Imádságok
Urunk Istenünk , ki az emberi nem üdvözítőjévé egyszülött fiadat rendelted és Jézusnak hívatni parancsoltad , engedd kegyelmesen : hogy akinek szent nevét e földön ájtatosan tiszteljük , holtunk után országodban színről színre szemlélhessük , ugyan azon mi urunk Jézus Krisztus által. Ámen .
Neveddel ébredek ,
Neveddel alszom el ,
Szüntelen csak feléd
Sóhajt fel a kebel .
Feléd , oh Jézusom ;
Emel imádkozást ,
Ah ! mert te kivüled
Nem lél vigasztalást .
Kiskarácsony Ideje
A régi időkben nem ünnepelték az új évet hanem a kiskarácsonyt ünnepelték ami a - Nagykarácsony nyolcada - A nyolcadot -kiskarácsony , Jézus névadásának (körülmetélés) és a Megváltó Anyjának ünnepe zárta.
JÉZUS KRISZTUS szent nevének ünnepén magasztaljuk azt a szent nevet amelyben az üdvösségünk és az örök életünk jó híre áll fenn , hiszen a megváltó küldetés megnyitotta számunkra a Menyország kapuját .
Régi katolikus köszöntés :
Dicsértessék a Jézus Krisztus
- Laudetum Jesus Christus - mert nincs más név amelyben üdvözülhetnénk .
Jézus nevében a hitünk alapját találjuk , neve számunkra az élet forrása mert Szt. Pál apostol a filippiekhez intézett levelében írja : Jézus Krisztus az Úr az Atyaisten dicsőségében .
„Én vagyok az út, az igazság és az élet – válaszolta Jézus.
– Senki sem juthat el az Atyához, csak általam."- Jn.14,6
Jézus nevének monogramja (IHS) a szent név főleg liturgikus kódexekben található görög formájából alakult ki – később ebből lett a latinos átírású és értelmezésű: Iesus Hominum Salvator.
Noha üdvözítőnk a zsidó szokás szerint körülmetélésekor kapta a Jézus nevet , s e szerint Kiskarácsonykor kellene azt tulajdonképpen imádni : mindazáltal XIII-dik Incze pápa 1721-ben , annak dicsőítésére külön ünnepet rendelt , melyet az egész anyaszentegyházra kiterjesztett , oly engedménnyel hogy akik e napon a bűnbánat és az oltáriszentségekkel méltóképpen élnek , s a jeles isteni szolgálaton méltóképpen ájtatosan megjelennek , teljes búcsút nyerjenek .
Azért becsülte pedig e szentséges nevet oly nagyra a pápa és vele az anyaszentegyház , mivel a szentírásban is igen magasztaltatik . Igy az Apostolok Cselekedeteiben ez van róla írva : " Nincs másban senkiben üdvösség ; mert nem is adatott más név az ég alatt az embereknek , amelyben nekünk üdvözülnünk kellene " És szent Pál apostol a filippiekhez : " Az Isten is felmagasztalta őtet , és nevet ajándékozott neki , mely minden név fölött vagyon, hogy a Jézus nevére , minden mennyeieknek , földieknek és föld allatiaknak térde meghajoljon ." De különben is , ha mi magunk nevenapját évről évre tisztességesen megüljük ; a királyét /a királyságokban / pedig országszerte minden hazafi legfényesebben tartaja ; bizonyára méltó hogy Jézus neve mindenek fölött tiszteltessék .
Nemcsak Jézusnak hívatik pedig a mi üdvözítőnk , hanem még messiásnak is , mely zsidó szó annyit tesz mint a Krisztus szó , azaz , fölkent ; és urunknak háromféle hivatalát fejezi ki . Tudniillik a királyokat , prófétákat és papokat olajjal szokták fölkenni hajdanában; Jézus pedig mind a három volt . Hogy király volt kitetszik Pilátusnak adott ezen feleletéből :Te mondod hogy király vagyok én . Ezen kívül , ő , mint a keresztény hit országának felállítója teljes hatalommal uralkodik lelkeinken . De próféta is volt , mert ha a prófétának tiszte abban áll , hogy Isten akaratját hirdesse és ezen hirdetésének jövendöléseivel erőt és hitelességet szerezzen ; ezt senki sem cselekedte oly betű szerint mint Krisztus urunk . Végre , hogy pap volt , onnan láthatni , mivel még a többi papok a seregek urának tulkok és juhok vérével áldoztak , Jézus addig a legfölségesebb áldozatot , önnön magát , mutatta be .
Így mind a Jézus név , mely annyit tesz , mint üdvözítő , mind a messiás és Krisztus név megváltónk hivatalát terjeszti elő ; ezért mindegyik méltó a mi tiszteletünkre .
És valóban üdvözítőnk neveit mindenkor mély tisztelettel illetik a jámbor hívek . Nevezetesen azért nem veszik föl a keresztségben , - nem úgy mint egyes latinamerikaiak - ; mivel magukat azokra érdemteleneknek vallják . Továbbá Jézus nevének említésére meghajtják fejüket , mit az Atya és szent Lélek Isten említésére , nem tesznek . Így mondják egymással találkozván a gyönyörű köszöntést : Dicsértessék a Jézus Krisztus . Végül , egyéb /nagy/ dolgaikat " Jézus segíts "kéréssel szokták a közemberek kezdeni , hanem mikor útra indulnak , akkor is így fohászkodnak .
Csak kár , hogy némellyek , fölöttébb megfeledkezvén magukról , a Jézus és a Krisztus neveket , hasztalanul emlegetik . / Pedig írva vagyon a Tízparancsolatban :" 2. Istennek nevét hiába ne vegyed. " / Az pedig éppen szomorú , hogy a nőszemélyek közül sokan minden harmadik szavokban Krisztussal veretnek és bomlasztanak . De az utánunk jövők se fogják elhinni , hogy ez időkben oly méltatlan keresztények is élnek , / pedig manapság már igen jelentős kereszténygyalázó dolgok is történnek egyes nyugati országokban / ; kik Jézus nevét , melyet az angyalok is reszketve mondanak ki , borzasztó káromlásokkal szidalmazzák !
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése