Oldalak

2023. szeptember 5., kedd


A  tükröződés


A világ , amit látunk , tükröződés , és a művészet nagy része tükröződés varázslatából születik *- festőjóga -

Szent Pál apostol: „most még csak tükörben, homályosan látunk” (1Kor 13,12).

..... minden jelenség, amit mi anyagi világként érzékelünk csupán kivetített gondolati képek halmaza, és ezek a képek külső tér és külső események formájában jelentkeznek az anyagi világ frekvenciasávjára behangolódott ember számára.


Festőjóga - Molnár Sándor - Örvénykristály No. 5  (1995–97) | olaj, vászon | 300×300 cm

A világ, amit látunk, tükröződés, és a művészet nagy része a tükröződés varázslatából születik.
Örvénykristály No5 – tükröződés Kristály elembe burkolva.


"A jóga visszatérés a megnyilvánulatlan ősforrásba. Ehhez a teremtés varázslatát, az elme káprázatait először tükörként használja, melyben az Önvaló, a halhatatlan lélek megpillantja önmagát.....A kiindulás a természet, a végpont Isten. A kiindulás a forma, a végpont az üresség (…) A fantasztikus az, hogy nincs is út, mégis, aki nem járja végig a nem létező utat, célba nem ér, az üdvözült örökléthez nem jut el.”

–  Pressing Lajos  



 .....ima és jóga-gyakorlat / meditáció / , az éberség megőrzésének  legalkalmasabb eszköze......

A zen a buddhizmus egyik központi eleme , valódi, mélységes csend, zavartalan meditáció , eredeti jelentése: a tudat koncentrációja.
 
A Bonsaiok és a teológia közötti párhuzam
olyan mélységeket, misztikát szeretne megnyitni, amely a katolikus tanítás – például
a teremtés teológiája, és a buddhizmus, a zen filozófiai részével halad
körülbelül egy vonalban, és valószínűleg valahol találkozik –  Irhás József


*A hindu hagyomány nem azt mondja, hogy tapasztalataink és érzékelésünk és értelmünk a nemlétezőről azt hiszi, hogy létező, hanem azt, hogy elhomályosodott éberségünk következtében látásunk és értelmünk és érzékelésünk is megzavarodott és a létezést nem a maga valódiságában, hanem azt homályosan és eltorzulva és álomképszerűen látjuk. Az ember jelen állapotában nem a létezés valódiságában él. Amiben él, az a káprázat (májá) egy különös neme, amely szerint valóságát egyfajta varázslatnak észleljük. Meg vagyunk zavarodva. Kábulatban élünk. Félálomban és különös derengő állapotban és lefokozott látásban, amelyet a hindu hagyomány avidjának nevez. Az avidja nem tudatlanság, hanem tompult éberség. Abhimána, vagyis őrületszerű megzavarodás. A bennünk feldúlt és összerombolt létezés következtében démoni erők és szenvedélyek és alacsony ösztönök és botor vágyak és kívánságok szálltak meg, amelyek a tiszta látásban (éberség, vidja) megakadályoznak. Értelmünk és kedélyünk, ítéletünk és akaratunk, ízlésünk és erkölcsünk megrongálódása következtében a létezést mi nem a maga valóságában éljük és látjuk és ismerjük meg, hanem saját káprázatunktól megzavarva és a világot pont olyan hamisnak látjuk, amilyen mértékben bennünk az eredeti tiszta látás elhomályosult. Nem a világ káprázat, hanem az, ahogyan mi azt derengő állapotunkban (avidja) látjuk. Ha pedig most és ezúttal arról van szó, hogy a valóságot a maga teljességében el kell ismerni, akkor amiből ki kell indulni, az sem az érzékek számára adott tapasztalati valóság, sem az úgynevezett szellemi valóság. Miért? Azért, mert a káprázat itt is jelen van, éppen úgy, mint ott. Amiből ki kell indulni, az, hogy mi avidjában (káprázat, lefokozott éberség) élünk, és a valóságot nem látjuk, ezért nekünk mindenekelőtt és fölött az éberséget (vidja) kell megszereznünk. A dolog persze, amint majd azonnal ki fog derülni, távolról sem ilyen egyszerű. A hindu hagyomány a kérdést csaknem ismeretelméleti kérdésnek fogja fel, és azt mondja, hogy értelmünk épségét kell helyreállítanunk. A héber hagyomány azonban azt állítja, hogy létezésünk megzavarodásának nem értelmi, hanem erkölcsi oka van. Létünk rongált. De az eredendő bűn következtében rongálódott meg. A modern tudomány viszont abban a hiszemben van, hogy értelmünk és erkölcsünk is azért rongált, mert testi egészségünkkel van baj, és a korrekturát a testen kell kezdeni. A probléma nem hogy a megoldás csomópontját jelenti, hanem éppen az egész kérdésvilágot megnyitja.


A BONSAI mint alkotó művészet



Művészet, filozófia és kertészkedés egyben - ez  a bonsai. Kifinomult, egyedi, az évek során gondosan kezelt és gondozott  fák .
A zen-buddhista szerzetesek kezdték el ezt a művészeti ágazatot, aminek lényege, hogy a végső legmagasabb valóságot megleljék, megértsék.

Az első bonsai példányok, a természetben talált növények voltak, amelyeket 2000 éve gyűjtöttek Kína sziklás hegyi lejtőin. A zen kolostorok szerzetesei évekig keresték a számukra legmegfelelőbb példányokat. Nem kell azonban Kína hegyeit megmásznunk, hiszen a közvetlen környezetünkben is találhatunk sok izgalmas formájú egyedet, csak figyelmesen kell körülnézni.
Mivel a belefektetett energia és idő látványos, így a fácskával való törődés nyugtató, és hosszú távon gyönyörködtető hatású. Egy bonsai hasonló a gyermekneveléshez: cseperedik, fejlődik, néha elkanászodik, ilyenkor kell megmetszeni.
A japán bonsai művészet a kínai penjing  (pencsing) / miniatür táj / gyakorlatból származik . A 6. századtól kezdve a birodalmi nagykövetség személyzete és Japán buddhista hallgatói látogatták és tértek vissza Kínából. Sok kínai ötletet és árut hoztak vissza, beleértve a konténertelepítéseket is. Idővel ezek a konténeres telepítések megjelentek a japán írásokban és a reprezentatív művészetben.
A műélvezet lehetőségeit és útját keressük folyamatosan. Hol passzióból, hol belső szükségszerűségből, esetenként pedig kíváncsiságból. Mert a bonsaiban a látványt magát, az okot és az esszenciát keressük, szeretjük . -www.kitsimono.hu/bonsai/





A bonsai alapjait akkor tanulhatjuk meg, ha létrehozzuk őket. Már a legelsőt is. Különben nem fogjuk tudni megtartani a műalkotást. A bonsái ára elég borsos. Ebben benne van, hogy egy kielégítő bonsai kialakítása minimum öt évbe telik.


 Cipanas, Jawa Barat, Indonesia


A bonsai szinte bármilyen évelő , fás szárú fa- vagy cserjefajtából készíthető , amely valódi ágakat hoz, és a koronával és a gyökérmetszéssel cserépbe zárva kicsi marad. Egyesek népszerűek bonsai anyagként, mert olyan jellemzőik vannak, mint például a kis levelek vagy tűk, amelyek alkalmassá teszik őket a bonsai kompakt vizuális hatóköréhez. A bonsai termesztési technikák abban különböznek a többi fatermesztési technikától , hogy lehetővé teszik az érett (bár miniatűr) fák kis méretű konténerekben történő növekedését, túlélést rendkívül korlátozott gyökér- és lombkoronastruktúrákkal, és támogatják az átfogó, ismételt formázási manipulációkat.

Ha bonsai tartásra adjuk a fejünket, akkor a gondozási alapismeretek megszerzéséhez minimum két év szükséges. Ez persze nem azt jelenti, hogy már szakemberek vagyunk. A mesterség kitanulása egy egész életen át tart! Nem árt, ha csatlakozunk egy bonsai klubhoz. Az interneten bőven válogathatunk belőlük. Másik fontos tennivaló, hogy tanulmányozzuk a bonsaiokat. Nézzünk meg annyi honlapot, annyi képet, amennyit csak tudunk. 
Amíg nem tudunk vizualizálni egy bonsait, addig nem fogjuk tudni megalkotni. A bonsai csak akkor kerül bonsai edénybe, ha már az alapforma elkészült. A kezdők türelmetlensége nem tesz jót! Az alapok elkészülte után az alakítás folyamatos. Sosem mondhatjuk, hogy íme, elkészült a mű, és már nincs tennivaló. Az igazi bonsai hosszas metszés és alakítás után kb. 20 év múlva kerül edénybe. A metszés, drótozás és a stílusok elsajátítása valamint alkalmazása után következhet az első gyökérmetszés. Még így is fennáll a veszélye, hogy a növény elpusztul. Hiszen minimum két év kell, amíg legalább valami sejtelme lesz az embernek, hogy hogyan végezze a gyökérmetszést. Ehhez kellenek támaszként a szakkönyvek, előadások, és eszmecsere a többi bonsai rajongóval. A lombozat metszésénél ne távolítsunk el többet a lombozat egyharmadánál. Nem árt ismételten hangsúlyozni, hogy a fortélyokat, technikákat el kell sajátítani, mert e nélkül nem fogunk tudni bonsait kialakítani.

Most ajánlanánk három shohin bonsainak való alapanyagot, amiből jó növényt lehet nevelni és ehhez nem is kell sok idő és nem is kell túl nagy tapasztalat – mindössze egy jó bonsai olló, esetleg egy shohin konkáv, meg persze egy két apró feltétel.
- Chaenomels féléket pár százasért, vagy egy-két ezresért már bárhol be lehet szerezni kertészeti alapanyagként. Általában a piros, vagy meggyszínű virágúakat lehet kapni konténerezve. Magyar nevük Japánbirs és bármily meglepő, de a Rózsafélék családjába tartoznak. Erős növények. Jól bírják a metszést, könnyen drótozhatóak rugalmas ágaik és mindenhonnan hoznak gyökérsarjat – amit meg is tarthatunk (akár ágaknak, akár szívóhajtásnak), de ki is vághatunk. Erélyes gyökeresedésűek, talajra nem igazán válogatósak, könnyű virágzásra bírni őket. Sárga termésük már picit nehezebben – intenzív tápozás mellett tartható meg. Gond nélkül áttelel a magyarországi teleken is, jól viseli a napot és nem nagyok a levelei.





Japánbirs


- A Forsythia féléket (Aranyfa) – hasonlóan mint a fentebb említett Chaenomeles féléket igen olcsón be lehet szerezni kertészetekben. A jó gyökeresedés, a gyors fejlődő képesség, a viszonylag gyors vastagodás, a szívósság, a könnyen virágzás jellemzi – ami nem meglepő egy az Olajfafélék családjából származó növénytől. Egyetlen hátránya, hogy időnként teljesen rapszodikusan el-el hagyhat kisebb ágakat – de gyorsan növeszt helyettük másikat. Erős növény. Jól bírja a metszést és gyorsan ágazik el. Erélyes gyökeresedésű, talajra nem válogatós. Könnyen virágzik. Gond nélkül áttelel a magyarországi teleken is, jól viseli a napot, viszonylag kicsik a levelei. Sebei gyorsan kalluszosodnak. Ültető közegnek használjunk akadamát rostos tőzeggel fele-fele arányban keverve. A tápozást tekintve használjunk természetes trágyákat  és öntözzük bő vízzel.

Aranyfa


- Az Ulmus – ok, szilek mint bonsai alapanyagok hálás növények. Igen gyorsan nőnek, nevelhetjük őket akár csak metszéssel a drótozással nem nagyon törődve, de nevelhetjük őket az utolsó részletig mm – pontosan kidrótozva is. A Szilfa félék családjába tartozó növények hasonlóan reagálnak a metszésre mint a sövény növények. Könnyen szaporíthatóak fás dugványról, gyökérdugványról és zölddugványról. Erős növény. Jól bírja a metszést és gyorsan reagál a metszésre dúsulással. Könnyen drótozható. Erélyes gyökeresedésű, talajra nem válogatós. Gond nélkül áttelel a magyarországi teleken is, jól viseli a napot. Ültető közegnek használjunk akadamát rostos tőzeggel fele-fele arányban keverve. A tápozást tekintve használjunk természetes trágyákat  és öntözzük bő vízzel.

Szilfa

Ezeken kívül : A természetben begyűjtött bonsai alany a yamadori (jap.).; /pre bonsai / Ez az ősi módja a bonsai gyűjtemény kialakításának. Ezek a növények már olyan formájúak, gyakran olyan ágrendszerük van, amit egyébként csak évek hosszú során tudunk kialakítani. A legmutatósabb egyedek begyűjtéséig sokszor hónapokig, esetleg évekig lehet keresgélni.
Könnyen gyűjthető növények : 
- az Acer campestre - Mezei juhar 


- az Euonymus verrucosus - Kecskerágó



- a Crataegus monogyna - Egybibés galagonya




És aztán egy ezüst nyír :



Aztán van még egy csomó további lehetőség .


- Carpinus betulus - Közönséges gyertyán 


 -Pinus sylvestris - Erdei fenyő


-Pinus nigra - Fekete fenyő



A yamadori műfajában utazók szinte biztosan találkoztak már a galagonya gyűjtés összes buktatójával és sikerélményével.
Naturalistic bonsai.A galagonya esetében úgy merül fel ez a gondolatkör, hogy elméletileg alkalmas az Egybibés galagonya (Crataegus monogyna) a csak metszéssel való alakításra és nem is igen kellene hozzá drótot használni, (“first look”)remek látvánnyal bíró bonsait is lehetne nevelni belőle – csak úgy mint a Kökényből (Prunus spinosa), a Virágos kőrisből (Fraxinus ornus), stb…A drótozás és metszés a begyökeresedett yamadori anyagok esetében nélkülözhetetlen és talán nem is érdemes sokáig húzni az első alakításokat, különben alakíthatatlanná válnak ill. vastagodnak azok az ágak melyekkel – időben cselekedve – még kényelmesen és gond nélkül dolgozhatunk.-http://www.kitsimono.hu/project/crataegus-yamadori-es-pre-bonsai-repotting-es-restyling/

Továbbá:


A sikeres bonsai gondozásához meg kell változtatnunk az időhöz való viszonyunkat. A lassúság, a kíméletesség, a precizitás és a tudás az, amire építhetünk. Kiemelés előtt, nem elírás kérem, egy évvel a leendő bonsai gyökereit egy ásóval 30-40 cm távolságban (ez függ a fa magasságától is) a törzstől elvágjuk, és gondosak visszalapogatjuk rá a földet. Az ágakat kétharmadig visszavágjuk, valamint a nem kívánt részeket eltávolítjuk. Majd hagyjuk, hogy a növény regenerálódjon egy egész évig. Ezalatt többször meglátogathatjuk. A következő ősz elején a műveletet megismételjük, javaslat szerint egyharmadáig a gyökereket ismét körbevágjuk, az egyharmad a fácska lombkoronájához viszonyítható. Ezzel a művelettel oldalgyökerek fejlesztésére serkentjük a növényt. A nyugalmi időszakban, azaz télen a fácska ismét pihen egészen a következő kora tavaszig. Az esetleges szimbionta (a szimbiózis) gombák miatt nem árt, ha a lelőhelyről egy kisebb zsák földet is viszünk, amit az ültetéskor felhasználunk. További szükséges kellékek: zsák, zsineg, víz, a gyökérzóna becsomagolásához, nedvesen tartásához. Enélkül a szabadon lévő gyökerekről pusztulni kezdenek, rontva az életben maradás esélyeit!

Yamadori kiemelése /gyűjtése/ekkor, még rügyduzzadás előtt, tehát figyelem, nem rügypattanás, hanem rügyduzzadás előtt kiemeljük a növényt. Ez már viszonylag könnyebben megy, hiszen előkészítettük a növényt. Ideális esetben a gyökérzóna könnyen kiemelhető, kicsi, de dús.

Még mindig beültetés előtt vagyunk. Most következik az ágak ritkítása.Mi is az a ritkítás? A sűrűn álló, egymást keresztező ágak eltávolításáról van szó.  A vágási felületek mindig a kifelé néző rügy felett legyenek.

Ha ezzel is készen vagyunk jöhet az ültetés. De még nem bonsai edénybe, hanem egy nagyobb faládába ültessünk. A növénynek ismét egy év nyugalomra van szüksége. Ez a gyökérképződés időszaka. Ilyenkor ritkábban, majd a szezon előrehaladtával gyakrabban tápoldatozhatunk. A koronát folyamatosan úgy alakítsuk, hogy minél sűrű és elágazásokban gazdag ágrendszer alakuljon ki. Így telik el az idő a következő tavaszig.
Tavasszal ültessük át kisebb edénybe, bonsai földbe, amit magunk is készíthetünk így: 1/3 rész jó minőségű virágföld, 1/3 rész savanyú tőzeg (a vízháztartást szabályozza, és lazává teszi a földet), 1/3 rész szitált sóder. A régi talaj egy részét pálcikával, vagy villával kaparjuk ki a gyökerek közül. Vigyázzunk, hogy ki ne száradjon a gyökérzet az átültetés alatt, ezt permetezéssel is megakadályozhatjuk. Ekkor kerülhet sor a gyökérmetszésre, hiszen egy nagyobb edényből, a megszokottól eltérő módon éppen kisebb edénybe ültetünk.
A sikeres kiemelést követő előnevelés során az optimális körülmények hatására megerősödik a növény gyökérzete. Előfordulhat, hogy a nagyméretű gyökérlabdát csak fokozatosan tudjuk megfelelő méretűre csökkenteni! A gyökerek alakítása éveket vehet igénybe! 

Pár héten keresztül napos, szélvédett helyen tartsuk, hogy az alakítási munkákat kellőképp kiheverje. Ezután elfoglalhatja végleges helyét. Déli fekvésben a víz utánpótlásra kell nagyon odafigyelni. Legmegfelelőbb a keleti tájolású hely.




Reményik Sándor:

 Az ige


Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek,
És áhítattal ejtsétek a szót,
A nyelv ma néktek végső menedéktek,
A nyelv ma tündérvár és katakomba,
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek!
 
E drága nyelvet porrá ne törjétek,
Ne nyúljon hozzá avatatlanul
Senki: ne szaggassátok szirmait
A rózsafának, mely hóban virul.
Úgy beszéljen ma ki-ki magyarul,
Mintha imádkozna,
Mintha aranyat, tömjént, myrrhát hozna!
 
És aki költő, az legyen király,
És pap, és próféta és soha más,
Nem illik daróc főpapi talárhoz,
S királyi nyelvhez koldus-dadogás.
 
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek,
Vigyázzatok: a nyelv ma szent kehely,
Ki borát issza: Élet borát issza,
Előre néz s csak néha-néha vissza -,
S a kelyhet többé nem engedi el!




.......alkonyattal állott meg a postakocsi az utazókkal, és a konyhában már nagy piros láng emelkedett, mint a beteg ember előtt a jó egészség képe.....Krúdy Gyula-Szindbád



Húsevés és hosszú élet


A tudományos köntösbe bújtatott vegán propaganda alaposan összezavar sok embert.
Évek óta azt halljuk, hogy a hosszú élet titka a húsfogyasztás mérséklése és a szénhidrátbevitel növelése - ez a tanács szerepel az USA Mezőgazdasági Minisztériuma által összeállított étrendi irányelvekben is (2). Csakhogy az említett kutatók eredményei egészen mást mutatnak.

A kutatók elemzésük során arra a következtetésre jutottak, hogy a több hús fogyasztása világszerte összefüggésbe hozható a hosszabb várható élettartammal. "Ez a kapcsolat a magas kalóriabevitel, az urbanizáció, az elhízás, az iskolai végzettség és a szénhidrátok hatásainak statisztikai figyelembevétele után is szignifikáns maradt." Ezzel szemben a szénhidrátfogyasztás gyenge, de negatív összefüggést mutatott a várható élettartammal...........
És hogy melyik az a populáció, amelyik a legtovább él a világon? Nos, a válasz meglepő: a nyüzsgő, zsúfolt, szennyezett Hongkongé! Az ENSZ adatai szerint Hongkongban a férfiak születéskor várható élettartama 82,38, a nőké 88,17 év (11). Egy másik meglepetés: a hongkongi lakosok fogyasztják a legtöbb húst és tejterméket a világon: naponta 500 gramm húst és 281 gramm tejterméket
A hússal kapcsolatos tévinformációk alapos elemzését végezte el Chris Kresser (22). (lásd Chris Kesser: Vörös hús: minden vád alól felmentve)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése