Aktualizálás - summa summarum -
XXXVI. - lelkigyakorlatok -
4. HÉT . 4. nap .
Negyedik szemlélődés: Jézus harmadnapra feltámad
A szokásos előkészítő ima.
Időt szánok arra, hogy tudatosítsam Isten jelenlétét, és kérem, hogy irányítsa minden szándékomat, cselekedetemet és tevékenységemet az ő egyre nagyobb szolgálatára és dicsőítésére.
- Első előgyakorlat:
Jézus barátainak nagyszombatja
" Tegnap este a vacsorateremben, ahol mind együtt voltak, szám szerint mintegy húszan, amint hosszú fehér ruhában, egy lámpa világánál ünnepelték a szombatot, azután ettek. Később szétoszlottak és nyugovóra tértek, sokan más házakba mentek. Ma is csöndesen egybegyűlve a házban, felváltva imádkoztak és olvastak, közbe-közbe egy-egy újonnan jöttet bebocsátottak. Abban a házban, ahol Szűz Mária tartózkodott, volt egy nagy terem, melyben több kis fülke, szőnyegekkel és tolófalakkal elkülönítve, hálóhelyekké volt berendezve. Midőn a szentasszonyok visszatértek a sírtól, minden holmit rendbe tettek és helyére raktak, egyikük meggyújtott a terem közepén egy függőlámpát; mindnyájan ez alá léptek körülvéve a Szűzanyát és két csoportban váltakozva imádkoztak nagy szomorúsággal és áhítattal. Azután némelyek frissítőket vettek magukhoz. Majd megjött Márta, Maroni, Dina és Mara, akik a szombatnapra idejöttek Bethániából Lázárral együtt, aki a férfiakhoz ment a vacsoraterembe. Miután az újonnan jötteknek könnyek közt elmondták az Úr halálát és temetését, és mivel már késő volt, néhány férfi, köztük Arimateai József, áthívatták azokat a nőket, akik haza akartak menni lakásukra a városba, aztán elbúcsúztak. Útközben történt az, hogy Kaifás törvényháza mellett Józsefet kiragadták közülük és egy toronyba börtönözték. Az együtt maradt asszonyok most elvonultak a teremben körös-körül elfüggönyözött fülkékbe, hosszú kendőt borítottak fejükre, és még egyideig csöndes gyászban ültek a földön, a falhoz göngyölt takaróknak támaszkodva. Majd fölkeltek, kigöngyölítették a takarókat, lerakták saruikat, öveiket és némely ruhadarabjaikat, beburkolták magukat tetőtől talpig, ahogyan aludni szoktak, és lenyugodtak fekvőhelyükre rövid álomra. De éjfélkor már ismét talpon voltak, felöltöztek, összegöngyölték ágyneműiket, újból a Szűzanya köré gyűltek a lámpa alá és imádkoztak váltakozva. Amióta csak imádkoznak az emberek, az éjjeli imádságnak ezt a gyakorlatát Isten hű gyermekei és szent emberek gyakran ápolják, részint különös kegyelmi hatásra, részint isteni és egyházi rendelkezésre. Amint Jézus Anyja és társnői még ennyi szenvedés után is eleget tettek éjjeli ima kötelességüknek, János és néhány tanítvány, miután a férfiak is elvégezték imádságukat a lámpa alatt a vacsorateremben, kopogtak az asszonyok termének ajtaján, mire ezek azonnal köpenyükbe burkolóztak és a Szent Szűzzel együtt követték a férfiakat a templomba. Körülbelül ugyanabban az időben, mikor a sírt lepecsételték, vagyis hajnali három óra tájban, Mária a többi szentasszonyokkal, Jánossal és több tanítvánnyal a templomba vonult. Sok zsidónak szokása volt, pirkadatkor, a húsvéti bárány elköltése után a templomba menni, melyet ilyenkor már éjfélkor kinyitottak, minthogy az áldozatok ezen a reggelen nagyon korán elkezdődtek. Ma azonban az ünnep megzavarása és a templom megszentségtelenítése miatt mindent elhanyagoltak, és mintha a Szent Szűz övéivel csak el akart volna búcsúzni a templomtól, amelyben a Szentek Szentjének imádására nevelték, míglen ő maga nem tartotta ölében a Szentek Szentjét, aki tegnap, mint igazi húsvéti bárány oly kegyetlenül feláldoztatott. A templom ennek a napnak szokása szerint nyitva volt és ki volt világítva lámpákkal, sőt a papok előudvarába is ezen a reggelen szokás szerint a nép is beléphetett. Azonban a templom néhány őrön és szolgán kívül majdnem egészen üres volt. A tegnapi nap rémes zavarai következtében még minden szanaszét volt. A halottak miatt a templom tisztátalanná lett, s vajon „Hogyan fogják ezek mindezt helyrehozni?” *
" Simeon fiai és Arimateai József unokaöccsei, akiket nagybátyjuk elfogatásának híre rendkívül levert, találkoztak Máriával és kíséretével, és körülvezették őket mindenütt, mert ők voltak megbízva a felügyelettel a templomban. Mária és kísérői rémülettel látták a pusztulást és magukban imádták Isten bizonyságtételeit; vezetőik csak itt-ott beszélték el szűkszavúan a tegnap eseményeit. Láttam, hogy a tegnapi pusztítások jó része még egyáltalán nincs helyrehozva. Azon a ponton, ahol az előcsarnok és a szentély összeér, a falak annyira meghasadoztak, hogy a réseken át lehetett bújni, és a falak összedűléssel fenyegettek. Az architráv a széthasadt függöny felett a szentély előtt leomlott; az oszlopok melyek tartották, fölül széthajoltak; a függöny pedig felülről lefelé kettéhasadva lógott kétfelé. Annak következtében, hogy a templom északi oldalán, Simeon beomlott imacellája mellett egy nagy kő kiesett a falból, azon a ponton, ahol Zakariás megjelent, akkora rés keletkezett, hogy az asszonyok minden nehézség nélkül átmehettek és ott a nagy tanítószék mellett, ahol Jézus gyermekkorában tanított, a megrepedt függönyön keresztül beláthattak a szentélybe, ami máskor nem volt szabad. Azonkívül is sok helyen a falak meg voltak repedve, a padlózat besüppedt, küszöbök, architrávok kimozdultak, oszlopok elferdültek. Szűz Mária kíséretével együtt bejárt minden helyet, amely neki Jézus miatt szent volt. Térdre borulva megcsókolta ezeket a szent helyeket és könnyek közt néhány megható szóval megmagyarázta, milyen emlék fűzi őt azokhoz. Kísérőnői ugyanilyen módon tisztelték meg a szent helyeket. A zsidók rendkívül nagy tisztelettel illetik mindazon helyeket, ahol olyasvalami történt, ami nekik szent; megérintik és megcsókolják és arccal rájuk borulnak. Ezen sohasem tudtam csodálkozni. Ha az ember tudja, hiszi és érzi, hogy Ábrahám, Izsák és Jákob Istene az élő Isten és népe között lakik a templomban, jeruzsálemi házában, akkor inkább azon csodálkozhatna, ha a zsidók nem úgy tennének. Aki egy élő Istenben hisz, az emberek Atyjában, Megváltójában és Megszentelőjében, az nem csodálkozik, ha Ő szeretetből élően van az élők közt, és ha az emberek, az Ő gyermekei, iránta és minden iránt, ami reá vonatkozik, több szeretetet, tiszteletet és megbecsülést tanúsítanak, mint földi szüleik, barátaik, tanítóik, felsőbbségeik és uralkodóik iránt. A zsidóknál a templom és a szent helyek olyanok voltak, mint nálunk keresztényeknél az Oltáriszentség. A zsidóknál is voltak vakok és „felvilágosultak”, mint nálunk, akik az élő és jelenlevő Istent nem imádják, ellenben a világ bálványainak a legbabonásabb hódolattal szolgálnak. Nem gondolják meg Jézus szavait: „Aki megtagad engem az emberek előtt, azt én is megtagadom mennyei Atyám előtt”. Az olyan emberek, akik a világ és a hazugság szellemének gondolattal, szóval és cselekedettel szüntelen szolgálnak, de a külső istentiszteletet elvetik, azt mondogatják, ha ugyan még nem lettek annyira külsőségesek, hogy jóformán magát Istent is elvetnék: „Mi lélekben és igazságban imádjuk Istent”; azonban nem tudják, hogy ez annyit jelent: az Igazság Lelkében és a Fiúban, aki Szűz Máriától testet vett, és aki az igazságról bizonyságot tett, közöttünk élt, érettünk meghalt és a földön Egyházával az Oltáriszentségben jelen akar lenni a világ végezetéig. A Szűzanya ilyen tisztelettel járta be kísérőnőivel a templom sok helyét. Megmutatta nekik, hol lépett először, mint kis leányka a templomba, és hol nevelkedett, a templom déli részében, eljegyzéséig. Megmutatta, hol történt eljegyzése Józseffel, hol mutatta be a kis Jézust és hol jövendölt Simeon és Anna; itt keservesen sírt, a jövendölés beteljesedett, a tőr átjárta szívét. Megmutatta, hol találta meg a tizenkét éves Jézust tanítva a templomban, és tisztelettel megcsókolta a szószéket. Megnézték a perselyt is, amelybe az özvegy fillérkéjét hullatta és azt a helyet, ahol Jézus megbocsátott a házasságtörő nőnek. Miután emlékezéssel, megérintéssel, könnyekkel és imádsággal megtisztelték mindazon helyeket, amiket Jézus életének bármely eseménye megszentelt, visszatértek Sion-hegyére."*
A Szent Szűz csöndes könnyhullatással, mély komolyságban vált meg a templomtól, melynek pusztulása és pusztasága ezen a különben oly szent napon bizonyságot tett népének bűnéről. Megemlékezett arról, hogyan sírt Jézus a templom fölött és mit jövendölt: „Bontsátok le ezt a templomot és én három nap alatt ismét fölépítem azt”, és megemlékezett arról, hogyan rombolták le Jézus testének templomát ellenségei, és epekedett a harmadnap után, hogy az Örök Igazság szava beteljesedjék. Midőn napkeltekor ismét megérkeztek Sion-hegyére a Coenaculumba, a Szűzanya kíséretével visszavonult az udvarban jobbra különálló lakásába. A bejáratnál János és a tanítványok elbúcsúztak tőlük és bementek a Coenaculumba a többi férfiakhoz, akik ma húsz és egynéhányan gyűltek össze és az egész szombatot a vacsorateremben gyászban és imádságban töltötték a lámpa alatt az ima-idők pontos megtartásával. Láttam, hogy közbe közbe félénken bebocsátották az újonnan jövőket és könnyek közt beszélgettek velük. Mindnyájan benső tiszteletet és bizonyos szégyenkezést éreztek János előtt, aki jelen volt az Úr halálánál. János viszont részvéttel és szeretettel volt irántuk, és elfogulatlanul, mint egy gyermek, a háttérbe vonult mindegyikük elől. Egyébként nagyon csendesek voltak és a ház be volt zárva. Itt különben úgy sem tehetett ellenük senki semmit, mert a ház Nikodémusé volt és ők azt kibérelték a húsvéti vacsorára. Most a Szűzanya egész estig a homályos teremben, melyet csak a lámpa fénye világított meg, és vele a szentasszonyok is, zárt ajtók és befüggönyözött ablakok mögött egybegyűlve voltak . Hol imádsághoz álltak fel a lámpa alatt a Szűzanya körül, hol visszavonultak fülkéikbe, letakarták fejüket a gyász kendővel, és vagy leültek gyászolni a hamuval behintett lapos ládába, vagy a fal felé fordított arccal imádkoztak. Valahányszor imádságra álltak fel a lámpa alá, előbb mindig letették gyászleplüket a fülkében. A gyöngébb szervezetűek némi eledelt vettek magukhoz, a többiek azonban böjtöltek. A homályos teremben imádkozva vagy gyászolva, és miközben elmélkedésem csatlakozott a Szűzanya megemlékezéséhez az Úr Jézusról, néha láttam a szent Sírt és mintegy hét őrt, amint a bejárattal szemben álltak vagy ültek.
- Második előgyakorlat:
Leszállás a poklokra
A zsidó papok utasításokat adtak a sír biztonságba helyezésére. Egy nagy követ tettek a sírbolt nyílása elé. Ezt a követ átkötözték kötelekkel, a végeit egy szilárd sziklához erősítették, és a római pecséttel lepecsételték. A követ nem lehetett elmozdítani a pecsét letörése nélkül. Katonákból álló őrség állta azután a sírhelyet, hogy megakadályozzák felnyitását. A papok mindent elkövettek annak érdekében, hogy Krisztus holttestét ott tartsák, ahová azt tették. A sírboltot olyan biztonságosan pecsételték le, mintha Jézusnak az örökkévalóságig ott kellett volna nyugodnia.
A főpapok tettei is mutatják, hogy mennyire féltek Jézustól, még a halála után is. A szívük mélyen talán attól tartottak, hogy valóban feltámadt.
Ezek az emberek bizonyára hallottak Jézus csodáiról, láthatták is némelyiket, mégis azt képzelték, hogy a sír elé állított őrség meggátolhatja annak a feltámadását, aki annyi csodát tett?
Őrséget állítottak a sír elé – miért is? Talán majd a tanítványok ellopják a testet és azt állítják, hogy Jézus feltámadt a halálból. Amikor pedig az emberek rákérdeznek – Hol van a feltámadott Jézus? –, azt felelnék, hogy Csak higgyétek el, amit mi mondunk nektek!
Csak még látványosabbá tette Jézus diadalát a halál és a gonoszság erői felett a sírban tartásáért biztonsági rendelkezéseket, hiszen minden óvintézkedést és lépést megtettek, nehogy megtörténhessen.
" Közvetlenül a sziklasír ajtaja előtt egy gödörben állt szüntelenül Cassius csöndesen és magábaszállva. Láttam a sírpad zárt ajtaját és az eléje hengerített követ. De az ajtón keresztül is láttam az Úr holttestét, amint ott feküdt, ragyogó fénnyel övezetten, két imádkozó angyal között. Midőn pedig most szemléletem Megváltónk szent lelke felé fordult, látnom adatott a pokolba való leszállásnak oly hatalmas és változatos képét . Jézus lelke fényjelenség alakjában, sok angyallal, köztük Gáborral, a kereszt tövénél leszállt a földbe. De azt is láttam, hogy istensége lelkével éppúgy, mint a kereszten függő testével, egyesülve maradt. A módot, ahogyan ez történt, nem vagyok képes kifejezni. Azt a helyet, ahová Jézus lelke szállt, három részben láttam, mint három világot, és az az érzésem volt, hogy ezek gömb alakúak és hogy mindegyiket egy őt körülvevő tér, egy-egy szféra, választja el a másiktól. A pokoltornáca előtt egy világos, hogy úgy mondjam: zöld és derűs tér volt. Ez volt az a tér, ahová mindig láttam a tisztítóhelyből megváltott lelkeket belépni, mielőtt a mennybe vezették volna őket. A pokoltornáca, ahol azok tartózkodtak, akik a megváltásra vártak, egy szürke, ködös szférával volt körülvéve és különböző körökre oszlott. A Megváltó, ragyogó fényben és az angyaloktól diadalmenetben kísérve, áthatolt két ilyen körön, melyek közül a baloldali körülvette a pátriárkákat Ábrahámig, a jobboldali pedig a jólelkeket Ábrahámtól Keresztelő Szent Jánosig. Jézus áthatolt a kettő közt és ők még nem ismerték fel őt; de mindenek megteltek örömmel és vágyakozással, és úgy tetszett, mintha az epedésnek e bágyadt, szűk körei kitágulnának. Mintha a megváltás levegője, fénye harmata hatotta volna át őket enyhítőén, üdítően. És mindez végtelen gyorsan ment végbe, mint egy szellő lehelete. Az Úr e két körön áthaladva, egy ködös térbe szállott át, ahol ősszüleink, Ádám és Éva tartózkodtak. Szólt hozzájuk, és ők kimondhatatlan elragadtatással imádták őt. Innen az Úr, kíséretével és az ősszülőkkel együtt átment abba a körbe, ahol az Ábrahám előtt élt ősatyák voltak. Ez a tér olyan tisztítóhely-féle volt, mert itt gonoszlelkek is tartózkodtak, akik az ott levő lelkek egynémelyikét sokféleképpen gyötörték és rémítgették. Az angyalok kopogtattak és parancsolták, hogy nyissák ki a kaput; mert itt volt kapu, mivel ez zárt hely volt, itt zörgetni kellett, mivel jelezni kellett a jövetelt. Mintha ezt kiáltották volna az angyalok : „Nyissátok meg az ajtókat! Tárjátok ki a kapukat!” Diadalmenetben vonult be Jézus; a gonoszlelkek visszatorpantak és üvöltöttek: „Mi dolgod velünk? Mit akarsz itt? Most minket akarsz megfeszíteni?” De az angyalok megkötözték őket és hajtották maguk előtt. Az itt levő lelkek azonban Jézust csak kevéssé ismerték és csak nagyon homályos tudatuk volt róla; ekkor ő kinyilatkoztatta magát nekik, ők pedig erre dicsőítették őt. Ekkor az Úr lelke a jobboldali kör felé fordult, a tulajdonképpeni pokoltornáca felé és ez előtt találta a jobb lator lelkét, amint angyaloktól kísérve Ábrahám kebelébe vonult be, és a bal latorét, melyet a gonosz lelkek a pokolba hurcoltak. Jézus lelke megszólította őket, azután az angyali seregtől, a megváltottaktól és az elűzött gonoszlelkektől kísérve bement Ábrahám kebelébe. Úgy tűnt föl, ez a tér magasabban fekszik; olyan volt, mintha az ember a temető alatt menne és akkor a föld alul följutna a templomba. A megkötözött gonoszlelkek ágaskodtak és nem akartak bemenni, de az angyalok erőszakkal bevezették őket. Itt voltak mind a szentizraeliták, balról a pátriárkák, aztán Mózes, a bírák, a királyok; jobbról a próféták és Jézus ősei és ezek rokonai le egészen Joakimig, Annáig, Józsefig, Zakariásig, Erzsébetig és Jánosig. Ebben a térben nem voltak gonoszlelkek, és nem volt egyéb gyötrelem, mint az epedés az ígéret után, mely most beteljesedett. Kimondhatatlan gyönyör és boldogság árasztotta el most e lelkeket, akik köszöntötték és imádták Megváltójukat; a megbilincselt gonoszlelkek pedig kényszerülve voltak szégyenüket előttük bevallani. Sok lelket felküldött az Úr, hogy emeljék ki testüket a sírból és abban tegyenek láthatóan tanúbizonyságot mellette. Ekkor történt tehát, hogy Jeruzsálemben oly sok halott jött elő a sírokból. Mint vándorló hullák jelentek meg, azután visszahelyezték testüket a földbe, mint ahogy a törvényszéki hírnök leveti egyenruháját, miután teljesítette felsőbbsége parancsát. Most láttam az Üdvözítő diadalmenetét egy mélyebb szférába leszállni, ahol jámbor pogányok tartózkodtak bizonyos tisztítóhely-félén, akik sejtették az igazságot és epedtek utána. De mivel bálványképeket tiszteltek, azért gonoszlelkek is voltak közöttük; ámde láttam, hogy Jézus bevonulása után ezek kényszerültek csalásaikat beismerni, és láttam a jólelkeket megindító örömmel hódolni a Megváltónak. Itt is megbilincseltek ördögöket és tovább űzték őket. Láttam, amint Jézus diadalmenete az elhunytaknak több tartózkodási helyén nagy gyorsasággal vonult át, kiszabadította őket és más végtelen sok egyebet is tett . Végül láttam az Urat rendkívüli komolysággal a mélységek magjához: a pokolhoz közelíteni. A poklot egy beláthatatlanul nagy, borzalmas, fekete, ércfényű, szikla építménynek tűnt, melynek bejáratát óriási, iszonytató, fekete, és reteszekkel, zárakkal ellátott kapuk alkották, melyek borzadályt keltettek. Az iszonyat ordítása és üvöltése hangzott, a kapuk felpattantak, és egy rémületes, sötét világ tárult fel. Mint ahogy a boldogok honát a mennyei Jeruzsálem alakjában olyannak láttam, mint egy várost, és a boldogság különféle fokai szerint mint különböző kastélyokat és kerteket, tele csodálatos gyümölcsfákkal és ezerféle virányokkal; úgy itt a poklot is egy összefüggő világnak láttam, különféle épületek, terek és tájak alakjában. De az egésznek alapvonása és célja a boldogság ellentéte volt: csupa kín, gyötrelem és szenvedés. Miként a boldogság országában minden a végtelen béke, az örök harmónia és elégtétel alapelvei és viszonyai szerint alakul ki: úgy itt minden az örök harag, a gyűlölet és a kétségbeesés torz aránytalanságaiban jelenül meg. Miként a mennyben az örömnek és imádatnak kimondhatatlanul szép, átlátszó és változatos épületei ragyognak: úgy itt a kínnak, az átoknak, a kétségbeesésnek számtalanul sokféle sötét börtönei és örvényei éktelenkednek. Miként amott a legcsodálatosabb kertek az isteni enyhületnek gyümölcseivel pompáznak: úgy itt a legborzasztóbb sivatagok és ingoványok terjengenek, tele szenvedéssel, iszonyattal, utálattal és rettenettel. Láttam itt az átoknak, a gyűlöletnek, a borzalomnak, a kétségbeesésnek, a zűrzavarnak, a kínnak, a gyötrelemnek templomait, oltárait, várkastélyait, trónusait, kertjeit, tavait és folyamait: miként a mennyben láttam az áldásnak, a szeretetnek, az egyetértésnek, az örömnek és a boldogságnak ilyen otthonait és alkotásait. Itt az elkárhozottaknak kínteljes örök gyűlölködése: ott a szenteknek boldog egyessége. Itt a visszásságnak és hazugságnak minden csirája és gyökér ága volt kifejlődve számtalan formában és műben, és ehhez arányosan a gyötrelem és szenvedés; itt semmi sem volt jó, egy gondolat sem volt megnyugtató, csupán egy: az isteni igazságosságnak komoly tudata, annak tudata, hogy mindegyik elkárhozottat az a szenvedés és kín sújt, melyet bűne plántált magának; mert minden borzalom, ami itt megjelent és történt, lényege és alakja és dühe volt a leálcázott bűnnek, a kígyónak, mely azok ellen emeli fel fejét, akik őt keblükön melengették.
Láttam itt egy rendkívül rémületes oszlop-építményt, éppúgy berendezve a borzalomra és iszonyatra, mint Isten országában egy fönségesen megalkotott építményt berendezve békére és nyugalomra. Ezt mind meg lehet ugyan érteni, de részletesen elmondani soha! Midőn az angyalok kitárták a kapukat, nyüzsgő gomolyaga lett látható a veszekedésnek, átkozódásnak, szitkozódásnak, üvöltésnek és jajveszékelésnek. Láttam, hogy Jézus megszólította Júdás lelkét. Némely angyalok a gonoszlelkek egész seregeit terítették le. Mindnyájan kényszerültek Jézust megvallani és imádni, ami pedig nekik a legszörnyűbb kínt jelentette. Egy nagy tömeget körbe állítottak egy másik köré; a középen vaksötét örvény tátongott; Lucifert megbilincselve beledobták; az örvény feketén fortyogott körülötte. Mindez meghatározott törvények szerint történt. ... De még láttam azt is, amint a megváltott lelkek végtelen seregekben Üdvözítőjük lelkét a tisztítóhelyekről és a pokol tornácából felkísérték egy boldog helyre a mennyei Jeruzsálem alatt. ... Ide került a jobb lator lelke is, aki az Úr ígérete szerint a paradicsomban látta viszont Megváltóját. Láttam, hogy itt a lelkeket öröm és felüdülés várta ama mennyei asztaloknál, ... Azonban ezen az időbeli képen kívül láttam egy örök képet is az ő irgalmasságáról a szegény lelkek iránt e napon. ...Láttam, hogy valahányszor az Egyház e napot évente ünnepli, ő mindannyiszor szabadító pillantást vet a tisztítóhelyre; láttam, hogy ma is, nagypénteken, ... kiszabadított a tisztítóhelyről egyeseket, akik megfeszítésekor vétkeztek. ... Jézus első leszállása a pokol tornácára, korábbi előképeknek beteljesedése, de maga is előkép, melynek teljesedése a mai megváltás. A leszállás egy kép az elmúlt időkből míg a mai megváltás egy folyton tartó tény; mert a leszállás valójában az ő érdemei kegyelemfájának elültetése a szenvedő lelkek javára, míg az állandó és mai megváltás is e kegyelemfának gyümölcstermése az egyházi év lelki kertjében; azonban a küzdő Egyház kötelessége ezt a fát ápolni, gyümölcseit összegyűjteni és a szenvedő Egyháznak juttatni, mert ez magától semmit sem tehet magáért. Így van ez az Úr minden érdemeivel; együtt kell munkálkodnunk velük, hogy részesei legyünk. Arcunk verejtékével kell ennünk kenyerünket. Minden, amit Jézus értünk az időben tett, örök gyümölcsöket hoz; de nekünk azokat az időben kell ápolnunk és leszakítanunk, mert különben nem élvezhetjük őket az örökkévalóságban. Az Egyház tökéletes házigazda; esztendeje minden örök gyümölcsnek legtökéletesebb kertje az időben; egy évben elegendő jut mindenből mindenkinek. Jaj a rest és hűtlen kertészeknek, ha valamely kegyelem kárba vész, amely egy beteget meggyógyíthatott volna, egy gyöngét megerősíthetett volna, egy éhezőt jóllakathatott volna! Az ítélet napján számot kell majd adniok a családatyáknak az utolsó szalmaszálról is! "*
- Harmadik előgyakorlat:
Krisztus Urunk megjelenik
Máriának
A szokásos módon megpróbálok annyira jelen lenni a szemlélődés színhelyén,
amennyire csak tudok. Bár ennek a szemlélődésnek nincs szentírási háttere, könnyen el lehet
képzelni, Jézus mennyire meg akarja osztani feltámadásának örömét Édesanyjával, aki
mellette állt szenvedésében. Engedem, hogy átjárja a létemet ennek a találkozásnak az öröme
és szeretete.
"A szombatnap végén János bement a szentasszonyokhoz, gyászolt velük és vigasztalta
őket. Midőn rövid időzés után elhagyta őket, jött Péter és az idősebb Jakab ugyanazzal a
céllal; aztán ők is elmentek. Ekkor a szentasszonyok külön-külön még egyszer leültek a
hamuval behintett alacsony ládákba és beburkolózva gyászleplükbe egyideig gyászoltak.
Mialatt a Szűzanya Jézus után epekedve bensőséges imádságban ült, egy angyalt láttam
hozzája lépni, aki azt mondta neki, hogy menjen ki Nikodémus kis kapujához, mert közeledik
az Úr. Mária szívét nagy öröm töltötte el; beburkolta magát köpenyébe és eltávozott anélkül,
hogy a szentasszonyoknak szólt volna. Láttam őt egyedül sietni ahhoz a kiskapuhoz a
városfalnál, amelyen át a sírkertből hazajöttek.
Esti kilenc óra lehetett, midőn láttam, hogy Mária a kapu közelében egy magányos helyen
sietős útjában hirtelen megállt; elragadtatva, örvendő vágyakozással nézett a magas fal felé,
és láttam, amint Jézus lelke fényesen és sebek nélkül az ősatyák lelkeinek nagy seregétől
kísérve Mária felé lebegett; és az ősatyák felé fordulva s a Szent Szűzre mutatva így szólt:
„Mária, az én anyám!” És úgy tetszett, hogy átölelte őt, aztán eltűnt. Ekkora Szűzanya térdre
borult és megcsókolta a földet, ahol Fia állott; térde és lába lenyomata megmaradt a kőben.
Kimondhatatlanul megvigasztalódva ment vissza az asszonyokhoz, akiket egy asztalnál talált
kenetek és fűszerszámok készítésével foglalatoskodva. Nem mondta el nekik, mi történt vele,
de nagyon meg volt erősödve, vigasztalta és megerősítette a hitben mindnyájukat.
Mikor Mária visszajött, láttam a szentasszonyokat egy hosszú asztal mellett állni, mely
egy kecskebaklábú állványon állt tálalóasztal módjára és földig érő terítővel volt lefedve.
Ezen az asztalon mindenféle gyógyfüveket válogattak, kevertek és rendeztek; kis üvegekbe
keneteket és nárdusvizet töltögettek; sok élővirág is volt ott, köztük csíkos írisz és liliom.
Mindent lepedőkbe csomagoltak. Mária távolléte alatt Magdolna, Kleofás felesége Mária,
Salome, Johanna Chusa és Mária Salome a városban jártak mindezt bevásárolni. Az volt a
tervük, hogy holnap korán reggel Jézus beburkolt tetemét ezekkel behintik és meglocsolják.
Láttam, hogy e szerek egy részét néhány tanítvány hozta a fűszerárusnőtől és beadta a házba
anélkül, hogy az asszonyokhoz bement volna. Nem sokkal azután, hogy a Szent Szűz látta Fia lelkét és visszament az asszonyokhoz,
láttam Arimateai Józsefet börtönében imádkozva. Láttam, hogy a börtönt egyszerre nagy
fényesség árasztja el és hallottam, hogy Józsefet nevén szólítja valaki. S akkor láttam, hogy
fönt az egyik kőfugánál mintha a tetőt fölemelnék a faltól és ott egy fényes alak jelenik meg,
aki egy lepedőt bocsát le; ez a lepedő emlékeztetett a sírlepelre, melybe József az Úr
Jézust takarta. A jelenség felszólította Józsefet, hogy másszék föl a lepedőn. Erre József két
kézzel megragadta a lepedőt, lábaival a fal kiálló köveibe támaszkodva felmászott jó két
embermagasságnyira a nyíláshoz, mely mögötte ismét bezárult. Amint József feljutott, a
jelenség eltűnt. Nem tudom, vajon az Úr volt-e vagy egy angyal, aki őt kiszabadította.
Most láttam őt észrevétlenül egy darabon a városfalon a Coenaculum közeléig szaladni,
mely a Sion déli falához közel áll. Itt leszállt a falról és zörgetett a Coenaculum kapuján. Az
ott együttlevő tanítványok ugyanis bezárták az ajtókat és már nagyon szomorkodtak József
eltűnésén; már-már elhitték azt a hírt, hogy a csatornába dobták. Midőn kinyitották neki a kaput és ő belépett hozzájuk, örömük éppoly nagy volt, mint később, mikor Péter kiszabadult
a börtönből és hozzájuk jött. József elbeszélte a jelenést, melyet látott, ők pedig nagyon
örültek és megvigasztalódtak, hálát adtak Istennek és Józsefnek enni adtak. De ő még az éjjel
Jeruzsálemből elmenekült szülővárosába, Arimateába; azonban arra a hírre, hogy már nem
fenyegeti semmi veszedelem, ismét visszatért Jeruzsálembe.
Láttam a szombatnap végén Kaifást és több főpapot Nikodémus házában vele tárgyalni,
miközben látszólag egész barátságosan kérdezgettek tőle egyet-mást, de már nem tudom mit.
Ő azonban keményen és hűségesen kitartott Jézus védelmében. Aztán elváltak. "*
- Harmadik előgyakorlat:
A föltámadás előtti éjszaka
"Csakhamar ezután láttam az Úr sírját; csend és nyugalom honolt ott, mintegy hét őr
álldogált és üldögélt a sziklasírral szemben és körülötte. Cassius a helyét a bejárat előtti
gödörben egész nap csak ritkán hagyta el pár pillanatra. Most éppen megint ott állt
elmélkedésbe és várakozásba merülve; mert nagy kegyelmekben és megvilágosításban
részesült és sok belső meglátásai és buzdulásai voltak. Éjszaka volt és a tűzkosarak a sírbolt
előtt rőt fényt vetettek körül; ekkor az én szemléletem imádva közeledett Jézus szentséges
holttestéhez, mely változatlanul, beburkolva, fényárral körülvéve két angyal közt nyugodott,
akiket a sírbatétel óta folyton ott láttam csendes imádásban a szent test fejénél és lábánál.
Ezek az angyalok papi alakoknak látszottak és helyzetükkel, mellükön keresztbetett
karjaikkal egészen a frigyszekrény kerubjaira emlékeztettek, csak éppen hogy szárnyakat
nem láttam rajtuk. ... Ez a fény és az
angyalok jelenléte némiképp alighanem Cassiusnak is láthatóvá lett és ezért állt ő folytonosan
a bezárt sírra szegezett tekintettel, hasonlóan olyan emberhez, aki az Oltáriszentséget imádja.
Miközben a szent testet szemléltem imádva, úgy láttam, mintha az Úr lelke a megváltott
ősatyák lelkeivel a sziklán keresztül a sírpadhoz lépne és megismertetné velük megkínzott
testének minden bántalmazását. ... Láttam egy képet: mintha Jézus lelke, bár az élet visszatérése nélkül,
tökéletesen egyesülve a szent testtel, de mégis benne és vele elhagyná a sírt; úgy tetszett
nekem, mintha az imádó angyalok vinnék fölfelé a sebekkel borított, megkínzott testet, abban
a testtartásban, ahogyan a sírban feküdt. Megdöbbenve láttam, amint áthatolnak a sziklán és
föllebbennek a mennybe és az a látomásom volt, mintha Jézus az ő vértanú-testét mennyei
Atyja trónja előtt bemutatná az imádó angyalok megszámlálhatatlan karai között. Olyan
módon történt ez, ahogyan Jézus halála után némely próféták testét, lelkük fölvette és a
templomba vezette anélkül, hogy valóban újra éltek volna és újból meg kellett volna halniok;
mert hiszen lelkük minden erőszak nélkül ismét letette a testet. Úgy láttam, hogy ezúttal az
ősatyák lelkei nem kísérték el Jézus testét. Ma sem tudom, hol voltak addig, míg újból az Úr
lelkével együtt nem láttam őket.
Ebben a látomásban a sírszikla megrendülését figyeltem meg. Négy katona bement a
városba valamiért; a másik három ott mintegy ájulásba esett. Földrengésnek vélték a dolgot
és nem vették észre, mi volt az igazi oka. Cassius azonban nagyon izgatott és megrendült
volt, mert neki volt némi világos bepillantása abba, ami történt, anélkül, hogy valójában tisztán látott volna. De kitartott őrhelyén és nagy áhítattal várta, mi fog még történni. A
városba ment katonák időközben visszajöttek.
Szemlélődésem most ismét a szentasszonyok felé fordult. Láttam, hogy miután
bevégezték a fűszerek előkészítését és azokat becsomagolták a lepedőkbe, ismét
visszavonultak fülkéikbe, de nem feküdtek le aludni, csak éppen ledűltek a felgöngyölített
ágyneműknek támaszkodva egy kissé pihenni, mert még napkelte előtt ki akartak menni
Jézus sírjához. Már többször kifejezték aggodalmukat e szándékuk dolgában, mert nagyon
féltek, hogy Jézus ellenségei meglesik őket, mikor kimennek; de a Szent Szűz, akit Jézus
megjelenése új bátorsággal töltött el, vigasztalta és felbátorította őket, hogy egy kis pihenés
után csak menjenek ki nyugodtan a sírhoz, semmi bajuk sem esik majd. Így hát most szépen
lepihentek.
Éjjel tizenegy óra tájban a Szűzanya, szeretettől és sóvárgástól ösztökélve, már nem bírt
maradni. Fölkelt, teljesen beburkolta magát egy szürke köpenybe és egyedül elhagyta a házat.
Még azt gondoltam magamban: Ó, hát hogy engedhetik el egyedül ezt a fájdalmas szent
anyát ilyen körülmények közt?! De aztán láttam, amint gyászolva elment Kaifás házáig s
onnan Pilátus palotájáig – jókora út vissza a városba. Végigjárta Jézus keresztútját egészen, a
kihalt utcákon át, egymaga, és meg-megállt kis időre minden egyes helyen, ahol Fiát bármi
fájdalom, bántalom érte. Mintha keresett volna valamit, amit elveszített. Több ízben letérdelt
a földre, kezével körültapogatott a köveken, majd ajkaival érintette azokat, mintha valami
szentséget, az Úr vérét érintené és tisztelné meg csókjaival. Ám ő a szeretet felfokozott
hevében és magasabb fénytől megvilágosítva cselekedett és teljesen elmerült a szeretetben és
imádatban. Én elkísértem egész útján és gyönge erőmből telhetőleg együttéreztem és
cselekedtem mindent, amit ő érzett és cselekedett.
Útját a Kálvária-hegyig folytatta. Midőn már közel volt hozzá, megállt; úgy láttam,
mintha Jézus jelenne meg neki szent mártírtestével; egy angyal haladt elől, a sírboltbeli két
angyal kétoldalt volt mellette és megváltott lelkek nagy serege mögötte. Teste tagjai nem
mozogtak; olyan volt, mint egy járó holttetem, fénnyel övezve; de hangot hallottam belőle
kijönni, mely kijelentette Anyjának, mit cselekedett a pokol tornácában és hogy megdicsőült
testtel elevenen föl fog támadni és hozzá fog menni, tehát várakozzék reá a Kálvária mellett
annál a kőnél, amelynél elesett. Akkor aztán láttam ezt a jelenséget a városba vonulni, a Szent
Szüzet pedig betakart fővel imádkozva letérdelni azon a helyen, ahol Fia elbúcsúzott tőle.
Éjfél elmúlt bizonyára, mert Mária elég sok időt töltött el a keresztúton.
De láttam azt is, hogy az Úr serege is végigjárta a keresztutat, és az Üdvözítő megmutatta
nekik minden elszenvedett bántalmazását és megkínzását, az angyalok pedig titokzatos
módon felgyűjtötték minden csepp szent vérét, melyet kínszenvedése folyamán hullatott; és
láttam, hogy megmutatta nekik keresztre szegezését, a kereszt felállítását, oldala megnyitását,
levételét és tetem előkészítését; a Szűzanya pedig lélekben együtt végigszemlélte mindezeket
és szeretett és imádva imádkozott.
Ezután úgy tűnt nekem, mintha az Úr teste ismét ott pihenne a szent sírban és az angyalok
titokzatos módon pótolnák neki mindazt, amit a kínszenvedés elvett tőle. Láttam őt úgy,
ahogyan előbb volt: beburkolva a halotti leplekkel, körülragyogva fénnyel, és a két imádkozó
angyalt a sírpad fejénél és lábánál. ... De ott, a látomásban,
nekem világos és érthető minden, ami itt oly homályosan jelentkezik, hogy nem tudom
kifejezni.
Midőn most a hajnal egy fehér vonallal jelentkezett az égen, láttam, hogy Magdolna,
Kleofás felesége Mária, Johanna Chusa és Salome, köpenyükbe burkolózva elhagyták a
Coenaculum-beli lakást. Vitték a lepedőkbe csomagolt fűszereket; egyikük égő lámpást is
vitt; de minden a köpenyük alá volt rejtve. A fűszerek vagy élővirágokból voltak előállítva és ezeket rá kellett szórni a megfelelő helyre, vagy pedig kisajtolt nedvek, esszenciák és olajok
voltak, locsolni valók. A jó asszonyok nagy aggódással mentek Nikodémus kis kapuja felé. "*
- Negyedik előgyakorlat:
Jézus feltámad és megjelenik Anyjának
"Láttam Jézus lelkének jelenségét, mint egy nagy fényt, két harcos angyal közt , sok fényalaktól körülvéve, felülről a sírsziklán keresztül
szent holttestére leszállani és föléje hajolva beleolvadni; és most láttam a test tagjait a
burkolat alatt megmozdulni, és láttam a fénylő, eleven testet lelkével és istenségével
egyesülve, mintegy a halotti burkolat egy részéből, amely a tetem oldalát takarta, előjönni,
mintha az oldalsebből emelkednék ki. A látvány emlékeztetett Évára, amint Ádám oldalából
előtűnt. Minden csupa fény és ragyogás volt.
Most egy másik képben azt láttam, mintha a mélységből, mintegy a sírpad alól, egy
szörnyeteg jelensége tolná ki magát; fölegyenesedett kígyófarkára és sárkányfejét dühösen az
Úr felé fordította. Azonkívül, úgy emlékszem, emberfeje is volt. A föltámadott Megváltó
kezében láttam egy vékony fehér pálcát, rajta fönt egy lobogó zászlócskát, és az Úr rálépett a
sárkányfejre, a pálcával pedig háromszor beleszúrt a kígyó farkába; és ez mindannyiszor
összébb zsugorodott és végül eltűnt, miután sárkányfeje egészen betaposódott a földbe, míg
emberfeje egymaga nézett fölfelé. Ezt a képet már többször láttam a föltámadásnál, és
ilyenforma kígyót láttam már Jézus fogantatásánál is leselkedni. Ennek a kígyónak lénye
mindig arra a paradicsombeli kígyóra emlékeztetett , csak még utálatosabb volt. Azt
hiszem, ez a kép erre az ígéretre vonatkozik: „Az asszony ivadéka megrontja fejedet”. Az
egész úgy tetszett nekem, mint a halál legyőzésének jelképe; mert mialatt a sárkányfej
eltaposását láttam, nem láttam az Úr sírját.
Most láttam az Urat nagy fényben átlebbenni a sziklán keresztül. A föld rengett, és egy
angyal harcos alakban, mint a villám röppent le a mennyből a sírhoz, a követ jobbra
hengerítette és ráült. A rázkódtatás oly nagy volt, hogy a tűzkosarak ide-oda lengtek és a
lángok kicsaptak. Az őrök, mikor ezt látták, elkábulva megtántorodtak, leestek a földre és
mint a halottak, megmerevedve, elferdült helyzetben terültek el. Cassius csupa fényben látott
mindent; de hamar összeszedve magát a sírpadhoz lépett és az ajtót félig kinyitva
megtapogatta az üres lepleket, aztán eltávozott, hogy Pilátusnak hírt adjon az eseményekről;
de egyideig még a közelben maradt, hogy megvárja, nem történik-e még valami újabb
esemény, mert csak a földrengést látta, meg azt, amikor az angyal félretolta a követ és ráült,
és az üres sírt, de Jézust magát nem látta. Ő is, meg az őrök is elbeszélték ezeket az
eseményeket a tanítványoknak.
Abban a percben, mikor az angyal az égből leröppent s a föld ott megrendült, láttam a
feltámadott Megváltót megjelenni a Kálvária-hegyen Édesanyjának. Jézus végtelenül szép,
fényes és komoly volt; öltözete, mintegy testén átvetett bő köpeny, járás közben utána
lebegett és csillogott, mint a kékesfehér füst a napfényben. Sebhelyei igen nagyok voltak és
ragyogtak; a kéz-sebbe az ember az ujját beledughatta volna. A sebajkak olyan vonalakat
mutattak, mint három egyenlő háromszög, mely egy kör középpontjában találkozik. A kezek
közepéről sugarak mentek az ujjak felé. Az ősatyák lelkei meghajoltak Jézus Anyja előtt,
akihez az Úr valamit mondott a viszontlátásról, ... Megmutatta neki
sebeit és mikor Mária a földre borult, hogy megcsókolja lábát, Jézus megfogta kezét,
fölemelte és eltűnt.
A távolban láttam a tűzkosarakat csillogni a sírnál és Jeruzsálem fölött a keleti égbolton
egy fehér vonalat derengeni."*
-Ötödik előgyakorlat:
A szentasszonyok a sírnál – Jézus megjelenései
"A szentasszonyok Nikodémus kis kapujához közel voltak, mikor Jézus feltámadt; nem
vettek észre semmit a jelekből, amik akkor történtek; a sír őrzéséről sem tudtak, mert tegnap,
szombat lévén, senki sem volt kint a sírnál, ők maguk gyászban és a legnagyobb
visszavonultságban töltötték a napot. Útközben aggódva kérdezgették: „Ki hengeríti el majd
nekünk azt a követ az ajtó elől?” Ugyanis nagy vágyakozásukban, hogy az Úr testének
tiszteletet tehessenek, nem is gondoltak a kőre. Az volt a szándékuk, hogy a nárdusvízzel s a
kenetekkel belocsolják a szent tetemet, a füveket és virágot pedig ráhintik; mert ők semmivel
sem járultak hozzá a tegnapi tetem-előkészítés fűszereihez, azokat mind Nikodémus szerezte
be; tehát most oda akarták áldozni Uruk és Mesterük testének a legbecsesebbet, amit meg
tudtak szerezni. Salome vásárolta a legtöbbet, de nem az a Salome, aki János anyja volt,
hanem egy másik Salome, Szent József rokona, egy gazdag jeruzsálemi asszony. Most tehát
elhatározták, hogy a fűszereket lerakják a sír elé a kőre és ott gyászolnak, amíg csak nem jön
oda valamelyik tanítvány és szabaddá nem teszi nekik a bejáratot.
Láttam az őröket, amint kábultan, kifordult helyzetben feküdtek. A kő az előcsarnokban a
jobboldalra tolva, úgyhogy most ki lehetett nyitni az ajtót, mely már csak be volt hajtva. De
én az ajtón keresztül láttam a lepleket, melyek előbb Jézus testét takarták, ebben a sorban
feküdni a sírpadon: a nagy lepedő, melybe a test volt becsavarva, változatlanul feküdt, de
üresen és besüppedve, mert nem volt alatta semmi más, mint a füvek; a pólya, mellyel a
lepedő körül volt kötve, még összesodorva egész hosszában a sírpad elülső szélén, mintha
lesodorták volna; az a kendő pedig, mellyel Mária Jézus fejét betakarta, külön feküdt fejtől
jobbra, egészen úgy, ahogy a fej nyugodott benne, de felhajtott arcfedővel.
Láttam az asszonyokat a kerthez közeledni. Amint megpillantották az őrök fáklyáit és a
szanaszét fekvő katonákat, megijedtek és a kert mellett tovább mentek a Golgotha felé.
Magdolna azonban nem törődött semmi veszedelemmel és besietett a kertbe, csak Salome
követte némi távolságban, ők ketten gondoskodtak leginkább a kenetekről. A másik két
asszony félénkebb volt és kint maradt a kert előtt.
Láttam Magdolnát, amint az őrökhöz közeledett és kissé megijedve visszafutott Salome
felé; akkor aztán mind a ketten együtt mentek be félénken a fekvő őrök közt a sírüregbe.
Látták, hogy a kő el van hengerítve, de az ajtó be volt hajtva, valószínűleg Cassius hajtotta
be. Magdolna nagy félve kinyitotta az ajtó egyik szárnyát, rámeredt a sírpadra és látta, hogy a
leplek üresen és félrerakva feküsznek. Minden csupa fény, és egy angyal ül a sírpadon.
Magdolna megzavarodott és nem tudom, hallott-e valami szót az angyaltól, de láttam, hogy
nagy sietve kimegy a kertből és Nikodémus kiskapuján át a városba szalad az egybegyűlt
apostolokhoz. Mária Salome is, aki csak az előcsarnokba mert lépni, nem tudom, hallott-e
szókat az angyaltól, de láttam, hogy Magdolna után nagy ijedten kisiet a sírból és a kertből és
szalad a kert előtt maradt asszonyokhoz és elmondja nekik, mi történt.
Mindez gyors egymásutánban és oly rémület közt folyt le, mintha kísértetet láttak volna.
A többi asszonyok Mária Salome híradása nyomán örültek is, megijedtek is egyszerre és egy
darabig tétováztak, bemenjenek-e a kertbe. Cassius pedig, miután eltávozott a sírból, még
egyideig ott várt és figyelt a környéken, vajon nem látja-e meg Jézust, vagy nem jelenik-e
meg az asszonyoknak. Akkor sietve elindult a kivezetés kapuja felé, hogy hírt vigyen
Pilátusnak, s az asszonyok mellett elsietve, néhány szóval elmondta nekik, amit látott, és
felszólította őket, hogy győződjenek meg maguk mindenről. A jó asszonyok végre bátorságra
kaptak és együtt bementek a kertbe. Amint nagy félve beléptek az előcsarnokba, a sír két
angyala állott előttük tündöklő, fehér papi öltönyben. Az asszonyok nagyon megijedtek,
összebújtak és arcuk elé tartva kezüket remegve néztek a földre. Ekkor az egyik angyal
megszólalt és körülbelül ilyenfélét mondott nekik: hogy ne féljenek, ne itt keressék a
Megfeszítettet, ő feltámadt és nincs többé a holtak sírjában; megmutatta az angyal nekik az üres sírhelyet és megparancsolta nekik, hogy mondják meg a tanítványoknak, amit láttak és
hallottak;
Jézus majd előttük megyen Galileába. Emlékezzenek arra, amit ő mondott Galileában: „Az Emberfiának a bűnösök kezébe kell adatnia és meg kell feszíttetnie és ő harmadnapon feltámad”. Ekkor az angyalok eltűntek, a szent asszonyok pedig remegve és tétovázva, de telve örömmel megtekintették a sírpadot, és a lepleket, sírtak és kimentek és elindultak a kivezetés kapuja felé. De még mindig nagyon meg voltak rémülve, nem siettek, időnkint meg-megálltak és körülnéztek nem pillantják-e meg esetleg az Urat, vagy nem jön-e vissza Magdolna. Eközben láttam Magdolnát a Coenaculum elé érkezni; magánkívül volt és hevesen zörgetett. Odabent többen még feküdtek a fal mellett és aludtak; mások álldogálva beszélgettek. Péter és János nyitott ajtót. Magdolna csak ennyit kiáltott be: „Elvitték az Urat a sírból, nem tudjuk, hová!” Aztán ismét nagy gyorsan kisietett a sírkertbe. Péter és János visszamentek a házba, beszéltek a többiekkel és nagy sietve elmentek, de János gyorsabban ment, mint Péter. Magdolnát újból láttam a kertben a sírhoz sietni; a futástól és szomorúságtól egészen olyan volt, mintha nem volna eszénél. A harmattól egészen átázott, köpenye fejéről vállára esett le, hosszú haja kibomlott és leomlott. Minthogy egyedül volt, félt mindjárt belépni a sírboltba; leült a bejárat előtti mélyedés szélére. Lehajolt, hogy a mélyebben levő ajtón keresztül benézhessen a sírba; és amint előrehulló hosszú haját kezével összefogta, két angyalt pillantott meg ... a sírpad fejénél és lábánál ülve, s ugyanakkor hallotta egyiknek szavát: „Asszony, miért sírsz?” De ő, mivel nem tudott semmiről és nem gondolt semmire, mint arra, hogy az Úr teteme nincs itt, nagy keservében felkiáltott: „Elvitték az én Uramat és nem tudom, hová tették!” E szavak után, csak a lepleket látva, körülnézett, mintha keresne valamit; úgy vélte, az Úrnak mindenütt jelen kell lennie; homályosan érezte közellétét, még az angyalok jelensége sem ejtette tévedésbe. Úgy látszott, eszébe sem jutott, hogy ezek angyalok; nem tudott ő másra gondolni, mint Jézusra, nem tudott mást mondani, csak ezt: Jézus nincs itt, hol van Jézus? Láttam, amint néhány lépésnyire a sír körül ide-oda futkos, mint egy elmeháborodott, aki keres valamit; hosszú haja válláról jobbra és balra előre hullott; egyszer a jobb válláról lógó fonatot simította végig két keze között, majd meg mind a két fonatot markolta meg és hátra vetette; aztán körülnézett, és akkor kelet felé, ahol a kert a városfal felé emelkedik, mintegy tíz lépésnyire a sírsziklától, a bokrok közt egy pálmafa mögött megpillantott a hajnali szürkületben egy hosszú fehérruhás alakot, és arrafelé rohanva ismét ezeket a szavakat hallotta: „Asszony, miért sírsz? Kit keresel?” Ám ő ezt az alakot a kertésznek vélte és én magam is láttam ezt az alakot kezében ásóval, fején lapos kalappal, mely egy darab, a nap ellen felkötött fakéreghez hasonlított, ahogyan a példabeszédben említett kertészt láttam, amelyet Jézus nem sokkal kínszenvedése előtt Bethániában mondott el az asszonyoknak; de ez a jelenés nem volt fénylő, hanem egészen olyan volt, mint egy ember a szürkületben hosszú fehér ruhában. A kérdésre: „Kit keresel?” – rögtön így felelt: „Uram, ha te vitted el őt, mondd meg, hová tetted? Én elhozom őt!” Ekkor megint körülnézett, nem látja-e a közelben; erre Jézus megszokott hangján szólt hozzá: „Mária!” – Magdolna megismerve a hangot, feledve megfeszítést, halált és temetést, abban a pillanatban megfordult és mintha az élőnek szólana, mondá, mint máskor: „Rabboni! (Mester!)” – és térdre esett előtte és karjait kitárta lábai elé. De Jézus elhárítóan emelte föl kezét és szólt: „Ne érints, mert még nem mentem föl Atyámhoz; de menj el testvéreimhez és mondd nekik: Fölmegyek Atyámhoz és Atyátokhoz, Istenemhez és Istenetekhez”. És ekkor eltűnt az Úr. Magyarázatot kaptam, miért mondta Jézus: „Ne érints!” De már nem tudok beszámolni erről pontosan. Azt hiszem, azért mondta ezt, mert Magdolna olyan heves volt és teljesen abban az érzésben cselekedett, mintha Jézus élne és minden úgy volna, mint máskor. Azokról a szavakról, hogy még nem ment föl Atyjához, azt a magyarázatot kaptam, hogy feltámadása után még nem mutatta be magát mennyei Atyjának és még nem köszönte meg a halál fölött aratott győzelmet és a megváltást. Mintha azt mondta volna ezzel, hogy az öröm zsengéi Istenéi; Magdolna tehát előbb fontolja meg és adjon hálát Istennek a beteljesedett megváltásnak és a halál fölötti győzelemnek titkáért; mert ő úgy akarta átölelni Jézus lábait, mint máskor, nem gondolt egyébre, mint szeretett mesterére és szeretete hevében megfeledkezett az egész csodáról. De én láttam, amint Magdolna az Úr eltűnése után felocsúdott, mintha álomból riadt volna fel és megint a sírhoz futott. Ott látta a két angyalt a sírpadon ülve, hallotta, amit az asszonyok hallottak a feltámadásról, látta ott feküdni a lepleket és most, teljes bizonyosságban a csoda és látomása felől, kisietett az útra a Golgotha felé, hogy megkeresse társnőit; mert azok még mindig bolyongtak tétovázva, részint Magdolna visszatérésére várva, részint azzal a vágyakozással, hogy az Urat valahol megpillantsák. Minden, ami Magdolnával történt, csak egy pár percig tartott; körülbelül félhárom lehetett, mikor az Úr neki megjelent. Alig hogy kiszaladt a kertből, sietett be oda János és közvetlen mögötte Péter. János a bejárat előtt állt meg, lehajolt és az előcsarnok ajtaján át a félig nyitott sírajtó felé nézve látta ott feküdni a lepleket. Most odaért Péter, lement a sírboltba, megállt a sírpad előtt és látta a halotti lepleket a sírpad közepén két oldalról felgöngyölítve; a fűszerek bele voltak csavarva, a pólyák pedig köréje tekerve úgy, ahogy a nők szoktak ilyen lepleket eltevésre összegöngyölíteni; de az arcfedő külön, jobbra a fal mellett feküdt összehajtogatva. Csak ekkor ment be János is Péter után a sírpadhoz, látta ő is ugyanazt és hitt a feltámadásban; mert most megvilágosodott előttük, amit az Úr mondott és ami az írásban volt; azelőtt ezeket csak úgy felületesen vették. Péter köpenye alá rejtette a lepleket, aztán elsiettek Nikodémus kapuján át. János ismét Péter előtt futott. Én velük együtt néztem meg a sírt, meg Magdolnával is, és mind a kétszer láttam a két angyalt a sírpad fejénél és lábánál ülni, mint az egész idő alatt, amíg Jézus teste a sírban feküdt. De nekem úgy tetszik, Péter nem látta őket. Azt hallottam, hogy János később azt mondta az emmausi tanítványoknak, hogy ő az előcsarnok ajtaján betekintve látott egy angyalt. Talán ettől megijedve engedte Pétert előre és csak alázatosságból nem említette ezt evangéliumában, nehogy úgy lássék, mintha ő többet látott volna, mint Péter. De csak most láttam a földön elterült őröket magukhoz térni és fölugrálni. Fogták lándzsájukat és tűzkosaraikat, melyek a bejárat előtt póznákon lógtak és némi világot vetettek befelé; láttam, amint félénken és zavartan kisietnek a kertből és vonulnak a városba a kivezetés kapuján át. Magdolna ezalatt megtalálta a szent asszonyokat és tudatta velük, hogy beszélt Péterrel és hogy az imént látta az Urat a kertben, aztán az angyalokat; az asszonyok azt felelték, hogy az angyalokat ők is látták. Ekkor Magdolna a városba sietett a kivezetés kapuján át, az asszonyok pedig ismét a kert felé indultak, talán abban a hiszemben, hogy még ott találják a két apostolt. Láttam, amint az őrök elhaladtak mellettük és szót váltottak velük. A sírkert közelében megjelent a szent asszonyoknak Jézus bő fehér ruhában, mely kezein túllógott és így szólt: „Üdv nektek!” ők megremegtek és lábai elé borultak, mintha át akarták volna ölelni lábait, ... De azt láttam, hogy az Úr szólt hozzájuk egy-két szót, kezével egy irány felé mutatott és eltűnt, mire az asszonyok a betlehemi kapun át a Sionra siettek a Vacsoraházba, hogy megmondják a tanítványoknak, hogy látták az Urat és mit beszélt velük. Ámde a tanítványok eleinte sem nekik, sem Magdolnának nem akartak hitelt adni és az egészet az asszonyok képzelődésének tulajdonították – Péter és János megérkeztéig. János és Péter, aki az ámulattól egészen kábult lett, visszatérett találkoztak az ifjabb Jakabbal és Tádéval, akik utánuk akartak menni a sírhoz. Ezek is nagyon meg voltak rendülve, mert az Úr nekik is megjelent a Vacsoraház közelében. De én láttam, hogy Jézus elhaladt Péter és János mellett és Péter, úgy tetszik, látta is őt, mert amint láttam, hirtelen nagyon izgatott lett. Vajon János is felismerte-e Jézust, nem tudom.
-Hatodik előgyakorlat:
Az őrök vallomása
Eközben Cassius elment Pilátushoz, mintegy félórával a feltámadás után. Láttam a helytartót, amint még ágyán feküdt, és Cassius eléje lépett. Nagy izgatottsággal jelentette neki, hogyan rendült meg a föld, hogyan szállt le egy angyal és hengerítette el a követ és hogyan feküdtek a leplek üresen; Jézus bizonnyal a Messiás és Isten Fia; feltámadt és már nincs itt. És elbeszélt mindent, amit látott. Pilátus titkos borzalommal hallgatta, de nem vétetett észre semmit izgalmából és így szólt: – Te rajongó vagy; nagyon oktalanul cselekedted, hogy bementél a galileai sírjába; így aztán az ő istenei hatalmat vettek fölötted és mindenféle varázsképekkel bolondítottak el téged. Tanácsolom neked, a főpapok előtt hallgass ezekről a dolgokról, mert rosszul jársz. – Tetette is magát, mintha azt hinné, hogy a tanítványok ellopták Jézust és az őrök csak saját mentségükre vallanak mást, amiért megengedték azt vagy pedig az őrködést hanyagolták el, vagy talán megbűvölték őket. A helytartó efféle ingadozó kijelentései után Cassius eltávozott, Pilátus pedig ismét bálványainak mutatott be áldozatokat. A visszatért katonák közül még négyen jöttek Pilátushoz ugyanazzal a jelentéssel, de a helytartó nem vesződött velük, hanem elküldte őket Kaifáshoz. Az őrség egy részét láttam mindjárt egy nagy udvarba menni a templom közelében, ahol sok öreg zsidó gyülekezett össze. Láttam, hogy tanácskoztak, aztán félrevonták a katonákat és pénzzel meg fenyegetésekkel megvesztegették őket, hogy vallják azt, hogy a tanítványok ellopták Jézus holttestét, míg ők aludtak. De midőn az őrök azt vetették ellen, hogy társaik, akik Pilátusnak már jelentették a dolgokat, ellentmondanának nekik, a farizeusok megígérték nekik, hogy ők majd elintézik a dolgot Pilátussal. Eközben odaért az a Pilátustól küldött négy őr, de ezek megmaradtak amellett, amit a helytartó előtt vallottak. De már híre ment, hogy Arimateai József a bezárt toronyból megfoghatatlan módon megszökött; és midőn a farizeusok az igazság mellett kitartó katonákat kezdték gyanúsítani azzal, hogy megegyezésben a tanítványokkal hozzájárultak Jézus tetemének ellopásához és szigorúan megfenyegették őket, ha nem szerzik vissza a holttestet: a katonák azzal vágtak vissza, hogy ők ezt éppúgy nem tehetik, mint ahogy József börtönének őrei sem szerezhetik vissza Józsefet, aki szintén eltűnt. Bátran védekeztek ezek a vitézek és semminő megvesztegetéssel sem lehetett őket hallgatásra bírni; sőt nyíltan és hangosan beszéltek a pénteki ítélkezés szörnyűségéről, meg hogy a húsvét azért nem tudott rendesen lefolyni. Erre aztán elfogták és börtönbe vetették őket. A többiek azonban azt híresztelték szerte, hogy Jézust tanítványai ellopták; a farizeusok, szadduceusok és herodiánusok maguk is mindenfelé híreszteltették ezt a hazugságot és köztudomásra hozatták az egész világ összes zsidó zsinagógáiban, persze megtoldva gyalázkodásokkal Jézus ellen. Mindazáltal ez a hazugság nem sokat használt nekik; mert Jézus feltámadása után még sok meghalt szent zsidó lelke jelent meg sokaknak utódaik közül, akik még hajlamosak voltak a kegyelemre: és megtérésre indították őket. Láttam sok tanítványnak is hasonló jelenségeket megjelenni, akik megvigasztalták és a hitben megerősítették a bátortalanul elszéledt és hitükben megrendült tanítványokat. A holttestek fölkelése sírjaikból Jézus halála után egyáltalán nem hasonlított az Úr feltámadásához; mert Jézus megújult, megdicsőült feltámadási testtel támadt föl, elevenen, fényes nappal járt-kelt a földön és ezzel a testtel ment föl a mennyekbe barátai szemeláttára és ez a test nem volt többé alávetve a halálnak és a sírnak. Amazok a feltámadott testek azonban csak járókelő, mozgásra képtelen hullák voltak, lelkük hüvelyei, melyeket lelkük ismét visszahelyezett a föld ölébe, ahol velünk együtt várják a föltámadást az utolsó napon. Igen, ők kevésbé támadtak föl a halálból, mint Lázár, aki valóban élt és később másodszor is meghalt; testük, mint a lélek ruhája ismét visszakerült a sírba, midőn Jézus holttestét is sírba helyezték. Azt is láttam, úgy hiszem a következő vasárnap, hogy a zsidók felmosták, kitakarították és felsúrolták a templomot. Füveket és csontvázakból készült hamut hintettek széjjel és engesztelő áldozatokat mutattak be, eltakarították az omladékokat; eltakarták deszkákkal és szőnyegekkel a megrongált falakat, aztán befejezték a húsvéti ünnepből azokat a cselekményeket, amiket magán az ünnepnapon nem tudtak elvégezni. De most elnémult minden beszéd és mormogás, mivel az ünnep megzavarását és a templom megrongálódását úgy magyarázták, mint a földrengés következményét és valami tisztátalannak jelenlétét az áldozatnál, miközben Ezekiel egyik látomását emlegették bizonyos feltámadt halottakról, ... Különben büntetésekkel és átokkal fenyegetőztek, így aztán elhallgattattak mindenkit, mert nagyon sokan részesek voltak a bűnben; de voltaképpen csak annyi sikerült nekik, hogy megnyugtatták a nép nagy, megátalkodott, elveszett tömegét; mert a jobbak most mind csöndesen vagy hangosan megtértek pünkösdkor, vagy később hazájukban az apostolok tanítása folytán. Ennélfogva, a főpapok egyre csöndesebbek lettek, annyira, hogy már Szent István szerpapsága idejében egész Ofel és a Sion keleti oldala nem tudta befogadni Jézus egyházközségének tömegeit és sátrakat ütöttek a város előtt a Kidron-völgyén át egészen Bethániáig. Cyrenei Simon szombat után elment az apostolokhoz és kérte a szent keresztséget."*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése