"Az angyalok nem akarták szabadságukat arra használni, hogy Teremtőjük és Uruk iránt tisztelettel és engedelmességgel legyenek, hanem kevélységbe estek" (Lgy 50). "Az Isten jónak alkotta meg az embert, aki azonban története kezdetétől a Gonosz sugallatára visszaélt szabadságával, szembeszállt Istenével, és nélküle akarta elérni célját. .. Az ember gyakran nem hajlandó elismerni Istent alkotójának, ezzel megtagadja létének a végső célra való irányulását, egyúttal szétrombolja saját belső rendjét s a többi emberhez meg a teremtett világhoz fűződő rendezett kapcsolatát is" (GS l3a). - Vö. GS 27c: A gaztettek felsorolása. - "A Gonosztól rászedett emberek gyakran belevesztek okoskodásukba, Isten igazságát hamissággal cserélték fel, mert inkább szolgáltak a teremtménynek, mint a Teremtőnek (vö. Róm 1,21-25)." (LG 16.) - "A keresztény oktatásban - kiemelve a bünök közösségi következményeit - jól be kell vésni a hívők lelkébe, hogy akkor igazi a bűnbánat, ha a bűnt azért rosszallja, mert Isten megsértése az." (SC 109.) - "A történelem folyamán súlyos visszaélések rútították el a föld javainak használatát, mivel az áteredő bűn terhét hordozó emberek sokszor és sokat tévedtek abban, hogy ki az igaz Isten, mi az ember természete és mik az erkölcsi törvény alapelvei: következésképpen megromlottak az erkölcsök és intézmények, és nem ritkán lábbal tapodták magát az emberi személyt. Napjainkban is sokan bíznak a kelleténél jobban a természettudományok meg a technika haladásában , és hajlanak a földi javak bálványozására; igy szolgái lettek azoknak, nem urai" (AA 7c).
2. A bűn következményei:
"Emlékezetembe idézem, hogy mekkora romlottság sújtotta az emberi nemet és mily sok ember jut a kárhozatra... Éltek az eredeti ártatlanság nélkül" (Lgy 51).
Egyensúlyhiány: "A személyiségben gyakran megbomlik az egyensúly a modern gyakorlati észjárás és az elvont gondolkodás közt, a gyakorlati eredményességre való törekvés meg az erkölcsi lelkiismeret követelései között. (NB. A GS ezt a gyors változásokkal hozza összefüggésbe, de végső soron a bűn gyümölcséről van szó.) ...Nagy ellentétek vannak a fajok, sőt a társadalmi csoportok, a bőségben élő és a szegény vagy éppen nyomorban élő népek között is, a nemzetek és egyéb társulások kollektív önzése között. Innét a sok kölcsönös bizalmatlanság, összetűzés és szenvedés; az ember okozója is, áldozata is ezeknek" (GS S).
Meghasonlás: "Az egyensúlyhiányok azzal az alapvetőbb egyensúlyhiánnyal függenek össze, amely az ember szívében gyökerezik. Ráadásul mivel esendő és bűnös, gyakran cselekszi azt, amit nem akarna tenni, amit pedig szeretne, azt nem teszi meg. Az ember így belső meghasonlásban van önmagával, ez pedig a társadalomban is számtalan súlyos ellentét forrása" (GS lOa). - "Az eredmény: az ember meghasonlott önmagában. Ezért az egész emberi élet drámai küzdelem a jó és a rossz, a világosság és a sötétség között. Mindenki úgy érzi magát, mintha bilincsbe volna verve" (GS 13b).
Halál: "Az ember nem halt volna meg, ha nem vétkezett volna." (GS ISb).
Zavarok a társadalomban: "A társadalmi körülmények gyakran eltérítik az embereket a jótól és a rossz felé terelik. A mélyebb ok a gőg és az önzés, mely megrontja a társadalom légkörét. Ahol pedig a dolgok rendjét a bűn következményei megzavarják, az eredendően rosszra hajló ember új meg új kísértésekkel találkozik" (GS 25d). - Vö. LG 36c és IM 5b.
3. Megváltás a bűnből:
A megváltás általában: "Képzeljem el Krisztus Urunkat keresztre szegezetten és beszélgessek vele: mi bírhatta rá, hogy Teremtő létére emberré legyen, hogy az örök életből az ideigvaló halálba lépjen, hogy így meghaljon bűneimért" (Lgy 53). "Világunk a bűn szolgaságába süllyedt ugyan, de onnan, a Gonosz hatalmát megtörve, kiszabadította a keresztre feszített és feltámadt Krisztus, hogy Isten terve szerint átalakuljon és elérje teljességét" (GS 2b). - Vö. GS 38. egész: "Az emberi tevékenység és a húsvéti misztérium". - "Eljön maga az Úr, hogy kiszabadítsa és megerősítse az embert, belsőleg megújítva őt, a "világ fejedelmét" pedig - aki az embert a bűn szolgaságában tartotta - "kivetve (Jn 12,31)" (GS 13b). - "Eljön az idő, amikor a testi halál vereséget szenved, mert a mindenható és könyörületes Üdvözítő visszaadja az embernek a létgazdagságot, amelyet a bűnével elveszített. a romolhatatlan isteni élet közösségében" (GS 18b). - .Krisztus mindenkit magához vonzott, amikor fölemelték a földről (vö. Jn 12,32). Amikor feltámadt a halálból, elküldte tanítványaira éltető Lelkét. A megígért és várt helyreállítás elindult és a Szentlélek által folytatódik az egyházban" (LG 48b). - Vö. LG 3.7a.55. - "Isten azt határozta el, hogy új módon és véglegesen belép az ember történelmébe: elküldve Fiát emberi testben, hogy az embereket, bűnbeesett teremtményeit általa ragadja ki a sötétség meg a sátán hatalmából és benne engesztelődjék ki a világgal és Fiában mindent újra egyesítsen" (Ad G 3a). - Vö. AdG 3b.8.13.b. - "Bárhol, bármi érték található tehát magként elhintve az emberek szívében és elméjében, felemelkedik és tökéletessé alakul Isten dicsőítésére, a sátán megszégyenítésére és az ember boldogságára" (Ad G 9b). - "Krisztus mérhetetlen szeretetből és önként, az összes emberek bűneiért vállalta szenvedését és halálát, azért, hogy mindnyájan üdvözüljenek. Ha tehát az egyház igét hirdet, úgy kell szólni Krisztus keresztjéről, mint Isten egyetemes szeretetének jeléről és minden kegyelem forrásáról" (NAe 4h). - Vö. SC 6).
"Irgalmas volt hozzám": "Adjak hálát (Krisztusnak), amiért nem engedte meg, hogy életemet befejezve (elkárhozzam). Hasonlóképpen azért is, hogy mind ez ideig oly nagy könyörületességgel és irgalommal volt irántam" (Lgy 71). "Krisztust az Atya avégett küldte, hogy ,jó hírt vigyen a szegényeknek, gyógyítsa a megtört szívűeket' (Lk 4,18), ,megkeresse és megmentse, ami elveszett' (Lk 19,10)." (LG 8d)
A szentek is segítenek: "Csodálkozó felkiáltás: hogyan tűrhettek meg engem az életben az angyalok; a szentek miképpen voltak azon, hogy közbenjárjanak értem" (Lgy 60). "Azáltal, hogy az égiek bensőségesebben egyesülnek Krisztussal, az egyház egészét mégjobban megszilárdítják a szentségben. Szüntelenül közbenjárnak értünk, bemutatják érdemeiket" (LG 49). - Vö. LG 50.60-62.
III. KRISZTUS KIRÁLY FELHÍVÁSA (Lgy 91-98)
l. Krisztus személye
A Krisztus Király elmélkedés kétféleképpen látja Krisztus Személyét. Az egyik az ún. szinoptikus látás, vagyis a szinoptikus evangéliumokban megjelenő történelmi Krisztus megjelenítése: így jelenik meg Krisztus az elmélkedés előgyakorlatában: "képzeletben lássam a zsinagógákat, városokat és falvakat, ahol Krisztus Urunk prédikált" (Lgy 91).
A másik a Szent Pál-i látás, amellyel Krisztust, mint a mindenség Királyát, vagyis a hit Krisztusát mutatja be: "látjuk Krisztus Urunkat, az örökkévaló Királyt, és előtte az egész világot" (Lgy 95).
Szent Ignác lelkében a kettő egy képben olvad össze. Számára a történelmi Krisztus és a hit Krisztusa egy és ugyanaz. A zsinati okmányokban mindkét Krisztus-kép jelen van:
a.) Az evangéliumok Krisztus-képe: "Az Úr Jézus először atyjához imádkozott, majd magához hívta, akiket maga akart. Így rendelte a tizenkettőt, hogy vele legyenek és hogy elküldje őket: hirdessék az Isten országát. Ezeket az apostolokat testületként vagyis állandó együttes módjára szervezte meg, és élére az apostolok közül kiválasztott Pétert helyezte stb." (LG 19)
b) A hit Krisztusa: Krisztus a történelem kulcsa, középpontja és végső célja: "Az Egyház meggyőződéssel hisz Krisztusban, aki mindenkiért meghalt és feltámadt, és Szentlelke által világosságot meg erőt ad az embernek, hogy megfelelhessen nagyszerű hivatásának; de az ég alatt nem is adatott más név az embernek, amelyben üdvözülhetne. Hiszi továbbá az egyház, hogy Ura és Mestere az egész történelem kulcsa, középpontja és végső célja. Az egyház azt is hirdeti, hogy az összes változások mögött sok minden van, ami nem változik, és mindezeknek végső alapja Krisztus, aki ugyanaz tegnap, ma és mindörökké" (GS lOb). Krisztus az emberiség vágyainak végső beteljesedése: az Alfa és Ómega: "Isten Igéje, aki által lett minden, maga is testet öltött, hogy mint a tökéletes ember, mindenkit üdvözítsen és egybekapcsolja az egész mindenséget. Urunk a célja az emberi történelemnek, az a pont, amelyben a történelem és a civilizáció vágyai találkoznak, az emberiség középpontja, minden szív öröme és sóvárgásainak beteljesedése. Őt támasztotta fel az Atya a halálból, őt dicsőítette meg és ültette jobbjára, megtéve élők és holtak bírájává. Az Ő Lelke éltet és egyesít minket, amíg zarándokolunk a történelem beteljesedése felé; hiszen az , az Atya szeretetének és tervének teljesen megfelel, hogy Krisztusban mint főben újra egyesítsen mindent, ami a mennyben és a földön van. Maga az Úr mondja: Hamarosan eljövök, és velem lesz a jutalom, hogy mindenkinek megfizessek tettei szerint. Én vagyok az Alfa és Omega, az első és utolsó, a kezdet és a vég" (GS 45k). Krisztus a megújított ember szerzője és ősmintája: "Amikor az egyház bemutatja Krisztust az embereknek, ezzel létük és teljes hivatásuk hiteles igazságát is feltárja nekik. Krisztus ugyanis a szerzője és ősmintája a megújított, testvéri szeretetre, őszinteségre és békés lelkületre hajló embernek, akit oly kívánatosnak tart mindenki. Krisztus, de az egyház is, mely az evangélium hirdetésével tanúskodik róla. minden fajú és nemzeti különbözőség felett áll, nem is lehet senkinek és sehol sem idegen. Maga Krisztus pedig az igazság és az út, akit mindenkihez közel hoz az evangélium hirdetése" (AG 8). Az ember misztériuma Krisztus misztériumában kap végső értelmet: "Az ember misztériuma csak a megtestesült Ige misztériumában világosodik meg igazán. Ádám, az első ember, ugyanis előképe volt az eljövendőnek, azaz Krisztus Urunknak. Krisztus, az új Ádám, az Atya misztériumának és szeretetének kinyilatkoztatásával megmutatja az embernek magát az embert, és feltárja előtte nagyszerű hivatását. .. Ö a láthatatlan Isten képmása, ö a tökéletes ember. aki visszaadta Ádám leszármazottainak az első bűn óta eltorzult Istenképmásoknak Istenhez való hasonlóságukat. .. " (GS 22). Krisztus az emberiség tanítója. királya és papja: Isten "elküldte Fiát, akit a mindenség örökösévé rendelt, hogy legyen mindenki tanítója, királya és papja, az Isten gyermekeinek pedig, az új és egyetemes népnek a feje" (LG l3a). .Krisztus a világ világossága: tőle jövünk. általa élünk , feléje tartunk" (LG 3).
2. KRISZTUS MŰVE
"Akaratom az, hogy meghódítsam az egész világot és az összes ellenséget és így lépjek be Atyám dicsőségébe" (Lgy 95).
a.) A mennyek országának megalapítása: az emberek üdvözítésére: .Krisztus tehát az Atya akaratának megfelelően, megalapította a földön a mennyek országát, kinyilatkoztatta az Atya üdvözítő szándékait, és engedelmességével megváltást szerzett" (LG 3). "Úgy tetszett Istennek, hogy ne külön-külön szentelje meg és üdvözítse az embereket, bárminő kapcsolatuktól függetlenül, hanem néppé tegye őket: néppé, amely őt igazságban elismeri és szentűl szolgálja" (LG 9).
b.) A megváltás végrehajtása: "Az emberek megváltásának és Isten tökéletes megdicsőítésének művét, amelyet az ószövetség népénél az Isten hatalmának nagy csodajelei előztek meg, az Úr Krisztus teljesítette be elsősorban áldott szenvedésének, a halálból való feltámadásának és dicsőséges mennybemenetelének húsvéti misztériuma által. Így ami halálunkat halálával megtörte és az életet feltámadásával újjászerzette. Mert a kereszten elszenderült Krisztus oldalából fakadt az a csodálatos szentség, szakramentum, amely maga az egyház" (SC 5b).
c.) Az Atya kiengesztelése. az emberiség újraegyesitése: "Isten elhatározta, hogy új módon és véglegesen belép az ember történelmébe: elküldve Fiát emberi testben, hogy az embereket, bűnbeesett teremtményeit általa ragadja ki a sötétség meg a sátán hatalmából és benne engesztelődjék ki a világgal: létrehozza a békét, vagyis a közösséget köztük és önmaga között, az emberek világában pedig a testvériséget. Fiát pedig, aki által a világot is alkotta, a mindenség örökösévé rendelte, hogy benne mindent újra egyesítsen. Krisztus Jézusnak ugyanis az a küldetése a világban, hogy igazi közvetítő legyen Isten és ember között. .. Isten Fia valódi megtestesülés útján jött el, hogy az embereket az isteni természet részesévé tegye" (AG 3a-b).
3. KRISZTUS FELHíVÁSA ÉS KÖVETÉSE
Krisztus Urunk, az örökkévaló Király... mindenkit külön-külön hív meg" .
a.) Felhívás apostoli küldetésre: "Amint az Atya küldte a Fiút, úgy küldte apostolait: Menjetek tehát, tegyétek tanítványaimmá mind a népeket. .. Az apostoloktól az egyház vette át az üdvös igazság hirdetésének ezt az ünnepélyes parancsát. .. és küldi szüntelenül igehirdetőit, amíg teljesen ki nem épülnek az új egyházak... Az Egyházat a Szentlélek űzi és hajtja, hogy munkálkodjék együtt vele, és így váljék valóra Isten terve, aki Krisztust tette meg az üdvösség szerzőjének az egész világ számára" (LG 17). Vö. LG 19; LG 20; AA 2.
b.) Felhívás az életszentségre: "Az egyházban mindenki, akár a hierarchiához tartozik, akár ennek lelkipásztori gondozása alatt áll, meghívást kap az életszentségre, az apostol szava szerint: az az Isten akarata, hogy szentek legyetek" (LG 39). "Az Úr Jézus, minden tökéletesség isteni mestere és példaképe, minden egyes tanítványát, együttesen és egyénenként különbségtétel nélkül hívta az " életszentségre, amelynek a szerzője és bevégzője: legyetek tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes" (LG 40).
c.) Krisztus követése: "aki velem akar jönni, annak velem kell dolgoznia, hogy követve engem a szenvedésben, kövessen a dicsőségben is" (Lgy 95). "Minden tagnak őhozzá kell formálódnia, amíg Krisztus ki nem alakul benne. Így beépülünk életének misztériumaiba, hasonlóvá leszünk hozzá, vele együtt halunk meg és vele támadunk fel, amíg együtt nem uralkodunk vele. Mialatt a földön vándorlunk - megpróbáltatás és üldöztetés közepette haladva az nyomdokaiban - társulunk szenvedéseihez, mert a test a főhöz tartozik, vele együtt szenvedünk, hogy vele együtt meg is dicsőüljünk" (LG 73). "Elhatározásom, hogy Téged utánozzalak minden sérelemben, minden gyalázatban és minden szegénységben" (Lgy 98). "Krisztus szegényen és üldözötten vitte végbe a megváltás művét. Az egyházat is ugyanerre az útra szólítja hivatása, ami az, hogy az üdvösség gyümölcseit szétossza. Jézus Krisztus mint Isten szolgai alakot öltött, kiüresítette magát és érettünk, noha gazdag volt, szegénnyé lett. Ugyanígy van az egyház is: jóllehet küldetésében rászorul emberi eszközökre, nem arra van alapítva, hogy földi dicsőséget keressen, hanem arra, hogy saját példájával is az alázatosságot és az önmegtagadást hirdesse. Krisztust az Atya avégre küldte, hogy jó hírt vigyen a szegényeknek, gyógyítsa a megtört szívűeket, megkeresse és megmentse, ami elveszett. Hasonlóképpen az egyház is szeretettel öleli át mindazokat, akiket az emberi gyengeség sújtott, sőt szegény és szenvedő alapítójának képmását ismeri fel a szegényekben és a szenvedőkben" (LG 8d).
IV. A KÉT ZÁSZLÓ (Lgy 136-148)
1. A SÁTÁN
"Lássam az ellenség vezérét, Lucifert, hogyan szorja széjjel a megszámlálhatatlan ördögöt; nem hagyva ki egyetlen személyt sem azok gúzsba kötésére. A gazdagság utáni vággyal rávezet az összes többi bűnre" (Lgy 138, 141, 142). "Az ember egész történetén végigvonul valami élethalálharc a sötétség hatalmai ellen; a történelem hajnalán kezdődött és az Úr tanitása szerint az utolsó napig fog tartani. Az ember benne áll ebben a harcban." (GS 37b). - Vö. LG 17a. - "Az ember története kezdetétől a Gonosz sugallatára visszaélt szabadságával" (GS Ba). - Vö. AdG 3.9.
2. KRISZTUS KÜLDI ÖVÉIT .
Fontoljam meg, hogyan választ ki a mindenség Ura oly sok személyt, és hogyan küldi szét őket az egész világra, hogy szent tanítását elhintsék" (Lgy 145). "Amint az Atya küldte a Fiút, úgy küldte apostolait (vö. Jn 20, 21). Krisztus minden tanítványa köteles vállalni a hitterjesztő tevékenységnek reá eső részét. Az egyház munkájának eredménye, hogy minden érték megnemesedik Isten dicsőítésére, a sátán megszégyenítésére és az ember boldogságára" (LG 17). - Vö. AdG 5. LG 4üb. - "Az egyház arra kapott megbízást, hogy feltárja annak az Istennek a misztériumát, aki az ember végső célja" (LG 4Ia).
3. A SZEGÉNYSÉG
,,(Krisztus) azt ajánlja nekik, hogy először is a legnagyobb lelki szegénységre vezessék (az embereket). Első a szegénység, szemben a gazdagsággal" (Lgy 146). "Az emberi tevékenység kiindulópontja is, de célja is az ember. Amikor dolgozik, nemcsak a tárgyakat és a társadalmat alakítja át, hanem saját magát is tökéletesíti: sok mindent megtanul, fejleszti képességeit, kilép önmagából, sőt önmaga fölé emelkedik. Ez a gyarapodása, ha jól megfontoljuk, sokkal nagyobb érték, mint a maga körül felhalmozódó vagyon. ,Az ember azáltal értékes, ami maga, nem pedig azáltal, amije van.' (VI. Pál: A diplomatákhoz, 1965. jan. 7)." (GS 35a) - "Az ember, ha egyszer megváltotta őt Krisztus, új teremtménnyé alakította a Szentlélek, igenis szeretheti Isten teremtményeit, kell is szeretnie. Hálát ad értük a Jótevőnek; a szegénység szellemében a lélek szabadságával használva és élvezve a teremtett dolgokat, a legigazibb módon birtokolja a világot: mint akinek semmije sincs, de mindene megvan" (GS 37d). - "Uralkodjanak érzelmeiken: a tökéletes szeretet elérésében ne akadályozza őket a világi dolgok használata és ragaszkodás a vagyonhoz, amely ellenkezik az evangélium szellemével. Az apostol is arra int, hogy aki használja a világ dolgait, ne tapadjon hozzájuk, mert ez a világ elmúlik (vö. IKor 7,31)." (LG 424). - "Bár (a papok) a világban élnek, legyenek mindig tudatában annak, hogy Urunk és Mesterünk szava szerint nem ebből a világból valók, annak javait úgy használják, mintha nem használnák" (PO 17a). -- "Vállalják az önkéntes szegénységet (a papok), hogy még inkább hasonlók legyenek Krisztushoz és szabadabbak a szent szolgálatra. A szegénység szellemét Krisztus ajánlotta figyelmükbe" (PO 17d).
4. A VÁLASZTÁS ELŐTT A VALÓSÁGOS SZEGÉNYSÉG
FELÉ KELL HAJOLNI
,
Kérjem, hogy Jézus engem zászlaja alá fogadjon: mégpedig először a legnagyobb lelki szegénységben, és ha Isten Fölségének tetszenék, nem kevésbé a valóságos szegénységben is" (Lgy 147). "Az igazi szabadság éppen az Istenhez való hasonlóság fölséges jele az emberben. Isten ugyanis szándékosan hagyta az embert saját döntésére, hogy így az a maga elhatározásából keresse Teremtőjét, és hozzá ragaszkodva szabadon juthasson el a teljes és boldog tökéletességre. Az ember méltósága tehát megkívánja, hogy tudatosan és szabad választás alapján cselekedjék, személy módjára, azaz meggyőződése indítsa és irányítsa, ne pedig vak ösztön és merő külső kényszer. Ezt a méltóságot akkor éri el az ember, ha kiszabadítva magát a szenvedélyek minden rabságából, a jónak szabad választásával törekszik célja felé, az alkalmas eszközöket pedig őszinte akarással és leleményes szorgalommal biztosítja magának. Mivel pedig az ember szabad akarata sebet kapott, amikor vétkezett, csak az Isten kegyelmével tudja egészen jól cselekedetekre váltani ezt az Istenre való beállítottságot" (GS 17).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A megváltás elvei Jézus nyilvános életéhen:
Jézus Krisztus egész földi életét három megváltói ténykedés jellemzi, alkalmazással az egyes életszakaszokra:
1.) harc a három bűnszővetségessel: test - világ - sátán
2.) harc a három alapszenvedéllyel: gazdagság - tisztelet - hatalom
3.) harc a három evangéliumi tanács fegyverével: - szegénység - tisztaság - engedelmesség,
Végül a hármas bűnhődés önkéntes vállalása elégtétel képpen: a nehéz munka - szenvedés > halál általi jóvátétel. Mert az isteni végzés következtében: amilyen a bűn, olyan a büntetés, amilyen a büntetés. olyan a megváltás .
Jézus pere és ítélete Isten és a történelem törvényszéke előtt:
Jézus halálának végső oka: az emberiség összbűne
A vád: bűn szövetségben elkövetett Isten-gyilkosság!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése