Aktualizálás - summa summarum -
XXXVIII. - lelkigyakorlatok -
4. HÉT . 6. nap .
Hatodik szemlélődés: A SZERETET MEGSZERZÉSÉRE (Lgy 230-237)
Most hogy Loyolai Szent Ignác lelkigyakorlatainak a végére értünk , érdemes még egyszer áttekintenünk az ajánlásait .
Első előgyakorlat:
A színhely kialakítása. Itt lássam, hogyan állok Isten, a mi Urunk előtt, az angyalok, a szentek előtt, akik közbenjárnak értem.
1. A szeretet lényege
A lelkigyakorlat szerint:
- "a szeretet inkább a tettekben nyilvánuljon meg, mint a szavakban" (Lgy 230) - "a szeretet a kölcsönös közlésben áll" (Lgy 231) A II. Vatikáni Zsinat okmányaiban: a) A szeretet Isten ajándéka: "Az Isten szeretet és aki kitart a szeretetben, az az Istenben él, Isten pedig őbenne (Un 4,16). Isten pedig a szeretetét szívünkbe kiárasztotta a nekünk adott Szentlélek által. Valóban, legkiválóbb és legszükségesebb ajándéka a szeretet, amellyel mindenekfölött szeretjük Istent, felebarátunkat pedig őérette." (LG 42a). b) A szeretet a törvény teljessége: "A szeretet, mint a tökéletes kötelék és a törvény tökéletes teljesítése, irányítja a megszentelődés eszközeinek használatát, lélekkel tölti el ezeket az eszközöket és biztosítja céljuk elérését. Ezért jellemzi az Isten és a felebarát szeretete Krisztusnak minden igaz tanitványát" (LG 42a). e) A keresztény tökéletesség a szeretetben áll: "Minden keresztény meg van híva az életszentségre, az állapotának megfelelő tökéletesség elérésére, és ez kötelessége is. Arra törekedjenek tehát mindnyájan, hogy uralkodjanak érzelmeiken: tökéletes szeretet elérésében..." (LG 42e) d) A szeretetnek tevékenynek kell lennie: "A szeretet és művei megmaradnak, és a mulandóság szolgai állapotából mindenestül fölszabadul az a világ, amelyet Isten az emberért teremtett. Igen, elhangzott a figyelmeztetés, hogy mi haszna van belőle az embernek, ha megszerzi akár az egész világot is, de önmagát elveszti. Az új föld várásának mégsem szabad csökkentenie, hanem inkább fokoznia kell a szorgoskodást, hogy szebb legyen a föld, hiszen itt van növekedőben az új emberi család kőzőssége, amely némiképp már sejteti az eljövendő világ körvonalait" (GS 39a-b). .Krisztus hívei nem feledik el Uruk szavát: Arról tudják majd meg rólatok, hogy tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt (Jn 13,35). Mit is kívánhatnánk jobban, mint azt, hogy egyre nemesebb lélekkel és mind eredményesebben szolgálják korunk emberét. .. Nem jut be mindenki a mennyek országába, aki mondogatja: Uram, Uram, hanem csak az, aki teljesíti a mennyei Atya akaratát, és derekasan munkához lát. Az Atya pedig azt akarja, hogy minden emberben felismerjük és igazán szeressük Krisztust, a mi testvérünket, nemcsak szóval, hanem tettel is, így téve tanúságot az igazságról" (GS 93a).
Második előgyakorlat:
2. Isten szeretetének nagy tettei és jótéteményei Lelkigyakorlatos könyv:
Kérjem az Istentől kapott oly sok jónak benső ismeretét, hogy teljesen elismerve azt, mindenben szerethessem és szolgálhassam isteni Fölségét" (Lgy 233). Idézzem emlékezetembe a teremtés, a megváltás kapott jótéteményeit és különleges adományok jótéteményeit, és fontolgassam nagy megindultsággal, hogy Isten. a mi Urunk mennyit tett értem és mennyit adott nekem abból, amije van" (Lgy 234).
A teljes Szentháromság szeretete az emberek iránt:
a) Az Atya szeretete:
- teremtő szeretete:
"Az örök Atya, bölcsességének és jóságának szabad és titokzatos végzése szerint megteremtette a világmindenséget és elhatározta, hogy felemeli, isteni életben részesíti az embereket" (LG 2). "Isten... az embert. .. szeretetből megteremtette és szeretetből folytonosan létben tartja" (GS 19a). "Isten egyetlen jósága a valóságban különféleképpen árad szét a teremtményekben" (LG 62b).
- üdvözítő szeretete:
"Isten azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére (I Tim 2,4). A próféták által több alkalommal és többféle módon szólt őseinkhez (Zsid l, l): amikor pedig elérkezett az idők teljessége, elküldte Fiát, a testté lett Igét, a Szentlélek felkentjét, hogy örömhírt vigyen a szegényeknek, meggyógyítsa a megtört szívűeket, testi-lelki orvosunk legyen és közvetítő Isten és az emberek között" (SC 5a). (Vö. AG 2).
b) A Fiú szeretete:
- megváltó szeretete:
"Eljött tehát a Fiú, az Atya küldötte őt, és őbenne választott ki minket a világ teremtése előtt s eleve arra rendelt, hogy fogadott gyermekeivé legyünk: jónak látta ugyanis, hogy őbenne egyesítsen mindent. Krisztus tehát megalapította a földön a mennyek országát, kinyilatkoztatta az Atya üdvözítő szándékait, és engedelmességével megváltást szerzett" (LG 3). "Az emberek megváltásának és Isten tökéletes dicsőítésének művét. ... a halálból való feltámadásának és dicsőséges mennybemenetelének húsvéti misztériuma által" (SC 5b). "Jézus, az Isten Fia, életét adta értünk, így nyilatkoztatta ki a szeretetét" (LG 42b).
- szeretete az Egyház iránt:
Krisztus, az Isten Fia, akit az Atyával és a Szentlélekkel egyedül szentnek ünnepelünk, menyasszonyként szereti az egyházat, önmagát adta érte, hogy megszentelje. Saját testeképpen kötötte egybe önmagával s Isten dicsőségére elárasztotta Szentlelkének ajándékával" (LG 39).
c.) A Szentlélek szeretete:
"Amikor a Fiú befejezte a földön a munkát... a Szentlélek küldetése kezdődött, hogy legyen az egyház állandó megszentelője ... Az élet Lelke ő, vagyis örök életre szökellő vízforrás... A Szentlélek úgy lakik az egyházban és a hívők szívében, mint templomban, imádkozik bennük és tanúbizonyságot tesz arról, hogy Isten gyermekei vagyunk... Az egyházat ellátja... karizmákkal... Az evangélium erejével megfiatalítja az egyházat, szüntelenül megújítja és elvezeti a Vőlegényével való tökéletes egyesülésre" (LG 4) (Vö. LG 12).
Harmadik előgyakorlat:
Kérjem, amit kívánok. Itt kérjem az Istentől kapott oly sok jónak benső ismeretét, hogy – teljesen elismerve azt – tudjam mindenben szeretni és szolgálni az isteni Felséget.
3. Válasz Isten szeretetére Lelkigyakorlatos könyv: "Vedd, Uram, és fogadd el teljes szabadságomat" (Lgy 234). Válaszolnunk kell Isten szeretetére:
a.) önmagunk odaadásával:
"Isten már az eredet címén párbeszédre hívja az embert, aki csak azért létezhet, mert Isten szeretetből megteremtette és szeretetből tartja folytonosan a létben. Nem teljesen az igazság szerint él tehát az, aki nem ismeri el önként ezt a szeretetet, és nem adja oda önmagát Teremtőjének" (GS 19a).
b.) A szeretet növekedésével:
"A szeretetnek jó magként növekednie kell a lélekben és gyümölcsöt teremnie. Ennek nélkülözhetetlen feltétele, hogy a hívő szívesen hallgassa Isten igéjét és a kegyelem segítségével megtegye Isten akaratát, gyakran legyen részese a szentségeknek... tartson ki az imádságban, önmegtagadásban, a tevékeny testvéri szolgálatban... A szeretet a törvény tökéletes teljesítése... Ezért jellemzi az Isten és a felebarát szeretete Krisztusnak minden igazi tanítványát" (LG 42a).
c.) Krisztus nyomában haladva:
"A hívők a tökéletesség elnyerése végett vessék latba erőiket, amelyeket Krisztus ajándékozásának mértéke szerint kaptak, hogy az nyomaiba lépve, őhozzá hasonulva és mindenben megtartva az Atya akaratát, szívvel-lélekkel szenteljék magukat Isten megdicsőítésének és a felebarát szolgálatának" (LG 4üb).
d) A szeretet legnagyobb bizonyítéka:
"Jézus, az Isten Fia, életét adta értünk; így nyilatkoztatta ki a szeretetét; nincs is senkinek nagyobb szeretete annál, mint aki életét adja viszonzásúl őérte és testvéreiért. Már az első időktől fogva voltak és mindig is lesznek arra hivatott keresztények, hogy a szeretetről ezen a legkiválóbb módon tanúskodjanak a nagy nyilvánosság, de különösképpen is az üldözők előtt. A tanítvány a Mesteréhez hasonul a vértanúsággal, és vére ontásában olyan lesz, mint ő, aki a világ üdvösségéért szívesen fogadta a halált. Azért az egyház kiváló adománynak és a szeretet legfőbb igazolásának tartja a vértanúságot. Keveseknek jut osztályrészül, viszont mindenkinek készen kell lennie arra, hogy megvallja Krisztust az emberek előtt, és kövesse őt a keresztúton, vállalva az üldöztetést" (LG 42b).
e) vállalni kell a szeretetet, mint a világmindenség átalakításának alaptörvényét - annak köznapi alkalmaival is:
"Az Isten Igéje... nyilatkoztatta ki nekünk, hogy az Isten-szeretet (Jn 4,8), egyúttal arra tanít minket, hogy az ember tökéletesedésének és következőleg a világ átalakításának alaptörvénye az új parancs a szeretet. Biztosítja tehát azokat, akik hisznek a szeretetben, hogy a szeretet útja minden ember előtt nyitva áll, és hogy nem hiábavaló törekedni az egyetemes testvériségre. Arra is figyelmeztet, hogy a szeretet nem várja nagy tettek alkalmait: a szeretetet mindenekelőtt az élet köznapi helyzeteiben kell gyakorolni" (GS 38a).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése