Oldalak

2024. március 29., péntek

 A

Gasztropusztítás 

következő állomása

a gasztrohalál 

és azután

a gasztromúmia 

következik .


Akik ezt a blogot rendszeresen olvassák már bizonyosan észrevették hogy a gasztronómiával már egyre kevesebbet foglalkozom . Csak érintőlegesen , ez a poszt már haldoklik , alig van olyan régi hagyományos magyar étel amivel nem foglalkoztam . A posztok nézettsége is abban merül ki hogy a régi , tradicionális ételeket nézegetik .  Az aktuális posztok nézettsége elenyésző , szinte már nincs is , csak 1-2 , kommentelés már nincs . Ebből az is látszik hogy az érdeklődést mellőzve , a posztot kizárólag dokumentálás céljából , a magam örömére írom . Közeleg a gasztrohalál órája !
    Az is tény hogy immár a filozófiai írások lettek a meghatározóak , amik nem saját kútfőből , hanem csak dokumentálás jelleggel az olvasmányaim eredményei . Ezzel kapcsolatban a vallási vonal is meghatározó lett már egy jó ideje ! 
    Mivel már én is megöregedtem /74 év / és engem is elkapott egy pár betegség úgy mint a magas vérnyomás , koszorúér elégtelenség  / angina pectoris /,  II.tip. cukorbetegség , pajzsmirigy hideg göbök , veseciszta , leukémia , öregkori hideg makula  degeneráció , neuropátia , .... , na és mit tudom én hogy mi következik ? Mint Damoklész kardja lebeg a fejem felett az infarktus vagy az agyi stroke , arról nem beszélve hogy beüthet az Alzheimer kór is , a demencia , ... stb.
    Ezekkel kapcsolatban próbáltam megosztani különféle , intelmeket , okoskodásokat és tényeket is . Laár Andrást idézve : "A dolgom egyik része ahhoz kapcsolódik, hogy én magam hova jutok belül, a másik része pedig az, hogy ahova eljutok, arról megpróbáljak beszélni az embereknek."
   Abba a fázisba jutottam mikor már az ember külseje ráöregedett a belsejére , és bármikor eljöhet a kaszás . Na de nem kell erre úgy ráparázni , mert tulajdonképpen nincs mitől félni , hiszen annyian , sőt eddig mindenki meghalt és nem történt semmi katasztrofális , az élet megy zavartalanul tovább . 
    Ez így kimondva elégé frusztráló és bizarr  , de van egy kapaszkodó , a buddhizmus . Ez egy bázis , amire lehet építkezni , a hozzáállás a lényeg , mert minden mulandó és semmi nem a miénk , és a legtermészetesebb állapot a szeretet . 
  Nem  kell nekünk a saját hülyeségeinket kötelezően folyamatosan  szívni  , lehet változtatni, nem tilos . Nagyon egyszerű módszerekkel az ember ki tud emelkedni abból a léthelyzetből , vagy tudatállapotból amiben leledzik . Az egyik ilyen mechanizmus a hang , az hogy milyen rezgést kelt a bensőnkben a hang . Az embernek van egy saját rezgetője és a tudattal irányítani lehet a rezgést . Azt hogy az ember mit gondol , mit érez , és hogy adott esetben azt a gondolatot és érzést be is tudja rezgetni magába , ez a kulcs . Nem azzal kell foglalkozni hogy kívülről mi a helyzet , hanem belül kell egy jó lélek állapotot teremteni és megtenni magunknak azt a szívességet hogy a saját erőinket felébresztjük . 
  Memento mori ! - érdemes ezt felidézni - annak érdekében , hogy kiélvezhessük a jelen pillanatot , hogy lássuk azt hogy mennyi minden van , aminek örülhetünk az életben , és hogy ráébredjünk a saját halandóságunkra . Akkor is ha konfliktusunk van valakivel , gondoljunk arra hogy mi is és a másik fél is egyszer el fog múlni , akkor sokkal könnyebben lehetünk empatikusak , megértőek . Képesek lehetünk arra , - mielőtt elönt az indulat - , hogy több alázatosságot és megértést gyakoroljunk az életünkben .
 
    A buddhizmus radikális vonala a japán Zen . Miért radikális ? ; azért mert rögtön a meditáció és a bölcsesség kettőségére irányul , kikerüli az ösvénynek a korábbi lépéseit . Teheti ezt azért mert : 1. - valóban nem tudjuk hogy hol tartunk a korábbi világkorszakokban - talán az utolsó korszakban vagyunk ? ; akkor annak megfelelő tanításra van szükségünk ,  és gyakorlatokat kell végeznünk . /mikor a buddhizmus Japánba érkezett / 520 körül , akkor már 1000 éves múltra rekintett vissza /
2. -  a zenben , közvetlenül a szívre irányultság van , szív = tudat 
3. -  satori
 
Hamvas Béla : Éberségemet azért szeretném amennyire csak lehet fokozni , és soha nem elveszteni , hogy a halál pillanatában a lélek kiteljesedését egész nagyszerűségében át tudjam élni . ... Az enthuziazmus , amellyel a küszöbön át lehet lépni , és a lélek kiteljesedését egész nagyszerűségében át lehet élni . 
A külső világban való nyugtalan szétszóródás lassú és módszeres felszámolása és a gondolkodás módosulásainak megakadályozása , a cselekvés , az érzékek megnyugtatása hogy a  lélek mozdulatlanságában kitartson . Amint a Tao tanítja : a kedély legyen tükörsima tó , amelyben az emberfölötti jelei világosan olvashatók . Ez az amit az ember tanulással és ismeretekkel és műveltséggel nem ér el . Ez az amihez nem kell tehetség és ami mindenki számára hozzáférhető , mert mindenki magában őrzi az alapállást és a megvalósításhoz szükséges akaratot , de ez az ami a legkönnyebben elhomályosul és felbomlik és meglazul és megzavarodik . .... Ahhoz hogy valaki erkölcsösön éljen nem ismeretekre hanem elhatározásra van szüksége . ... Az első lépés az erkölcsi fegyelem , nem ártani , nem hazudni , nem lopni , az élveknek ellenállni , nem gyűjteni , tisztaság elégedettség , önmegtagadás , a szent könyvekben való elmélyülés , az Úr szolgálata . Ha ehhez járul helyes ülés , szabályos lélegzés , érzékek visszavonása és a koncentráció , a meditáció és a szamádhi /  egy tudat feletti spirituális tapasztalat, tudatállapot, elragadtatás  vagy a bölcsesség legfelsőbb szintje  a hindu, buddhista, dzsaina, szikh és jóga iskolákban, a mély meditáció (dhjána) gyakorlatán keresztül. A szamádhiban a tudat megnyugszik és egy dologra koncentrál míg a gyakorlatot végző személy tudatánál marad. A tökéletesség szintjét szamádhinak, vagy másképp transznak hívják , egy elragadtatás és az Úrral való áldott egyesülés. Egy tudat feletti spirituális tapasztalat, a tiszta tudatosság állapota. A buddhizmusban a nemes nyolcrétű ösvény nyolc eleme közül az utolsó. / Ha ez megvan akkor az ember az alapállás / az emberiség eredeti állapota és feltétlenül rokona a kinyilatkoztatással való ráhangoltsággal , amikor az ember a kinyilatkoztatást hallja , az Ég és a Föld kommunikációjában részt vesz , hallja lent hogy fent mit mondanak , ( A katolikus teológia tanítása elismeri, hogy a Szentlélek a kereszténységen túl ma is közvetíti a kinyilatkoztatásait. ) ez az ember normál állapota , ez az éberség /  megvalósítása felé elindult , előbb nem ! Minden múló sugallat és ihlet megbízhatatlan , csak az szilárdul meg aki a gyakorlatot sokáig és módszeresen űzi . 
 
 .... Filozofálni annyi mint felkészülni a halálra .
 
Hamvas Béla a Mátrix-ról : Vallás , filozófia ,   tudomány  , - mint mondják - , könnyíteni akar az élet terhein , a hagyomány visszaadja az embernek önmagát . Az ember itt , a természetben , semmit nem kíván , mint az életet gátlástalanul élvezni . Ezért amikor a vallás , a filozófia és a tudomány a terheken könnyíteni a kar , az élet szomjúságának szolgálatában áll . Az élet élvezete és az hogy az ember önmagát visszanyerje , tulajdonképpen egymást nem zárja ki . Mégis , aki az életet élvezi , önmagát elveszti , és aki önmagát vissza akarja nyerni , annak az élet gátlástalan élvezetéről le kell mondania . Gátlástalan életszomjúság , az embernek nem eredeti magatartása , hanem azért keletkezett mert valamit , - ami az életnél fontosabb - elveszített . A szomjúság , ... a primordiális létezés teljessége elvesztésének következménye. Mivel a teljesség elveszett , az ember lefokozott állapotba került . A lefokozott állapot kínzó hiányérzete az , amely sóvárrá teszi és a lefokozott állapot homálya , akadálya annak , hogy önmaga lehessen . Nem az élet élvezetét kell megszüntetni , hanem a lefokozott állapotból kell kilépni . A primordiális állapot elvesztésének következménye a lefokozott létezés . E lefokozott létezés eredménye a turba , amint Böhme mondja , vagyis a megzavarodás . A turba , az értelem ,a morál és a testiség korrupciója , az elhomályosodott értelem , a bűn és a betegség . A vallás , filozófia , és a  tudomány az élet gátlástalan élvezetének megkönnyítése . A hagyomány a létezés intakt állapotát akarja helyreállítani . A szomjúság a korrupt lét ismertető jele . A korrupt lét , a korrupció homályában él . Az ember ebben a helyzetben nem tudatosítja hogy mi történik , sőt tiltakozik ha életélvezetében világossággal háborgatják . Ezért a sóvárgásban az élet lefokozott , és a lefokozódást az egyre növekvő szomjúság tovább növeli . Ebben az állapotban az ember végül önmagát teljesen elveszíti . A vallás , filozófia , a  tudomány roppant készültséget teremtett a kezdetleges eszközöktől , később a gépektől , az intézményekig és a vallásos tanításokig és az elméletekig . A készültség szövevényét , ha abban egység és rendszer nyilatkozik meg , civilizációnak is hívják . A cél a védelem és a biztonság , ház , város , állam , ruházat , világnézet , ipar , fegyver , vagyon , dogmák , törvények . 
 

Bonyolult apparátus hogy a terhekből legalább valamit levegyen . A különös nem az hogy a könnyítések között egyetlen állandó sincs . Sem eszköz nem volt sem gép mely ne mondott volna csődöt . Nem volt elmélet , amely ne omlott volna össze és tudás amelynek biztonsága ne morzsolódott volna fel és senki még nem szőtt maga körül olyan védelmet amelyet ne téptek volna szét . A különös az hogy nincsen könnyítés , amely ne lenne valamiképpen a valóság előli kitérés . Talán lehetne , de ténylegesen annyira nincs , hogy az élet úgynevezett terhei könnyebbek mint a súly , amit az ember a könnyítésekkel magára vesz . Valami van , amin könnyíteni akar és ami elől  védelmet keres , ami elől elrejtőzik és amiről nem akar tudni . Nemcsak csoportokba tömörül , hanem a csoportokat rendezi és a rendet törvényesíti . Az együttélést szabályozza és hiába borul fel , újrakezdi , ha tudja is hogy nem megy mégis csinálja . Gondolatrendszereket szerkeszt , amelyekben valamiről , ereje teljes bevetésével sem szerez tudomást . Élethamisítást követ el és ha mindig újra leleplezik , továbbra is elköveti , megpróbál mellébeszélni , és ha nem sikerül ,  az ellenkező oldalról kezdi ugyanazt . Egyetlen könnyítés sem vált be , mert azzal akar könnyíteni , hogy valamit elrejt . Azt a valamit , ami nélkül az egésznek semmi értelme . Minden könnyítés a valóságtól való félelemből fakad . Ezért védekezik és gyűjt vagyont és fegyverkezik és rejtőzik vallásba és világnézetbe és csinál tudományt és technikát és épít civilizációt és sző álmot világokról  és népekről és eszmékről , amelyek nincsenek sehol . A civilizáció és mindaz ami hozzá tartozik , nem tanítás , hanem magatartás . Életrend , amely a legkönnyebbnek látszó megoldás irányába mozog  , védelmet nyújt amely úgy tűnik hogy biztos , és hangzatokat eszel ki a félelmek elaltatására . Nem kényelem és nem anyagi biztosítás , mert akkor elég lenne a vastag fal , a meleg ruha , a magtár és a fegyver . De a házzal egyidőben , elkerülhetetlenül megjelenik a világnézet és az ember nemcsak a meleg szobába bújik , hanem a langyos eszmevilágba . Ha elveszti kapcsolatát a nyers természettel az még nem lenne baj , de lehetetlen  a kapcsolatot megszakítani anélkül hogy az ember ugyanazt el ne veszítse azzal , ami nélkül a lét értelmetlen . Fontos hogy minden másnak lássék mint ahogy van , főként amiben kellemesen lehet szenderegni .   









 


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése