Oldalak

2023. március 7., kedd



Az üdvösség ( XIV. ) - folytatás 


Az imádságról (IX.)


N E G Y E D I K  R É S Z.
A' mindenható egy örök

Ú R  I S T E N N E K ,
Ennek a' nagy

TENGERNEK FŐ KORMÁNY-MESTERÉNEK
Kinek a' szelek , és a' tenger engednek .

Kinek birodalma , és zászlója-alatt ,
Az örökké-valóságnak P A R T Y Á R A ,
E' világnak feneketlen T E N G E R E N ,
Sok szél-vészek-között ,

Az  ANYASZENT-EGYHÁZNAK nagy HAJÓJÁBAN ,
A' Keresztyén nemzetek eveznek ,
És szerencsésen vitetnek .

Leg-előszször-is :

A' HITNEK CSILLAGÁVAL ,
A' REMÉNSÉGNEK KAPCSÁVAL ,
A' SZERETETNEK EVEZŐJÉVEL .

Az ESZESSÉGNEK KORMÁNYSZEGE a' hajót igazgattya;
Az IGAZSÁGNAK ARBÓC-FÁJA azon hajót  
igyenessen tartya 
AZ ERŐSSÉGNEK KÖTELEI pedig erősítik ;
A' MÉRTÉKLETESSÉGNEK VIZ-MÉRŐ
KÖTELE a' veszedelmeket el-kerüli ;

AZ OKOSSÁG a' VÁRTÁN ülvén ,
A' Csillagokra , Szél-vészekre , 
és Ellenségekre vigyáz;
Az  ALÁZATOSSÁG a' veszedelmes KŐSZIKLÁKAT,
és ISZAPOKAT el-kerüli .

A' SZEGÉNYSÉG el-szalad a' TENGERI-
TOLVAJOK- előtt ;
A' TISZTASÁG a' hitegető csalárd 
SZERENCSÉKET meg-veti .
Az ENGEDELMESSÉG víg ÉNEK-SZÓVAL mégyen.

És azonban a' PENITENCZIA-TARTÁS VEDRE  a' hajó 
fenekéből a' moslékot ki-meríti .
Egy-szóval , az AITATOSSÁG , IMÁDSÁG , BÖJTÖLÉS ,
ALAMISNÁLKODÁS , a' több Jóságos cselekedetek 
Seregivel együtt, az ő' VITORLÁTOKAT ki-terjesztik .

De mind ezek mire mehetnek ?
Semmire , ha alkalmas szél nem fúj .

A' te  malasztodnak szele , tudnia-illik ,
Ó  SZ E N T L É L E K   I S T E N !
Ki-nélkül semmit nem cselekedhetünk ;
Kitől vagyon minden tehetségünk .

És ime nagy indulat lőn a' tengeren ,
És erőssen ide , s-tova hánnya a' hajót .

URAM SZABADÍTS-MEG MINKET,
MERT EL-VESZÜNK !

Csudálatos fel-indulási a' tengernek ,
De csudálatosabb a' magasságban az Úr .

O hatalmas Igazgatója e' világnak ,
Mikor parancsolsz a' szeleknek , és tengernek, hogy csendesség legyen ?
Mikor adod azt a' csendes békességet ,
Kiben vígan  A L L E L U I Á T  énekelvén ,
mondhassuk:

Á' ltal-mentünk a' tűzön , és vizen ,
Es nyugodalomra vittél minket ?


N E G Y E D I K  R É S Z.

KÜLÖMB-KÜLÖMBFÉLE , JÓSÁGOS 

cselekedetekre  , és a' Keresztyéni tekéletességre 
vezető módok .

 SZ E R E D Á R A .  

Imádságra , vagy lelki  Könyvek olvasására
készülő Imádság .

 BOldog ember az , a' kit te oktatsz Uram , és a' te törvényedre tanítasz. úúgy vagyon Uram , boldog ember az , mert te lévén Vezére , el-nem tévelyedhetik , mert Út vagy . se , te lévén Doktora , meg-nem csalattathatik , mert Igazság vagy . se , te lévén Oltalma , el-nem veszhetsz , mert Élet vagy . Annak-okáért , Jóságra , Tudományra , és Bölcsességre taníts engem . mert sok oktatást hallok az aitatosság , és jóságos cselekedetek felől , sokat olvasok , miképpen nyerjem-el a' te malasztodat , miképpen járjak a' te akaratodon , és parancsolatidon , de miképpen értem , ha te meg-nem világosítod elmémet ? miképpen viszem végbe , ha te nem gerjeszted akaratomat ? az akarat ugyan meg-lehet én-tőlem , de a' tehetség semmiképpen nem . azért semmit nem cselekedhetem nálad-nélkül , veled pedig mindent , mert te vagy az én tehetségem .
        Azért mikor én valamely szent dolgot olvasok , te azokat a' te újoddal írd-le az én szívemben , mert a' szép szók gyönyörködtetik ugyan a' füleimet , de te-nálad nélkül , fel-nem indittyák a' lelkemet . héjába beszéll azért nékem , a' hozzám hasonló ember , ám-bár aitatossan , bölcsen , és okosan beszéllyen , ha te belől nem szóllalsz Uram a' szívemnek . szólly tehát Uram , szólly , mert halgattya a' te szolgád ; avagy ha nem akarnál-is szóllani , cselekedd azt , hogy hallya , ki a' siketeknek-is hallást adcz , és szóllást a' némáknak . 
         Azon-kívül cselekedd azt , midőn nékem szóllalsz , hogy égjen bennem a' szívem . taníts-meg engem a' te akaratodnak bé-töltésére , hogy nagyobb itiletemre ne-légyen akaratodnak értése , s-végbe nem- vitele . mert a'mely szolga tudgya az ő Ura akarattyát , s-nem cselekszi , felettéb meg-büntettetik , De én a' te szolgád vagyok . adgy értelmet azért nékem , hogy a' te parancsolatidat meg-tanullyam ; add szent malasztodat , hogy meg-tartsam azokat tellyes szívemból . mert egyesdül csak néked szolgálni , te kedvedben lenni , és örökké te- hozzád akar ragaszkodni az én lelkem ! O én szívemnek Istene !és én részem mind örökké .

E L S Ő   C Z I K K E L. 

Az aitatos , és Istenes életről-való tudomány
meg-mutattatik , a' Kristus , és Ember-közt-
való beszélgetésből .

1. § . Az idvesség úttyára-való fohászkodás .

Az ember szóll .

    Örök Bölcsesség , én Uram , s-én Istenem , mely csudálatos a' te neved az egész földön ! mind ezeket te semmiből teremtetted , s-engemet-is a' te meg-mérhetetlen jóságodból magad képedre alkottál ; midőn pedig el-vesztem volna , a' te drágalátos szent véreddel meg-váltottál , és a' te szentséges lelkedet adtad értem , hogy én élnék .
  Meg-pecsétlettél azon-fellyül , a' te színednek világosságával , hogy téged minden jómat meg-ismérnélek . Innét valamint a' szarvas a' hideg forrásra , úgy kivánkozik te-hozzád az én lelkem ! O mikor , és miképpen jelenek-meg az Isten színé előtt ? mert ezen a' puszta , út- nélkül-való , és vizetlen földön , ezen a' rettenetességnek helyén , bizonyos útat nem találok .
 Te azért igazságnak Világossága , ki mindeneket megvilágosítasz , világosíts-meg engem , ki setétségben , és az halálnak árnyékában vagyok , és igazgasd az én lábajmat a békességnek , és idvességnek úttyára . mutasd-meg miképpen birhatom az örök életet . ki az Isten úttyát igazságban tanítod , mutasd-meg nékem az útat , a' mellyen járjak , hogy te-hozzád jussak , ó én Életem , és Idvességem !

A' Kristus szóll .

   Méltán keresd az útat , mely az idvességre viszen ; mert vagyon oly út , ki jónak látzik az embereknek , de végtére , halálra viszen . szoros út pedig az , ki az idvességre viszen , és kevesen talállyák azt meg . ellenben pedig tágas , ki az örök halálra viszen , és ah ! mely sokan járnak rajta ! tudnia-illik az ollyanok ennyi sok útnak-között , nem keresik az igyenes útat ,nem keresnek tudós Kalaúzokat .
      Innét vagyon , hogy az Istentelenek ide , s-tova kerengenek , és meg-nem találván az igazságnak , és békességnek uttyát , nyomorúltúl vesznek-el . meg-mutatom azért néked ó ember , mi légyen a' jó , és én Ur lévén , mit kívánnyak tőled , hogy tudni-illik , szorgalmatossan járj a' te Uraddal , s-Isteneddel .

Az ember szóll .

   Tudom Uram , hogy nem az emberen áll az ő uttya . Nem tudgya bizonnyal az ő végét , nem tudgya bé-jövetelét , és ki-menetelét . Te nálad-nélkül , csak ollyak vagyunk , mint az el-tévelyedett juhok pásztor-nélkkül . O jó Pásztor keresd-fel a' te szolgádat ! Igazgass engem a' te igazságodban , és taníts engem , mert te vagy az én Idvezítő Istenem . És lásd-meg , ha van-é én-bennem gonoszságnak úttya , és vigy engem az Igazság útjára !

2. § . A' Kristus Út , és Élet , az ő parancsolatinak meg-tartása-által .

 A' Kristus szóll .

    Akarod az útat tudni ?  Imé én Út , Igazság , és Élet vagyok . Út példa-adásban ; Igazság igiretemben ; Élet a' jutalomban . A' ki engem követ , nem jár setétségben , hanem az élet világossága lészen nála . Én példát adtam néktek , hogy az én nyomdokimat kövessétek , és a' mint én cselekedtem , ti-is úgy cselekedjetek .  tekintsd-meg azért az én életemet , és cselekedgy a' szerént , a' mint néked a' hegyen meg-mutattatott , tudnia-illik , tanúly én-tőlem , mert szelíd , és alázatos szívű vagyok ; mert nem jöttem , hogy a' magam akarattyát cselekedgyem , hanem azét , a' ki engem küldött ; sőt engedelmes lettem az Atya Istennek , mind halálig .
     Menny-el azért te-is , cselekedgy hasonló-képpen . légy alázatos , és engedelmes , és ha az életre bé-akarsz menni ,tartsd-meg a' parancsolatokat . Leg-első , és leg-nagyobb parancsolat pedig az , szeressed a' te Uradat , s-Istenedet tellyes szívedből &c. és felebarátodat , mint tennen-magadat . A' kinél az én parancsolatim vannak , és azokat meg-tarttya , az szeret engem . mert a' szeretetet a' cselekedet mutattya-meg .
      
 Az ember szóll .

    Segély azért  én Teremtőm , hogy a' te parancsolatidtól el-ne-térjek . ah ! igazgattassanak az én útaim a' te igazságodnak az őrzésére ! mert az Ur törvényében vagyon az én akaratom . De ah ! én boldogtalan ember , gyönyörködöm ugyan a' belső emberre-nézve a' törvényben , de más törvényt érzek az én tagjaimban , ki tusakodik az én elmém törvényével , hogy nem a' jót , mellyet akarok , cselekedgyem , hanem a' gonoszt , mellyet nem akarok ! annyira hajlandók az ember érzékenségi iffiuságtól -fogva , a' gonoszra , és a' test , mely el-rothad , terheli a' lelket . Miképpen szeresselek tehát úgy , a' mint kivánod , és kellene ? 

 A' Kristus szóll .

       Az én parancsolatim nem nehezek , s annál inkább nem lehetetlenek ; mert az én igám kellemetes , és az én terhem könnyű . Ha nékem nem hiszel , meg-bizonyíttyák ezt ezernyi ezeren , kik tellyes szívekből hozzám ragaszkodtak . Sőt még a' kisded gyermekek , és gyenge szüzek-is meg-mutattyák ezt . Imé miképpen számláltattak az Isten fiai-közzé , és a' Szentek-között vagyon az ő sorsok . az ő testeket a' bűnökkel és gonosz kívánságokkal meg-feszítették ; a' világot minden hiúságival láb-alá tapodták , a' fenyegetéseket , és kinzásokot , semminek tartották ; a' sátánt hizelkedésivel leverték , és így az én igám-alá adván magokat , tellyes szívekből engem követtek Meg-Váltójokat , s-te azt nem vihed-végbe a' mit azok ?

Az ember szóll .

      Ah !  azok Uram mint a' felyhők , úgy repültek ! én pedig erőtlen , bénna , csak a' földön mászkálok ! meg-erősíttetett az ő erejek , s-nem érkezhettem én annyira :

 A' Kristus szóll .

       Tekintsd-meg ó ember azokat , kik bölcsek a' gonoszságra , és vigadnak mikor gonoszságot cselekeszenek ; de az Ephraim borjait-is , kik tudósok a' nyomtatásban ; a' világnak fiait tekintsd-meg : imé éjjel , s-nappal mennyit fáradoznak , hideget , meleget , esőt , és égi-háborúkat szenvednek , tolvajoknak , és tengernek veszedelmében forognak , törik , faggattyák elméjeket , hogy avagy egy kis mulandó kincset , vagy jószágot kapjanak , vagy méltóságot szerezzenek , vagy buja kívánságokat bé-tölthessék ! miért ? s-honnan ők erőssebbek a' világosság fiainál ? miért nem fordíthadd te a' te testedet az igazság szolgálattyára szentségben , a' mint ők a' gonoszság szolgálattyára a' gonoszságban ? próbáld-meg csak , és csak egy kevéssé tégy magadon erőszakot , nagy nyugodalmat találsz magadnak . meg-látod , hogy könnyebb az eget el-nyerned , hogy-sem a' földet ; könnyebb nékem , hogy sem a' világnak szolgálnod . meg-tapasztalod azoknak a' nyomorúságokat , kik oly nehéz útakon járnak , mert múnka , törődés , és boldogtalanság vagyon az ő útjokon , kik az békességnek úttyát  meg-nem ismérték ; az én útaim pedig tiszták , szépek , könnyük . miért szeretitek tehát a' hiúságot , és keresítek a' hazugságot ? mit fáradoztok a' gonoszságnak úttyán ? meddig ? meddig nehéz szívű emberek fiai a' ti hazug mértéktekben ? mi hasznát veszítek , ha az egész világot el-nyerítek-is , ha lelketeket el-vesztitek ?

Az ember szóll .

       Hová megyek Uram tőled , az örök életnek igéi vannak nálad ? a' te beszédid igen hitelesekké lettek . boldog ember az Uram , a' kit te oktacz , és a' te törvényedre tanítod őtet . a' te útaidat mutasd-meg nékem , és a' te ösvényidre taníts-meg engem . Vigy engem a' te parancsolatidnak ösvényére , mert azt kívántam , a' gonoszságnak úttyát pedig távoztasd-el tőlem .

 A' Kristus szóll .

      Hald-meg az én igéimet , mert lélek , és élet . Boldog ember , a' ki engem hallgat , és meg-őrzi az én beszédimet .  de hiússágosak azok , kikben nincsen az Isten bölcsessége . Imé rövidesen meg-tanítlak , miképpen járj ezen az úton , az igazság úttyára viszlek téged , mellyen midőn jársz , nem törnek-fel lábaid , és nem lészen akadályod . azért szorgalmatossan hallgass beszédimre , és rejtsd szíved rejtekiben . mert ha az én parancsolatimat meg-tartod , ők-is meg-tartanak téged .

 Az ember szóll .

      Szólly Uram , szólly , mert hallgattya a' te szolgád , de adgy nékem elmét-is , hogy meg-tanullyam a' te parancsolatidat , és meg-tartsam tellyes szívemből . Taníts-meg engem parancsolatidnak meg-tartására , mert az én Istenem vagy te . hogy né-talántán tudván a' te akaratodat , és nem cselekedvén , meg-büntettessem .

 3 . § . Elmélkedés a' mi teremtésünk végéről .

A' Kristus szóll .

       Leg-előszször-is mindenek-felett , arról a' Végről gondolkodgyál , a' melyre teremtettél . mert tudnod kell azt , hogy a' Tárgy , és Vég-nélkül , az eszközökkel jól nem élhetsz . Gondold-meg azért , miért teremtettél emberré ? miért alkottattál az én képemre ? miért ékisittettél-fel , minden állatok felett , okos lélekkel ? miért tétettél erre a' világra ? egy szóval , miért váltattál-meg annyi fáradságommal , és szent véremnek ki-ontásával ? miért rendeltettek annyi Sacramentomok , és mennyei ajándékok néked ? nem-de-nem azért-é , hogy engem dicsirj , és tisztely , és nékem szolgálván , örök életed legyen ? 
    Gondolod-é , hogy csak héjába , s-hivalkodni teremtettem az embert ? mire terjesztettem volna reá annyi testi , és lelki ajándékokat ? azért-é , hogy éjjel , s-nappal a' kincseknek , és gazdagságoknak gyűjtésében fáradozzon ? azért-é , hogy nagy hírt , s-nevet , és méltóságot horgászszon ? azért-é , hogy itt építsen magának maradandó lakást ? hogy itt minden-nap tobzódgyék ? hogy a' testi gyönyörűségekben , hivalkodásban , ocsmány tréfában töltse idejét ? ah ! Istentelen ! és pokolra-való gondolat ! nem arra , nem arra teremtettem én az embert , hanem sokkal nemesebb végre .

Az ember szóll .

     Dicsird ó én lelkem az Urat ! Dicsirlek Uram tégedet egész életemben ! mert micsoda az ember , hogy meg-emlékezzel róla ? avagy miért ragasztottad annyira hozzá szívedet , ki senki-nélkül nem szűkölködöl ? szűkölködtél-e a' mi javaink-nélkül , hogy minket teremtettél ? de ő mink vagyon , a' mit tőled nem vettünk ? tiéd az egész föld kereksége . hogy a' te jó-voltodat meg-mutatnád teremtettél minket , mert mivel-hogy minden jónak kút-feje vagy , abban gyönyörködöl , ha a' te jóságodat közölheted másokkal . ki mondhattya-meg Uram , a' te jóságodnak , hatalmadnak , és bölcsességednek csuda-tételit ? Mind ezeket ó mivel hálállyam-meg Uram néked ? Áldgyad én lelkem az Urat , és ne felejtkezzél-el az ő jó-téteményiről . Az én ínyemhez száradgyon az én nyelvem , ha az én Teremtőmről meg-nem emlékezem .

A' Kristus szóll .

    O ha értenéd , és mint kellene becsülnéd a' teremtésnek jó-téteményét , és azt a' czélt , a' melyre teremtettél ! Fiyelmezz-reá , s-meg- tanitlak : értelmet adtam néked , hogy ne-légy ollyan , mint a' ló , és öszvér ,kiknek nincsen értelmek , hogy meg-ismérjék az ő Teremtő Istenüket . Tenéked pedig Értelmet adtam , hogy engemet Uradat , s-Istenedet meg-ismernél . Akaratot adtam , hogy engem mindenek-felett szeretnél , és a' mennyeieket ohajtanád . Emlékezetet adtam , hogy mindenkor én-rólam , és az én jó-téteményimről meg-emlékeznél . Nyelvet adtam , hogy engem áldanál ,magasztalnál , és dicsirnél . Egy szóval , külső , s-belső érzékenségidet arra a' végre adtam , hogy én nevemnek dicsőségére fordítanád . és mindőn mind ezeket híven véghez-viszed , én , én magam lészek , a' te jutalmad . Én , kivel minden kívánságid meg-elégítettnek . mert én-kívűlem , semmi meg-nem elégítheti a' te lelkedet .
     O ember , imé ez a' te véged , a' kire teremtettél . azért  tétettél erre a' világra mint szarándok , és jövevény , hogy az örökké-való hazát keresnéd . azért tétettél itt a' pálya-futásnak mezelyére , hogy diadalmassan harczolván , az igazság koronáját el-nyerd .
        De ó vak , és boldogtalan emberek , ki ezeket nem értvén , semmit sem gondolnak azzal a' véggel , melyre termtettek volt , és héjába vették az ő lelkeket ? ollyan szorgalmatossak a' világiak-körül , kiket a' pogányok keresnek , kik az Istent nem ismérik , sőt a' mit a' barmok keresnek , kiknek nincsen értelmek . azért mint az oktalan barmok meg-senyvednek az ő ganéjokban , olly útálatossokká lettek , az ő gonoszságokban , mint-ha Isten nem volna ; és mint-ha egy sorsban volna az ember a' barmokkal , olly ritkán , vagy soha sem gondolkodnak mennyekről .
 
Az ember szóll .

  Bizonyára Uram , a' te szívednek világosságával meg-jegyzettél minket , és az okosságnak világával bé-öntötted a' mi szívünkbe , a' te jó-voltodnak , és szeretetednek jegyét , és innen nagy örömet adtál az én szívemnek meg-gondolván azokat a' jókat , mellyeket készítettél azoknak , kik téged szeretnek . Te adod-meg nékem az én örökségemet , mert mi hasznomra vagyon mind az ég , s-mind a' föld nálad-nélkül én szívemnek Istene , és én örökségem !

    3 . § . Cselekedetinknek tárgya , és czéllya .

A' Kristus szóll .

    Meg-ismervén tehát azt a' czélt , a' melyre teremtettél , érsd-meg , mi légyen az én dicsőségem , és arra vigyázz , hogy minden cselekeditiddel az én dicsőségemre czélozz ; az az , hogy minden cselekedetid legyenek az én Nevemnek nagyobb dicsőségére . mert az illyen czél minden aitatosságnak , és tekélletességnek sommája . Ha a' te szemed ( fel-tett szándékod , és czélod ) egy ügyű és jó lészen , az egész tested világos lészen . Akár egyél azért , s-akár igyál , akár valamit mást csledgyél , mindeneket az én dicsőségemre , cselekedgyél .
    Imé kicsiny a' munka , de nagy a' gyümölcse . kicsiny a' mag , de bővséges aratást hoz . néha a' mesterség kicsiny , de az el-vetett érczből tiszta aranyat hoz ki ; az az , leg-kissebb dologból-is az Istennek szeretetét , és malasztyát gyümölcsössé tehedd .
     Mert a' jó szándéknak ereje-által , a' mely cselekedetek se jók , se gonoszak nem volnának , és magánossan , semmit nem érdemelnének-is , a' jó szándék-által érdemesekké lésznek , és az Isten malasztyát meg-nyerik . és így néked hasznosk lésznek , nékem pedig kedvesek cselekedetid .

Itt megszakítom a további közreadást az imádságos könyvből /Baranyi Pál : Lelki Paradicsom / mert a digitális tartalom közléséhez szükséges engedélykérés alkalmából , a megkeresésre nem kaptam választ és ez nincs rendben a továbbiakat illetően .
Idemásolom az engedélykérést , pusztán dokumentálás végett :

Tisztelt Jódi Miklós!

Levelét továbbítom az Országos Széchényi Könyvtár Régi Nyomtatványok Tárába, akik ennek a dokumentumnak az őrzői. Ők tudják az engedélyt is megadni.

Üdvözlettel:
Kopcsay Ágnes

Plakát- és Kisnyomtatványtár

 

 

 

From: HUNGARICANA <noreply@admin.hungaricana.hu>
Sent: Friday, October 14, 2022 6:02 PM
To: Kopcsay Ágnes <
kopcsay.agnes@oszk.hu>; hungaricana@arcanum.com
Subject: Hungaricana kapcsolatfelvétel

 

Kapcsolatfelvétel oldalról érkező üzenet:

Email cím:

Jodimiklos@yahoo.com

Üzenet:

Tisztelt Tartalomgazda !
Tisztelettel kérem hozzájárulását és engedélyét hogy a Baranyi Pál : Lelki Paradicsom művéből részleteket közöljek a saját blogomban . Ez a blog a : https://gasztropusztitas.blogspot.com/, ; Kizárólag hagyományörző gasztro és vallási témákkal foglalkozik , nincsenek kereskedelmi és reklám jellegü tartalmak , nem nagy nézetségú , inkább magamnak írom , hogy a megszerzett ismeret el ne vesszen , dokumentálás jelleggel . Hozzájárulását remélve , Tisztelettel : Jódi Miklós

Forrás:

Országos Széchényi Könyvtár

Rekord:

https://library.hungaricana.hu/hu/view/RMK_I_1572-Rath_0460/


http://www.hungaricana.hu


Ezek után arra kérem a kedves követőimet hogy a továbbiakban az eredetiből merítsenek erőt a lelki gyakorlataikhoz . -

Kérem a továbbiakban vizsgáljuk meg a van-e bennünk az igazság megismerésének akarat , és ragaszkodunk-e Jézus tanításainak megismerésére , valamint tetteink és szavaink között van-e kellő azonosság , harmónia ?

De azért hogy ne maradjunk étlen ebben a böjtös időszakban hozok egy lecsós spagettit 




,


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése