Aktualizálás - summa summarum -
XVII. - lelkigyakorlatok -
2. HÉT . 5. nap
Ötödik nap: elmélkedés a bináriusokról
Az előző elmélkedés a két zászlóról értelmünket felvilágosította, hogyan kell cselekednünk és választanunk, ha az
ördög és romlott természetünk cselvetéseit ki akarjuk
kerülni és Krisztust tökéletesen követni. Isten kegyelmével
magunkat erre el is határoztuk. Most próbára kell tennünk
akaratunkat és meg kell vizsgálnunk, komoly, őszinte-e ez
az elhatározás. Erre szolgál a következő elmélkedés a
három emberosztályról, vagy, amint azt a lelkigyakorlatos
könyv nevezi, az emberpárok három osztályáról.
Elmélkedés a három bináriusról, emberpárról
(embercsoportról), hogy a legjobbat válasszuk.
Az előkészítő ima a szokásos.
Az első előgyakorlat : - a történet, mely három emberpárról szól, amelyek közül mindegyik
tízezer dukátot szerzett és pedig nem tiszta szívvel és nem ahogyan kellene, az Isten iránt
való szeretetből. És ezek mindannyian üdvözülni akarnak és óhajtják megtalálni a mi Urunk
és Istenünk békéjét azáltal, hogy szabadulni kívánnak az üdvösséget veszélyeztető tehertől és
akadályoktól, amelyet a szerzett vagyonhoz való ragaszkodásban éreznek.
Ez aggasztja őket és mindegyikük szabadulni kíván ettől a
nyomasztó tehertől, ettől az akadálytól, mely őket a teljes
átadásban gátolja, mert érzik, hogy szívük rendetlenül
ragaszkodik a szerzett vagyonhoz. Ez lelkük békéjét megrontja és üdvösségüket veszélyezteti. Jó, ha megfigyeljük, hogy a lelkigyakorlatos könyv
szándékosan nem igazságtalan úton szerzett vagyonról beszél,
hanem olyanról, melynek megszerzése magában véve nem
volt bűn. Ebből a tényből még világosabb lesz előttünk a
két zászlóról szóló elmélkedés értelme és célja: a rendetlen
ragaszkodás még közömbös, sőt szent dolgokhoz is, akadály
lehet, hogy a tökéletesség útján meginduljunk és kitartsunk,
akadály lehet, hogy magunkat maradék nélkül Istennek átszolgáltassuk, kelepce lehet, melyet az ördög és romlott
természetünk felállít nekünk, háló, melyben lelkünket megfogja, bilincs, mellyeI azt megkötözi és fogva tartja.
Második előgyakorlat: helyzetkép-alakítás. Itt látnom kell magamat, hogyan állok Urunk,
Istenünk, és minden szentje előtt avval a szándékkal, hogy kívánjam és megismerjem azt, ami
isteni Felségének kedvesebb.
- Itt kell megjegyezni, hogy az előgyakorlatban első helyen
a kívánságról van szó, hogy Isten akaratát megismerjem. Mert
ha ez hiányzik, akkor az önszeretet meg fog csalni, és nem fogom
megismerni Isten akaratát és annál kevésbé fogom választani
azt, ami tökéletesebb.
Harmadik előgyakorlat: Itt kérnem kell a kegyelmet hogy elég szabad legyek bármilyen választásra, amelyet Isten
kegyelmének vezetése sajátosan nekem szóló hivatásként mutat meg.
I. Pont. Hogyan viselkedik mindegyik osztály a kegyelem ösztönzésével szemben?
Az első binárius szeretne ugyan megszabadulni a ragaszkodástól, amellyel a szerzett
dologhoz vonzódik, hogy békében megtalálja Urunkat, Istenünket, és üdvözítse magát, de
halála órájáig nem nyúl semmi eszközhöz.
A második binárius akar ugyan a ragaszkodástól szabadulni, de csak úgy, hogy a szerzett
dolog birtokában maradhasson, azaz hogy szinte az Isten jöjjön oda, ahova ő akarja, és nem
szánja el magát a dolog elhagyására, hogy így az Istenhez juthasson, még ha ez az állapot
ránézve a legjobb volna is.
A harmadik binárius akar szabadulni a ragaszkodástól mégpedig úgy, hogy nem tartja őt
fogva semmiféle vonzalom a szerzett dolog megtartásában, hanem csak úgy kívánja azt
akarni vagy nem akarni, ahogy Urunk-Istenünk adja meg neki az akarást és amint azt jobbnak
látja Isten szolgálatára és dicsőségére; és egyelőre úgy óhajt viselkedni, mintha lélekben
mindenről lemondana, miközben erőt gyűjtve azon van, hogy sem ezt a dolgot, sem más
valamit ne akarjon, kivéve, ha egyedül Isten szolgálata ösztönözné őt arra, így tehát csak az a
kívánság, hogy Istennek jobban szolgálhasson, bírja őt arra, hogy az illető dolgot magához
vegye vagy azt elhagyja.
Polykrates, Samos királya, egy bölcsnek nagy összegű pénzt adott jutalmul. Alighogy a bölcs ezt a pénzt megkapta, nagy nyugtalanság szállta meg lelkét. "Amióta az az
átkozott pénz házamba került", kiált fel, "boldogtalan ember
vagyok!" A királyhoz megy és visszaadja neki a pénzt e
szavakkal: "Vedd vissza a pénzt, nem akarok többé róla
tudni, tönkretette az életemet." (Farkas E., Útravalók III.)
Ez a lelkület, mely a pogány bölcset hevítette az, mely a
Krisztus követők harmadik csoportját is lelkesíti, de nem
pusztán a természetes erény, hanem a Krisztus-szeretet
forrásából szíva az erőt és nagylelkűség.
A jellemzett három emberosztály ugyanis a Krisztuskövetők három csoportját jelképezi. E három csoport közül alkalmazás az egyikbe mindenki beletartozik. -
• Az első csoport nem használ egyáltalán eszközt, hogy célját elérje. Vágyódik, de nem akar
komolyan. Akarna, de nem akar valóban. Mert a célt megfelelő eszközök nélkül elérni nem lehet. Ebbe a csoportba
tartoznak mindazok, akik a bűnt kerülni szeretnék, de nem hagyják el az arra vezető közeli alkalmakat. Tökéletesek
szeretnének lenni, de nem merik megtagadni magukat és a
tökéletességre vezető eszközöket megragadni.
•A másik csoport használ ugyan eszközöket, de nem
ragadja meg azt az eszközt, mely a legjobban, a legbiztosabban, a legegyenesebben, sőt talán egyedül vezet célhoz.
Mintegy válaszút előtt áll: jobbra vezet az út, melyen célját elérni kell, balra vezet az út, mely őt céljától eltávolítja. Ő a bal úton jár, de annak jobb szélén, hogy elhitesse
magával, hogy mégis csak tesz valamit. Tesz valamit, de
nem azt, ami egyedül képes őt céljához eljuttatni. Csak félig
akar, nem egészen. Inkább a látszat szerint akar, mint valóságban. Ebbe a csoportba tartoznak mindazok, akik sóhajtoznak, imádkoznak, talán önmegtagadást is gyakorolnak,
hogy Isten kegyelmét megnyerjék és rendetlen hajlamaik
fölött diadalmaskodjanak, de nem akarnak elszakadni attól,
amit rendületlenül szeretnek, könyvtől, társaságtól, személytől lett,
hivataltól, pénztől. kedvenc foglalkozástól, bár látják és tudják, hogy csak így nyerhetik el lelkük nyugalmát és biztosíthatják üdvösségüket és lelki előmenetelüket. Ide tartoznak
azok, akik a pályaválasztásnál ingadoznak a világ és Krisztus
között. Nem képesek elhatározni, hogy végleg szakítanak
a világgal, széttépik a test és vér kötelékeit, lemondanak
állásról és vagyonról, kilátásokról. rnéltóságokról, hogy az
alázatos és szegény Jézust kövessék. Ide tartoznak, akik a
két zászlóról szóló elmélkedésben feltárt tökéletes Krisztuskövetésre akarnának eljutni, de nem ragadják meg a megalázódás és a szegénység, az egyszerűség és önmegtagadás
kínálkozó alkalmait, hanem mintegy ajándékként, beöntött
malasztként várják Istentől a tökéletes Krisztus-követés adományát.
•A harmadik csoport nyílegyenesen célja felé tör és
nem retten vissza az áldozattól. Mindent elhagy, mindent
megad, mindent megtesz. mindent elszenved, mindenre vállalkozik, csakhogy Krisztust megnyerje. Az én nyereségem
Krisztus, mondja, és azért "mindent szemétnek és veszteségnek tekint, csakhogy Krisztus legyen a nyeresége." (Fil. 3,
8.) Nem ismer megalkuvást a világgal és a természettel.
Nem ismer görbéket és körutakat, rnentségeket, halasztásokat, hanem egyenesen a cél felé tart, királya zászlaja alá áll, jegyese karjaiba fut. Szent Péterrel a habokba veti magát,
csakhogy rímelőbb Krisztusnál legyen: "Uram, ha te vagy,
parancsold, hogy hozzád menjek a vízen.': (Mt. 14, 28.)
"Amint Simon Péter meghallotta, .hogy az Úr az, a tengerbe
ereszkedék." (Jn. 21, 7.) Szent Ágnessel mondja: "Az is
sérelem a Vőlegényre nézve, ha jegyese várakoztatja őt."
Szent Chantal-al még gyermekeinek teste fölött is elhalad,
csakhogy hivatását kövesse.
II. Pont. Mit kell tartanom az
egyes osztályok magatartásáról?
Az első csoport sohasem fogja célját elérni, de a második sem. Voltaképen a kettő között lényeges különbség alig
van. Az első csoport egyáltalán nem használ eszközöket; a
második csoport nem veszi igénybe azt az eszközt, mely
egyedül vezet biztosan a célhoz, s így
voltaképen ez sem használ eszközt.
Mert minden eszköz hiábavaló, hacsak elsősorban azt az
eszközt nem vesszük igénybe, mely a cél elérésében lényeges. Mit használ egyedül csak imádkozni anélkül, hogy
komolyan megtagadónk magunkat, hogy megragadónk a megalázódás alkalmait, hogy elkerülnénk a lelkünk tisztaságát
veszélyeztető dolgokat? "Aki téged teremtett nélküled",
mondja Szent Ágoston, "nem fog üdvözíteni nélküled!"; de
az erények magaslatára, Krisztus tökéletes követésére sem
fog juttatni közreműködésed nélkül. Amíg tehát ebben a
két csoportban maradunk, nem fogjuk elérni célunkat soha.'
Isten ugyan megkönyörülhet rajtunk, meghallgathatja komoly
akarat nélküli imádságunkat is, rátekinthet egyéb jócselekedeteinkre, és talán meg is teszi és kiragad minket ebből
az állapotból, de akkor már nem is tartozunk ebbe a csoportba, hanem Isten kegyelméből felemelkedtünk a harmadikba. Ezt a kegyelmet azonban átlag saját erőlködésünk
nélkül, mintegy csodakép nem várhatjuk Istentől, és azért
veszélyes dolog lenne erre hagyatkozni.
Az első és második csoport magatartása gyáva, Istenhez és az Istent szerető lélekhez nem rnéltó. Nincs benne áldozatkészség, nincs bátorság, nincs férfiasság, nincs odaadás, nincs nagylelkűség, nincs igazi, tettrekész szeretet.
, . Azért Isten sem bőkezű, sem nem nagylelkű irántuk kegyelmeinek osztogatásában. "Aki szűken vet, szűken is arat ; és aki áldással vet,
áldással is arat." (2 Kor. 9, 6.)
Ez a két csoport sohasem fog a lelki tökéletességre
felemelkedni, sohasem fogja élvezni a lélek igazi békéjét,
sohasem fog eljutni Krisztus teljes közelébe. Mint a gazdag
ifjú, szomorúan fog távozni, mert nem tudta meghozni az
áldozatot, melyet Isten tőle nyilvánvalóan megkívánt. Érzi,
hogy magasabbra lett volna hivatva, de gyávasága és akaratának gyengesége visszatartották. Ez a lelki állapot veszélyes is, mert az akarat gyengesége nemcsak a tökéletesebb
élet követésénél, hanem a parancsok megtartásánál is éreztetheti káros befolyását. Veszélyes ez az állapot, mert az
ember Isten kegyelmeit eljátssza, melyeket Isten talán ép
azért adott, hogy őt nagyobb bűnalkalmakból kiragadja.
Megfoszt minket sok érdemtől, megrontja jócselekedeteink
értékét a rendetlen indítékok miatt, melyek azokba belevegyűlnek a lanyhaság és akarat gyengesége miatt, melyek okozzák, hogy azokat nem kellő tökéletességgel végezzük. Megfoszt minket a nagyobb mennyei dicsőségtől és
Istentől is megvonja azt a dicsőítést, melyre méltán igényt
tarthatna részünkről. Azért az ilyen lélekben nem leli kedvét a jó Isten, az ilyen lélek nem szolgál Krisztus vigasztalására, nem igazi baráti, jegyesi lélek, nem feltétlenül megbízható katona, akire Krisztus király mindig és minden
körülmények között számíthat. Halála óráját is keserűvé
teszi lelkének megosztottsága, szívének nem egyenes iránya,
mely nem Isten felé tör egyenesen, hanem elhajlik a mulandó dolgok rendetlen szeretete felé.
A harmadik csoportról mindennek ép ellenkezőjét
mondhatjuk el. A lélek, aki ebbe a csoportba tartozik, biztosan el fogja érni célját, fel fog emelkedni a tökéletesség
magaslatára, meg fogja találni Istent és lelkének nyugalmát.
Lehet, hogy is meg fog még botlani, talán elhatározása
ellenére is visszaesik kisebb hibákba, de nem köt békét rendetlen hajlamaival, kérlelhetetlen harcot indít ellenük,
minden kisebb esés után kétszeres bátorsággal kel fel, imádsággal, állandó éberséggel és szünet nélküli önlegyőzéssel
edzi akaratát, Isten segítő kegyelmében rendületlenül bízik,
míg végre tökéletes győzelmet arat önmagán. Az ilyen lélekben, esetleges hibái ellenére is, melyek inkább gyengeségek,
mint megbántások. kedvét leli a jó Isten. Krisztus örömét és
vigasztalását találja benne, mert tudja, hogy erre a lélekre
mindig bátran számíthat, ez egészen az övé. Ez a lélek
igazán nagy, nemes és bátor. Az ördög hálóit ki fogja
kerülni, a romlott természet kelepcéibe nem fog beleesni,
semmi sem nehezedik rá szárnyaira, szabadon és diadalmasan emelkedik az ég felé, röpte mindig magasabb, szabadabb és bátrabb lesz. Halála békeséges és boldog, mert
szíve egészen Istené, jócselekedetekben és érdemekben gazdagon megy át az örök hazába, oda túl pedig az égben
fénylő korona vár rá, melyet királya, jegyese fog fejére
tenni, mert életében oly hűségesen szerette és követte őt a
kereszt királyi útján.
III. Pont. Melyik osztályba tartozom én?
Nem indokolatlan, zavaró aggályok hajhászásáról van
itt szó. Nem mindenféle elképzelhető követelésekről Isten
részéről, melyeket az aggályos lélek olykor mint valóságokat állít maga elé. Isten meghatározott, biztos akaratának
követéséről van egyedül szó ebben az elmélkedésben, a
kegyelem olyan ösztönzéseiről, melyeknek igazságához
kétely nem fér. Ezekről már egy megelőző elmélkedésben
is szólottunk.' Továbbá az akaratnak általános készségéről.
hogy a felismert isteni akaratot feltétlenül és habozás nélkül kövesse.
Mindenekelőtt, és ez ennek az elmélkedésnek főcélja meg kell tekintenem, milyen az akaratom, lelki készségem azzal a tökéletességgel szemben, melyet a két zászlóról szóló elmélkedés
tár elém. Szilárd, eltökélt, igaz-e az elhatározásom, hogy
Krisztust a lelki és esetleg, ha erre hív, a valóságos szegénységnek, a megaláztatások elviselésének, a keresztnek és
önmegtagadásnak útján követem? Mi mutatja ezt meg
nekem? Ha kész vagyok magamra venni a megaláztatást, ha kész vagyok elszakadni földi javaimtól. amikor
Isten azt kívánja, és ha nem kívánja a teljes elszakadást,
kész vagyok-e legalább anyagi javaimból annyit áldozni
jótékonyságra, más jó célokra, amennyi anyagi tehetőségemmel arányban áll, le akarok-e mondani minden fölöslegről,
luxusról. a test elkényeztetéséről? Egy szóval: akarom-e
komolyan felhasználni az eszközöket, melyek Krisztus
szegénységének és alázatának követésére elvezetnek ?
Másodsorban, ha pályaválasztásról van szó, kész
vagyok-e Isten hívását feltétlenül, minden földi érdek háttérbe szorításával követni? Kész vagyok-e a világi érvényesülésről,
családról, rokonokról , anyanyelvről - ha más országba
kell mennem - megszokott életmódomról, barátokról
lemondani, hogy Isten hívását kövessem? Ha pedig a már
megválasztott életmód reformálásáról van szó, kész vagyok-e
az előbb ismertetett tökéletesség elveit ebben a reformban
minden fenntartás és emberi tekintet nélkül érvényre juttatni?
Lelkem elé állítom harmadszor a lelkigyakorlatok
alatt tett egyéb feltételeimet és jó elhatározásaimat és kérdem, milyen az akaratom, az elszántságom ezeknek valóra
váltására? A feleletet megadja a komoly lelkiismeretvizsgálat az iránt, kész vagyok-e a megfelelő és biztosan célra
vezető eszközöket alkalmazni, még ha büszkeségem, vagy
érzékiségem. vagy vonzalmaim és ellenszenveim áldozatát
követelik is? Kész vagyok-e kerülni mindazokat az alkalmakat, melyek jó elhatározásaim foganatosítására nézve
komoly veszélyt jelentenek?
Megvizsgálhatom magamat negyedszer egyes erényekre
nézve is. Ha egészen tisztán akarom tartani lelkemet, testemet, kész vagyok-e elhárítani mindazt, ami lelki-testi tisztaságomat veszélyezteti, annak tökéletességét elhomályosítja:
bizonyos társaság látogatása, veszélyes szórakozások, olvasmányok, barátkozások, látványosságok? . Akarom-e érzékeimet , testemet megtagadni, hogy a tisztaság erényének tökéletességet elérjem ?
- Ha alázatos akarok lenni, kész vagyok-e a megaláztatást,
a félreismerést, a mellőzést türelemmel, sőt hálával elviselni? Küzdök-e érzékenységem ellen? Nem mentegetem-e
magamat szünös-szüntelen ok nélkül? - Ha a közömbösségre
el akarok jutni, kész vagyok-e elvállalni minden megbízást,
hivatalt, beosztást, melyet elöljáróim adnak? - Ha szerzetben élek és tökéletes szegénységre akarok szert tenni,
kész vagyok-e elviselni a szegénység hatásait, kisebb nélkülözést? Kész vagyok-e megválni minden tárgytól, könyvtől.
mely esetleg használatomban van, ha látom, hogy ok nélkül
ragaszkodom ezekhez, vagy ha az engedelmesség, vagy
mások előnye, a szeretet kívánják? Önmegtagadott szeretnék lenni: gyakorlom-e a praktikus önmegtagadást asztalnál, testtartásomban, érzékeim
és indulatjaim megfékezésében? - Jól szeretnék imádkozni:
készülök-e az imádságra, nem élek-e teljesen külsőkben
elmerülő életet, betartom-e a jó imádságra vonatkozó aszkétikus tanácsokat? (addíciók stb.) Ha közéletben szerepelek , kész vagyok-e közéleti tevékenységemet úgy gyakorolni, hogy az mindenképp katolikus
mivoltom kifejezője legyen és Krisztus és Egyháza érdekeit
szolgálja? Kész vagyok-e emberi tekinteteket mellőzni, ambíciómat Isten nagyobb dicsőségének alárendelni?
I. BEVEZETŐ MEGFONTOLÁS
A VÁLASZTÁSHOZ.
I. A választás tárgya.
A választás tárgyát képezheti minden dolog, amely
magában véve jó vagy közömbös. Erkölcsileg rossz dolog vagy olyan valami, ami az Egyház elveivel ellenkezik, nem
képezheti választásunk tárgyát. Mert rossz dolog sem cél
. sem eszköz nem lehet. A cél soha sem szenteli meg az
erkölcsileg rossz eszközt.
Részletesen kifejtve, a választás tárgyát képezheti elsősorban magának az életpályának megválasztása. és pedig
mindenekelőtt a döntés, vajon az evangéliumi tanácsok, vagy
csak a parancsok útját követjük-e, és milyen világi pályán,
vagy milyen szerzetben?
Választásnak tárgyát képezheti
másodszor a már megválasztott hivatásban az életmód, melyet
követnünk kell, hogy a tökéletességre eljussunk. Választásunk tárgyát képezheti végre minden egyéb fontos dolog,
akár benső lelki életünket érinti, akár külső tevékenységünket: terveink, fontos döntések, elhatározások. Bárcsak minden államférfiú, fejedelem, képviselő ilyen választást végezne,
mielőtt fontos ügyei fölött dönt, mielőtt szavazatát leadja,
mielőtt rendeleteket ad ki, mielőtt háború és béke fölött
határoz, mielőtt állást foglal egyik vagy másik párt mellett!
Bárcsak minden szülő ily választást végezne, mielőtt
gyermekét valamely pályára szánja, vagy beleegyezését adja
hozzá, vagy házasságra engedi lépni valakivel! Bárcsak minden ember kivétel nélkül fontos elhatározásaiban a helyes
választás elveihez és gyakorlati módjához folyamodnék !
Kevesebb meg nem fontolt, szenvedélytől diktált, szerencsétlen és káros döntés, elhatározás, intézkedés maradna el az
egyéni életben és a nemzetek életében. Minden katolikus
közéleti embernek, de minden katolikus gondolkozású egyénnek is mintegy állandóan kéznél kellene tartani a helyes
választás szabályait.
A választás tárgyát illetőleg már a Két zászlóról szóló
elmélkedés előtt megjegyeztük, hogy némely dolog, ha egyszer a választást megejtettük. megmásíthatatlan, mint a házas
élet, a papi hivatás; más dolog nem megmásíthatatlan, mint
például a méltóságok és javadalmak elfogadása, vagy visszautasítása, és más egyéb. A megmásíthatatlan dolgokban nincs
már helye új választásnak; de itt annál nagyobb körültekintésre van szükség, mielőtt a választást megejtenénk. Ha
helytelenül választottunk, már csak a bánatnak van helye
és az elhatározásnak, hogy a rosszul választott életpályán is
minél jobban és tökéletesebben élünk .
A nem megmásíthatatlan választást újból meg lehet
ejteni, ha úgy látnunk, hogy nem helyesen választottunk ; sőt
ez lelki előmenetelünkre nézve nagyon is előnyös lehet. Az
egyszer már helyesen megejtett választást azonban nem kell
megismételnünk. Ez csak aggályokra adna alkalmat, vagy
ingatagság jele volna.
II. A tiszta szándék.
Minden helyes választásnál elsősorban szemünk előtt
kell lebegnie örök célunknak és rendeltetésünknek, mert
erre kell irányulnia mindennek, ami választásunk alá eshetik.
A vezérelvnek és alapigazságnak mindenütt érvényesülnie
kell. Minden teremtett dolog csak eszköz örök célunk elérésében. Azért járnak el helytelenül azok, akik elsősorban azt
határozzák el, hogy a katonai, vagy ügyvédi, vagy mérnöki
pályára lépnek, vagy házasságot kötnek, és csak azután
törekszenek arra, hogy abban a hivatásban, vagy azon a
pályán Istennek szolgáljanak. Elsősorban azt kell néznünk,
Isten szolgálata és lelkünk üdvössége szempontjából előnyös-e,
ha a katonai, ügyvédi, vagy a mérnöki pályára lépünk, vagy
ha házasságot kötünk, és e szerint kell döntenünk. Ha megfordítva járunk el, akkor a célt eszközzé, az eszközt pedig
céllá tesszük és felforgatjuk a helyes rendet, és választásunk
nem lehet jó. Azt akarjuk akkor, hogy Isten jöjjön hozzánk
és alkalmazkodjék hajlamainkhoz, ahelyett, hogy mi mennénk őhozzá és hajlamainkat az szent akaratának és tetszésének rendelőnk alá. Igy voltakép a második emberosztályba tartozunk, és választásunk helyessége felett soha
sem lehetünk nyugodtak és biztosak.
A jó választás alapkelléke tehát a tiszta szándék. Azért
előnyös, ha a választás előtt újból lelkünk elé állítjuk azt,
amit a Vezérelv és alapigazság megfontolásánál megismertünk. E célból röviden megismételhetjük ezeket az elmélkedéseket.
Ill. A helyes választás időpontja.
Első időpont: Isten kegyelme ellenállhatatlan világossággal megmutatja lelkünknek, mit akar tőlünk. Ez egy
pillanat alatt megtörténhetik. Mikor Jézus Máténak a vámpadnál odaszólt: Kövess engem ! , ez meghívatásában nem
kételkedhetett és azonnal követte Jézust. Hasonlókép isteni
világosság ragyogta körül Saul lelkét a damaszkuszi úton,
és nem kételkedhetett Jézus hívásában. Úgyszintén mások
életében is találkozunk hasonló esetekkel, nemcsak a pályaválasztást illetőleg, hanem más döntésekben is. Boldog
Colombiére Kolos* azonnal felismerte Alacoque Szent Margit
küldetését és saját hivatását, melyet Isten a szent által neki
a Szent Szív tiszteletének megalapításában és terjesztésében
szánt.
* Boldog Colombiére Kolos a XVII. században fiatalon elhunyt jezsuita szerzetes, akit Jézus Szíve-tisztelet apostolaként és a szent látnok lelki vezetőjeként ismer az Egyház.
De ez az eset aránylag ritka, és ép azért erre nem
igen számíthatunk.
A második időpont az, amikor lelkünk a tapasztalt
vigasztalásokból , vagy vigasztalanságból. a különböző
hatásokból, melyeket egy dolog elfogadása, vagy visszautasítása, egy pálya megválasztása. vagy annak mellőzése
bennünk előidéz, nagy világossággal arra következtet, hogy
mi Istennek az akarata. Ennek megismerésére nagyban hozzájárulnak azok a jelek, melyek megmutatják, vajon a jó,
vagy a gonosz szellem behatása alatt állunk-e? Ezeket a
jeleket a szellemek megkülönböztetésének szabályai tárják
elénk, de azokat röviden már a Két zászlóról szóló elmélkedésben érintettük. Általában Isten szelleme világosságot, derűt,
örömöt, békét teremt lelkünkben, míg ellenkezőleg a gonosz
szellem, vagy rendetlen hajlam nyugtalanságot, homályt,
sötétséget, szomorúságot idéz elő.
A harmadik időpontot a lelkigyakorlatos könyv
"nyugodt"-nak nevezi. Ez az az időpont, amikor a lelket
semmiféle külső behatás a jó vagy rossz szellem részéről
nem érinti különösebben, nincs kitéve az érzelmek hullámainak, hanem természetes képességeit, értelmét és akaratát
zavar és akadály nélkül szabadon használhatja. Ebben az
időpontban a lélek maga elé állítja örök célját és rendeltetését és a vágy hatása alatt, hogy ezt a célt minél tökéletesebben elérje, ejti meg választását az előtte fekvő eszközök között. Ez utóbbi időpontra vonatkoznak a két következő megfontolásban elénk tárt választási módok.
Ha a
választás az első, vagy második időpontban nem történt
meg, akkor a harmadik időpontban kell azt megejtenünk.
Ha
pedig a második és harmadik időpontban történt választás
ugyanazt az eredményt szolgáltatja, ez a választás helyességének még nagyobb biztosságot ad. Sőt még az első időpontban történt választást is, ha az isteni sugallat nem oly
feltétlen bizonyosságú. a második, de főleg a harmadik
időpont választásával ki kell egészítenünk, vagy megerősítenünk. Mindezekben azonban a tapasztalt és okos lelki
vezető tanácsa nélkülözhetetlen.
Evangéliumi tanácsok
Itt említést kell tennünk az evangéliumi tanácsokról
és azok viszonyáról a tökéletességhez. Az evangéliumi
tanácsok az önkéntes szegénység, a tökéletes tisztaság és
az engedelmesség, még nem a lelki tökéletesség maga. Mert
elgondolható, hogy kivételes esetekben Isten nem akarja,
hogy az evangéliumi tanácsokat kövessük. A tökéletesség
lényege pedig a megegyezés az isteni akarattal a szeretetben.
Ez tehát nem egyértelmű az evangéliumi tanácsok követésével.
A tökéletesség mint megegyezés Isten akaratával
három lényeges fokozatot foglal magában. Az első az alapvető fokozat, mely nélkül megegyezés Isten akaratával egyáltalán nem is lehetséges; ez a súlyos bűn kerülése. Annyira
legalább is meg kell egyeznünk Isten akaratával, hogy azt
nagy dologban tudattal és szándékkal meg ne sértsük. A
második fokozat tökéletesebb, mert Isten akaratának bármely megszegését kerüli, tehát a bocsánatos bűnt is. A
harmadik fokozat a legtökéletesebb, mert azt nézi, hogy
mi tetszik Istennek jobban, tehát a tanácsokat is követi.
Ezen a fokozaton Istennek nemcsak parancsoló, vagy tiltó,
A tökéletesség hanem még nagyobb tetszését nyílva fokozatai nyitó akaratával is megegyezünk. Ez a • fokozat magában foglalja általánosságban a készséget az összes tanácsok követésére, amelyek
követése ránk nézve az adott körülmények közt lehetséges,
s amelyekre Isten kegyelme ösztönöz. Ennek a fokozatnak jelszava: Azt cselekszem, ami előtted kedves. (Jn. 8, 29.)
"Mindent Isten nagyobb dicsőségére." Isten dicsősége pedig egyértelmű akaratának teljesítésével.!
Az itt említett első fokozat azonos az előbb tárgyalt
alázatosság első fokával, a második és harmadik fokozat
az alázatosság második fokával azonos, amennyiben ez a
bocsánatos bűn kerűlését és a teljes kőzőmbősséget magában
foglalja. A közömbösségnek ugyanis voltakép szintén két
fokozata van: az első abban a lelki készségben és hajlandóságban áll, hogy mindig csak a célnak megfelelő eszközöket
használunk, a második abban, hogy mindig a legjobb eszközöket használjuk. Csak ez utóbbi fokozaton éri el a közömbösség teljes tökéletességet jó mert ezen a fokon már egyáltalán
nem szerepel az önérdek. A közömbösségnek ez a foka
azonos az előbb említett tökéletesség harmadik fokával.
Ahol tehát Isten dicsősége, vagyis akaratának követése, tetszése nagyobb, ott a tökéletesen közömbös ember
szűkségkép azt választja, ami Istennek tetszőbb. Es mivel
az evangéliumi tanácsok követése általában Isten nagyobb
tetszését vonja maga után, ezeket is követi. Csak ott, ahol
Isten akarata ezt nem kívánja, ahol a körülmények által,
vagy egyés jelek által mást mutat, ott áll el azoknak követésétől. Ha pedig Isten dicsősége, vagyis az tetszése rnindkét oldalon egyenlő volna, akkor a tökéletesen közömbös
ember nem tud választani; itt lép érvénybe az alázatosság
harmadik foka, mely még a tökéletes kőzőmbősségen is
túlmegy és azt választja, ami Krisztushoz hasonlóbbá teszi,
vagyis követi az evangéliumi tanácsokat. Ebben a választásban természetesen következéskép Isten tetszése és dicsősége
is nagyobb, bár előzőleg, Krisztus példájától eltekintve,
egyenlő volt mindkét oldalon. Ezekben meg is jelöltük már az evangéliumi tanácsok viszonyát a lelki tökéletességhez. Az evangéliumi tanácsok
követése nem maga a tökéletesség ugyan, de általában több,
mint pusztán egy lehetőség, vagy út, vagy eszköz a tökéletesség elérésére. Krisztus példáját tekintve ugyanis általában
tökéletesebb az életét külsökben is teljes mértékben követni. Az evangéliumi tanácsok követése tehát általánosságban a tökéletesebb életet jelentik, mert Krisztushoz
hasonlóbbá tesznek, mert jobban eltávolítják az embert a
világtól, önszeretettől és érzékiségtől, mert nagyobb áldozatot és következéskép a szeretetnek is tökéletesebb megnyilatkozását jelentik, jobban elhárítják a tökéletesség akadályait és jobban képessé tesznek, hogy egészen Krisztusnak
és az országának szolgálatába álljunk, osztatlanul ennek
a nagy feladatnak szenteljük magunkat.
II. A HELYES VÁLASZTÁS ELSŐ MÓDJA.
1. Lelkem elé állítom azt a dolgot, amelyre nézve választásomat meg akarom ejteni. Ez lehet maga a hivatás, melyet
követnem kell: házasélet, papság, szerzetesi élet, vagy annak módozatai: milyen világi pálya, milyen szerzet, milyen házastárs? Lehet továbbá valamely terv végrehajtása, valamely
döntés, melyet meg kell tennem, vagy bármely fontos dolog,
mely felett lelki életemben, vagy külső tevékenységemben
határoznom kell: fontos családi, vagy egyházi, vagy állami
ügyek.
2. Lelkem elé állítom örök célomat. amelyre teremtve
vagyok, és megfontolom, hogy minden dolog a világon csak
eszköz örök célom elérésére, vagyis Isten dicsőítésére és
lelkem üdvözítésére. Azért közömbössé kell magamat tennem
a választás alá eső dologra nézve, hogy ne tekintsem sem
vonzalmamat, sem ellenkezésemet a kérdésben forgó tárgyat illetőleg, hanem akarat szerint mintegy a mérleghez
hasonló legyek, mely egyik oldalra sem hajlik, és csak azt
kövessem, amiről úgy érzem, hogy Isten nagyobb dicsőségére és lelkem nagyobb javára szolgál,
3. Kérem Isten kegyelmét, hogy komolyan megfontoljam és belássam, mi válik a szóban forgó dologban az
nagyobb dicsőségére és lelkem nagyobb előnyére, és egészen
eszerint tegyem meg elhatározásomat és az legszentebb
akarata szerint válasszak.
4. Megfontolom, mily előnyök származnak kizárólag
Isten dicsőségét és lelkem javát tekintve, ha a kérdéses
dolgot választom, és ellenkezőleg, mily hátrányok mutatkoznak ebben a választásban. Szintúgy megfordítva is, mily
előnyök származnak, ha a kérdéses dolgot elhagyom, és
ellenkezőleg, mily hátrányok mutatkoznak ugyanebben a
választásban.
5. Megfontolás után mérlegelem az okokat, melyek a
dolog elfogadása, vagy megcselekvése mellett szólnak, szintúgy az okokat, melyek ellene szólnak i és ahová az értelem
túlsúlya hajlik, amellett döntök, azt választom minden tekintet
nélkül érzelmeim vonzódására. vagy ellenkezésére.
6. Imádságban Istennek ajánlom választásomat és kérem őt, fogadja el és erősítse meg, ha az az nagyobb dicsőségére és szolgálatára van.
III. A HELYES VÁLASZTÁS
MÁSODIK MÓDJA.
1. Lelkemet úgy rendezem el, hogy a szeretet, mely
engem a választásra ösztönöz, Isten szeretetéből fakadjon,
vagyis, hogy a szeretet, mellyel a választás alá eső dologhoz vonzódom, vagy annak visszautasítása, egyedül Isten
szeretetéből vegye eredetét.
2. Magam elé állítok egy embert, akit soha sem láttam, de akinek lelki javát őszintén kívánom és akarom, és
kérdezem magamtól. mit tanácsolnék neki, ha őt saját magam
helyzetében szemlélném, Isten dicsőségére és lelkének előmenetelére. Ugyanazt a tanácsot követem én is.
3. Vagy elgondolom, mintha halálos ágyamon volnék,
és kérdem magamtól, mit óhajtanék és kívánnék akkor,
mily szabályt és mértéket szeretnék akkor, hogy választásomban követtem volna, és eszerint igazodva teszem meg elhatározásomat és ejtem meg választásomat.
4. Vagy elgondolom, mintha Isten ítélőszéke előtt állanék, és kérdem, hogy az örök igazság fényében hogyan
fogom kívánni, hogy választottam volna, és eszerint döntök
a jelen pillanatban is.
5. Választásomat úgy, mint az előző módnál mondottuk, felajánlom Istennek és kérem őt, erősítse meg, ha ez
az dicsőségére és lelkem javára szolgál,
Ha mindkét választási mód ugyanarra az eredményre
vezet, jele annak, hogy jól választottam. Ezeket a módokat
a további elmélkedések folyamán is folytatólag használhatjuk,
és jó, ha azokat mintegy állandó lelki készség gyanánt
magunkba felvesszük, hogy egész életünkben minden fontosabb döntésnél ezek szerint járjunk el.
Hasznos az egyes pontoknál röviden emlékezetünkbe
hívni azokat a gondolatokat, melyeket az Örök igazságok
elmélkedéseinél megfontoltunk.!
IV. AZ ÉLETREFORM
Ha valaki életpályáját már nem választhatja meg, mert
az meg nem változtatható vagy nincs oka, hogy más választást tegyen, vagy végre, ha nincs hozzá elég elszántsága és
akarata, akkor nagyon hasznos, hogy legalább a megválasztott hivatásban tökéletesítse magát. Azért fontolja meg az
előbb adott választási elvek és módok szerint, mekkora
legyen a háztartása, hogyan viselje gyermekeinek, cselédjeinek, alkalmazottainak lelki-testi gondját, mekkora bért adjon
azoknak, akik nála dolgoznak, mennyit fordítson jövedelméből saját magára, mennyit családjára, mennyit jótékony
célra, mennyit istenes célokra? Mily mértékben támogassa
a katolikus sajtót, a külföldi missziókat? Mennyi időt szenteljen a munkának, mennyit a szórakozásnak, mennyit az
imádságnak, mily mértékben vegyen részt a katolikus mozgalmakban ? Fontolja meg, hogyan teljesíti kötelességeit
családjában, hivatásában, a társadalomban? Milyenek érintkezései az emberekkel, barátkozásai, olvasmányai? Végez-e
önmegtagadást és milyen mértékben ? Egészben véve fontolja meg, hogy akkora előmenetelt
fog tenni a lelki életben, amily mértékben ki tud vetkőzni
önszeretetéből, önakaratából és saját előnyeinek kereséséből. "Annyi előhaladást fogsz tenni, amennyire erőt veszel magadon", mondja Krisztus követésének könyve.
Ugyanazt a három imabeszélgetést kell elvégezni, mint az előző, a két zászlóról szóló
elmélkedésben.
Megjegyzés: A Lelkigyakorlatnak ebben az időszakában, amikor felfedezzük
ragaszkodásainkat, amelyek szemben állnak a valóságos szegénységgel, vagy
idegenkedésünket a szegénységtől, vagy azt, hogy nem vagyunk részrehajlás nélküliek a
szegénység és gazdagság tekintetében, hasznos, ha imádságban Jézushoz jövünk és
könyörgünk azért, hogy válasszon ki minket arra, hogy valóságos szegénységben szolgáljuk
őt , és ha ezt magunk is akarjuk, kérjük és könyörgünk érte, föltéve, hogy ez az isteni Jóság szolgálata és dicsérete.
Esedezzünk ezért kitartással – de mindig azt akarva, ami Isten akarata számunkra.
Itt kell megjegyeznünk hogy e hosszúra nyúlt és kissé elvontra sikeredett elmélkedés során ne feledjük hogy : Az egész szövegkörnyezet – és az Úr minden más alkalommal kifejtett tanítása nem engedi, hogy mást olvassunk bele ezekben a szavakba, mint amit a Szent Szerzők papírra vetettek. Jézus nem mondhatott mást mint ami egész tanítását, sőt megváltói működését fémjelzi. Ha mást tanított volna, nem lenne Isten Fia, nem lenne a Megváltó. Mert mindaz, ami az Ő tanításának ellentmond (pl. egy jezsuitásan agyonmagyarázott evangélium-kiforgatás) egyenértékű a sátán szándékával !
Imádság : a boldogságos Szűzhöz, Krisztus Urunkhoz,
a mennyei Atyához egészen úgy, amint azt a két zászlóról
szóló elmélkedés után végeztük. Ha valami ellen különös
ellenszenvet érzek, akkor kérem az Istent, ha az dicsősége úgy kívánja, válasszon ki arra, vagy vegye el tőlem
azt, amihez rendetlenül ragaszkodom. Ez a nagylelkűség
imádsága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése