Oldalak

2023. január 14., szombat


Az üdvösség ( XII. ) - folytatás (de ezelőtt egy gondolat: https://magyarnemzet.hu/velemeny/2022/12/mit-jelent-keresztenynek-lenni-kell-e-templomba-jarni?utm_medium=Social&utm_campaign=magyarnemzet&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1iyLqY3WcWtR4p-Y 


Az imádságról (VII.)


H A R M A D I K  R É S Z.

 A' PENITENCZIÁRÓL , AVAGY A' MEG-
térő bűnösről , és ahhoz tartozó szük-
séges dolgokról .

( Folytatás III. -  a' Gyónásról - )


Ö T Ö D I K  C Z I K K E L. 

Külömb-külömb-féle oktatások a' Gyónásról . Miképpen kellessék hasznosan végbe-vinni a' gyónást .

A Lelki idvességhez tartozandó dolgok-közt nem utolsó a' gyónás , de sokakban , vagy kevés , vagy semmi haszna nincsen , mert nem azért gyakorollyák , hogy életeket meg-jobbítsák , hanem csak szokásból immel-ámmal élnek véle .
      Először azért gondold-meg , hogy a szívbéli buzgóságtól származott gyónás rövid , és könnyű útat mutat az Istenes életre . Mert ő-általa először a' bűnök , és a' bűnökre-való vágyódások ki-irtatnak .Másodszor , a' jóságos-cselekedetekre ösztönöztetik az ember .Harmadszor , az imádság , és Isteni szeretet nevekedik .Negyedszer , lelkünk-isméretinek tisztasága , nyugodalma ,és békessége származik belőle , a' halálnak félelme kissebbedik .
    Másodszor , gerjessz-fel magadban buzgó kivánságokat , hogy illendő készülettel , és aitatossággal akarod véghez-vinni . Először-is megtekintvén ennek a' Sacramentomnak a' végét , ki is nem egyéb , haném  bűnűnknek bocsánattya , lelkünk nyavalyájának orvossága ,életünknek meg-újítása , az Isteni malasztnak gyarapítása .Másodszor , hogy ez-által a' Sacramentom-által , a' Kristus érdemi nékünk tulajdoníttatnak , és az Isteni malasztnak kincsei . Harmadszor , ez az Isten akarattya , hogy ezzel a' Sacramentommal éllyünk , ki kívánnya a' mi meg-szentelésünket . ezt kívánnya az Isteni ajándékoknak sokasága , bűneinknek temérdeksége , életünk rövid-vólta , az időnek bizonytalansága , a' kemény itiletnek félelme , az örökké-valóságnak rettegése , az örök kínoknak rettenetessége .
   Harmadszor , kérj foganatos malasztot az Istentől , mellyel meg-ismérjed , meg-utállyad , meg-vallyad , a' te vétkeidet , és magadat meg-jobbitsad , az Istennek véghetetlen irgalmasságáért , ki tégedet eddig várt , és fel-indított a' penitencziára .
    Negyedszer, ragd-elődbe minden bűneidet , mellyekkel Isten-ellen , magad-ellen , és felebarátod-ellen vétettél , gondolatiddal , szólásiddal , és cselekedetiddel . Erre pedig leg-nagyobb segedelem , ha életednek minden napjait , esztendőn-ként pontokra osztod . példának-okáért : ebben , vagy amaz esztendőben hol laktál , hól jártál , kikkel társalkodtál , a' bűnöknek micsoda alkalmatosságiban forgottál , &c. és így ezekben , mint-egy tükörben szemlélvén bűneidet , s-az-után Rövideden vedd számba őket , félre-tévén a' féléket , kikkel inkább mentegetni , hogy-sem vádolni magadat láttatol . Az-után Egészszen , minden bűneidnek , kik terhelik lelked-isméretit , minden nemeit , és számát vedd-elé . Végtére Világossan , minden hímezés hámozás-nélkül , a' bizonyos bűnöket a' bizonytalanoktól , a' nagy vétkeket a' kissebbektől , az akartván-tett bűnöket , azoktól , kiket nem-akartván cselekedtél , külömböztetvén .
   Ötödször , leg-inkább azon erőlködgyél , hogy igaz  szívbéli töredelmességgel szánnyad , s-bánnyad a' te vétkeidet , kiket egész életedben cselekedtél , azt pedig tiszta Isteni szeretetből , hogy a' te Istenedet , Atyádat , és minden jódat meg-bántottad , &c.
   Hatodszor , tellyes szívedből tekélleld-el magadban , hogy ez-után , szánt-szándékból meg-nem bántod a' te Uradat , Istenedet , és  jó Atyádat  ; és hogy el-kerülöd a' bűnre-való alkalmatosságokat , és veszedelmeket , mert a' ki a' veszedelmet szereti , el-vész benne . és hogy ez-után buzgóbb lészel az Isteni szolgálatban . Mind ezeket fiúi bizodalommal cselekedgyed , bizván az Istennek irgalmasságában . Azon-kívül igen hasznos a' töredelmességnek gyakorlása , tudni-illik , imádság-előtt , a'bűnre-való alkalmatosságban , a' bűnben-esés után , késértetnek idején , estve mikor le-fekszel , &c. az pedig  csak egy  fohászkodással-is meg-lehet .
Ah ! én Uram ! én Istenem ! én édes Atyám ! szánom bánom tiszta szívemből , hogy tégedet meg-bántottalak ! &c.

A' bűnök-ellen-való orvosságok . 


          I . Gyakorta újítsd-meg az el-tekéllet jó szándékodat , hogy minden bűnöket el-távoztatcz magdtól , fő-képpen a' kikre hajlandó vagy .
     II  . Reggel tégy bizonyságot az Isten előtt , a' késértetek-ellen , hogy akár-minémüek , és akár-mikor ostromollyanak , akaratod-ellen lésznek .
       III. Minek-előtte valamely cselekedethez fogj , visgáld-meg , elejét , közepit , és végit . újítsd-meg  szándékodat , czélodat , kérj malasztot az Istentől . ezek pedig csak egy vagy két fohászkodások-által meglehetnek .
       IV .  Minden dolgaidnak vigyázz a' czéllyára , és tárgyára , vigyázz arra-is , hogy a' szokott fogyatkozásokat el-kerüld .
       V  .  Az Istennek jelen-létit mindenkor szemed-előtt viseld , és gyakori fohászkodásokkal hozzá emeld szívedet .
       VI  . Tedd elődbe a' Kristust , mint minden tökéletességnek példáját , és tükörét , és azon légy , hogy kövessed , kire köteles-is vagy , viselvén a' kersztyén nevet .
       VII  .  A  késértetekben mindgyárt járúly Kristushoz , és az ő szent sebeibe rejtsd magadat . Ismét a' Bóldogságos Szűzhöz . Újitsd-meg a' reggel el-végzett szándékodat . idején jentsd-meg lelki Atyádnak , és az ő tanácsán járj .
      VIII .Végezd-el nagy buzgósággal , hogy ez N. vagy amaz N. bűnöknek gyökerét ki-irtod lelki szám-vétel , és más jóknak gyakorlása-által . Egy-szóval , a' négy  Utolsó dolgokat , Halált , Itiletet , Poklot , és  Mennyei dicsőséget viseld előtted . Emlékezzél-meg a' te utolsó dolgaidról , és soha nem vétkezel , úgy-mond a' Bölcs .

 Gyónásra készülő Imádság . 

Mennynek ,  és földnek hatalmas Teremtő Istene , Királlyoknak , Királlya , és Uraknak Ura ; ki engemet semmiből a' te képedre , és hasonlatosságodra teremtettél , és a' te drágalátos szent véreddel meg-váltottál ; kinek csak a' nevét ( ó bűnösöknek nyomorúlt állapottya ! ) nevezni sem vagyok méltó ! 

   Alázatossan könyörgök szent Felségednek , hogy kegyes szemeddel tekints reám bűnös szolgádra , és légy irgalmas , kegyelmes nékem , ki irgalmas voltál a' kánaáni aszszony-állatnak , és Mária Magdolnának ; ki kegyelmedet mutattad a' Publikánushoz , és a kereszten-függő latorhoz . 
  Meg-vallom néked kegyes Atyám , az én vétkeimet , kiket ha el-akarom-is előtted rejteni , nem lehet . Engedgy-meg nékem én Idvezítő J E S U S  Kristusom , kit én gondolatimmal , szóllásimmal , és cselekedetimmel , ah ! felettébb meg-bántottam ! ah ! én vétkem ! én igen nagy vétkem ! 
  Nagy alázatossággal kérlek azért Uram , ki az én idvességemért menyből alá-szállottál , ki Dávidot a' bűnöknek mélységéből ki-vontad ; engedgy-meg Uram nékem ! engedgy-meg édes J E S U S -om , ki meg-engedtél Péternek , a' meg-tagadás után . Te vagy az én alkotóm , és Meg-Váltóm ; az én Uram , és Idvezítőm ; az én Királyom , és Istenem !
  Te vagy az én reménségem , és bizodalmom ; igazgatóm , és segétségem ;vigasztalásom , és erősségem ; oltalmom , és szabadságom ; életem , idvességem , és fel-támadásom ; világosságom ; és kívánságom ; ségedelmem , és pártfogóm .
    Kérlek tégedet , segély engem , és meg-gyógyulok ; igazgass , és oltalmazz ; erősíts , és vigasztaly ; vastagíts , és vigasztaly ; világosits , és látogass ;  támassz-fel engem halottaiból , mert a' te kezeid alkotmánya vagyok .
     Ne utály-meg Uram engem , mert noha méltatlan , és bűnös , de te szolgád vagyok ; de akár jó , akár gonosz legyek , ugyan csak tiéd vagyok .  Kihez folyamodgyam tehát , ha nem te-hozzád ? ha te el-vetcz szemed-elől , ki fogad-bé ? ha te meg-utálsz , ki néz reám ? 
     Ismérj-meg azért engem , hozzád-folyamodó méltatlan szolgádat ; ha undok tisztátalan vagyok , te meg-tisztíthatz engem ; ha vak vagyok , meg-világosíthatz ; ha beteg vagyok , meg-gyógyíthatz ; ha meg-holtam , fel-támaszthatz ; mert nagyobb a' te irgalmasságod , az én gonoszságimnál ; nagyobb a' te kegyességed , az én Istentelenségemnél ; többet meg-bocsáthatz te , hogí sem én vétkezhettem .
    Ne útály-meg azért Uram , és ne-tekintsd az én gonoszságimnak sokaságit , hanem a' te nagy irgalmasságod-szerént , légy irgalmas nékem , és bocsásd-meg sok gonoszságimat .
   Mondgyad az én lelkemnek , én vagyok a' te idvességed . te mondtad : Nem akarom halálát a' bűnösnek , hanem inkább hogy meg-térjen , és éllyen . Térits-hozzád Uram engem , és ne haragudgy reám szegény bűnös fiadra .
     Nagy szívbéli töredelmességgel kérlek téged szerelmes Atyám , a' te véghetetlen irgalmasságodért , adgy nékem jó véget , és igaz penitencia-tartást , töredelmes gyónást , s-vallást , és bűneimért-való elég-tételt , Ámen .


       Gyónás előtt-való Imádság . 


Én kegyelmes Uram , és Istenem , ki mindeneket a' te fényességeddel meg-világosítasz , alázatosan könyörgök szent Felségednek , világosítsd-meg a' te malasztodnak fényességével az én szívemet , hogy meg-ismérjem az én vétkeimet , és szívbéli töredelmességgel gyónást , s-vallást tegyek rólok , a' mint te-előtted , és a' te hely-tartód , a' Pap- előtt illendő , és eleget-tegyek érettek , és magamat meg-jobbítván , szent Felségednek dicsőségére , s-lelkemnek idvességére rendellyem életemet , Ámen . 


Más Imádság a' gyónás-előtt  . 

Uram  J E S U S  Kristus , én idvességemnek reménye , vedd kedvessen az én gyónásomat , és adgy nékem igaz szívbéli töredelmességet , és könyhullatást , hogy az én bűneimet éjel , és nappal hasznossan sirathassam .
   Bocsásd elődbe Uram , az én könyörgésimet ! mert ha te haragszol reám , kihez folyamodgyam ? ki könyörül az én gonoszságimon ? emlékezzél-meg Uram rólam , ki a' Kánaáni-aszszony-állatott , és Publikánust a' penitencziára hittad , és Pétert meg-térítetted . meg-ne vesd Uram , meg-ne vesd az én könyörgésimet .
   O kegyes J E S U S , e' világnak Meg-Váltója , ki a' keresztre adtad magadat ,hogy a' bűnösöket idvezítenéd , tekints reám , hozzád kiáltó nyavalyás bűnösre ; nagyobb a' te jóságod , az én gonoszságomnál , és ha én ki-estem-is malasztodból , te viszsza-téríthetz engem .
   Légy irgalmas , s-kegyelmes azért , mert te vagy az én idvezítőm , óldozd-meg az én lelkemnek köteleit , gyógyítsd-meg sebeit . egyedül csak tégedet óhajtlak , tégedet kívánlak , tégedet kereslek édes J E S U S . mutasd-meg nékem a' te orczádat , és meg-gyógyúlok .
   Bocsásd reám azért , a' te szerelmes szent Atyádnak , és minden Szenteknek esedezése-által a' te világosságidnak sugárit , mellyek minden gonoszságimat , és fogyatkozásimat szemem-eleibe terjeszszék , és igaz gyónást , s-vallást tegyek rólok .  Ki élsz , és uralkodol az Atyával , és a' Szent Lélekkel mind örökké , Ámen .

Gyónás után-való Imádság . 

Hálákat adok Uram néked , hogy énnékem méltatlan bűnösnek időt adtál a' penitencziára , és bűneimnek köteliből fel-óldozni méltóztattál . Vedd kedvessen azért ez mostani gyónásomat , és ha mi fogyatkozás esett benne , avagy a' bűnöknek elé-számlálására , vagy a' töredelmességre-nézve , a' te véghetetlen irgalmasságodnak forrásából , és szenvedésednek tár-házából vidd-helybe , és engem bűneimnek minden mocskából mosogass-ki .  Add szent malasztodat , hogy ez-után , a' bűnöktől meg-óván magamat , hivebben szolgállyak néked , a' te szentséges szent Anyádnak , és minden Szenteknek esedezése-által .   Mert meg-esküdtem , hogy ez-után , a' te segedelmedből , a' te parancsolatidnak ösvényin járok .  Ki élsz , és uralkodol az Atyával , és a' Szent Lélekkel , mind örökké , Ámen . 


A' bűnök-bocsánattyára hasznos-vólta , a szívbéli töredelmességnek , mely könyörgés-módgyára rendeltetett , kihez ezek szükségesek :


1. Eleven Hit . 2. A bűnöknek meg-szánása , s-bánása . 3 . Mindenek- felett az Isteni szeretet . 4 . Az el-tekéllett jó szándék , hogy ez-után minden bűnt el-akarsz kerülni , és a' te édes Istenedet nem akarod meg-bántani .  5 . Mutasd-bé magadat az Atya Istennek Kristus-által . 6 . Nagy bizalmad légyen , hogy a bűneid  meg-bocsáttatnak  Kristus-által .  7 .  Kérj malasztot , és az Istennek segítségét , hogy ez-után a' gonoszt el-távoztathasd , és jót cselekedhess .

Uram  J E S U S  Kristus , igaz Isten , és Ember , én Teremtőm , és Megváltóm .
       2 . Szánom , bánom tellyes szívemből , hogy tégedet én Uramat , és Istenemet meg-bántottalak . 
    3 .  Tégedet szeretlek én Uram , és Istenem tellyes szívemből mindenek-felett .
       4 .   Fogadom , hogy ennek-utánna , minden bűnt , és bűnre-való alkalmatosságot el-kerülök , és ha gyarlóságból valami bűnbe esem , igaz gyónást , s-vallást teszek róla , a' hagyott penitencziát egészszen bé-töltöm .
     5 .  És bűneimért-való elég-tételül , bé-mutatom a' te életedet , szenvedésedet , szent halálodat , és érettünk ki-ontatott drágalátos szent vérednek érdemit ; azon-kívül a' Boldogságos Szűznek , és minden Szenteknek érdemit , és éppen életemet minden cselekedetimmel-eggyütt .
       6  .  És bizodalmom-is vagyon a' te ki-mondhatatlan jóságodban , és véghetetlen irgalmasságoban , hogy én-érettem ki-ontatott szent véredért , meg-bocsátod nékem minden bűneimet .
     7 .  És bővséges malasztot adcz , mellyel szentül rendelhessem végig egész életemet .  Ki az Atyával , és Szent Lélekkel élsz , és uralkodol mind örökkön örökké , Ámen .

Intés , a' szívbéli Töredelmességről.

A' Szívbéli töredelmesség olly hasznos , és foganatos , hogy , ha ezernyi halálos vétekben volt-is valaki , egy szem-pillantásban ( ha a' gyónásra alkalmatosság , vagy idő nem adatik ) a' bűnöket ez el-törli , az embert az Isten kedvébe viszsza-állíttya , és az örök életet , kit a' bűn-által el-vesztett volt , meg-nyeri . ha a' világból ki-talál az ember múlni : mert a' Szent Lélek ígéreté: A' töredelmes , és alázatos szívet meg-nem veti , és utállya az Isten . Ez a' szívbéli töredelmesség pedig leg-inkább fundáltatik a' mindenek-felett-való Isteni szeretetben , melynek három része vagyon .
     I .  A' szívbéli fájdalom , és  bánat az Istennek meg-bántásáért , az-az , hogy az ember tellyes szívéből , és lelkéből szánnya , s-bánnya , hogy az ő Termtő , és Meg-Váltó édes Istenét meg-bántotta , ki mindenek-felett-való szeretetre , és tiszteletre méltó -
   Az a' jó , mellyet csak egy halálos vétekkel-is el-vesztünk , véghetetlen , azért minden világi jóknál nagyobb . hasonló-képpen az a' gonosz , melybe esünk , csak egy halálos vétekért-is , véghetetlen , tehát  e' világon-lévő minden gonosznál nagyobb . Annak-okáért méltó , hogy oly nagy jónak el-vesztése , és oly nagy gonoszba-esés , nagyobb szívbéli fájdalmat , és bánatot inditson bennünk , hogy-sem-mint ha mind e' világi jókat el-vesztettük volna , egészségünktől , jó hírünktől ,  s-nevünktől , és életünktől meg-fosztattunk volna . Ezerszer ( ha lehetséges volna ) el-veszni , csak játék az örökké-való kínokhoz-képest , mellyeknek rabjaivá leszünk csak egy halálos vétek-által-is .
   II . Az el-tökéllet jó szándék , és fogadás , hogy ez-után semminémü bűnökkel meg-nem bántyuk a' mi édes Istenünket , és hogy a' bűnökre-való alkalmatosságoktól inkább futunk , hogy-sem a' mérges kígyótól . Es hogy-ha valakinek valamiét hamissan el-vettük , vagy más-képpen hamissan bírjuk , azt viszsza-adgyuk .
       Ebből a' jó  szándékból , és fogadásból a' származik , hogy nagy szívbéli buzgósággal az Isten parancsolatinak meg-tartására készen vagyon az ember , azt mondván : Azt fogadám , meg-őrzöm Uram a' te törvényedet , és valamiket parancsolsz Uram , nagy örömmel , és sietséggel véghez-viszem .
       III . A bűnöknek meg-bocsátásáról-való reménség , és az Isteni malasztért-való könyörgés , hogy meg-jobbíthassuk életünket .
      Gyakorta az embernek magát vádolni , s-meg-nem jobbítani , bolondság , sőt az Isten késértése . Semmit sem használ bűneinknek bocsánattyát kérnünk , ha a' bűn-tételtől meg-nem szűnünk . Azért mivel a' mi édes Idvezítőnk szent vére , és halála biztat bennünket , nagy reménséggel kérjünk malasztot életünknek meg-jobbítására , kik száma-nélkül-való bűnökben keveredtünk .  

A továbbiakban :
Magad vádolása , minek utána fogadásod-után , ismét valamely vétekbe estél . 
Töredelmességnek, és hála-adásnak módgya , mind előtte , s-mind utánna a'gyónásnak . 
................

 

 H A T O D I K   C Z I K K E L. 

A' gyónás előtt-való Imádságok , más rövidebb formában foglaltatnak-öszsze . 

-  Imádság a' gyónás előtt .

- Más Imádság a' töredelmességért .

- A' bűnökért-való töredelmesség . 

- Szép aitatos Imádságok ....&c.  

- Szent Péter apostol példájára , mikor valaki azon bűnbe      esik , kit fogadott volt , hogy el-kerüli .

- Szent Mária Magdolna példájára , Lucae 7.  

- A' tékozló-fiu példája-szerint , Lucae 15. 

- Zakeus példája-szerint , más hírének , s-nevének , vagy        jószágának viszsza-adásáról . 

- A' keresztfán függő , meg-térő Latornak példája-szerint ,    ha a' penitencia-tartást sokkára halasztottad . 

- Az el-veszett Juh példája-szerint . Lucae 15.  

- A' tolvajok kezébe-esett nyavalyásnak példája-szerint .          Luc. 10.

-  Bűnökért-való töredelmesség . 
- A' töredelmesség három rövid módgya .  
- Mikor a' Gyóntató Atyához mégy , mondgyad : .... 

 Még-is más rövidebb formában rendeltetett Imádságok a' gyónás előtt .

-  A' gyónásra-való készület .  

   HÁLA - ADÁS .   

-  Imádság a' lelki megvilágosításért .  

-  Lelki szám-vétel . 

-  Godolattal és szándékkal .    

-  Szólásokkal , mellyeket vagy magad szólottál , vagy másoktól     hallottál . 

-  Cselekedetekkel , és jónak el-mulatásával .   

-  A' bűnökért-való bánat . 

-  Életed meg-jobbításának igirete .  

-  Bűnökért-való töredelmesség . 

-  Mikor a' Gyóntató Atya eleibe akarsz menni , ......


És most egy , már-már elfeledett ételt osztok meg : a nudli , vagy angyalbögyörő , csak úgy simán egyszerűen , prézlisen , sósan / - nem édesen vagy lekvároson , vagy mákoson esetleg porcukorral , nem - / , csak úgy natúran !





Hozzávalók 4 személyre : 

- 500g. főtt krumpli

- 250 g. liszt

- 1 db. tojás 

- csipet só

- 3 ek. vaj

- 120 g. zsemlemorzsa 

A főtt krumplit még melegen áttörjük krumplinyomóval és megvárjuk míg teljesen kihűl, majd hozzáadjuk a lisztet,a tojást, a sót és összegyúrjuk. Lisztezett felületen kisodorjuk és kb. 4 cm-es darabokra vágjuk. Minden darabot kicsit formázunk, hogy elvékonyodjon a végük, majd enyhén sós, forró vízben 1 kanál olajjal pár perc alatt megfőzzük őket, 2-3 lépésben.

Mikor feljönnek a víz felszínére, mérettől függően még 2-4 percig főzzük őket, majd kivesszük a vízből és leszűrjük. Egy nagyobb edénybe rakjuk a nudlikat és összekeverjük a vajjal, így nem tapadnak majd össze, miközben főzzük a többi adagot.

A panírhoz egy száraz serpenyőben aranybarnára pirítjuk a zsemlemorzsát, összekeverjük , és beleforgatjuk a vajas nudlikat , ízlés szerint sózzuk és tálaljuk .


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése