azokat kedvelled , innen származnak azok a' tövissek , kik annyira szaggattyák a' te szívedet , és a jó magot meg-fojtyák , hogy gyümölcsöt ne hozzon . Immár magad itiletedre hagyom , mely gyülölséges légyen az , én előttem , midőn látom , hogy egészen a' testieknek , és földieknek adták magokat az emberek , s-az imádsággal , kitől függ az ő üdvösségük , és az én dicsőségem , semmit sem gondolnak . Nézd el a' világ fiait , esznek , isznak , jádzanak , és nyájasságban , töltik idejeket , minden unalom nélkül . Majorok , s-barmok körül fáradoznak , számtalan nyughatalanságot szenvednek ,mindenkor foglaltossak , de gonoszul , mert ritkán , avagy soha sem fáradoznak abban , hogy meg-ismerjék , hogy én Isten vagyok .Avagy ha imádkoznak- is néha , azt utolsó órára , alkalmatlan időre halasztyák , avagy imigy amugy futnak által rajta . Miképpen szenvedné ezt a' világi Fejedelem , ha akkor eresztenéd őtet beszélgetésre , mikor már a' csél-csap kósséggel , eluntad a' csácsogást , a' mi nagyobb , talaán trágárkodást ?
Nem igy cselekedett amaz az én szívem- szerént-való férfi , az én kedves emberem , Dávid . Ez Király vala , az országnak foglalatossági közt torkig vala , mind-azon-által meg-előzték az ő szemei az hajnalt , és hétszer is dicséretet mondott nékem napjában , és éjfélkor-is fel-költ az én dicsiretemre . Nem így cselekettek sok ezernyi ezrek , kik inkább keresték az én kedvemet , hogy sem az emberekét , kik nagyobbra böcsülték a' lelket , hogy sem az ételt , s-italt , vagy öltözetet , sőt mindeneket kárban ejtettek , s-ollyanokká álították , mint a' ganéjt , hogy engem nyereségöl vegyenek .
A' világiaktól el-vonnyák magokat , avagy dolgaikat úgy rendelik , hogy a' lelkieknek-is időt nyerjenek . Innét bizonyos órákban , bé- zárván magokat szobájokban , a' rejtekben könyörögnek nékem , sziveknek titkait előmbe terjesztvén , sőt napkelet előtt fel-kelvén , hogy a' napnak jobb részét , melyben tisztább , és alkalmatosabb az elme , az imádságnak szentellyék , és ezek világosittatnak-meg én - tőllem , hogy akadály-nélkül járhassanak az ő utokon , ezek kóstollyák bővön meg , mely édes az Úr , és hogy az ő véle-való nyályasságban nincsen unalom .
Te-is azt cseledgyed fiam , vizsgáld-meg mi vagyon hasznodra , s-mi vagyon károdra . Mi hasznod benne , ha az egész világot magadévá teszed-is , ha lelkedre gondot nem viselsz . Azért magad itiletedre hagyom . Először keresd az Isten országát , és az igazságar , az után a'többi-is meg-adatik . Mi haszna , hogy annyira szorgalmatoskodván emészted magadot ? könyörüly lelkeden , mert kinek lészel jó , ha magadnak gonosz vagy?
Mit epeszted annyira magadat , a' világi dolgoknak véghez vitelében , hogy időt ne-talály az imádságra ? azt el-hidd , hogy az aitatos imádság többet használ dolgaidnak véghez vitelére , hogy sem az emberi okosság . Én bennem vesd reménységedet , mert gondom vagyon reád , és annál nagyobb , mennél inkább reám bízod dolgaidat . Bizonyára ha én nem építem a' házat , mások heába munkálkodnak rajta . Hiszed-é ezt ? Boldog a'ki érti . Mert sokan nem értik ez igét . Azok tunia-illik kik magok erejekben bíznak , és világi szorgalmatosságok közt ide-s tova hányattatnak , de ők boldogtalanok ! úgy járnak , mint a' pók , midőn magokat meg-emésztik , mert nem folyamodnak Mójsessel az Ur hajlékába , hogy tanácsot kérjenek az Urtól . Héjába , héjába , ó az emberek fiai , héjába , ha a'napot az éjjel eggyvé teszitek-is . Akkor keltek jól világi munkátokra , mikor először az Igazság napja , sgítségül hivatván , fenlik néktek .
O Uram oltsd-bé szivembe , a' mire illy üdvözségessen tanitál ! meg-értettem tanításodat , meg-értettem akaratodat , taníts-meg azért akaratodnak véghez- vitelére is , hogy imádságomban ne akadályoztassam , és áldom az Urat minden időben , és az ő dicsirete az én számból soha ki nem szakad . Légyen az én akaratom a' te törvényed szerént , hogy mind éjjel , s-mind nappal rólad elmélkednem , gyönyörüségem légyen . Egy szem-pillantás sincs , kiben jó téteményiddel nem élünk , egy szem-pillantás se légyen tehát , kiben téged ne dicsirjünk . Innét az Apostol-is szüntelen-való imádságra int , sőt néked-is ő örökké-való Bölcsességnek az igéd : Mindenkor imádkozni kell , és soha meg - nem szünni .
§. 6. Szükséges az imádságban a' Reménség ,
és akaratunknak Isten akarattyához szabása .
- Krisztus .
O ember , tehát meg-értetted ezeket ? bóldog lészel ha cslekeszed.
Ne légy ollyan szolga , ki tudgya az Ura akarattyát , s-nem cselekszi .Jusson eszébe mennyi ösztönökkel , intésekkel , példákkal és példa beszédekkel éltem , hogy az imádságnak gyakorlását , aitatosságát , reménségét , buzgóságát és álhatatosságát szivetekbe olthatnám , kétség-nélkül kész az , az adományra , a' ki ennyire ösztönöz a' kérésre . Emlékezzél meg , amaz álhatatos imádságu Kánánai asszony-állatról , ki sok idő mulván meg-halgattatott . Hasonló-képpen arról , ki éjszaka mind addig zörgette baráttyának ajtaját , mig meg-nem halgattatott . Ismét amaz özvegy asszonyról , ki a' gonosz bírónál ( ki sem Istentől , sem emberektől nem félt vala ) mind addig esedezett , mig akarattyára hajlott .
Ha pedig néhánykor kéréstek meg-nem adatik , magatoknak tulajdonítsátok , nem rövídittetett-meg az én kezem , de ti nem vattok méltók , mert nem úgy kértek , a' mint kellene . Mert noha könyörgötök némelykor , de csak immel-ámmal , tunyán , mint-ha nem -is akarnátok meg-adattatni , a' mit kértek , s-nem-is ollyan hittel , kivel kívántatik , és hogy-ha mindgyárt amit kértek , meg nem adom , kétségbe-estek , az imádságot el-hadgyátok , zugolódtok , és rólam rosz itilettel vattok , mint-ha én az egeknek minden szegletit el-járván , rólatok el-feletkeztem vólna , de az én szemeim mindenkor az én híveimen vannak , és az én füleim az ő könyörgésekre figyelmetesek , és alkalmatos üdőben el-sem hagyom őket .
Ha néha késem , a ti jótokra cselekszem , hogy annál buzgóbbak legyetek , mert a' mihez az ember hamar , s-könnyen jút , hamar meg-veti ; a' mihez nehezen jút , azt inkább böcsülli . Annak- okáért , ha hamar meg-nem adatik a' mit kérsz , kétségbe ne essél , hanem álhatatossan zörgess , és meg-nyittatik . ha pedig ugyan csak meg- nem adom , a' mit kérsz , ugy-is hálá-adással légy , tudván , hogy nem jódra vagyon kérésed . Mert sokszor nem tudgya az ember mit kér , ( a' mint a' Zebedeus fiai ) avagy mi légyen néki javára . Én pedig tudom , kinek mi légyen javára , mind-azon-által , néha azt-is meg-adom , a' mi ártalmas , az embereknek balgatagságokért . Azt bizonnyal tudgyad , hogy ha szintén akaratod szerént meg-nem halgattatol-is , de meg-halgattatol idvességedre-nézve . Igy halgattatott-meg az én Apostolom , a' testnek ösztönétől akarván megszabadulni . Sőt én-magam igy halgattattam - meg szent Atyámtól , kérvén a' szenvedésnek pohárát által-vitetni . Ngyobb-é a' szolga az Urnál ? Legjobb lészen a te imádságod , ha hasonló lészen az enyimhez , mellyel könyörgöttem az Atyámnak , egészen magamat az Atyám akarattyához szabván . erre a végre tanítottam Tanítványimat , s-titeket-is igy imádkozni : Légyen a' te akaratod , &c.
§. 7. Istennek segítségül hívása .
-Az Ember .
O véghetetlen szeretet ! ő kimondhatatlan kegyesség ! annyi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése