Oldalak

2024. november 25., hétfő



 



Aktualizálás - summa summarum -XL - JERUZSÁLEM


Történelmi áttekintés 4


A keresztényekkel kapcsolatos további vonatkozások 1



Templomok a Szent-Sír templomán kívül:

- A Nemzetek temploma , mely a Gecsemáné kertben az Agónia sziklájánál  épült ,
Katolikus ferences templom, 1924-ben épült számos nemzet adományaiból (innen az egyik elnevezése). Ez az egyik legcsodálatosabb templom, amely a Kidron-völgy keleti partján, az Olajfák hegyének lábánál található . A templom homlokzatát a templomhegyre néző nagyméretű mozaikkép fedi. Az Újszövetség szerint ez volt az a hely, ahol Jézus utolsó imáját tartotta, mielőtt a rómaiak elárulták és letartóztatták.


A templom az Olajfák hegyének alsó nyugati lábánál épült, Jeruzsálem óvárosával szemben, a Kidron-völgy keleti oldalán. Neve (Gat Shemanim – jelentése héberül: olajprés) az olajbogyó feldolgozására használt olívaprésről származik.
A templom 3 út találkozásánál található – a Lions kapun keresztül az óvárosba, az Olajfák hegyére vezető út és a Jerikóba vezető út.


   
A 4. században ezen a helyen templomot építettek, de a perzsák 614-ben elpusztították. A 12. században a keresztesek újjáépítették, de 1187-ben az arabok ismét elpusztították.
1666-ban a ferencesek megvásárolták a telket ezen a helyen, de a romos templomot csak a brit hódításig építhették újjá.
1919-1924 között a ferences rend a keresztesek templomának romjai fölé építette a katolikus templomot. Tervezője a híres olasz templomépítész, Antonio Barluzzi, aki a Boldogság-bazilikát és a közelebbi Dominus Flevitet is . A modern templom a Keresztesek templomán alapult, és maradványait a modern bazilikába ágyazták be. A templom világméretű adományokból épült, ezért egyik neve „minden nemzet egyháza”.




 Oltárát Magyarország , Muzsinszki Nagy Endre   készítette , ( nagybányai szabadiskola növendéke )  .



A csarnok padlóján lapos szikla hever. A hagyomány szerint ez a gyötrelem szent sziklája, ahol Jézus imádkozott.



A templom északi oldalán egy kert található, ahol több ősrégi és nagy olajfák találhatók, talán az eredeti, Jézus korából származó olajfák leszármazottai.




- Szent Anna templom

 A Szent Anna templomot a keresztény hagyomány szerint Szűz Mária születési helyén építette a  12. században az első keresztes lovag király, I. Balduin.  A  román stílusban épült templom a Via Dolorosa elején található, az Oroszlános kapu mellett. Olyan szép hogy még Szaladin szultánnak is megtetszett, nem engedte lerombolni, hanem Korán-iskolát rendezett be benne. A templom ezzel a "menlevéllel" vészelte át a szentföldi háborúskodást, és áll ma is.

 
 
A Szent Anna-templom kívülről nem sokat ígér


Belül azonban egyszerű, természetes és gyönyörű
 
- Dominus Flevit templom , azt jelenti latinul: ahol az úr sírt. Úgy tartják ugyanis, hogy ezen a helyen jövendölte meg Jézus Jeruzsálem pusztulását, és a Második Templom lerombolását. (Lukács 19:37-42). 
 
 
Hogyha kitekintünk a templom ablakán, pontosan az Óváros városfalait láthatjuk, immáron a zsidó Templom nélkül.
 

A jelenlegi épületet nemrégiben a XX . Században (1955) építették , de egy ősi helyszínen helyezkedik el, amint azt az építkezés során végzett régészeti feltárások bizonyítják, amikor felfedeztek egy kánaáni sírt és egy Kr. e. 136 között használt nekropoliszt . És Kr. u. Állítólag ez a hely az, ahol Jézus , amikor tanítványaival visszatér Jeruzsálembe, a városba lépve sír. Így a Dominus flevit latin kifejezés azt jelenti, hogy "az Úr sírt". 




Ez a hely az Olajfák hegyétől a Szent sírig tartó keresztút útvonalán található . A kolostor  nagyon korán a V . században
alakult. Miután a Jeruzsálem ostroma után 1187-ben, a templomot elvették és majd később egy mecset romjaira épült a XVI . században . 
 

 
1891-től a ferencesek fel akarták építeni a templomot, és egy kis kápolna építésével kezdték a helyszín közelében. 1953-ban az építész Antonio Barluzzi , akinek köszönhetjük egyéb épületek, mint például a Church of All Nations , a Gecsemánéban épült új épület, míg a régészeti feltárásokat végezték.
 
- Mária elszenderülésének temploma ,

 a Sion hegyen , a Dormitio-ban , a bencés apátság templomában lévő magyar oltár  Zichy Gyula kalocsai érsek közreműködésével készítette szintén Muzsinszki Nagy Endre 1930-ban .
 
 
A helyi hagyomány szerint ezen a helyen, az utolsó vacsora helyszínének közelében halt meg a Boldogságos Szűz Mária , vagy legalábbis véget vetett világi létezésének. Mind az ortodoxiában , mind a katolicizmusban , csakúgy, mint a Szentírás nyelvén, a halált gyakran "elalvásnak" - vagy "elszenderülésnek" - nevezik, és ez adta az eredeti kolostor nevét. Magát a templomot Nagyboldogasszony - bazilikának hívják . Mária mennybemenetelének katolikus dogmája szerint Krisztus anyját testben és lélekben a mennybe vitték.
 

A harangtorony és a Dormition ólomborítású kupolája feltűnően emelkedik a Sion fölé, és különböző irányokból alakítja ki Jeruzsálem óvárosának látképét. Sok zarándok és helyi keresztény az egész ország egyik legfontosabb szent helyének tartja a német Mária-templomot.
Az alapkövet 1900. október 7-én helyezték el. Az építkezés mindössze tíz év alatt készült el; a bazilikát 1910. április 10-én szentelte fel a jeruzsálemi latin pátriárka . Az apátság egyházi, neoromán stílusban épült , amely az új birodalmi Németország államstílusává vált. 
 



A  Dormition Bazilika is viszonylag fiatal, közel száz éves. De ősi kövön áll és a keresztény hit szóbeli tanúi: Amikor a felső termet a római csapatok Jeruzsálem pusztítása során i.sz. 70-ben elpusztították. elveszett, Sionon zsidó-keresztény zsinagóga épül, amelyet később „Apostolok templomának” neveztek. A negyedik században egy kisebb templommal bővült. Az 5. század elején ezen a helyen épült egy nagy bizánci bazilika, a „Hagia Sion”, de 614-ben a perzsák bevonulásakor ismét elpusztult. Csak a keresztesek építettek új templomot a 12. században, amely nagyobb volt, mint az összes elődjük. Úgy hívják, hogy Santa Maria in Monte Sion. De amikor 1187-ben a muszlimok kifosztották a várost a keresztes lovagoktól, eltüntették a rövid keresztény korszak sok nyomát. A Santa Maria kőnyomai csak a mai Felsőszoba környékén és kolostorunk és templomunk alatt a föld mélyén találhatók. 
 


Amikor a 19. század végén a németek hozzáfogtak az ingatlan megszerzéséhez Sionon, az még egy rommező volt, amely mögött a Nebi Daoud komplexum húzódott. 




 

A jelenlegi templom egy kör alakú épület, több fülkével , oltárral és kórussal . Két csigalépcső vezet a kriptába , a Szűz Mária mennybemenetele helyére , valamint az orgonakarzatra és a karzatra, ahonnan a templom négy tornya közül kettő érhető el. Tekintettel a közeli zsidó és muzulmán szent helyre , Dávid sírjára , amely a Cenacle földszintjének egy részét foglalja el , ahol hagyományosan az utolsó vacsorát tartották, a harangtorony elég távol van ahhoz, hogy az árnyéka megtegye. ne érintse meg a sírt, ezért nem érhető el közvetlenül a templomból.
 
Az első szerzeteseket már 1906-ban küldték Jeruzsálembe a németországi Beuron Főapátságból . Első alkalommal 1918–1921-ben internálták őket , az I. világháború befejezése után . 1926 - ban a kolostort apátsággá emelték a Beuron Kongregáción belül . 1939 és 1945 között a német szerzeteseket másodszor, majd harmadszor is internálták az 1948-as arab-izraeli háború következtében . Az apátság az izraeliek által ellenőrzött területen, a Sion-hegyen volt, szemben a fallal körülvett városon belül a jordánok által ellenőrzött területtel. 

1951-ben az apátságot elválasztották a Beuron Kongregációtól , és a római bencések apátprímásának közvetlen felügyelete alá helyezték . A közösség 1979-ben választott először saját apátot .

A második világháború elején Radbod Commandeur szerzetes és művész a bencés Maria Laach apátságból készítette el azt a nagy apszismozaikot, amely a felső templom belsejét uralja. Az apszis alsó részét fedő márványlapokat a háború miatt már nem tudták Németországból Palesztinába szállítani, és a tárolásukra szolgáló kölni hajózási társaság bombázásai során elvesztek. Az apszismozaik befejezetlen és az is marad.
A helyi keresztények két követ tartottak szem előtt az évszázadok során: tisztelték azokat a köveket abból a házból, ahol Mária élt és halt meg. Ez a két kő a torony külső részének földszintjén találta meg a helyét, ahová ma is járnak keleti keresztények imádkozni.
A nagy apszismozaikhoz hasonlóan a kripta közepén látható Dormition-figura Radbod Commandeur OSB testvér (Maria Laach) alkotása . 


Napról napra zarándokok százai térdelnek a fekvő Szűz Mária szobra körül, aki haldokló fiát nézi: a fölötte lévő kupolamozaikról tárt karokkal várja, hogy testét-lelkét a mennybe vigye. Hat ószövetségi nő veszi körül, akik mindegyike a saját útját járta Istennel: Éva és Mirjam, Ruth és Eszter, Jael és Judit.

Eredetileg a Szűz Mária alak köntöse ezüstből készült és aranyozott. Az 1948-as háború és a templom elfoglalása után már csak a famag maradt meg. Az elefántcsont kezeket is ki kellett cserélni, és az elefántcsont arcon lévő orrot is meg kellett javítani.

A népháborúk és egymás elleni erőszakosságuk is rányomja bélyegét a szent arcára. – De az emberek sebeinek és szükségleteinek is megvan a helye a szenteknél. 
 

 Magyar Kápolna a Dormition Templom kriptájában

  A Jeruzsálemben található a Mária Elszenderülése templom magyar vonatkozású kápolnája az altemplomban. 
 

 
 Az oltár fölött látható magyar királyi szentek (balról jobbra):
Szent Imre herceg , I. Szent István , (Szűz és a Gyermek ), I. Szent László , Magyarországi Szent Erzsébet
Az oltáron található „ Magyarország kegyeletes hódolata ” felirat jelentése „ Magyarország jámbor tisztelete ” .

1998 és 2006 között a közösséget Hagia Maria Sion apátságnak hívták  a bizánci korban ezen a helyen álló Hagia Sion- bazilikára utalva , de a kolostor 2006-os ünnepei alkalmával visszavette az eredeti nevet , a centenáriumra . Hagia Maria Sion ma már az apátság épületeit, közösségi és tudományos munkáját támogató alapítvány neve. Az elmúlt években az egyház a szélsőséges nacionalista izraeliek vandalizmusának és megszentségtelenítésének célpontjává vált. 2012 októberében, valamint 2013 májusában és júniusában az apátságot keresztényellenes falfirkákkal és héber nyelvű sértésekkel rongálták meg.  A sértő szavak a keresztényeket majmokhoz hasonlították, és bosszúállásra szólítottak fel Jézus ellen. Két autót is falfirkák borítottak, és az összes gumit levágták. A közeli görög ortodox temető egyik kapuját is falfirkákkal jelölték. Ez állítólag egy "árcédula" támadás volt, amelyet nacionalista vallási szélsőségesek hajtottak végre egy illegális Havat Ma'on előőrs lebontásáért 2014. május 26-án egy fakeresztes dobozt gyújtottak fel a Dormition-apátságban. Feltételezhető, hogy ez valamiféle sikertelen gyújtogatási kísérlet volt. A gyújtogatási kísérlettel egyidőben Ferenc pápa istentiszteletet tartott a szomszédos, Dávid király sírja helyisége feletti Cenákulum épületében . Egy vandál 2014 decemberében egy kerítésen átugorva jutott be a helyiségbe, majd megrongált egy feszületet, egy padot és számos szobrot a temetőben, amelyek közül az egyik egy izraeli állampolgárságú szerzetes sírját jelölte. 2016 januárjában vandálok jelszavakat írtak az apátság falaira, mint például: "Halál a pogány keresztényekre, Izrael ellenségeire" és " Törüljön el a neve " (amelynek első betűi héberül Jézus nevét jelölik ).  Gregory Collins , aki akkoriban apát volt, a galileai béke érdekében tüntetők tömegéhez fordult, mondván: „Az egyház elleni támadás mindazok elleni támadás, akik hisznek a szeretet és az együttélés civilizációjában.”
 
 
- Karmelita kolostor a Miatyánk elhangzásának szent helyén ,  abban a templomban a nemzeti imánk magyarul olvasható .
 

 



Az ősi olajfákkal teli liget mellett ez a zárt kertben elhelyezkedő templom azon barlang fölé épült, ahol a hit szerint Jézus a jó és a rossz végső konfliktusáról prédikált, amely a világ végéhez vezet. A keresztes lovagok, mivel azt hitték, hogy ez az a hely, ahol Jézus az Úr imádságára tanította tanítványait, a templom jelenlegi nevét – „Pater Noster”, latinul „Miatyánk” – adták.

Az eredeti Eleona-bazilikát ("Olajbogyó-bazilikát"), amelyet Konstantin császár rendelt el i.sz. 326-ban, édesanyja, Szent Ilona felügyelete mellett, 300 évvel később a perzsák elpusztították. Míg romjait részben felújították, és a látogatók érdeklődésére számot tartanak, a jelenlegi épület a 19. század végére nyúlik vissza, amikor szemlélődő karmelita apácák felügyelték. 
 

 
Belül a nyitott udvar déli oldaláról egy rövid lépcsősor vezet a Princesse de la Tour d'Auvergne sírjához, aki 1868-ban szerezte meg az ingatlant, és 62 nyelven írták fel a Miatyánkot a bejárati burkolaton lévő gyönyörűen csempézett panelekre. és a kolostor (számuk azóta több mint kétszeresére nőtt, beleértve a különböző nyelvjárásokat is). 
 

 

 
- Angyali üdvözlet Szűzanya-székesegyház (melkita görögkatolikus) amely a keresztény negyedben található , Jeruzsálem óvárosában . Ez a jeruzsálemi melkita görögkatolikus patriarchálistől függő terület ( Archieparchia Hierosolymitana Melchitarum ) székhelye , amelynek pátriárkája 1772 óta a jeruzsálemi melkitákért felelős az Orientalium dignitas enciklika alapján a katolikus pápa alá tartozik .




A melkita elnevezés az asszír melk vagyis király szóból származik. Eredetileg az antikhalkédóni vagy miafizita hívők által használt, azon közel-keleti keresztényeknek a pejoratív értelmű elnevezése volt, akik elfogadták a 451. évi khalkédóni zsinat határozatát és elismerték a bizánci császár fennhatóságát.

A bizánci jelző a bizánci örökségű vallási rítusra utal, az keleti ortodox egyházak által használt liturgiára.

A katolikus elnevezés a pápának, azaz Róma püspökének egyházfőként való elismerésére utal, mint a katolikus egyház legfőbb pásztora.

Az egyház neve arabul ar-Rūm al-Kathūlīk (arabul: الروم الكاثوليك), ami szó szerint azt jelenti hogy "római katolikus". Az arab Rūm szó azonban jelentheti a bizánci birodalmat is (az úgynevezett "második Róma"). Így aztán az arab kifejezés úgy is fordítható, hogy "görögkatolikus".
A melkita katolikus egyház születésének ideje egyidős a kereszténység közel-keleti elterjedésének idejével. Ahogy a kereszténység mind szélesebb körökben vált ismertté Antiókhiában (a melkita katolikus pátriárchátus püspöki székhelyén) nevezték először a térségben az igét hirdető tanítványokat keresztényeknek. Az időszámításunk szerinti második századra a kereszténység teljesen elterjedt Antiókhiában és Szíriában. Az egyház növekedése nem állt meg a keresztényüldözések ideje alatt sem, és a negyedik században a kereszténység hivatalos államvallássá vált. 636 -ban a jarmúki csata után az arabok elüldözték a bizánciakat Szíriából és bevezették az iszlám hitet. Bár a görög nyelv és kultúra megmaradt a köztudatban, különösen a jeruzsálemi melkiták között, a melkita hagyományok fokozatosan összeolvadtak az arab nyelvvel és kultúrával. A melkita bizánci katolikus egyház pátriárkái Alexandria, Antiókhia és Jeruzsálem városok pátriárkái is egyben. 
 

- Jézus Szent Neve Társszékesegyháza (latin katolikus, jeruzsálemi latin patriarkátus)

 

 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Latin_Patriarch_of_Jerusalem2900.JPG

A gótikus újjászületés székesegyházát 1862 és 1872 között építették a latin M gr Giuseppe Valerga (1813-1872) pátriárka kezdeményezésére,  és 11. 500 imádó befogadására képes.
Ez az egyházmegye anyatemploma , azaz a jeruzsálemi latin patriarchátus főtemploma , és a pátriárka székhelye . 
 

 



A pátriárkai székhelyen Giuseppe Valerga pátriárka végrendeletére épült templom a jeruzsálemi latin pátriárkátus helyreállításának huszonötödik évfordulóján készült el és szentelték fel 1872. február 11 -én . Belül a vatikáni Szent Péter-bazilikában tisztelt Szent Péter bronzszobor pontos másolata található . 


Három pápa látogatta meg a közelmúltban, Szentföldre tett zarándoklata során : VI . Pál 1964-ben, II . János Pál 2000-ben, a Szent Év nagy jubileumára , és XVI . Benedek .  A főoltár a Boldogságos Szentség oltárától jobbra, a Szent József oltárától balra, északon helyezkedik el. Az arany levéllel borított főoltár a párizsi Maison Poussielgue műve , Viollet-le-Duc diákjainak rajzai után . Ferenc József császár volt a fő adományozó. Désiré Froc-Robert szobrai  uralják az oltárt. Ők képviselik Saint Louis és a töviskorona, Saint Helena , Saint James és Szent János . III. Napóleon  felajánlotta a Szűz és a Gyermek Jézus képviseletét a bal oldalon.
 

 
- Megváltó temploma (evangélikus) Jeruzsálem
 
 Az  egyetlen evangélikus templom az óvárosban . Ezt a Megváltónak szentelt hieroszolymitán templomot, amelynek harangtornya uralja a várost, a német közösség építette II. Wilhelm császár kívánságainak megfelelően, és felszentelte az 1898. október 31, a reformáció évfordulója . A templom a rue Muristan  területén található, amely az óváros számára szokatlanul széles. A harangtorony tetejéről gyönyörű panoráma nyílik az óvárosra: muszlim negyed (észak-nyugat), zsidó negyed (dél-kelet), örmény negyed (dél-nyugat), keresztény negyed (észak-nyugat). A Prévôt-palota a templomtól délre található, csatlakozik a régi kolostorhoz. Az északi fal a templom néz a Via Dolorosa és a déli falon, a souk el-Lahhanin. 


A
német protestáns közösség modern kezdeteinek    dátuma Jeruzsálemben1841, amikor az angol-porosz püspökség jött létre, és 1871-ben, amikor egy német evangélikus egyházközség alakult az egykori keresztes kápolna (ma ez az úgynevezett kápolna Saint-Jean ), talán a bencés régi refektórium helyén . 1893-ban döntöttek úgy, hogy megépítik a  XI . Századi Latin Szent Mária templomot. A Kaiser , aki élvezte a török ​​szultán támogatását (a Szentföld oszmán fennhatóság alatt állt ), bekapcsolódik a projektbe, és zarándoklatra indul Palesztinába. Felszenteltetett, 1898. október 31, a reformáció napján az ő jelenlétében; hogy a császár lóháton léphessen be a városba, a Jaffa tornya mellett átfúródnak az óváros falai . A templom kulcsait a jogtudósra és teológusra, Friedrich-Wilhelm Barkausenre (1831-1903) bízzák. A templomot 1970 és 1973 között restaurálták, ahol a díszeket és a belső mozaikokat eltávolították.
A templom tulajdonosa a Deutsche Evangelische Jerusalemstiftung ( Jeruzsálemi Német Evangélikus Alapítvány), amelynek székhelye Hannoverben található . A szolgáltatások németül és arabul, a Szent János-kápolnában pedig angolul és dánul zajlanak. 

A Felemelkedési templom vagy a 

Mennybemenetel templom (Jeruzsálem)

 

A templom a Felemelkedés a jeruzsálemi , korábbi nevén Imbomon - bol arámi bama ( „magasság”) - származik ,  Krisztus mennybemenetele emlékére  negyven nappal azután, hogy feltámadt . Ez egy olyan segédeszköz, amely egy keresztény templomot és kolostort magában foglaló nagyobb komplexum része volt a keresztes háborúk idején, és amely ma a „Felemelkedési mecset” része, amelyet a Mount des Olive  tetején építettek a mennybemenetele emlékére. Jézus - Îsâ .

Az Olajfák hegyének tetején található , 818 m tengerszint feletti magasságban, a Hagyomány szerint Jézus lábának utolsó nyomát tartalmazza a földön, mielőtt a mennybe emelkedett volna. Ez a jeruzsálemi liturgia állomás helyeinek része .

Bár még mindig a jeruzsálemi Waqf fennhatósága alatt áll , ez a mecset jelenleg minden hitű látogató előtt nyitva áll, kis díj ellenében. Ez az egyetlen mecset a világon, ahol az Eucharisztia gyakorlását minden évben a Felemelkedés ünnepe alkalmával tartják .

Az első Felemelkedési templomot egy római keresztény arisztokrata, Pomenia vagy Poemenia építtette 388 és 392 között, valószínűleg Helena (Konstantin anyja) égisze alatt . Rokona volt I. Theodosius st .
Nem tévesztendő össze az Orosz Felemelkedési Egyházzal .

A VII th században , Iona Adomnan elbeszéli,  Arculf leírja hogy a rotunda alakú , nyílt, három ívelt porticos,  és oltárt borított keleti oldalán tető. Lehetetlen volt kikövezni azt a talajt, amelyből Krisztus felemelkedett - egy helyet, amelyet sárgaréz fal vesz körül -, sem az épületet nem lehet tetővel borítani. Úgy tűnik, hogy ez az építészet később számos keleti konstrukciót inspirált.

614-ben a szászánida perzsák II . Khoszró vezetésével elvették Jeruzsálemet a bizánciaktól. A jeruzsálemi templomok többségéhez ( Pater Noster bazilika stb.) Hasonlóan ez is megsemmisült, de Jeruzsálem szerény pátriárkája részt vett annak újjáépítésében.

Romjain a keresztesek 1152-ben egy új, nyolcszögletű épületet emeltek, amelyet kör alakú fal vesz körül, amelyen belül koncentrikus oszlopvonal támasztja alá a kupolát. Jeruzsálemet Saladin elvette 1187-ben, a templomot 1198-ban a ma látható mecsetté alakították át a kupolának bezárásával, minaret és Mihrab hozzáadásával .

Az épület alatt egy boltozat található, ahol egy ősi szarkofág található. Az egyik falon görög felirat van vésve: " Vegyél bizalmat, Dometila, senki sem halhatatlan ".

- Bethphage / az elszáradt fügefa

 

1. Bethphage jelentése "Éretlen Füge Háza". Ez helyénvaló, mert ezen a területen Jézus megátkozott egy gyümölcs nélküli fügefát , amely egy nap múlva elszáradt  (Mt 21:18-22).

 


 Közvetlenül a dombon áll egy görög ortodox templom, melynek udvara kilátást és elmélkedési lehetőséget kínál.


2. Ma egy ferences templom jelzi azt a helyet, ahol a hit szerint Jézus tanítványai megkapták azt a szamarat, amelyen Jézus belovagolt Jeruzsálembe az úgynevezett „diadalmi bejáraton”, amelyre keresztre feszítése előtti vasárnapon került sor. (Virágvasárnap). 

 




3. Az 1883-ban épült modern templom egy 12. századi keresztes kápolna alapjain nyugszik, az ősi Bethphage faluban.

 

4. A meredek út mellett épült, amely az Olajfák hegyétől keletre, el-Azariyeh (az ókori Betánia) falu felé vezet le
5. A keresztes lovagkori kápolna egy 4. századi bizánci szentély alapjaira épült, Lázár testvére, Márta és Jézus találkozásának emlékére.
6. 1867-ben egy ferences kolostor építésekor a telken egy kocka alakú, vakolattal borított követ fedeztek fel. Ez a kő, amelyet ma Bethphage sztélének hívnak, a 12. századi keresztes kápolna szerves része volt, és jelenleg a templom északi falának közelében fekszik.
7. A keresztesek díszítették a követ és latinul írták fel, valamint leírták a bibliai eseményeket, amelyek Jeruzsálem és Betfág területén történtek.
8. 1950-ben restaurálták a kő díszítését, majd öt évvel később, 1955-ben freskókat rajzoltak a szentély falaira és mennyezetére. Ma, akárcsak a 12. században, a zarándokok virágvasárnapi körmenetet tartanak, amely a Bethphage-templomtól kezdődik.

 

 

1. Bethphage körülbelül 1 mérföldre (2 km.) található Al-Azariya modern falujától.
2. Az Olajfák hegyének déli részén található Betánia és Jeruzsálem között. 
3. Eusebius (zsidó történész i.sz. 300 körül) az Olajfák hegyén helyezte el
4. Valószínűleg a Jeruzsálemből Jerikóba vezető úton volt
5. Jeruzsálemtől egy szombatnapi utazás határán belül volt (2000 könyök, 900 yard vagy méter).

Történelmi háttér


Bethphage ferences templomának belseje

A templomban az oltár felett egy falfestmény, amelyen Jézus szamáron látható, és az őt kísérő tömeg dicsőíti őt.



A kovácsoltvas ráccsal védett templomban egy nagy négyzet alakú szikla látható, amelyet a keresztes lovagok annak a sziklának tekintettek, amelyre Jézus a szamarat ültette.
A szikla oldalain középkori festmények láthatók, amelyeket 1950-ben restauráltak. Ezek a szamarat kapó tanítványokat, pálmaágakat tartó embereket, Lázár feltámadását a közeli Betániában, valamint a „Betphage” feliratot ábrázolják.



 
A kő mögött tükör található, így a látogatók mind a négy oldalról könnyen láthatják a rajzokat. A rajzok Jézus és Márta találkozását ábrázolják; két tanítvány egy szamarat és egy csikót hoz Jézusnak, Lázár feltámadt a halálból, az oltár felőli oldalon pedig egy tenyeret tartó embertömeg rajza.
A keresztes kápolna alapjai jól láthatók az apszis padlójának közelében.
Az oltár mögött egy freskó látható, amely Jézust ábrázolja, amint szamáron lovagol a templomba, tanítványai kíséretében. A templom mennyezetén virágok és levelek rajzai láthatók. A barna árnyalataival színezett falfreskók az újszövetségi korszakból a körmenetre készülő embereket ábrázolják.
A templom középpontjában a Bethphage-i sztélé áll, amelyet kovácsoltvas korlátok választanak el egymástól.

- Szentháromság-székesegyház (ortodox)
 az orosz ortodox egyházhoz tartozik
 
1847-ben küldték el az első egyházi missziót , amelyet az archimandrit porfír (Ouspensky) szervezett, de ezt Palesztinát igazgató Sublime Porte kormánya nem ismerte el hivatalosan . A krími háború idején visszatért Oroszországba , végül elismerte a török birodalom 1857 és megérkezett a Szentföldön a1858. január 31. A császári ortodox Palesztin Társaság 1860-ban építtette az orosz jeruzsálemi missziót . Tevékenysége gyorsan fejlődik az Antonim archimandrit (Kapoustine) (1817-1894) által vállalt felvásárlásoknak köszönhetően
.



A katedrálist a Szentháromság nevében 1860. augusztus 30-án alapították ünnepélyesen, közvetlenül azután, hogy az Orosz Spirituális Misszió telkeket szerzett a jeruzsálemi Meidam téren. A templom alapkövét a jeruzsálemi pátriárka, Meletius Petro-Arábiai metropolita és Kirill (Naumov) püspök első epitrópusa tette le az orosz és a görög papság közös szolgálatában. 
A projekt szerzője Martin Epinger orosz építész volt. Kezdetben Szent Sándor Nyevszkij ( II. Sándor patrónusa ) nevében szándékoztak felszentelni a templomot , de aztán úgy döntöttek, hogy a katedrálist a Szentháromság tiszteletére szentelik .
1863- ban fejeződött be a Szentháromság-székesegyház építése, de felszentelésére csak 1872. október 27-én  került sor . Az istentiszteletet II. Kirill jeruzsálemi pátriárka vezette, a jeruzsálemi ortodox egyház négy hierarchája és a misszió vezetője, Antonin (Kapustin) archimandrita .
1895-1897 - ben a katedrálist renoválták . Eljárása során a tetőt megjavították és a vak területet kijavították. A templom falairól és oszlopairól a ragasztófestéket lekaparták, a belső teret háromszor fehérre festették; majd a katedrálist szent képekkel festették ki. Az oltárról fedett vészkijáratot építettek . 


A katedrális egy fehér kőből készült, ötkupolás neobizánci stílusban épült templom . A faragott ikonosztáz 1869- ben készült Szentpéterváron . Szerzője, N. A. Leontyev. A királyi ajtók aranyozottak, és a Palesztinai Bizottság elnöke, Konsztantyin Nikolajevics nagyherceg adományozta .
Az orosz templomokat az oszmán hatóságok (a Német Birodalom szövetségesei) bezárták az első világháború kezdetén , a misszió személyzetét kiutasították és a török ​​katonák által elfoglalt épületeket. 



A brit mandátum ideje alatt a visszaszolgáltatott épületeket bérbe adták, és az ottani britek biztonsági zónát hoztak létre adminisztrációjuk elhelyezésére. A Sainte-Marie misszió börtönné alakul. Az orosz missziót a Haganah veszi át1948. május 15. A Szovjetunió , miután elismerte Izrael Állam függetlenségét, utóbbi tulajdonába adja az orosz épületeket. 
 


Mindezeket az épületeket a székesegyház és a Misszió háza kivételével tovább értékesítik 1964. október 17, a szovjet hatóságok részéről Izrael kormányának 3,5 millió dollárért . Ezt a műveletet az egyik oldalon Golda Meir, a másikon Mihail Bodrov nagykövet vezeti . Az eladás magában foglalja a Saint-Benjamin missziót, a názáreti orosz missziót és a földet Haifában , Afoulában , Ein Keremben és Kafr- Kannában . 
 
A régi orosz kórház ma


A Jeruzsálem misszió épületei : 
- Jeruzsálem Szentháromság-székesegyház
- A misszió épületei (1863), a hospice és a misszió központja: a jeruzsálemi békebíró foglalja el, a misszióra hagyva .
- Mission Saint-Nicolas (1903), egykori vendégház, amely 1200 zarándok befogadására alkalmas: ma a jeruzsálemi rendőrség foglalja el .
- Misszió Sainte-Élisabeth (1864), egykori férfi szálloda, amely 300 zarándok befogadására alkalmas: elszigetelő börtön foglalja el .
- Mission Sainte-Marie (1864), egykori női szálloda: a Haganah múzeum foglalja el .
- Orosz kórház: a jeruzsálemi városháza foglalja el ,
- Jeruzsálem Szent Sergius missziója , építették 1890-ben a palesztinai császári ortodox társaság, Serge orosz orosz nagyherceg adományainak köszönhetően .
Az épületet neoreneszánsz stílusban építette Franck Gia építész Szergej nagyherceg megrendelésére, hogy fogadja a minőségi orosz zarándokokat . Területe 36 000 m 2, és Jeruzsálem egyik legemlékezetesebb épülete.
Az orosz jeruzsálemi misszió személyzetét az első világháború kezdetén a német birodalommal és a török ​​hadsereg által elfoglalt épületekkel szövetséges oszmán hatóságok kiutasították . Az 1917-es forradalom miatt megszűnt zarándoklatokat a Saint-Sergius missziót 1948-ig, a kötelező Palesztina időszakában bérelték a brit hatóságok számára . Ez volt a bevándorlási hivatal. 
Vlagyimir Putyin látogatása és a tárgyalásai után , majd 2008-ban, ez lett az Izrael állam Mezőgazdasági Minisztériuma , és visszatért a Russia in2008. október, hatékony döntés 2009. február. Az izraeli adminisztráció utolsó irodái azonban csak 2011-ben távoznak véglegesen. Csak 2011-ben ünnepelhetik az orosz húsvétot az épület udvarán. 
 
 
Most az orosz ortodox társaság palesztinai irodáinak ad otthont , mivel a jeruzsálemi Szent Sándor Misszió korábbi helyiségei 1986-ban elszakadtak a hivatalos ortodox struktúráktól.
Az épület egy részének utolsó bérlői csak addig hagyták el a létesítményt 2012. augusztus. Az épületet teljesen felújított
Ennek a műveletnek a törvényességét továbbra is vitatják, és rendszeresen lépéseket tesznek ezen épületek Oroszországnak történő visszaszolgáltatása érdekében .
 
- Keresztelő Sz. János-templom (görög ortodox),

 Ein KaremAyn KārimA hagyomány szerint itt élt Zakariás pap és Erzsébet, akik Keresztelő Szt János szülei, és Erzsébet rokonai voltak.
 


A hagyomány szerint a 6. században a bizánci keresztények arra a barlangra építették rá a templomukat, ahol Keresztelő Szt. János megszületett. Ennek a templomnak a maradványa az a 5-6.századi mozaik, aminek görög felirata így hangzik: „Légy üdvözölve, Isten mártírja”. A templom alatti kriptába leérve egy márványlapon a következő felirat olvasható: „ Hic Praecursor Domini natus est” ( Itt született az Úr előhírnöke). Az előhírnök életének egyes eseményeit domborművek idézik. 
A keresztesek építettek itt először Szent Jánosnak szentelt templomot , amelyet a 17. században a ferencesek újjáépítettek, és amely ma is működik, és Moshe Sharon "szinte biztosnak" tartja, hogy a keresztesek voltak azok, akik elindították az azonosítás hagyományát. az a bizonyos hely, mint Szent János szülőháza. 
Miután 1187-ben meghódította Jeruzsálemet , Szaladin Ein Karem falut adományozta Abu Maydannak , egy híres sevillai , andalúziai szúfi tanárnak . Abu Madyan az 1187- es hattini csatában harcolt a keresztesek ellen . 1517-ben a falu Palesztina többi részével együtt bekerült az Oszmán Birodalomba , és az 1596-os adónyilvántartásban "
 A mostani templom a 17. századból származik, minthogy XIV László engedélyt kért az Ottomán uralkodótól, hogy a ferencesek részére kolostort építhessen. Az építkezés 1895-ben ért véget.
 
 
 
A jelenlegi szerkezet az olasz építész, Antonio Barluzzi irányítása alatt 1939-ben elkészült legutóbbi nagy építészeti beavatkozás eredményeként kapta meg megjelenését .

 
 
- Jézus színeváltozásának bazilikája, Tábor-hegy
 

A hagyomány szerint itt, a Tábor-hegyen került sor Krisztus színeváltozására és itt épült fel , Antonio Barluzzi fenséges építménye 1924-ben, egy 4-6. századi bizánci, illetve egy 12. századi keresztes templom romjain.
 

A látogatás temploma - Visitátió , Ein Karem

Az egyik hagyomány Ein Karem első templomának építését I. Konstantin anyjának , Heléna konstantinápolyi császárnőnek tulajdonítja , aki a helyet János apjának, Zakariásnak az otthonaként azonosította.


A régészek egy bizánci ciszternát találtak az udvarban, és ami még fontosabb, egy bizánci kápolna maradványait, amely fölé a későbbi templomokat emelték . A vizitációs templom helyén a keresztesek kétemeletes templomot emeltek Erzsébet és Mária találkozásának tiszteletére az itt talált ősi romok fölé. Amikor a kereszteseket kiszorították a Szentföldről, a templom fokozatosan leromlott. A 14. században egy ideig örmény szerzetesek felügyelete alatt állt, de 1480-ban Felix Fabri így számol be: "Ebben a kápolnában törött oltárok és romos boltozatok vannak, a falakon ókori festmények, felül és alul egyaránt. A boltozaton cserjék és füvek nőnek .
 
 

A Szentföld Ferences Kusztódiája 1679-ben vásárolta meg egy arab családtól a telket a lerombolt keresztes lovagkomplexummal . Csak 1862-ben kezdték meg a ferencesek a templom alsó szintjének újjáépítését.
 1937-ben a ferencesek feltárták a területet. Az építmény felső szintjének tervezése és kivitelezése 1938-ban kezdődött, és Antonio Barluzzi olasz építész 1955-ben fejezte be .
 
 

 
 

- Fájdalmas Boldogasszony temploma, Jeruzsálem

 A Via Dolorosa negyedik állomásán található , nem messze az Ecce Homo boltívtől és az utca túloldalán az osztrák hospice épületével Jeruzsálem óvárosának muzulmán negyedében . Jézus találkozásának emléket állít az anyjával a keresztre feszítés felé vezető úton. .  Az épületben található egy Szűz Mária tiszteletére szentelt kápolna , ezért Fájdalmas Szűzanya címmel neki szentelték .
 
 
 

 

Az örmény katolikus jeruzsálemi és ammani örmény patriarchális exarchátus székhelyeként , a római pápával teljes közösségben álló keleti katolikus részegyház és a katolikus egyház , a templom épületét 1881-ben emelték és az örmény katolikus egyház státuszát viseli . katedrális . A létesítmény egyben a jeruzsálemi örmény katolikus hospice is. 
 


- Szt. Tamás templom , Jeruzsálem 


6 Chaldean Street (Nablus Road), Jerusalem, Jerusalem 91197



A helyszín a város törökfürdőinek egyik bejárata volt. A 19. század közepén, amikor a fürdőt bezárták, egy örmény kápolnát hoztak létre itt, amelyben egy szobor mutatja, ahogy Jézus elesik a kereszttel.


Ezen a helyen található a lengyel templom,  jobb oldalon lent.


A harmadik állomás kápolnájának bejárata részletesen látható az alábbi képen. Ezt a kis kápolnát a 15. században építtette az örmény katolikus templom. 1947-48-ban a lengyel hadsereg anyagi támogatásával felújították.


A bejárattól áthaladunk egy ajándékbolton, lemászunk a lépcsőn, és elérjük a 3. állomás kápolnáját.


A kápolna valójában a  lengyel katolikus templom kriptájában található.











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése