HÁ ...
tovább i s van , ...
Há , ... há , ... hápogás a négyzeten következik , ... a folytatás , ...
Az előző részt olvasva , lehet hogy már feltűnt hogy az abban foglaltak Pap Gábor ( 1939 - ) , aki nem egy forrófejű mai gyerek , művészettörténész , már tapasztalatánál és koránál fogva is ki mer mondani olyanokat is amit mások nem . Mondhatnám azt is hogy szembe megy a hivatalos ( kormányközeli ) tudományos akadémiai állásponttal , sőt egyes esetekben cáfolja azt , tényeket felvonultatva , az igazság közlésére szorítkozik , még akkor is ha ez néha kellemetlen . Felvetéseit az akadémikusok elutasítják , ezoterikusnak bélyegzik , ... habár manapság az ezotéria egyre inkább kezdi elfoglalni a helyét a tudományos megközelítések között , csak ezt még nem merik bevallani ! Az ezotéria a rejtett belső , vagy kevésbé ismert tudásra utal ahol a spirituális szempontok is érvényesülhetnek , minden esetre olyanokra amelyek képesek felismerni a belső jelentéseket is . Mindenesetre az ellenszél ellenére is 2016 -ban a Magyar Művészeti Akadémia évi első rendes közgyűlésén átadták az MMA köztestületi díjait: a Magyar Művészeti Akadémia Életműdíjában Pap Gábor Magyar Örökség díjas művészettörténész részesült „gazdag írói, iskolateremtő televíziós munkásságáért, a népművészet és a magyar ősműveltség gyökereinek kutatásáért". ... ez azért magáért beszél !
Amit mi ma Szent Korona néven tisztelünk az egészen bizonyosan nem azonos azzal amit II. Szilveszter pápa küldött , ( ha egyáltalán küldött ) . Váczy Péter és Gerics József egyértelműen bebizonyították hogy ez a korona amiről mi úgy beszélünk mintha Szilveszter pápa küldte volna , ha volt is , - mert egyáltalán nem biztos volt - , akkor is nagyon hamar visszakerült a feladóhoz , még amikor 1044 -ben a Ménfői csatavesztésekor Aba Sámueltől mint hadizsákmányt az ellene felvonuló császári hadsereggel együtt , maga a császár , III. Henrik , tehát ő maga vitte volna vissza és szolgáltatta vissza Rómának , ... Ez persze elég kérdőjeles adat , ... de van róla írásos adatunk . Na ez egészen biztos hogy nem azonos a Szent Koronával , de egyik részével sem , idáig már eljutott egyszer a történet tudománynak még a nagyon akadémikus része is . ... Hivatalos álláspont szerint a Magyar Szent Koronát , II. Szilveszte pápa küldte Szt.István királynak , ... amikor Paskai László lemondott , egy búcsúztató ünnepséget kitalált , ... hogy megutaztatja a koronát és akkor ez egy olyan alkalom volt amikor hivatalosan nyilatkozott az akkori Szentszék is , meg az akkori magyar Miniszterelnök is , ... egyértelműen a Magyar Szent Koronát , II. Szilveszter pápának kell megköszönjük , mert ezt ő küldte , ... A tények szerint viszont , igen pápa valóban küldött koronát magyar királynak csak , ez a pápa nem II. Szilveszter volt , hanem V. Kelemen , és az a király az nem Szt. István volt , hanem Károly Róbert volt , ... de volt egy apró szépséghibája a történetnek , mégpedig az hogy a magyar nemzet ezt nem fogadta el .
Az elsőszámú közellenség : egy könyv az : Árpádkori legendák és intelmek , Szépirodalmi könyvkiadó , 1983 , szerkesztő : Érszegi Géza ... ebben a számunkra fontos adatok mind együtt olvashatók , enélkül nagyon nehéz tiszta képet kapni arról hogy mi történt ? ... és arról is hogy milyen mértékű a torzítás . Szt. Istvánnak ez a története , és a koronaküldés története , összesen két anyagban olvasható . Az egyik az a három Szt. István legenda közül a legkésőbb született , tehát az úgynevezett Hartvik féle legenda benne van teljes terjedelmében . Ez 1110 és1116 között keletkezett és ekkor már nem nagyon éltek Szt. István kortársai közül , tehát ez már nem közvetlen tanuktól levett közléseket tartalmaz , hanem másodlagos , harmadlagos közléseket , ez egyébként Könyves Kálmán uralkodásának az utolsó hat éve .
A másik forrás , egyrészt Váczy Péter írásában olvasható , amely a Budapesten megjelenő Történelmi szemlében publikálta : Merseburgi Thietmar a magyar koronázásról . Ebben a tanulmányban Váczy Péter pontosan kimutatja hogy ez a Merseburgi Thietmar , aki III. Ottónak , Német-Római császárnak volt az udvari történetírója , ... III. Ottó viszont Szt. Istvánnak volt kortársa , egy aránylag csodagyermekként elhunyt , nagy várakozások előzték meg az ő fellépését , ami aztán hamvában holt . Merseburgi Thietmar könyvéből tudjuk hogy tulajdonképpen III. Ottó , akinek a nevelője volt a később pápává emelt II. Szilveszter , aki egyébként korának nagy mágusa volt . II. Szilveszterről eléggé bőséges irodalom áll rendelkezésre , és ennek a többsége , nem annyira pápai , hanem a mágusi tevékenységét taglalja . Még pápai időszakában is leírnak egy ilyen fejet , ami az ő dolgozószobájában volt , amelyet ő állítólag szóra tudott bírni és az hozzá szólt , és ilyen módon kapott információkat , ...
... olyan dolgokról , amelyet , hát hétköznapi tudásszerzéssel nehéz lett volna beszerezni . ... Erre mondják hogy esetleg kristály koponyát már ismertek ebben az időben itt , és hogy éppen egy ilyennek a birtokában volt ő . Mindenesetre még az egyházon belül is , megoszlottak a vélemények , tehát az egyházi megítélése II. Szilveszternek is , hát bizony kétarcú , mert ezt nyugodtan lehet fekete mágiának is nevezni , és hát hajlanak rá , egyházi írók , nem nagyon rejtegetve a véleményüket . Nem rejtve véka alá hogy ez már bizony súrolja a fekete mágia határát és még az is lehet hogy át is lépi . Mindenesetre jó ha tudjuk hogy egy ilyen valakiről van sz , amikor a korona küldést emlegetjük , és ez a III. Ottó pedig éppen abban az időszakban ahová a történetíró , Thietmar helyezi ezt az egész koronaküldés kérdést , éppen a volt tanítómesterénél Rómában tartózkodik . Tehát III. Ottó Rómában van , és az idézet szerint : az ő unszolására II. Szilvesztertől , "coronam et benedictionem accepit ", mármint hogy Vajk , ő még Vajkról beszél és nem Szt. Istvánról , tehát nem Stephanusról , hanem Vajkról . Tehát a császár unszolására , ... koronát és áldást kapott . Ez úgy tűnik hogy cáfolhatatlan tény , kortárs írja , aki tényleg jelen volt ennél az eseménynél . ... Váczy Péter ... leírja hogy mintha nem is olvasnák azok Thietmar -t akik nyilatkoznak felőle . ... ugyanis ez a kifejezés hogy : "coronam et benedictionem accepit ", ... ez zárt diplomáciai fordulat és ... szerepel másút is , ahol meg egyértelmű hogy semmiféle koronát tárgyi mivoltában , se nem készített , se nem küldött , ... (?) , ... ez annyit jelent hogy elismeri /a Vatikán részéről / Róma püspöke hogy a nyugati , vagyis az ő felügyelete alatti kereszténység szellemében érvényes ez a koronázás , ... semmiféle tárgyi vonatkozása nincs , ... ezt aztán a tanulmányában bizonyítja . ... A Thietmar féle beszámoló soha semmiféle cáfolatot nem kapott , ... tehát a Váczy Péter féle közlemény , ... ország-világ számára ismertté vált , ... minden ami a koronával kapcsolatban fontos , a világ ismerhet , ... esetleg mi nem ismerjük .
A másik forrás amelyben szó esik korona küldésről az egy legenda , ... A történeti hitel szempontjából nem egyenértékű egy történeti beszámoló meg egy legenda , ... ez nem azt jelenti hogy a legenda ... hazudik , hanem más síkon munkálja az emberi szellemet , más a megcélzott minőség amit igyekszik elérni és ez mindig a lélek építés , tehát annak érdekében csoportosít tényeket , ... hagy el , vagy esetleg még kerekít ki olyat is amire nincs adata . Ezt nem lehet rossz néven venni mert a legendának más a célja , legendának kizárólag vallási történeteket nevezhetünk . Pl. ilyen nincs hogy Mátyás legenda , vagy Attila legenda , ... van viszont Attilával kapcsolatban egy Saint. Genevieve legenda , vagy van pl. egy Lupus püspök legenda , tehát ha Attilával kapcsolatba került egyházi személy történetét vesszük az már legenda , de Attila történetét nézem az monda . Ezen a területen rengeteg a csúsztatás , ... mindenesetre a legenda hitele sohasem egyenértékű a történetírói , vagy mondjuk az évkönyvek hitelével .
Szt. Istvánnal kapcsolatban a magyar hagyomány a korai időszakból három legendát tart , ... az un. Kis legenda , az un. Nagy legenda és a Hartvik féle legenda . Ez utóbbiban szerepel egyedül korona küldés , ... az első kettőnek viszont a sorrendje , ... az első az a Nagy legenda , annak az összevonása az lett a Kis legenda , az még léleképítés céljából , az első az már tényanyag összevonása céljából íródott . ... A szenté avatás céljából . 1083 -ban Szt. László sorozatban avattat szentté személyeket , először ez a Zoerard András és Benedek / https://fertoszentmiklosiplebania.hu/hu/unnepek/szent-zoerard-andras-es-benedek-remetek/ / , utána jön Szt. Gellért , Szt. István , Szt. Imre , ... Egy szenté avatásnak , eléggé kötött menete van , ... tehát először a tényanyagot kell összegyűjteni , amelyben a hangsúlyos szerepet azok a mozzanatok kapják amelyek a hétköznapi léten túlmutató jelentőségűek , vagy közegűek , a csoda légköre árad belőlük . Második menet az az ördög ügyvédjének a tevékenysége , ez egy létező foglalatosság volt és az ördög ügyvédje nem hogy ördögi szerep volt , hanem éppen a legmagasabb szinten kvalifikált egyházi férfiú kellet betöltse . ... , Ami azt jelenti hogy mindent ízekre kellett szaggatnia , ebben a beszámolóban és megnézni hogy az természetes körülmények között is létre jöhetett-e , vagy valóban természetfölötti jellegű , tehát ilyen értelemben csodának minősíthető . Azért mondták hogy ördög ügyvédje , mert tulajdonképpen a tevékenység látszata olyan mintha megakarná akadályozni ennek a szerencsétlennek a szenté avatását , valójában meg éppen hogy hitelesíteni akarja , hogy csak olyan tények révén kerülhessen a szent jelző a neve mellé , amelyek valóban megtörténtek és valóban úgy történtek meg.
És amikor ezen túlesett az összegyűjtött tényanyag , akkor utána következik a beavatásnak a mozzanata , ... tehát amikor szenté avatják . Szokták emlegetni hogy de hiszen Szt. Istvánnak nincsen a szenté avatásáról nincsen írás a Vatikánban és ezt úgy szemrehányóan mondják hogy tehát ő nem is szent , ... tehát akkor ez már megint csak a magyarkodásnak egy tipikus esete . Egyébként tényleg nincsen , de elfelejtik hogy akkoriban még nem kellett pápai jóváhagyás , nem kellet ! Ez aránylag késői és éppen az elburjánzó szenté avatásokat megfékezni óhajtó döntés volt , zsinati döntés , hogy csak a pápa jóváhagyásával lehet szentté avatni valakit , de ez nem kezdettől fogva volt így , tehát püspök avathatott szentté , nemhogy érsek , püspök is . Tehát az hogy a Vatikánban nincs írásos nyoma , tudjuk hogy ... , egyébként el is lehetett tüntetni , tudjuk hogy nemcsak a pártarhívum tüntethető el hanem , ... bizony más helyeken is ha kellemetlen valamilyen szempontból . Dehát semmi szükség hogy ennek írásos nyoma maradjon , teljesen szabályos volt a szenté avatásuk , mindegyiknek . ... Olyan hiteles beszámoló van hogy amikor Szt. István imádkozott vele az egész sátor megemelkedett , /... megmagyarázni természettudományos alapon ? ... /, a körülményeket is figyelembe kell venni ilyenkor , mert ő itt semmi mást nem csinált , csak imádkozott . Ezek szépen mind le vannak írva , egy dolog nem íródik le a Nagy legendában , az a szenté avatás , nyilvánvalóan már előtte született , a Kis legendában pedig már benne van . ...
Atyja halála után az ötödik évben így akarta az Isteni kegyelem , elhozták az apostoli áldás levelét és miközben a püspökök és a papság az ispánok és a nép egybehangzó magasztalásukat fennen kiáltozták , Isten kedveltje István királlyá választatott , és az olajkenettel felkenve a királyi méltóság diadémájával szerencsésen megkoronáztatott . Egyértelmű a szöveg , tehát egy levelet hoztak Rómából , ... no komment .
Hartvig püspök ezt kibővíti , ... ő Könyves Kálmánnak volt élete egyik szakaszában a megbízott krónikása , ... Könyves Kálmán nem tartozott a legsikeresebb magyar királyok közé bizonyos értelemben . Tudjuk őt nem királynak nevelték , Szt. László egészen közvetlen a halála előtti időig a másik fiát , mert ugye nem az ő fia volt hanem Gázának , a bátyjának a fia volt , Álmos is és Kálmán is , és ő Álmost neveltette utódjaként , azt az Álmost akit aztán később Kálmán megvakíttatott , fiával együtt , akiből aztán II. Vak Béla lett mint uralkodó . Ez a Kálmán éppen azért mert nem készítették fel kellő időben és kellő alaposággal , bizonyos dolgokat nem értett meg , ... Pl. azt hogy határainkon kívül nekünk hódító szándékkal nem szabad fellépni , ... De megkísérelte , ... - ez a Képes Krónikában drámai módon le van írva - , ... és egy ruszin fejedelem asszonyt aki a lábához borult , szó szerint és úgy kérte hogy hagyja meg őt a méltóságában , és egyébként semmilyen ellenséges magatartást nem tanúsított , szabályosan elrúgta magától és hódító szándékkal indult tovább , ezen a területen , - az un. kapcsolt részek , ő ott nem hódíthatott hanem csak az ottani uralkodóval együttműködve , intézhette a csatolt országrésznek a dolgait . Ezek után ez a szerencsétlen asszony mást nem tehetvén a kunokat kereste föl , a kunok pedig az ő pártjára állva olyan katasztrofális vereséget mértek a magyar király hadseregére , ahogy leírja a Képes Krónika , hogy ilyen súlyos vereséget magyar hadsereg még soha nem szenvedett el . ... Ezt azért tudni kell Kálmánról és ő volt az egyetlen a magyar királyok közül aki bár ideiglenesen de az invesztitúra jogról lemondott . De már az utódja visszaszerezte . Minthogy őt papnak nevelték és már egészen magas papi méltóságban volt amikor váratlanul érte nagybátyjának a döntése hogy mégiscsak ő kell legyen a király , és ő mindenáron ki akart bújni ez alól .
Tehát az ő számára írta ez a Hartvik püspök , ... tehát Atyja halála után Asztrik püspököt , ... a szent apostolok küszöbéhez küldte , hogy Szt. Péternek az apostolok fejedelmének örökösét megkérje . A Pannónia tájain kivirult zsenge kereszténységnek bő áldását elküldje , az Esztergomi Egyházat , aláírásával szentéletű egyházzá szentelje , - az Esztergomi Egyháznak kiemelt szerepe van az egész Európai kereszténységben , ezt bizony számon kell tartani , itt nem akármiről van szó amikor Esztergomról beszélünk , ezt Heribert Illigtől tudjuk meg .
Egyébként per tangente ha valaki radiesztéziával foglalkozik , - hatalmas erők működnek Esztergomban - .
Tehát azt kérte Szt István , ... hogy az aláírásával az Esztergomi egyházat főegyházzá szentelje és a többi püspökségeket is áldásával erősítse , érdemesítse őt is arra hogy királyi diadémával izmosítsa . Hogy e tisztességre támaszkodva , amit Isten kegyelméből elkezdett azt még keményebbre szilárdítsa . Épp ezidőben fogadtatta el Miesko a lengyelek fejedelme , övéikkel a keresztény hitet . S a Római szék elöljáróihoz követeket küldve kérte hogy apostoli áldással támogassák és királyi diadémával koszorúzzak . Kérésére a pápa rábólintott és már egy jeles mívű koronát csináltatott melyet néki áldásával és a királyi dicső ranggal elküldeni szándékozott . - Itt II. Szilveszter névnek nyoma sincs - , itt pápáról van szó és egy Mieszko nevezetű úrról , namost magyar király sincs megnevezve , valóban nincs megnevezve , de kiderül az összefüggésekből hogy ő itt Szt. Istvánról beszél , ...
Nagyon lényeges hogy nincs megnevezve , ugyanis Szt. István nem volt kortársa Mieszko-nak , ...
Ez azt jelenti hogy itt egy generációval korábbról van szó . Namost egy generációval korábbról szintén van magyar személy aki a keresztségben a Stephanus nevet kapta , és az Géza . Tehát elfelejtjük , egyébként tudósaink nagyon számon tartják és eldönthetetlen hogy most melyik Stephanusról van szó ? Gézáról van-e szó , Szt. István édesapjáról , vagy magáról Szt. Istvánról ?
De mivel ismeri az Úr hogy kik az övéi , elhatározta - mármint a Teremtő - hogy sokkal inkább választottját , Istvánt ékesíti szerencsésen evilági koronával , - evilági koronáról van szó , és ez azt jelenti hogy itt már szinte teljesen biztosak lehetünk hogy ha egyáltalán jött is korona tárgyi mivoltában már biztosan nem a Szent Korona lehetett - , ... majd az ezután ugyancsak őt díszit fel mégszerncsésebben az örökkévalóval . Tehát a kijelölt napon , ... ilyen nincsen a Magyar Szent koronával kapcsolatban , hogy ez csak egy ilyen világi dolog és utána majd ha meghalsz elnyered a túlvilági koronát , ... Nem itt egy egészen más kapcsolat van az evilági és a túlvilági koronázás között , ... Már ebben az életben , igenis a beavatással mert Szent Koronáról van szó , bizony egy félig-meddig már az üdvösségben élő személy lesz . Tehát ez a személyiség átalakulás amelyik a beavatással lezajlik , ... ez a beavatásnak a lényege , ... tehát ez már nem teljesen és mindenestől ezen a Földön jár innentől kezdve . Tehát ez a személy a beavatás után már félig-meddig bizony az üdvösségnek a részese . Tehát nem az a kapcsolat a világi korona és a túlvilági között , mint általában a többi korona esetében , hanem egy egészen sajátos kapcsolat és ezt éppen a beavatás ami egy nagyon szigorúan szabályozott művelet , ez biztosítja . Ezért van az hogy az erényei is elképesztőek , egy magyar királynak olyan idős korában hogy még nem tudja a kést és a villát is használni , de már olyan döntéseket hoz meg , hogy jól hozza meg . ...
Azok az adatok amit Kolozsvári Grandpierre Endre közölt , ő mindet egy kicsit földközeli magyarázattal látja el , hogy mindegyiket gyakorlatilag megölték . Ez azt jelenti hogy gyakorlatilag királygyilkosságok sorozatban zajlanak le az Árpádházban , elképzelhető , de érdekes módon mindegyik teljes értékű munkát végzett . ... Nem tetszett sok mindenkinek hogy mi magyarok itt a Kárpátmedencében meghatározó elem vagyunk , meg egyáltalán , ... hát nem ismerik a megváltás fogalmát ! Hát akkor honnan tudnák , hogy a magyarság úgy él ahogy él , nem tudják ezt maguk számára feldolgozni . Nyilvánvalóan mindent megtesznek hogy kiiktassák ezt a fajta szellemi magatartást és a neki megfelelő államvezetési struktúrát és hát ennek a legegyszerűbb módja ha kinyírják a királyt . / ez a hipotézis napjainkra is érvényes / , ... De hát itt nem pusztán erről van szó , hanem hogy a beavatással egy olyan fölfokozott megélést biztosítanak , amikor nincs szüksége neki 20-30 évre . Akinek arra van szüksége , - gondoljunk bele azért Szt László 2-3 évig uralkodott . Tehát azok a példák amiket Grandpierre Endre felhozott , ... bezzeg a Habsburgok azok aztán fél évszázadig uralkodtak , hát ez igy is van , de köztük egyetlen szakrális uralkodó sem volt , uralkodhattak volna egészen matuzsálemi korig , de semmi , de semmi közük nem volt a szakrális uralkodáshoz . Semmit nem értettek meg a magyar korona szelleméről , egyáltalán arról hogy hogy működik a Magyar Szent Korona állama . ...
Tovább menve a Hartvik féle történet : ... A kijelölt napon az elkészített koronát a lengyelek fejedelmének kellett volna küldeni , illetve a megelőző éjszakán a pápának a látomásában megjelent Isten küldötte ( angelos ) , és ezt mondta :" tudd meg hogy a holnapi napon , pont a nap első órájában hozzád ismeretlen nemzet követei jönnek , ... ( a nap első órája , az az imaórák első órája ) , akik tőled fejedelmüknek az apostoli áldás ajándékával egyetemben , királyi koronát követelnek .A koronát hát , melyet csináltattál , fejedelmüknek , miként kérik elküldeni ne habozzál . Mert tud meg hogy ez néki a dicső királyi ranggal együtt élete érdemeiért jár " Ennyit az angyal , ...
E látomás rendje szerint a következő nap adott órájában Asztrik püspök a pápához jött , a rárótt feladatot bölcsen ellátva , a fejedelem viselt dolgait rendben előadva , kérte az apostoli széktől az említett kitüntetéseket , kimutatta hogy méltó ilyen tisztességes méltóságra , - nem a koronát kéri , hanem azt hogy az esztergomi egyház különleges státuszát biztosítsa és így tovább , ... hát - , tehát Isten segítségével meghódított egy nemzetet , ... Hartvik / látszik hogy nem a mi gondolkodásunk szerint fogalmaz , ... / , pl. az érdemek közül felsorolja azt hogy Isten segítségével meghódított egy nemzetet , ... tehát magyarul , ... nem jutott el odáig az a hír hogy ez nem lehet magyar király feladata hogy egy nemzetnek a meghódítása sem , nemhogy több nemzeté , és ezért nem jár jutalom . Ha fölemel több nemzetet , de úgy hogy velük egyetértve , azért játhat , de meghódítani , azért nem járhat ! ... Valami nagyon komoly félreértésről van , ezt az mutatja hogy Kálmán királyunk uralkodásának a második felére , óriási mértékben megbillent itt az erkölcsi összegyensúly , annak volt a hadászatban a megfelelője , az a méltatlan viselkedés a ruszinokkal , amire egy hatalmas vereség volt a válasz .
... Tehát meghódított sok nemzetet , hatalma által sok hitetlent az Úrhoz térített sok nemzetet . Ezek hallatára nagyon megörült a Római főpap , mindent megadott jóságosan , ahogy kérték , ... azonfelül keresztet küldetett a királynak , mintegy az apostolság jeleként ígyszólván , ... : Én apostoli vagyok , ő viszont méltán Krisztus apostola , ha Krisztus annyi népet térített meg általa , ... Az eredetiben "apostolicus" van , később ezt fordítják úgy is -mégpedig egyházi személyek , ... hogy apostolok szolgája , vagy apostolok utódjának is fordítják , ... Namost melyik a magasabb szakralitás ? , az apostoli , vagy az apostol ? ; ...- ezt nem lehet megkerülni , ... Aki így teszi föl ezt a kérdést , az vagy gyáva , vagy gazember , ... ezt föl kell tenni . Itt arról van szó , hogy jelen pillanatig a Vatikán ezt a Szt. István legendát tartja hitelesnek . Ugyanakkor pápa szájából halljuk ezt a kijelentést ,egyenes idézetben . ...
"Ezért rendelkezésére bízzuk , ... miként az Isteni kegyelem őt oktatja az egyházaknak , és népeiknek mindkét törvény által történő igazgatását " Mit jelent az hogy : mindkét törvény által ? ; ... - egyházi és világi , ...
Elnyervén hát mindent amit kért Asztrik püspök vidáman tért vissza hazájába , magával vitt mindent amiért a vállalt utat végigjárta . Elhozták hát az apostoli áldás levelét , a koronával és a kereszttel együtt . ... Hartvik püspök erre a kijelentésére kapott kb. egy emberöltővel korábbi üzenetet , a Nagy legendából , igenám de ott még csak annyi volt , amennyi a tény is volt hogy a levelet küldte . Elképzelhető hogy ő , miután német földről jött , tulajdonképpen német ember volt , ... hogy a Thietmar féle megfogalmazást ismerte , de értelmezni nem tudta , tehát ő ezt nem diplomáciai fordulatként használja itt , hogy koronát és áldást , ... hanem mintha tényleg küldött volna koronát is , meg áldást is . És ehhez szerkeszti hozzá a történetet , ... ezt is pedzegetik a tudósaink , de ... mintha lebénulna ... a nyelvük , nem mernek kimondani dolgokat , ... mint ahogy nem mertek egy Rákosi vagy Kádár korszakban , vagy a Habsburg korszakban , vagy ma sem . ...
Elhozták tehát a pápai áldás levelét a koronával és a kereszttel együtt , miközben a püspökök és a papság , az ispánok és a nép egybehangzóan a magasztalásokat fennen kiáltozták , Isten kedveltjét István királyt az olajkenettel felkenve , a királyi méltóság diadémájával szerencsésen megkoronázták ... idézet vége .
Most jön egy meglepő fordulat , ...
Werbőczynek a Hármaskönyve / Tripartitum / , 1514 , - meghatározója volt a magyar joggyakorlatnak , tulajdonképpen 1945-ig - , ... XI. czím ...
Három nagy részre tagolódik és ebben mindjárt az első rész XI. címében : Hogy ebben az országban a pápa az egyházi hivatalok adományozásánál a megerősítés hatalmán kívül semmi egyéb joghatóságát magának fönn nem tartott . Megerősítés , az 1500-as években , ... Tudnunk kell hogy a pápának , vagyis a legfőbb papnak kétféle , úgymond , világi és lelki joghatósága van , mindazáltal ebben az országban az időnként megüresült egyházi hivatalok adományozásánál semmi joghatóságot a megerősítés hatalmán kívül nem gyakorol . Mégpedig négy féle okból , ...
1 . § . Először az egyházak alapítása okából , mivel ez országban , minden egyházat , püspökséget , apátságot és prépostságot egyedül a magyar királyok alapítván , ez alapítás által a kegyuraságnak , kinevezésnek , választásnak , és hivatal adományozásnak minden hatalmát megszerezték és magukénak tulajdonították . Amely okból , tudniillik a kegyuraságnál fogva ebben az országban az egyházi hivatalok adományozása mindenkor királyainkat illati . ... Ez odáig megy hogy pl. magyar király éppen nem lévén , a pápa egyházmegye határokat a Trianoni határokhoz igazítja . ... Semmi joga nem volt hozzá , ... nyugodtan vegyük tudomásul hogy nem érvényes ez az intézkedése . Aki mégis komolyan veszi az vagy nagyon buta , vagy gazember , ... ezt azért ki kell mondani ! Ezt tudnia kell minden egyházi férfiúnak a plébánostól az érsekig , hogy ehhez nem volt joga a pápának , ... ez egy politikai tett volt , ez a Kis Antant -nak próbált megfelelni , ... ez ugyanaz a gesztus hogy pl. nem engedélyezte hogy nemzeti nyelvén azaz a magyar nyelven a csángók misézhessenek , ennek semmiféle lelki oka nem volt , ennek kizárólag politikai oka volt !
2. § . Másodszor a kereszténység ,felvétele okából . Mivel a magyarok nem apostoli tanításra , vagyis apostolok szentbeszédére , akiknek fejedelmét a Földön , a Pápa helyettesíti és személyesíti tértek a katolikus vallásra , - katolikus akkor még nem a mai értelemben vett katolikus , sz egyetemest jelent , ugyanis a katolika az szó szerint egyetemest jelent , tehát nem szemben bármi mással , hanem maga a keresztény vallás - , hanem saját királyuknak , tudniillik Szt. István király tanítására , akiről fentebb is megemlékeztem , ... intézkedése következtében , aki legelőbb alapított püspökségeket , apátságokat , és prépostságokat , ugyanezen egyházak főpapi állásait és hivatalait a pápa engedélyéből , ... jóváhagyásával , ... ez nagy különbség hogy valamit engedélyezek-e , vagy amikor megtörtént , akkor jóváhagyom , ...
Megvannak a kifejezések latinul , hogy mit fordítottak engedélyezésnek , ... hát ez nem azt jelenti , ...
Tehát egymaga adományozta az állásokat akiknek akakarta , csakhogy arra alkalmasoknak és a jámborság erényeivel ékeskedőknek , amint az egyházban is szól róla az ünnepi ének , ...
...ekként a nyert talentumot Istennek kétszeresen adván vissza , miként számára öröktől fogva készült királyi székébe .
Ime világosan meg van írva hogy ő maga és nem más rendelt azoknak az egyházaknak amelyeket alapított , adományokkal gazdagított , igazgatására igazságos és hű főpapokat . Amint az élettörténetéből és az egyházak alapításáról és javadalmazásáról több kiváltságlevélből is világosan kitetszik . Ugyanezt tették közzé könyvekben a római és egyházi jogmagyarázók is . ... Tehát itt nem arról van szó hogy , ... a magyarok , vagy magyarkodók , most maguknak valamit vindikálnak , egyébként pedig sehol nem ismertetik el , nem erről van szó , ezek köztudott dolgok , ... Werbőczy , korának legműveltebb jogászai közzé tartozott és hát tudjuk hogy jogásznak lenni az nemcsak világi ügyekben való jártasságot jelentett , hanem egyházjogi kérdésekben is . Tehát ez az jelenti hogy ha ő ezt írja hogy ugyanezt tették közzé a könyvekben a római és az egyházi jogmagyarázók is , akkor ezeket ismeri .
3. § . Innen érdemelte ki a király és apostol nevet , ..
... mert tanításával és jócselekedeteivel és példaadásával a Földön , az apostolokat helyettesítette .
1517 -ben vagyunk , tehát még , köztudott hogy a mindenkori magyar király , apostol .
Ez 1517 -ben amikor már jóval Mátyás halála után vagyunk , ez még mindig és valószínűleg éppen azért mert már nincs valódi apostolunk , királyként , azért most is és most éppen hangsúlyosan megfogalmazódik hogy legalább tudjon róla az utókor , ha már nem is élvezheti . ... ( 1517- ben jelent meg Bécsben a Tripartitum ) .
Namost ... Innen érdemelte ki a király és apostol nevet mert tanításával és jócselekedeteivel és példaadásával a Földön az apostolokat helyettesítette . Ugyanazért a pápa adományából címereként , szentsége jeléül a kettős keresztet is méltán érdemelte ki , hogy tudniillik királynak és apostolnak joggal mondjuk .
Vannak olyan megfogalmazások amelyeknek az eredetije elpusztult , ... tudjuk hogy az oklevelek is döntő többségükben , másodlagos , harmadlagos átmásolásban maradtak ránk . Aki úgy vélekedik hogy az a dokumentum amelyre építjük , mondjuk a következtetéseinket , hát az csak , mondjuk Bonfininél fogalmazódik meg először , tehát nem hiteles , - ... gondolunk itt a magyar ősvallásnak a megnevezésére - , az borzasztó súlyosat téved . Itt nem arról van szó hogy az akkor , nem hiteles , hanem arról van szó hogy még akkor is mennyire fontosnak tartották , tehát ez éppen emel a rangján , ... ezeket újra felszínre kell hozni , hogy lássunk már tisztán , mert folytán egy másféle irányú befolyásolás , ... Ez azt jelenti hogy ha 1517-ben így fogalmaznak , - nem az az érdekes hogy csak 1517-ből tudom idézni , hanem az hogy még ekkor is - , és hogy ez így épül bele a Corpus Jurisba , a criticus gentilis technicus ritus , a kulcsszó az ősvallásunkat fogalmazva , ez a Corpus Jurisba az 1500-as évek második felében kerül be , és Bonfini alapján kerül be . Na de Bonfini éppen azért mert nem magyar volt csak írott források alapján tudott dolgozni . Itt Bonfininek nem annyi írott forrás ált rendelkezésére mint ma nekünk . Bonfini még Mátyás uralkodása alatt kezdte el a működését , neki még gyakorlatilag minden forrás rendelkezésére állt . Nekünk , különösen a két világháború utáni mesterséges forrás pusztítása után nagyon gyéren állnak már , konkrét adatok rendelkezésünkre . ... 1956-ban mivolt az egyetlen olyan fontos objektum ami tényleg kiégett ? ; ... - a levéltár , pontosan az a rész , ... egész egyszerűen pusztítják a történelmünket , ... mert terhükre van a múltunk , ... és mindent megtesznek annak érdekében hogy elpusztítsák . ...
Tehát királynak és apostolnak joggal mondjuk , innen az ő idejétől kezdve / Szt. István /szokta meg a magyar nemzet a kettős keresztet a saját címerében használni , mert a négy folyó az Ister , vagy Duna , Tisza , Száva és Dráva ábrázolását , Pannóniától sajátította el / a magyarság /ahol most a magyarok laknak és élnek . ...
Harmadszor a törvényes elévülés okából , mivel Magyaraország királyai Szt. István uralkodása ideje óta , akit az Úr születése óta az 1001-dik évben szerencsésen a magyar nemzet királyává kentek fel és koronáztak meg , - szó sincs róla itt , hogy küldött koronával - , a jelen időig több mint 500 éven át , az egyházi hivatalok adományozása mindenkor valóságos és békés gyakorlatában és birtokában voltak . Ami az egyház és az apostoli szentszék jogainak elévülési idejét már többszörösen is régen túlhaladta . ...
... már rég elavult , az idevonatkozó jogigény , még ha lett volna alapja , akkor is . Több mint 500 éve , - idáig amig 1517-ben íródik - , semmilyen jele nincs a Vatikán részéről hogy ő igényt tartana erre . E z azért nagyon fontos mert közben két nagy hullámban , az un. invesztitúra harc A német-római császár é a pápa közt , az viszont keményen dúl és sok , sok emberéletet követel , s megaláztatások és méltatlan viselkedések sorozatát produkálja . IV. Henrik is meg II. Frigyes is , ... megpróbálja azt a jogot elnyerni , - ha kell erőszakkal is , - ami a magyar királynak egyszerűen jár . ... Most akkor melyik a magasabb uralmi forma ? ... a magyar királyé vagy a német-római császáré ? ... ez megint nem vélekedés kérdése , ez tény kérdése . ...
Negyedszer , mivel az országnak az egyházi hivatalok adományozására néző jogát az ország többféle szabadságával együtt a hajdani Zsigmond császár és magyar királyunk idejében a Konstanzi egyetemes és nevezetes zsinat , amelyen mint tudva vagyon , más egyházi férfiak és számos keresztény fejedelmeken kívül 32 bíboros is jelen volt , megerősítette és eskü alatt tett fogadással biztosította amint az arról szóló bulla nyilván bizonyítja . A Konstanzi zsinat 1414-től 1418-ig ülésezett , ... itt az egyházvezetésnek a csúcsa képviselte magát , és ezek eskü alatt hitelesítették azt hogy a magyar királynak ez a joga . ... akkor most ezt miért nem vagyunk hajlandók tudomásul venni ? ... Kiknek érdeke hogy ezt eltitkolják előlünk ? ; ...
Itt tennék egy közbeszúrást a Konstanzi zsinatot illetően .
A konstanzi zsinat 1414-től 1418-ig ülésezett. Összehívásának és a 38 évig tartó nagy nyugati egyházszakadásnak legfőbb oka az volt, hogy az Avignonban maradt bíborosok nem fogadták el a megválasztott római pápát. A katolikus egyháznak egyszerre két, sőt később három pápája is volt, és senki nem volt biztos abban, melyikük a törvényes. Az egyházszakadást felszámoló 16. egyetemes zsinatot 1414. november 5-én nyitotta meg Konstanzban XXIII. János ellenpápa. Egészen az 1814-ben tartott bécsi kongresszusig a konstanzi zsinat maradt Európa legnagyobb diplomáciai eseménye. A zsinat a konstanzi Miasszonyunk székesegyházban (Münster Unserer Lieben Frau) ülésezett.
A zsinatra az „öt nemzetet”, az itáliaiakat, az angliaiakat, a németeket, a franciákat, a spanyolokat és a bíborosok kollégiumát Zsigmond magyar király kezdeményezésére azért hívták össze, hogy megszüntesse az 1378 óta fennálló nyugati nagy egyházszakadást (skizma), megjavítsa a meglazult egyházi fegyelmet és helyreállítsa a keresztény hit egységét. A zsinatot kölcsönös megegyezéssel a legtekintélyesebb párttal rendelkező XXIII. János ellenpápa és Zsigmond magyar király hívta össze 1414. november elejére Konstanzba. A megnyitás november 5-én, az első nyilvános ülés november 16-án zajlott. A zsinaton végül 1417. november 11-én egyhangúlag Colonna Ottót választották pápává, aki november 21-én V. Márton néven kezdte meg pontifikációját. Ezt követően az új pápa Zsigmond királlyal 1418. április 22-én a zsinatot berekesztette.
Zsigmond felszámolta az 1378, óta, vagyis közel 40 éve fennálló nyugati egyházszakadást, és megkezdte a huszitizmus elleni harcot.
Konstanz, Németország délnyugati, Svájccal határos csücskében, Baden-Württemberg tartományban fekvő egyetemi város, a Boden-tó (vagy Konstanzi-tó) partján.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése