Oldalak

2024. január 6., szombat

 

 

 

Vízkereszt 

- Három királyok - 

Gáspár , Menyhért , Boldizsár .



Epiphania Domini / επιφάνεια / , Vízkereszt az egyik legősibb keresztény ünnep, amely Jézus megjelenésének,kinyilvánulásának momentumait  kapcsolja egybe !
 


 

 A karácsonyi és szilveszteri trakta befejeztével , már-már kezdtünk ráhangolódni egy kis önmérsékelt megtartóztatásra , ami az evés terén ugyebár nem más mint diéta.

Kezdjük az új évet egy mosollyal és derüs önvizsgálattal , mielőtt bármilyen fogadalmat tennénk .

 

 Mindenki azon agyal most, hogy januártól mibe vág bele, hova vesz kondibérletet. Álljunk meg egy pillanatra, lépjünk egy lépést hátra, hogy megláthassuk a fától az erdőt.

Biztos jó ötlet világmegváltásba kezdeni Mi lenne, ha inkább felmérnénk miben vagyunk, mennyire vagyunk leharcoltak, és átírnánk a tervet. A jó edzéstervet úgyis ceruzával írják.
Mi lenne ha először utolérnénk magunkat akár pihenésben is, feltöltenénk a raktárainkat az újabb harc előtt? -https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid021niMNcFzyWMtZazAT7G9UBpHtH87dFsR6hmvgvkP8KTYTQSYhFFfp3GocKDqcS4Sl&id=110682247355418
 
 A táplálkozásban az arany középút (aurea mediocritas - Horatiusi életelv és Arisztotelészi etika) a szélsőségektől mentes fogyasztás , a szükségesnél egy kicsivel kevesebb .
 
Nem másért de most kezdődik a farsang
 
 Hamvas szerint a hagyomány a világban legtöbbször valamilyen vallás formájában jelenik meg , pedig a sok vallással szemben csak egyetlen hagyomány létezik . Ennek a hagyományban való élésnek a megvalósítása az , amit “realizálásnak” nevez. A hagyomány “az ember és a transzcendens világ között levő kapcsolat folytonosságának fenntartása , az ember isteni eredetének tudata és az istenhasonlóságnak , mint az emberi sors egyetlen feladatának megőrzése "
 

 Ilyesztésnek itt egy ellenpélda az elmúlt időkből , bár nem tudom hogy mostanaában az efajta dőzsölés / bűnözés / létezik-e még ?

 

 

 SZÉCHENYI ÉS A GASZTRONÓMIA

 

 „Nem az árt az embernek, mit magába be nem vesz, de az, mit torkán lecsúsztat. Legtöbb vagy legalább igen sok betegségnek az étel az oka.”

„A babot rám nézve Leibspeisének titulálhatjuk” – mondja. Ami ugye, a legkedvesebb ételt jelenti.

Egy főpapi étkezés Széchenyi idejében : 

„Ebéd előtt liquer, szilvórium, sajt zsemleszeletekkel. Ebédnél 2-3 féle leves, badacsonyi és rácürmös, négy féle assiettli, kaviár, kanapé, sardel, írósvajas tarten, két modor szerint elkészült tehénhús, veres répa, uborka, torma és rántásos mártalék kísérőkkel. Káposzta disznóhússal, sárga répa sonkával derekasan megnyergelve, vadkacsa, borjú, csibe és teknyösbéka becsinált, ruszti, kétféle pezsgő és ez innen kezdve coutinuative.Fogas, viza, — ménesi, tokaji , bleme manger, czitrom és ananász szulcz , gyllmölcs , macedoine , — fáczán , pulyka , szarvas , vaddisznó , punch á la romain , olasz saláta , compót , malaga , lernel , fagylalt , confect , a kis mogyorón kezdve , sajton és számtalan gyümölcsön keresztül a nagy görögdinnyéig ,  12 , 24 species kávé , anisette, marasquin , kétféle asztali bor , kenyér , zsemlye mindig a táblán . S e csatának 2, 3 órai fel és alá habzása ! S im ez rajza egy volt főpapi magyar ebédnek . - részlet az alábbi műből :

SZÉCHENYI ISTVÁN : ÖNISMERET

 

A legmélyebb okoskodók, a leghiggadtabb bölcsek minden időben, a költői hajdankor óta mai napig, az önismeretnek helyes létét, talpra esett voltát , azon diadalnak ismerek el , s nyilváníták , melynél nagyobbat , hasznosbat és következetesbet a halandó ember e világon nem ünnepelhet. S ha azon sok ezer meg ezer bölcs , ki e földtekén élt , sok egyébben ezer meg ezer véleményekre el is szakadozott , egyben még is mindannyian szorosan egyetértettek : abban t. i., hogy az önismeret minden emberi bölcseségnek legmélyebb sarkalata .........

 Az érett, a lelkes ember erős akarattal saját maga mérheti és fontolhatja meg magát ; jóllehet a hű barát e korban is kimondhatlanul elősegítheti ezen »magában szállási műtételt. < Mert az önszeretet, a hiúság , — az emberiségnek ezen két legveszedelmesebb csábítója, sokszor még a jobb embert is bolonddá teszi, -  és annál könnyebben a selejtest ..........

Mert minden , bár a legkisebb , legközömbösnek látszó eset is , mely az embert hiúságából , öntulbeesüléséből , öncsábításából kivetkzteti , kiragadja , bár mily fájós és kínos legyen is efféle operatio , az embernek igazi kifejtésére , kitisztítására , felemelésére nézve csak üdvös lehet. ..........

Mikor legelször gyóntam és nekem többek közt azt mondták : hogy nem lehet nagyobb bűn , mint valami vétket eltitkolni és mégis áldozni; s többek közt nzt is állíták, hogy áldozás előtt valami eledelt, sőt csak egy csepp vizet nyelni , szintén kimondhatatlan nagy bűn : akkor teli voltam száz meg száz scrupulussal. 

Egyéb útmutatást nem adtak , hanem hogy vizsgáljam meg belsőmet, vajjon a » kis birót» — magyar közbeszéd szerint igy nevezték a lelkiismeret sugallását , — nem vádol-e valamivel. ;...... s áldozás előtt a világért nem üblitettem volna azon félelem miatt ki számat, bogy legnagyobb ,  vigyázásom daczára mégis egy homeophatika dosis víz csúszhatna le gégémen, és én valami mennyekbe kiáltó bűnt követtem vala el.

  És azon papok, kiknek gyóntam, ugyan voltak-e valódi bölcsek? Mondhatom, egyetlen egy sem adott valóságos és hasznos tanácsot.

  Nem a gyónás alkalmára kell szorítni az önismcrés műtételét, — mert ezen alkalom rendesen csak évenkint vagy legfeljebb hónaponkint fordul elő , és valódi önismeretet csak úgy szerezhetni , ha azt az illető  mindennap , sőt minden órában keresi . És ezen felül nem az a legelső kérdés , melynek feleletével az önismeretet keres magának tartozik , hogy vajon mit vétett , s mik a bűnei, — hanem hogy mily hajlamai, mily gyengéi , mily sajátságai vannak stb. vagy más szavakkal mondva : kitapogatni , kiismerni , kitudni , hogy ő vajon miféle s micsoda emberi teremtmény . ..........

A lelkiismeret vizsgálására némileg szolgálhat a katekismus. Civil és criminal procedúrákban van valamely kulcs , mely a teendő  kérdéseknek útmutatásul szolgál. Az önismereti műtételre efféle formula , legalább tudtomra, még nem létez , ....... hacsak ki nem gondol egy elrendezett , és némileg kimerítő kérdési lithániát . ; csak dirib-darabként , csak rapsodice fog dolgában eljárni , és ekkép maga magát soha tökéletesen ismerni , de csak részenkint és felületesen . .......

Prúbáljnnk ekkép valami rendszert (kulcsot) felállitni, mely arra szolgáljon ..... hogy a maga magát ismerni akaró mind azon kérdésekre figyelmetessé tétessék , melyeket magának tenni, s melyekre válaszolnia kell , ha maga magát ugyan csak , mint kivülről mint belülről
tökéletesen ismerni kivánja.

Ám kísértsük meg.                                       

Hány éves vagyok ? 

...... már földi pályám culminativi pontján /túl?/ állok ! Testileg szólva földi utam ennél fogva már most nem felfelé , mint eddig , hanem ezentúl lefelé jár. ..... korától kezdve sülyedez, ámde más részről csak ritka esetben éri il az ember e korig testi ügyességének legfényesb pontját , szellemi dolgokban pedig rendszerint sokkal később s igy a kétféle haladás lehetsége még mindig hatalmában van, sőt annak iyazi órája csak most ütött.

Mily vallásban születtem ? 

Ez igen fontos kérdés. Mert habár valamint az ismert közmondáshoz képest vajmi sok út vezet Rómába , ugy bizonyosan nincsen e világon csak egyetlen egy vallás , mely kirekesztőleg birna oly kapuval , melyen keresztül Istenhez lehetne közelítni , és felette sok egyén a clerus , anyaszentegyház, de még a pápa engedelme nélkül is , sőt az e részekől szórt anathemák daczára , mégis mennyországba jut , és viszont; — azért még sem küzönbös kérdés , hogy mily vallásban lépett légyen be a halandó e világba .

    És pedig egyedül azon okból, ...... mert minél tágabb azon kör, melyben mozoghat , annál több emberi boldogságnak lehet szerzője , és igy annál közelebb áll az Istenség eszméjéhez , ha t. i. azon nagyobb sphaerában bir is jó sikerrel forogni . ......... Ugy hogy kereszténynek születni tagadhatlanul igen nagy szerencse és az egek kíilünösen szép ajándéka.

Mily nehéz vagyok?

Igen sok , ki ezt olvassa, ily nagy pedantismust tán nem fog helyeselni . ...... hanem épen ellenkező okból , miszerint t. i. annak tárgyalásában ..... hogy az embernek kisebb nagyobb súlya , igaz , általán véve nem nagy tekintetet érdemel,  ~ de mégis a tökéletes önismeretre , mely életünknek s cselekvésünknek alapul szolgáljon , mégis hasznos , sőt néha nég szükséges is. ........ mert a nehézségi tulság bizonyosan nagyobb kellemetlenség , baj , sőt néha igazi szerencsétlenség , mint a könynyűségi extrém.
Mily magas vagyok?

E kérdés is , ...... igen közömbösnek látszatik lenni , és mindazon kérdésekhez mérve, melyeket még felhozandunk, valóban igen közömbös is ; ....... mégis szinte oly kevéssé felesleges és hasztalan, mint mindazon kérdéseknek feloldása , melyeknek fejletlen volta minket valami illusióban tarthatnának.

Erős vagyok-e ?

Ennek feloldása már fontosabb kérdés , mint a felhozott közvetlen kettőé ; .......  Magát e tekintetben tökéletesen kitapogatni és ámítás nélkül kiismerni ennélfogva nem csak hasznos , sőt legelkerülhetlenebbül szükséges , ha t. i. az ember maga magát készakarva bolonddá tenni és másoknak gúny kaczajára alkalmat nyújtani nem akar. 

Ámde mikép tapogassa és ismerje ki az ember saját testi erejét?
Ez vajmi szövevényes s csak felette nehezen feloldható tapogatvány , s pedig mert az erő igen sokféle árnyéklatu , mihez képest egy két sőt több nem próbatétel (sikerlet) még korántsem elég annak elhatározására, hogy bizonyos egyén erős-e vagy sem.
S ugyanis igen sok létez , ki felette jó gyalogoló , kitűnően jó úszó , ki sebesen és messze fut , ki magast és szélest könnyedén átugrik , mit gyenge testtel nem tehetni ; ámde más részről nagy súlyt emelni , valamit messze magától hajítani megint nem képes ; — midőn viszont számtalan egyén van , ki kezeivel igen nagy terhet bir helyből mozdítni , hátán pedig két annyit elhord , mint a közönséges egyéniség. — kitünően sokat gyalogolni ellenben nem képes , s annál kevesebbé sebesen íutni , vagy éppen nagyot ugrani. ...... — nem létez a külön-külön individuális testi erőknek azon ismeretlensége, mely ama társasági személyeket , kik fejjel dolgoznak, és kivált a főbb rendüeket, tartja vakságban. .........

Egészséges vagyok-e ? 

Mily kimondhatatlanul fontos s rendszerint mily sötét homályban lappongó kérdés !
A nyavalygó vén , általán véve ugyan elvégre kiismeri baját , s bajának oka is kiviláglik előtte sokszor vajmi tisztán , — de vajon mikor ? közönségesen csak akkor , midőn már késő s midőn már ki van gyalulva elfogadására a hat deszka . ....... tökéletesen és legnagyobb mélységben kiismerni saját testét , vagy más szavakkal : azon erművet , mely a léleknek lakásul szolgál , im ez a csomó , ez a rendszerint soha egészen vagy csak akkor kivilágló titok , mikor a segítség már lehetetlenségre sülyedt .

    A tesi hiány, a nyavalya és ennek gyökér oka néha oly annyira el van takarva , el van burkolva az ifjúság természetes pezsgősége vagy az életnek étel , ital s mozgás által felcsigázott volta következtében , miszerint olykor a legmélyebbre hatónak szeme sem vesz semmit is észre , mi a testnek tökéletes voltát csak távolról is gyanúba hozni képes volna .

   A testünkön ugy szólván künn lakó , ki minket esak kivülről lát , legyen bár a legnagyobb tapasztalásu orvos , a leghiggadtabb bölcs , egyébiránt nem is bir azon tehetséggel testünk erőmüvét helyesen megbirálni. E műtételt mindenki csak maga magán viheti végbe , minthogy annak diadalos eszközlésére közvetlen nem használható , vagy legalább nem elégséges a » külső szem » , de azt okvetlen egyedül a homályiból kivetkeztetett » bel szem » képes eszközleni kimerítőleg . 

     Belszemmel mindenki bír. De fájdalom , e szemet a legtöbb csak életének végén vagy igen későn nyitja fel , mikor már elillant a segíthetési pillanat , vagy a helyreállíthatás már vajmi problematikussá vált ! ...... ha 40 év lefolyta ntán, mikor tirolisi felfofogáshoz képest az embernek esze megnyílik , mindenki
»jól ismerné « magát , ez is az egész emberiségre nézve már nagy nyereség volna , mert mi tagadás benne, a halandók legnagyobb része 40 éves korban még mindig a leggyermekiebb ámításokban ringatódzik .

      Tán nem lesz helytelen itt megelőzőleg és közbevetve érinteni , hogy az önismeretnek csak ugy lehet üdvös eredménye, ha az illető nemcsak testének minéműségével , de legfőképp lelkének tulajdonaival iparkodik megismerkedni , minthogy a testnek bármily fényes sajátságai csak a lélek világossága által érik el valódi díszüket ,  és a legkítűnőbb testi elsőség fekete folttá válik , a tündöklő lélek ellenében . 

    Ámde azért, mert e dologban mindenki egyedül saját maga lehet a fő munkás , a fő szereplő , azért abból a kívülről helyezett orvos vagy bölcs koránt sincs egészen kirekesztve, sőt sokszor tán épen ilyesek a fő , habár közvetett factorok , mikép efféle önismereti sikerletek ugyancsak kimerítőleg és talpraesetten menjenek véghez . ....... És ekkép minden, mi e tekintetben elérhető, nem egyéb , mint az, hogy ezen megismerési időpont ne akkor álljon be, mikor már késő. Boldog , kinek ez a sorsa ! És erre nézve éltesebb , de még nem aggkorú jóakarók , kik már némileg lefizették a tapasztalásnak árát , valódi csudákat művelhetnek . 

     Meggyőzdésem szerint az orvosi tant az életnek már tavaszkorában kellene bizonyos pontig a közönséges oktatás tárgyai közé emelni. ......... Ennek nehézségét, sőt kivihetlenségét mai időben én éppen nem látom .  Mai időben, mondom, mikor napról napra jobban-jobban kiviláglik , hogy sem homeopath-parány, sem alleopath-dosis , sem graefenbergi hal-disciplina, sem magnetismusi czirógatás nem művelhet csudákat , hanem hogy valamint az okos életmód legtöbb nyavalyának utjában áll , és annak kitörését vagy elfajulását tiltja , ugy az okos és következetesen hosszabb ideig folytatott életrendszer a halandót számtalan oly bajból ki is gyógyítja , melyen a jelen napi oly tarkabarka orvosi szemfényvesztés de legkisebbet sem fog . 

      De e tekintetben is , mint annyi másban , olyannyira szereti mystificálni az ember maga magát ! Hihető-e például az , hogy homeopath-adagocskákkal valakit , ki gyomorgörcsökben szenvedez , e bajból ki lebessen rántani , ha ezen valaki naponként a legkülönbféle ennivalókkal fulladásig megtölti hasát . Vagy hogy egy derék dosis allcopath-féle hánytató vagy hashajtó őt szaporán és olyannyira kitisztítsa minden materia-peceansból , miszerint aztán legott kettőztetett erővel és büntetlen tömhesse meg pelikánként szétpattanásig gégéjét megint , — pedig hány van ilyen , ki ezt nemcsak lehetségesnek , de mi több , valószínnek is hiszi . ........ sőt ha ezen természeti erő tökéletesen megsemmisíttetik , akkor a kúrának szükségképi elkerüllietlen következménye ugyan lehet-e más , mint a lélekharangnak megzendülése , és az « Ex profundis « zene intonatiojának bekövetkezett órája? Bizony soha . 

        Ha valaki például nagyon szenved , ...... ugyan ki fog-e hihetőleg e bajokból lábolni , ha máról holnapra egészen megváltoztatja életrendszerét ?
Nyomozzunk.

Vajon hogyan élt eddig a kérdésbe hozott egyén ! Mozgásban igen fukar volt , ágyát ellenben 8, 9, sőt 10 óráig is nyomta minden istenadta 24 órában rendesen A levegő veszélyeinek csak ritkán vagy alig tette ki magát . Legtöbb ideje odahaza vagy födél alatti társaságban , vagy a szinházban folydogált az örökkévalóság tengerébe. Ebéd és vacsora alkalmával , bevett szokás szerint , mind evés mind ivás tekintetében emberül lerótta polgári kötelességét kivétel nélkül , ünnepeknél pedig még kidönösen ki is tünteté magát a kanál , villa , kés és pohár vitézséges használatában. ..... És ezen bajai lankadásra nemcsak nem simultak , de éppen ellenkezőleg sőt olyankor kettőztetett erővel gyötrik ; jóllehet naponként rendesen megkeresi őt a homeopathiának bizonyos és valódi csodákat mivelő és ekkép legnagyobb divatban levő hőse , és minden megjelenés alkalmával okvetlen bekapat vele egy-egy lapdacsot. De eddig legalább minden haszon nélkül! Mi nyilván azt bizonyítja , hogy a legkitűnőbb lángész is néha-néha sötétben tapogat , mert eddig legalább , az érintett homeopath-celebritás lapdacsaiban az igazi (!). a nyavalyára egészen illő gvógyszert kiszemelni még nem tudta, még nem birta. 

    Most , azt mondják , hogy vagy egy híres aleopathát , ki egészen új gyógyítási rendszert talált fel , fog használni a szőnyegen levő fejfájós és szédelgős , vagy a víz csuda erejére fogja bízni kínos és veszélvteli bajainak legyőzését , mikép aztán , mind kivülről mind belülről kelőlleg , lemosva és kimosva, oly fris ,  oly egészséges és oly fürge remél lenni , mint pisztráng a hűs forrás fenekén .  Vagy ha ez sem használ , akkor bizony valami magnetiseur és ilyenekkel rendszerint szoros szellemi kapcsolatban levő clair-voyant lészen  azon ultimum remedium , hol valami segítséget találni reménylünk. ! Mcrt ha sem homeopath , sem alleopath , sem hydropath , de még a magnetiseur sem használhat: akkor nem marad egyéb hátra , mint szenvedni és jajgatni egy kis vigasztalás végett ; vagy egy még végsőbb refugium-ként azon csuda gyógyászoknál keresni segítséget és enyhülést , kik sporadice időröl-időre , hol éltes asszonyok , hol miserecordianus fráterek , hol tudatlan , de azért mégis igen tudós parasztok képében, — kik mintegy közelebb állván a természethez azt azért jobban is ismerhetik , — tünnek itt-ott, kivált német földeken elő ; s rendszerint mint nagyon bámult, de kevés hasznú üstökös csillagok tünnek csakhamar ismét el . .......            

   Ámde az orvosnak ügyessége , tán , rögtöni halálveszélyt kivéve , még nem elég valamely sulyosb betegnek egészségi lábra állítására ; de ehhez éppen oly szükséges , sőt tán szükségesb az orvosnak jelleme , független állása .

     S ugyan is az okos gyógy-tanár előtt nem titok , sőt egészen világos , hogy a gyógyulás sulyosb bajokból, kivált éltesb egyéneknél , csak ugy mehet tökéletesen végbe , legyen bár a baj hosszadalmas nemű , bár életveszély elhárítás utáni reconvalescentia , ha a beteg evés- , ivás- és általán az egész életmódjában á lehető legszorosb régime után él , s pedig nem csak egy két nap , egy két hétig , egy két havig , de néha számosb évek során keresztül , tán szint a sirig . És ekkép ezen sokszor igen nagy eröszaku vágyon a gyenge orvos akarata meg tör , és azon egyedül a szilárd jellem diadalmaskodhatik !
   Ilyen recipét azonban ,  ha az szükségkép igen szigorú és ekkép nagyon is keserű , egyedül az erős jellemü orvos ordinálhat . Minthogy az emberek legtöbbje még a halál tőszomszédságában sem akar tuladni a lehető legtöbb élvezeten . ....... — ha e mellett számtalan életjavakat nélkülözni , sőt szinte koplalni kénytelen , — lassan-lassan más felfogásra és egy kis tágításra birni kérdem ? S kivált ha napról napra több kincseket szerz , nagy nevű és nagy hírű collegáinak systemáját ponderálja , melynek legmélyebb s titkosb sarkalata vajmi sokszor , sőt rendszerint nem az , hogy a beteg bajából kilábaljon , hanem hogy a beteg , kivált a jó és kész fizető beteg , ordinariusán ki ne adjon . Mely systemának pliilosophiája aztán nem egyéb , mint ügyes kötéljárókénti aequilibrium-tartás ; a betegnek gyógyulásra , de egyszersmind lehet legtöbb javak élvezésére serkentő vágya közt . 

Kivételek mint mindenütt úgy itt is vannak . De én legalább egyetlen egy , sokáig nagy divatban fénylő és igen sokaktól keresett orvost sem ismertem , ki efféle kötéljáró tempóként praxisában nem balansirozott volna . ........

     Valami dús és mitöbb dúsan fizető   nyavalygó segítségért , bizonyos homeopathoz járult . De a reggeli és kivált az uzsonnai kávén azon okból nem akart túladni , mert mint ő állítá , kávét mellőzve , soha álom nem szállna szemeire ! A megkeresett homeopath azon  dillemába jutván , mely csaptatóba már számtalan homeopath volt , hogy vagy eltiltsa a kávét , vagy ő tiltassék el utóbbi látogatástól, — megengedte a kávét  s pedig a homeopathiának similia similibus , sarktörvénye szerint . 

      Keményen alvó egyének álmát megzavarja a kávé , sőt ilyeseket ébren tart ; ámde azt , ki valami más okból ugy sem alhat , ugyan mikép foszthatná meg a kávé attól , mi rá nézve nem létez ? Ez lehetetlen ! És ezért a kávé ezen kivételes esetben még homeopath-szerré is válhatik és a similia similibus csalhatatlansága szerint az alvást is elősegítheti , — ha t. i. az illető azt , t. i. a kávét , nem mint reggelit , mint uzsonnái nyalánkságot élvezi , hanem mint valami rá nézve igen hasznos , sőt szükséges gyógyszert hörpölgeti és nyelegeti. — így okoskodott, és az omne túlit punctum thémája szerint sokáig és rendesen húzta az angariát, mig a nyavalygó dús csak ugy itta kávéját s csak ugy kínlódott s fel-feljajdult , mint azelőtt. — Az egy kissé nagyobb dosistól , mint a milyent Hahnemann ordinál , az érintett homeopath azon okból nem riadott vissza , mely szerint , mint minden , ugy a homcopathia is ujabb időben nagyobb elmeneteleket tett , és ekkép — bizonyos esetekben — nagyobb lapdacsokat , sőt igen nagy csészékben levő nedveket is bekapat . ......

Minden ember calculál . Ha legtöbb igen hibásan is , de azért mégis calculál .

 A hosszú és elég tarka-barka okoskodásunk fö themája azonban , ugy hiszszük , mindig és mindenütt kitünt és mely nem egyéb , minthogy egészség dolgában , legyen az aztán fentartási vagy helyreállítási mütétel , legfőbb
tányező :
1-0 mindenki saját maga és
2-0 czélirányos életrendszer. ........

....... ugy hogy valamint nem létez az egész nagy természetben két tökéletesen egymáshoz hasonló falevél , ugy nemcsak az embernek külseje , de annak természeti sajátsága is kimeríthetlen varatiókra szakadozik . ......... Mert hiszen az ember sem nem tiszta carnivore , mint tigris vagy oroszlány, sem nem csupa herbivore , mint birka vagykecske ; ésekkép a természet parancsa szerint általán véve neki nem szabad csak egy félével táplálgatni magát , de soknemü eledelek bizonyos és okszerinti combinatiojában feneklik táplálás tekintetében életrendszerének bölcsészete. ........

Igaz. magam is azt hiszem, sőt még arról is tökéletesen meg vagyok győződve , hogy az egész nagy természetben semmi de semmi sincs , mert hiszen a paradicsomi oly édes-keser almafaj már egészen kipusztult , mihez az embernek nyúlni , mit élvezni , nem volna szabad .
És azért a most fenforgó okoskodásra nézve épen nem illik azon annyiszor pengetett bizonyos életphilosophiát affectáló állítás, melyhez képest kár volna az életrendszernek tekintetében oly igen parókás pedantismust kifejteni, melynek következtében a meg nem szűnő figyelem és scrupulus közt az életnek legszebb örömei mintegy fagyos vizzel lennének leöntve. ........ 

Anima sana in corpore sano. Így hangzik egy régi thema. És igaz , ilyféle dupla egészség alkotja az emberi tökélynek ideálképét .
De a gyakorlati élet mezején az mutatkozik , hogy ezen kettős perfectio szinte soha vagy csak felette ritkán jár együtt.  .......

Ugy bogy valóban ugy látszik , mintha a léleknek növése gátolná a testnek kifejlését és viszont.
És ez nemcsak ugy látszik , de bizonyos pontig valósággal ugy is van . S vajon miért?

 Vizsgáljuk !

Mikor az ember születik , nemcsak teste kicsi , de lelke is vajmi piczi . S vajon egyik mint másik mikép nő ? Eledel által. Nemde ? Igen , de kétféle eledel által , mert teszem , mig tej , kása , hus stb. egy cseppet sem neveli a lelket ,
de csak a testet növeszti : ugy a principista, grammatista és syntaxista tanulmány stb. viszont nem hizlalja a testet , de tágitja a lelket. És ezért a természetnek örök rendszabásai szerint , ceteris paribus , azon mértékben fog a
serdülőnek lelke vagy teste növekedni , mint amilyenben több és czélszerübb eledelt nyújtanak lelkének vagy testének. S miután a nevelési systemák sok árnyéklatai közt majd a lelket táplálják erösebben , majd a testet , és valóban kimondhatlan súlyos probléma e kérdésben az igazi proportiot és aequilibriumot feltalálni , maga magából következik , hogy az egyiknek lelke lesz erősebb , a másiknak ellenben teste. ........

Miért képzeljük és festjük Krisztust különösen szép embernek képében ? Mert oly kimondhatlan szép lelket , mint volt az övé ,  nem tudunk gyanítni rút, hibás testben.
S Krisztus szépségét miért nem képzelhetjük és miért nem festjük , mint egészségtől pezsgő gladiátort vagy athlétát ? Mert minden csepp vérünkben nyilván érezzük , hogy Krisztusban nem a testi erő és nem a testi egészség volt a fő tényező , és a legbecsesb kincs , de ennél valami az Istenhez sokkal közelebb járó : lelki tisztaság és egekbe emelkedő tündöklés. 

És Raphael ugyan mi okból áll oly eddig el nem ért magasságban minden festő fölött ? Mert azon boldog aszszonyt , melyben mi a lelki tisztaságnak és erkölcsi szeplőtlenségnek ideálját képzeljük , oly különösen szép és isteni jóságtól elbájolt arczvonásokban tudta vászonra varázsolni. ......

A lakosok testi és lelki szebbítését elmozdítani a fejedelemnek legfőbb hivatása és egyszersmind legszigorúbb kötelessége . De nemcsak fejedebnek vannak erre felhiva és lekötelezve , de kivétel nélkül minden ember.
Valamint nincs igazság tekintetében egyszerübb és mégis kimerítőbb recipe , mint a «quod tibi non vis fieri« etc. isteni tana , ugy szinte nem létezik az általános emberi viseletre és minden napi eljárásra nézve egyszerübb és mégis mindent magába foglaló  regula , mint az amelyet felhoztam .

Mert az , ki semmit , de legkisebbet sem cselekszik felebarátjának testi vagy lelki megsértésére , ugyan kérdem , rossz ember-e az ? Ha pedig ezen passiv szerepből kilép és semmit nem mulaszt el , sőt legnagyobb activitással minden tőle kitelhetőt legjobb esze és belátása szerint viszen végbe , mi embertársainak testi és lelki szebbítésére csak legtávolabbról is szolgálhatna , — akkor vajon
az ilyféle egyén nem áll-e a jó emberek sorában ? — és ha életének minden perczében igen számos embernek szolgál így s pedig oly sikerrel , miszerint többnek , soknak , tán egész generatióknak valóban minden határon tul szebbíti testét , szebbíti lelkét , — ez esetben vajon kell-e Rómában még ceremónia , mely őt a szentek sine curájába iktassa ? ...... Legels emberi kötelesség tehát az, — ha ezen felállított regula nem profanus tan , — hogy senki senkinek testét és lelkét legalább ne sértse , ha e két részét az embernek szebbíteni és nemesítni nem tudja vagy nem akarja.
És ha van valami , mi még azelőtt is jár , az egyenesen az , mert:«amor incipit ab ego« , hogy ezen emberi legfőbb , legszentebb kötelesség alkalmazását és gyakorlását mindenki saját maga drágalátos személyén kezdje. 

Az »amor incipit ab ego,*; közdivatu regulának applicatioját azonban , tudtomra legalább , nem igen szokták az emberek ily esetekben gyakorolni.
Ha e részről ivásról van szó , vagy valami osztályi subtilitás , végrendeleti magyarázat forog kérdésben , zsíros részvények adatnak ki , vagy ilyféle materialis dolog kerül szőnyegre : akkor mindenkinek vagy legalább igen soknak tüstént fülében zeng az « amor incipit. etc.«
Es ez természetes, mert az ember mindenek fölött magát szereti. Mi nemcsak nem bün , de ennek ugy kell lenni , mert isten irgalmáért , ugyan mit és kit szeressen az ember jobban és erősebben a nagy mindenségben , mint saját magát?
Senkit és semmit . S ki azt mondja: Istent , mátkáját , gyermekét , felebarátját , hazáját vagy épen királyi urát jobban és erősebben szereti mint magát: az vagy nemtudja , mit mesél , vagy egyenesen hazudik . Mert teszem ,
ha végitéletkor arról volna szó: » közületek egynek pokolba kell sülyedni, legyen az aztán a te Istened , mátkád , gyermeked , felebarátod nemzeted , királyi parancsárod vagy saját magad «, — ugyan van-e valaki, ki — mert magát nem szereti legjobban és legerősebben , — beállna ilyféle hosszú capitulatiora valaki másért , sőt nem volna-e mindenki eféle alkalomkor tüstént kész az egész élö világot a tátongó mélységbe dönteni , csakhogy magának ne legyen baja? Bizonyosan! Valakiért katonának beállni ingyen , valakiért huszonötöt kitartani , sőt valakiért meghalni , ezt elérhetni , mert ilyes tettekre könnyen felhevíthet bor , szenvedelem , hiúság , hirszomj , jutalmi remény , phanatismus , etc , de ha szorosan ugy áll a dolog , hogy vajon ki legyen kettőtök közt » boldog» , akkor mindenki sajátmagát fogja , bármit is pletykázott az előtt , mindenek előtt recommendálni.
És aztán ez az igazi » szeretetnek « próbaköve.

Szeretet dolgában, — mit nem szabad szerelem érzetével egybe zavarni , — az a különös, hogy valamint egy ember a másikhoz vajmi sokszor nem igazi , de egyedül majom szeretettel viseltetik , mely ennek épen nem használ , de felette nagyon árt : ugy az ember általán véve — és e tekintetben igen kevés kivétel van, — rendszerint maga magát épen nem szereti igazán , de csak majomként .
Honnét aztán természet szerint az »egoismus«, minden distinctio nélkül , legalacsonyabb emberi qualitásnak hirdettetik. Az ember ...... egyedül az által nyomja az egoismus bélyegét saját magára , ha mások megröviditésével ....... szóval: ha csak maga s egyedül maga akarja élvezni a világot és élire verni a pénzt. ........ Hát ugyan ki az , ki nem majomként , de igazán szereti magát? Valóban nem más , mint azon egyén , ki soha sem testét sem lelkét nem sérti , — midőn azon bölcs még
jobban és erőssebben szereti magát , ki e mellett mindent el is követ , mi testének és lelkének szebbítésére és nemesítésére szolgálhat.
Mert vajon minden illusio nélkül mily nagyobb kincset szerezhet az ember magának , mint egészséget és lelkiismeretének helybenhagyó dicsérő voltát. Ennél becsesb kincs a világon nincs , hol minden mulandó s hol még a legpezsgőbb egészség is végre megtörik s egyedül a lelkiismeret kiséri a földi lakost más világba.

Mily kimondhatlan sokat fejez is ehhez képest ki azon magyar tanács mondás: » becsüld meg magad .» Mert hiszen ki igazán megbecsüli magát , azaz személyét , mely testből és lélekből áll , az nemcsak meg nem sértendi magát , de kettős individualitását tekintve , mind testét mind lelkét tehetsége szerint szebbítni is fogja . ....... 

Mi azonban ezen tannak alkalmazását és az az azzal egybe hangzó eljárást illeti , az annál sulyosb feladat , és valóban oly probléma , mely még eddigelé feloldva épen nincs , ........... : bár , szebbülne az emberi faj mind testi mind lelkileg , nem ér legkisebbet is , ha ezen óhajtás csupa áhítatosság és egekbe küldött fohász marad. 

Hogy ezen dicső feladatnak sikere legyen, » tenni kell.« És pedig mindenek előtt mind azon balfogások elhagyásában , melyek ezen főfeladattal ellentétben vannak és aztán mind annak elmozdításában , mi e főfeladatot elősegíti . ....... Ki gondolkozásban gyakorolja magát, — mely műtételre , hogy annak sikere legyen , a gyakorlás szint oly szükséges , mint akármi másban , — az igen sokat fog észrevenni , mi egész legio tudós előtt , noha sokat tanult és mindegyre tanul , vastag homályban lappang . ...........
Mily kimondhatlan nehézségek gördülnek azon mindenünnen elé . .........
Az embernek szebbítése , mert nemcsak testéről lehet szó, de tekintetbe legfőképp lelke veendő , oly szövevényes , oly súlyos ügy , melynél ugyan nem lehet semmi isdicsőbb , mely azonban oly különös nehézségekkel jár , hogy abban tökéletes sikerrel tenni valami kimeríttő teljességgel lehetetlen , mivel ez felül múlja az emberi tehetségnek körét , és ekép legalább arra kötelesség minden módon törekedni , miszerint ezen magasztos czélhoz lehet legközelebbre emeltessék az emberiség ! Boldog , ki ezen általános felemelkedési ügyben tevékeny és sikeres részt vesz . 

Az emberi szebbítést természet szerint a testtel kell kezdeni , mert az élet elején teljességgel lehetetlen lelki táplálékot nyújtani a kis földi pályafutónak. Lehet-e azonban e kis pályázó egészséges , erős és szép , ha nemzői nyavalygók , gyengék és rútak ? ..... mi az emberi testi szépség alatt általán véve testi egészséget és erőt is értünk, .......

Mily bölcs , megfontolásra ajánlott , tanácsok , _ majd 200 évvel ezelőttről _ egy tudvalevőleg nem orvos de felettébb művelt embertől - ajánlom olvasásra és aktualizált alkalmazásra -

Széchenyi, István
Önismeret _ 1875 _ 

Digitized by the Internet Archive in 2010 with funding from University of Toronto _ https://draft.blogger.com/blog/post/edit/2890656179765200113/1633081133722560206

 

 

GASZTRONÓMIA

 

 Ilyenkor télvíz idején , igencsak dívik a disznótor és annak járulékos esszenciája a füstölt disznósajt . 

A múltszázadi recipe szerint , amikor még jóminőségű hozzávalókból lehetett főzni _ nem úgy mint manapság a tescós vagy más supermarkettben vásárolt , de mondhatnám a henteseket is mert azok is nagyüzemi sertéstelepről és vágóhidról kínálják a tápos , agyongyógyszerezett , tartósítószerezett , netán még műfüsttel megbolondított , portékájukat , / kivétel a falusi egyéni gazdaságokban , természetes takarmánnyal tartott állatokat / _ ; Krúdy szerint , a klasszikus recept : fül, farok, fej, köröm, bőr, csülök, hús. Hat óra alatt puhára főzzük sós, borsos vízben,  fokhagymázzuk (az elején vagy a végén aszerint, hogy melyik szektába tartozunk), /ebben a szektában nem zöldségeljük csak egy vöröshagymát főzünk bele / ; kicsontozzuk, lezsírozzuk, leszűrjük, majd a lé egy részét, ráöntjük a húsra, és formába megdermesztjük.

 

 Van az a változat amikor disznófejből készítjük Aleda konyhája szerint , ez egy kolozsvári recept : ½ disznófej, 2 disznófül, disznóbőr, 1 hagyma, 1 fej fokhagyma, 1 evőkanál szemes bors, 1 teáskanál őrölt bors, 1 evőkanál fűszerpaprika, só.

Elkészítése: A fél disznófejet 2-3 kisebb darabra vágjuk, a fülekkel és bőrrel együtt alaposan megmossuk, majd annyi hideg vízben, amennyi épp ellepi, főni tesszük. Mikor felforrt, a habját leszedjük, megsózzuk, beletesszük az egész hagymát, a fokhagyma felét meg a szemes borsot, majd lassú tűzön 1½ - 2 órát főzzük vagy egészen addig, míg a hús a csontról könnyen leválik. Ha megfőtt szűrőkanállal kiszedjük, kicsit hűlni hagyjuk, majd még melegen a húst lefejtjük a csontokról. A megmaradt fokhagymát áttörjük, kikavarjuk 1-2 dl főzőlével, majd a fejhúsra szűrjük, ha szükséges még sóval és borssal ízesítjük. Egy kalácsformát kibélelünk fóliával, az aljára tesszük az egyik disznófület, rátesszük a fejhúst, majd befedjük a másik disznófüllel, végül ráhajtjuk a lelógó fóliát. Tetejét egy nehezékkel lepréseljük, egy éjszakára hűtőbe tesszük.  Tálaláskor kiborítjuk egy vágódeszkára és szeletekre vágjuk.


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése