Oldalak

2025. január 3., péntek




ANYAG , KÁPRÁZAT  VAGY VALÓSÁG  ? ( 3. )

 
dr. Tasi István , ( 1970 - ) kultúrantropológus ,  szerzetesi nevén: Isvara Krisna Dásza , A védikus kreacionizmus és az intelligens tervezés egyik legismertebb magyarországi képviselője , szerint : Az élet a lélek jelenlétének a tünete , tehát az élet csak ott lehet jelen ahol a lélek jelen van , mert a léleknek az alapvető tulajdonsága az hogy él .  Az élet és a lélek nem elválasztható , míg az anyag és az élet az elválasztható , mert a lélek kölcsönzi az élet tüneteit az anyag számára . Mert ha az élet csak anyag lenne , akkor az anyagból ma is tudnánk életet csinálni . De ez soha nem történt még meg , soha nem tudtunk még egy fűszálat se , vagy egy hangyát létrehozni ! Mert ha az élet anyag lenne akkor ha valaki meghal , akkor elégséges lenne csak egy kis élő anyagot belé fecskendezni és újra életre kelne , de nem tudtunk még soha sem senkit feltámasztani . ... 
Müller Péter : Az ember mára már túl okos lett , az ember értelme , az esze , elszakadt az univerzális értelemtől , önálló lett , elszakadt a teljességtől , képtelen a szeretetre , képtelen a saját egoitásától  megszabadulni , magasabb eszmélésre nem hajlandó , magasabb inspirációt nem fogad el . Ma már közhely az hogy az emberiség bajban van , valamikor ezt csak a nagy szellemek tudták hogy : vigyázzatok mert ha így folytatjátok , baj lesz . Rá kell döbbeni hogy lakik bennünk egy mélyebb, jobb ember , egy szebb ember mint akivé sikerült lennünk . Van egy igazi valóságunk , van az emberben egy magasabb tudatosság , egy olyanfajta belső bölcsesség , ami rokon a szeretettel . Ha ez megszólal valakiben , akkor ez a megismerő értelem . Az eszménykép az inspirált és az intuitív ember . Inspiráció az azt jelenti hogy egy olyan szellemi kapcsolatba kerül belülről , hogy egy szellemi sugallatot tud követni , ez az inspiráltság . Lásd , költők , intuíció pedig azt jelenti hogy belülről megismerve , belülről tanítva lenni  . ... 
Az hogy valaki a sorsát hogyan éli- e vagy sem  , arra két visszajelzés van . Az egyik hogy az a feltétlenül nehezebb út , nem a könnyebb és a másik pedig hogy ez , ezzel együtt , harmonikus , jó érzést kelt . Az ember tuja hogy az útja rögös , de jó helyen jár , ennek a pszichológiai oka az hogy a felsőbbrendű énem az egómmal jó viszonyba került , ennek a visszajelzése az hogy harmonikus vagyok . A diszharmónia , a kizökkentség , a kiborultság az minden esetben azt jelzi vissza hogy nincs jó viszony a lelkemben , nem vagyok jóban saját magammal . Minden ember belül nagyon erős , mondta Vivekananda - (1863 - 1902 ) hindu bölcs guru , Rámakrisnának a tanítványa , hat évet meditációval töltött a Himalájában, kulcsszerepe volt a védánta és a jóga indiai filozófiáinak a nyugati világban történő terjesztésében.- azt mondta hogy : Az ember igazi természete isteni és erős , ha valaki gyenge az nem az igazi természetében él . Ha az igazi valónk nem hallhatatlan akkor az életnek semmi értelme nincs , akkor nincs értelme gondolkodni mert élni sincs értelme . ... Viktor Frankl , ( 1905 - 1997 ) osztrák neurológus és pszichiáter , egzisztenciaanalízis, a pszichoterápia  egyik megalapítója szerint egzisztenciális vákuumban vagyunk - ez azt jelenti hogy nincs halhatatlanságtudatunk , vagyis nincs az életünknek értelme , de ... Amikor két ember szerelmes lesz és szereti egymást , abban a pillanatban a világ helyreáll , ott rögtön rend lesz , rend és értelem . Abban a pillanatban jelen van az Isten , megcsapja a halhatatlanság szele valamennyiüket és jó lesz .
Sári László , ( 1950 - ) orientalista , tibetológus , elmondása szerint : Van egy 12. századi kínai festmény , a császár és az udvari előkelések a parkban , virágnézésre voltak kivezényelve.


A császár és az összes előkelőségek álltak szépen és bámulták a virágokat félrebillentett fejjel és a virágok szintén ilyen félrebillentett fejjel , csendben néztek vissza rájuk . 


Az ember és a természet viszonyának , talán legszebb példája ez , a szelíd egymást tisztelő , bámuló viszony . Azt gondolták keleten hogy talán ez a legméltóbb emberi életforma a tűnődés , a messzire , a távolba nézés és a titkok fürkészése ,  nem annyira a közeli , az elérhető , a megragadható , az anyagi világ titkai - kevésbé izgalmas titkai - érdekelték őket , hanem az anyagon túli , vagy mögötti , vagy inneni vagy alatti , ... fölötti . Tehát a fizikai valóság nem nagyon nyűgözte le őket , a természeti szépség imádói voltak . A természetben fölfedeztek valami olyan tökéletes rendet , szépséget , amihez hozzányúlni féltek volna , nehogy elrontsák , tönkre tegyék . ... ez így van jól ahogy van , ... 


Miért ilyen szépek mi van mögöttük , mi ennek a fizikai anyagi valóságnak a mozgatója ?


Ez érdekelte őket ! Vakon , amig nem ismerjük hogy mi hozza létre e gyönyörűséget , vakon belenyúlni , - hát , ostobaság , gyermeki felelőtlen dolog .


A nyugati ember pedig a védtelen és kiszolgáltatott anyag felé fordult elsősorban , ebbe belenyúlni könnyű volt számára . Ezt birtokba venni és átalakítani , ebben győzelmet , diadalt ért el és magát ünnepelhette mint munkás , alkotó , iparkodó ,teremtő , hőst  . Ezzel a programmal azért teremt hogy létezése értelmét igazolja , hogy ne érezze céltalannak a létezést a Földön . Ha valamit már létrehozott , elvégzett , bevégzett , megalkotott , akkor nem hiába élt , képzeli . ... Bár az eredmények lenyűgözőek , mégsem történt nagyon más a nyugati civilizáció történetében mint az hogy a nyugati ember átalakította az anyagot anyaggá és eközben megfeledkezett önmagáról és megfeledkezett az anyagon túliról is . Valami sötét labirintust teremtett magának , amelyben manapság már egyre inkább szorong . Gondoljunk csak a gépjeinkre . Ezek működésben tartása és örökös fejlesztése , teljesen leköti , ... mert ha ebben az infrastruktúrában valamiféle hiba keletkezik , akkor abból nagy baj lesz , az már lehet hogy a létezésünk feltételeit szünteti meg . Ilyen értelemben , tehát ez egy öngyilkos civilizáció - ki kell mondani . Reméljük hogy a pusztulásunk még távol van , de fékező technikákkal még távolabbra lehet tenni . 
Az alkotás , a teremtés képessége , az elme , ezek olyan adottságok amelyekkel élni kell . De hogy mire használjuk egyszerre , mindenféle alkotás , pusztítás , tehát ami létrejön az valami helyett jön létre . ... Meg kell nagyon fontolni hogy mi az ára annak a teremtésnek amit létrehozunk , annak az alkotásnak . Tehát önmagam megmutatása aminek mindez a kárára történik . 
A keletiek az élet művészetének a legmagasabb fokát , gyakorlatát akarták megvalósítani - önmagunk életének - , nem az anyagi világ volt a cél , az csak díszletként szolgált önmaguk életének megvalósításához . Nem gépeket gyártott , hogy munkája , alkotása , eredményét fokozza azokkal , hanem ismerte az elég fogalmát . Ami pedig azt jelentette hogy ahhoz hogy jól éljen , éppen elég legyen a szépből , a művészetből , a tűnődésből , a holdnézésből , a napnézésből , a pagodákban való üldögélésből , akár lakomából is . Az élet , a szellemi élet természetesen , valójában a tűnődések , az érzések megmutatása , ezek általában , valamiféle műalkotásban mutatkoznak meg . Lehet verset írni pl. ; vagy építeni szép épületeket , ... gondolni az ősökre , gondolni a jövőre , a jelenre , és finoman beleilleszteni abban az életünket . Ez akkor kellemes , ha valamiféle szelíd , finom , jó viszonyban vagyunk egymással és önmagunkkal is és a környezetünkkel .
A nyugati ember nem ismeri az elég fogalmát , annak az ipari civilizációnak egy alacsonyabb foka , mint amit létrehozott , optimálisabban működne mint az a maximális amit célként tűzött maga elé , ezt már látjuk is . Nem akarja felismerni hogy az optimális nem a maximális , az optimális az az elég . Ha az elég állapotot elérem akkor jól érzem magam , akkor nincs mit fokozni . 
 Az elégnél nincs elégebb , a sok , az ami fokozható amire a nyugati ember törekszik is  fokozza is a mai napig , és ez még nem ment a civilizációjuk kárára , ... , ezt a fokozást esetleg csillapíthatjuk kelet bölcseleteinek tanításával és azoknak a megszívlelésével , magyarul , alkalmazásával . Kicsit többet foglalkozunk magunkkal , kicsit többet tűnődünk mint iparkodunk , ... Ami méltósággal megtehető az életben az jó . Ami a méltóság , az önérzet kockáztatásával tehető csak meg az rossz , az elvetendő . Megkeresik az elég különböző állapotait és az tökéletesen megfelel az emberi méltóság állapotának . És ha az ember egész életében méltón élt , önmagához és másokhoz is akkor megvalósította az esélyek legmagasabbikát .

Mireisz László ( 1950 - ) , író, spirituális tanító, filozófus, a magyarországi buddhizmus képviselője, a Tan Kapuja Buddhista Egyház elnöke, a Tan Kapuja Buddhista Főiskola tanítója, a Tejút Buddhista Pedagógiai Központ alapítója , a SZINTÉZIS Szabadegyetem egyik előadója , elmondása szerint : Japánban , egy üzletember minden évben , minimum két hetet tölt egy zen buddhista kolostorban , magányos elvonulásban , önmagára figyelve , hogy megtalálja a kapcsolatot a benső önmagával , ami ad egy olyan fogódzót ami megakadályozza hogy szélsőséges módon , önmagától eltávolodva és kifelé forduló módon vezesse az életét és hozza meg a döntéseit ! ... Gátat  szab a vágyainak , a törekvéseiben valamiféle rendet tud vágni ,  az indulatait féken tartja , a gondolatai nem szétszórtak hanem összpontosítottak . A csend , a nyugalom , a céltalan séta , a befelé fordulásnak a következménye az hogy tudatosabban létezik . ... 
Nincs semmi állandó a világon , minden amit megszerzünk el is fogjuk veszíteni  , ... ennek ellenére van célja az életnek , de ez nem a külső mulandó dolgok között van . Hanem valami ennél több , valami belső , valami csak akkor megvalósítható hogyha befelé fordulunk , hogyha leküzdjük , megoldjuk önmagunkat . Az eredménye az teljesen más világba kerülünk , egészen másképp látjuk ugyanazt a létet amit korábban szenvedéstelinek láttunk , arról kiderül hogy egyáltalán nem szenvedésteli , mert a szenvedést azt mi visszük bele a magunk rendezetlenségeivel . Amikor eloszlanak ezek a téves gondolatok , ezek a tudatlan elképzelések , ott várja az embert a boldogság . 
Dúl Antal , teológus : Egy élethálóba vagyunk beszőve , ... az energetikai kölcsönhatások rendszerébe , amiben minden szinten valamiféle tudatosság jelenik meg . ... Az élet minden szinten egyfajta tudatállapottal rendelkezik , ... és érvényesül , ez a tudatosság testet ölt és különlétekben megjelenik , az öntudat jelenik meg minden életben . Az életre azt kell mondjuk hogy hordozója valaminek , eszköze valaminek , ami több mint az élet . ... Azt látjuk hogy az élet egy lépcsőfok a létezésben , nem az első és nem az utolsó . A létnek három szférája van : a geoszféra , amely az ásványok és a mineráliák világa , a bioszféra , amelyik a rátelepedő , abból kinövekvő életet jelenti , és a nooszféra , a tudat szférája , amely a legfinomabb valóság . A tudatszféra és a geoszféra között van az a sajátos terület amit életnek nevezünk , ez az a lépcsőfok ami vezet valahová . Ezt úgy kell elképzelnünk hogy az ember sajátos misszióval kerül a világra : mikor az ember megszületik akkor egyfajta tudatosan vállalt alászállás következik be , mondja a belső , intuitív tapasztat . Tehát lemegy a tudatlanság , a tudatvesztés és a szabadságvesztés szintjére , az anyagi világba belemerül és azt összefogja valamivel , a finom testével fogja össze , a tudat testével fogja össze . Ez az ötödik dimenzió , ez működik együtt , tartja össze ,  az összes atom és molekula és sejt , és ettől lesz egy végtelen szervezettség és ezt az összefogottságot úgyis megélhetjük mint a tudatvesztés felszabadítását . ... Az anyag egy ilyen tudatvesztett létforma , az élet az amelyik ezt a szabadságot a létnek vissza tudja adni , ...  
Hamvas Béla : ... A tudatra ébredés , az énreflexió , ennek a tudatosságnak a megértése az életszentség , ami azt jelenti hogy az élet megérti a sajátos üdvtörténeti küldetését , ami nem vele kezdődött és nem vele végződik hanem lesz egy lépcsőfok , egy magasabb lépcsőfokra fog lépni , mondjuk egy magasabb emeletre jut a létezés általa . Ezért mondja Jézus hogy aki mindenáron meg akarja tartani életét , elveszíti azt , mert a lépcsőfokon tovább kell lépni eggyel . Az élet a hazavezetésnek egy nagyon fontos stádiuma . Az élet nem olyasvalami aminek önmagában értelme lenne . Az élet a finom testeiből , a szellemi érintésétől kapja a küldetés tudatát . A szellem érintését úgy hívjuk hogy üdvterv , az üdvterv pedig azt jelenti hogy egy sorsot , egy alakot , egy formát az életben létre akarok hozni . Kísérletezni akarok hogy ezen keresztül a szellemé válás , vagy a tisztulás folyamatát megéljük . Életben is addig marad az ember amig ezt a tudatos állapotot fel nem fogja , be nem teljesíti az üdvtörténeti szerepét . Az élet ehhez egy szükséges hordozóalap , ahogy  a biológiai életet a vegyi alapok hordozzák  , és a vegyi alapot a fizikai , energetikai alapok hordozzák , úgy hordozza az élet , a biológiai alap , a biológiai fölöttit , tehát az üdvtervet . Az emberig az egész életvilág egy tudatszint emelkedési folyamatot mutat , az embertől pedig megtörténik a felismerés folyamata . Ezért mondja Hamvas Béla hogy nem az élet a fontos hanem az üdv , mert az élet szükségképpen elvész . Az élet belép a létbe és kilép a létből , de hordozója lesz valaminek ami soha nem lép ki a létből , hanem örökre egy tisztulási folyamatban itt marad . Az egészet ha nem ebben a kontextusban nézzük az élet merő öncélú tenyészet , teljesen értelmetlen , fölösleges , sőt tulajdonképpen miután a lét benne / a testbe / megreked , a tudatosítási folyamat valahol elakad , akkor történik meg az öncélú életéhség . Minden vallás arra figyelmeztet hogy az életnek ez a lehetősége megvan hogy a tudatosságát elveszíti és merő éhséggé válik . ... 

INFORMÁCIÓFIZIKA 2


Az emberi mivoltunkat legközvetlenebbül érintő dolgok közé tartozik a vágyak , kisértések , örvényébe , labirintusába rejlő , örök kíváncsiság , önmagunk megismerését célzó akarat . Kontroláltalan  ösztönök , felülvizsgáltalan indítékok , fékezetlen vágyak és az öntudatlan akaratérvényesítés uralma , a feltáratlan titkok világa , olyannyira hogy sokszor mi magunk hessegetjük el még a gondolatát is . 

A boldogtalanság oka ,  a vágy , a sóvárgás , az élet megrontója , az összes szenvedés okozója .
Ebben az esetben a vágyakozás nem csupán érzékszervi örömökhöz, gazdagsághoz és hatalomhoz való ragaszkodást és az ezekre irányuló vágyat jelenti, hanem elképzelésekhez és eszmékhez, nézetekhez, véleményekhez, elméletekhez, elgondolásokhoz és hiedelmekhez való ragaszkodást és az ezekre irányuló vágyat is .
A Buddha elemzése szerint a világon minden probléma és baj – az apró-cseprő családi vitáktól kezdve az országok és nemzetek közötti nagy háborúkig – ebből az önző vágyakozásból ered.
Ebből a szempontból nézve minden gazdasági, politikai és társadalmi probléma ebben a vágyakozásban gyökerezik. Azok a befolyásos államférfiak, akik nemzetközi problémákat próbálnak elsimítani, és háborúról és békéről beszélnek, de pusztán gazdasági és politikai értelemben, csak a felszínt kapargatják, és nem néznek a probléma mélyére, nem keresik a baj valódi okát. 
Bagdy Emőke , ( 1941 - ) magyar klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, szupervízor, a pszichológiatudomány kandidátusa, 2010-től professor emerita.

A vágyak kizárólag emberhez kötött sajátosságok , az állatok az ösztöneik által cselekszenek . Az emberi lelki szerkezet különleges felépítésű = egó , én . Ez az én hatalmas harci arzenállal rendelkezik , küzdenie kell , külső elvárásoknak kell eleget tennie , észnél kell lennie , alkalmazkodnia kell . Ezenfelül jön a belvilág , ott van a tiltó rendszer , a lelkiismeret , a fölöttes énem , a beépített szabályzó rendszer és a vágyvilág , az meg ostromol . Két alapvető nagy ösztön uralkodik , a létfenntartási ösztön és a fajfenntartási ösztön , az embereknél még benne van a tudatosság , ami fék , módosító tényező , az akarat ami megfoghatja , terelheti és szabályozhatja a vágyat . A vágy az előzetes tapasztalás nélkül érvénytelen , + a tudatosság - Akkor vágyakozok , akkor van hiányérzetem ha előzőleg már volt egy tapasztalatom hogy ez milyen jó , akkor nyilvánvaló hogy az ismétlés , ez a hajtóerő működni kezd . A vágyak előzetes tapasztalatokon alapulva arra irányulnak ami annyira jó hatást tesz a lélekre , mert a lélek az érező szervünk amelyik minősíteni tudja , ami mivelünk történik . De már a működése korlátokhoz van kötve , már ott van az akaratnak , a tilalmaknak , a lelkiismeretnek ,- tulajdonképpen , a felettes én-rendszernek a funkciója - , az fog szólni hogy ezt nem teheted . És ekkor jön a pótkielégülés , amihez két dolog kell : egyik az hogy legyen hasonló egy kicsit az eredetihez és hogy valamicske kielégülést adjon , ha nem is azt a totálist , teljeset de valamicskét .
Az ego , az én palírozik az ösztönvilág felé , igazodik , egyensúlyozik . Pl. van egy illetlen és nem teljesíthető vágy , akkor a tudatnak a felidézhető tartományából kiszorítja , részlegesen , elfelejtjük , ezt nevezzük elfojtásnak . De nehogymár azért mert a rágondolásból kiszorítottuk , megszabadultunk tőle , sajnos nem , a tudásától megszabadultunk de a feszültségétől nem . A lelki rendszer nagyon okos mert vannak szellőző szelepek , amelyeken a vágy szellőztethető . Ezek az álmodás pl. a képzelet a vágyaknak szabad utat ad és azt szokták mondani : éhes disznó makkal álmodik . A vágyak az álomképekben éjjel a tudat , a lelkiismeret , a cenzúra , a szigor , a tilalmak jelenléte nélkül szabadon átmennek a lejátszható fantáziába , mintha megtörtént volna , spontán kielégülés , tehát pótcselekmény . Az álom , a fantázia , a művészetek nyelve , összes csatornája vágyakat kifejez , vágyakat szellőztet , vágyakat ébreszt és egyben tanít arra hogy a vágyakat hogyan vegyük birtokba a tudat kontroljában . A személyiség arra törekszik hogy egyensúlyban legyen önmagával és az egész világgal , ennek érdekében pl. izolál . Az izolációs elhárítás pl. hogy jön egy nagy gerjedelem , szenvedély , valamit tenni , de nem lehet . A tudat szétválasztja a rágondolás tárgyát és a hozzátartozó érzelmet . Már nem izgat a dolog - azt amit leválasztottam - , érzelmet , vágyakozást , sóvárgást vagy esetleg agressziót , ott lebeg egy rakás indulat bennem . Amikor hazamegyek és szembesülök egy kellemetlen ténnyel , puff , az az indulat amit így leszedtem a másikról áthelyezve az ártatlan személyen , vagy tárgyon - mondjuk összetöröm ,vagy belerugok - csattan , ezt csinálja az énünk , így dolgozik az én lelki rendszer . ... 
Alfréd Adler , individuál pszichológus szerint  vigyázzunk mert ha valamiben mínuszunk van , a mínusz szüntelenül igyekszik kiegyenlíteni magát valami plusszal , ha ez megtörténik minden rendben van , csak ne legyen ártalmas a másik emberre , vagy kárára . Aki erőszakot gyakorol a másik fölött , arra azt mondjuk : hatalma van fölötte . A szeretetében megcsalt , vagy a szeretetében hiányt szenvedő ember , maradék öröme a hatalom , hogy erőfölénybe több legyen mint a másik . 
Hernádi Imre pszichiáter mutatott rá arra hogy a szenvedély örvény természetű . Ismerünk olyan szenvedélybetegeket  akik olyan kiszolgáltatott rabjaivá válnak a vágy ösztönző erejének , hogy noha tudják hogy elpusztítják magukat , mégse tudnak határt szabni , miközben a tudatos tudat becsapja őket mert azt súgja bármikor abba tudod hagyni . A szenvedély mindannyiunkban ott lakik , ami fogságában tartja az ént , kiszolgáltatottá tesz és ismétlést igényel , áttöri az akarat és tilalom korlátait . Miután végbement az a történés ami lezajlott az ösztöni erők korbácsolása következtében , jön a bűntudat . A bűntudat az a lelkiismeret számonkérése , az hogy mit tettél ? 
Hogyha valami rossz , akkor nem ellen kell dolgozni , hanem vele . Nem szabad ellene menni , mert aki kardot ránt az kard által vész el . Elkezdünk hadakozni ellene és ekkor újult erővel nekünk támad . Ami ellen ostromot indítunk , az leküzd mert a harcban megerősödik , ezért nem jó a harc . Fondorlat kell , szelídítés kell , domesztikáció , a legnegatívabbat is szolgálatba kell állítani . Az agresszió egy erő is , csak éppen az iránya és a megvalósulási formája nem megfelelő . ... Át lehet úgy a személyiséget nevelni hogy az erőt nem bántom csak más csatornába terelem , hogy nem bántom a szenvedélyt , de máshová terelem , és a hit ereje hogy letudom küzdeni saját gyengeségemet , amely hitrendszer legalább olyan erős minta szenvedély ereje . Beviszik egy másik szelídebb csatornába és ott olyan erővé válik amely lelkeket ment meg.

Tarr Bence , ( 1974  - ) , kultúrantropológus ,  filozófus, író, költő, orientalista, buddhista tanító. A SZINTÉZIS Szabadegyetem oktatási vezetője, valamint előadója . 
A Káma szutra egy nagyon egyszerű interpretációja annak hogy a káma nem feltétlenül egy nemzésvágy , vagy a nemiség iránti vágy , de mindenképpen a vágynak az az aspektusa ami a testben való megnyilvánulásra törekszik és ezért van ott a kezdetek kezdetén , mint ilyen a teremtés mozgatórugója , és mozgat is , mindent ez mozgat , legalábbis a létezésnek ezen a szintjén . 
A buddhizmus azt mondja hogy mi a káma lóká-ban /vágy világ / birodalmában élünk . ... Ahhoz hogy magasabb világokat megismerjünk , ahhoz ezt az alapvető mozgató erőt - mint a vágyakozást - kell magunkban irányítás alá venni , megszüntetni , kioltani . Akkor nyílik meg számunkra a valóságnak egy magasabb rendű aspektusa , ahol már nem vágyak által meghatározott és létrehozott formákban nyilvánul meg a valóság , hanem , tiszta formában . Tehát a három világ , a vágyak világa , - ez az amit most mi tapasztalunk folyamatosan - , ennél magasabb rendű a formák világa és a legmagasabb szintű valóságnak , pedig a formáktól mentes világot tekintik . ... 
A kísértés az emberi életnek a csúcspontja , a legtöbb ember azért imádkozik hogy ne essen kísértésbe , ... Az egyik leghíresebb imádságunkban is az van hogy : ne hagyj / ne vigy ? / minket a kísértésben ...mert a lélek még nincs kész  . Márpedig egy más aspektusból / - ezoterikus - / a kísértés az ember életében a legjobb dolog , ugyanis ez az ami szembesíti őt önmagával és azzal hogy ebben az egész szellemi fejlődésben hova jutott ? ; próbára teheti saját magát . A kísértés igazából mindig egy fordulópontot hoz az ember életében , amikor elköteleződhet bizonyos értékek mellett , vagy új irányt vehet . Megszilárdíthatja magát valami mellett , vagy valami ellen . A kísértő általában rossz alakként jelenik meg , ezért van az hogy a legfőbb rosszall , Isten ellenlábasával azonosítják . ... Minthogyha a világban lévő rossz az magában a kísértésben testesülne meg leginkább , legjobban . De ha ez így van - azt meg kell jegyezni hogy az ördögnek a neve Lucifer = fényhozó * , tehát a kísértés az egy olyan helyzet , vagy szituáció amelyik fényt derít a bennünk rejlő dolgokra . Azokat leplezetlen formában feltárja , rávilágít , reflektorfénybe helyezi és mint ilyen a legnagyobb haszon lehet az ember számára , ha felkészülten áll egy ilyen kísértés elé . Nem az a kérdés hogy engedek-e a vágyaimnak , vagy ellenállok-e neki , hanem az hogyha ellenállok nekik akkor tudatosan álljak ellen , vagy ha engedek nekik akkor tudatosan tegyem , hogy ne a vágy uraljon engem , hanem én uraljam a vágyat . ... Az emberben lakó isteni természet az ami a vágyakat képes meghaladni , a vágyak felett áll . ... 
A legfőbb üzenet tehát hogy mi uraljuk vágyainkat és ne azok bennünket , váljunk a bölcsesség szeretőjévé ha lehet , ... de mi módon érjük el ezt , ...
A bibliában csak áttételesen van róla szó , nem igazán írják le alakját , Kígyó, Sátán, Ördög, Sárkány. Jelenés 12:9. ; Énóch / Ezékiel / őskori próféta apokrif irataiban szerepel mint felkent oltalmazó kerub , Ezékiel 28:12-18 Így szól az Úr Isten: Te valál az arányosság pecsétgyűrűje, teljes bölcsességgel, tökéletes szépségben. Édenben, Isten kertjében voltál. . . Valál felkent oltalmazó Kérub; és úgy állattalak téged, hogy Isten szent hegyén valál, tüzes kövek közt jártál. Feddhetetlen valál utaidban attól a naptól fogva, melyen teremtettél, míg gonoszság nem találtaték benned. . . megfertéztetted szenthelyeidet.
Miután fellázadt Isten ellen a neve a Sátán = ellenség lett . - I Krónika 21:1; Jób 1:6-12. ; Ezékiel 28:15,17 ; Jel. 12:7-17 És lőn az égben viaskodás: Mihály és az ő angyalai viaskodnak vala a sárkánnyal; és a sárkány is viaskodik vala és az ő angyalai. . . És vetteték a nagy sárkány, ama régi kígyó, a ki neveztetik ördögnek és a Sátánnak, ki mind az egész föld kerekségét elhiteti, vetteték a földre, és az ő angyalai is ő vele levettetének... Jaj a föld és a tenger lakosainak; mert leszállott az ördög ti hozzátok, nagy haraggal teljes, úgymint a ki tudja, hogy kevés ideje van...
II Kor. 11:14,15 maga a Sátán is átváltoztatja magát világosság angyalává. Nem nagy dolog azért, ha az ő szolgái is átváltoztatják magokat az igazság szolgáivá. Jób. 1:6-12; 2:1-6; Mt. 4:1-11; Ján. 8:44; II Kor. 2:11; I Tim. 4:1; I Ján. 3:8; Jel. 2:10

dr. Domján László , ( 1953 - ) agykontrol oktató , orvos, belgyógyász, reumatológus , 1989-ben Genfben, az orvosi egyetemen elvégezte az amerikai agykontrolloktatók kurzusát, majd hazánkban is meghonosította a mexikói származású texasi férfi, José Silva módszerét.
A ma élő legnagyobb spirituális tanító : Echart Tolle , A most hatalma című könyvében úgy fogalmazza meg hogy : Különbséget kell tenni a sóvárgás és a vágy között . Ahhoz hogy egy célt elérjünk , valóban szükség van vágyra , de ugyanakkor a sóvárgás az csapda . Minden sóvárgás abból ered hogy a lét öröme helyett , az elme külső dolgokban és a jövőben keresi az üdvözülést és a kielégülést . Valójában a legtöbb ember az elme fogságában él , a gondolkodó elme fogságában . Ha látunk valakit aki magában beszél , akkor azt mondjuk hogy az illető meghibbant , valójában mindannyiunk fejében ez zajlik . Mindenki gondolkozik , állandóan jár , ketyeg a masinéria a fejünkben és nem tudjuk abba hagyni a gondolkodást , az elme rabjává válunk . Gondolkodom , tehát vagyok - mondja Descartes , holott éppen akkor vagyok igazán ha ki tudok lépni ebből az állandó gondolkodásból . Hogyha hagyjuk hogy az elme , aki állandóan a jövőben , és külső dolgokban keresi az örömet , azt vissza tudjuk minősíteni azzá ami valójában , egy jó szerszámmá , egy eszközzé . Tudni kell hogy manapság , vezető fizikusok - Nobel díjasok - , mondják hogy egy óriási szemléletváltás közepén vagyunk , ez nagyobb fordulat mint a kopernikuszi , ... Az újdonság az hogy a gondolat valóságot teremt . Valójában mi , ... valósággenerátorok vagyunk , ... és az elme , mint eszköz akkor működik jól a cél elérésében hogyha vágyom rá , ... és el is hiszem hogy elérem . Ugyanis a hit az kulcsfontosságú , csak azt tudjuk elérni , amit elérhetőnek hiszünk . 
Emile Coue , híres francia gyógyszerész , egy döbbenetes tippet adott a betegeknek , azt mondta : a beteg álljon oda a tükör elé , reggel és este , nézzen magával szembe és átéléssel , hittel , hangosan egymásután 20 X , mondja azt : napról napra minden szempontból egyre és egyre jobban vagyok , - és egészen meglepő gyógyulások történtek . A szervezetnek létezik egy öngyógyító ereje , pl. hogyha elvágom a kezemet , azt a sebet egyetlen orvos sem tudja begyógyítani , csak segítünk a szervezetnek hogy az begyógyítsa a sebet . ; ezt lehet mentális utasítással fölerősíteni . Még erősebben , nem szavakkal , hanem képileg üzenünk , mert az agyunk az alapvetően képekkel dolgozó computer . Tehát ezért ha én hatni akarok az agyamra , hogy valami célt elérjek , hogy az elme mélyén megbújó , létező , valóságteremtő erőt , maximálisan bevessem a célom elérése érdekében , akkor nagyon bölcs , imaginálni , elképzelni , képzeletben megteremteni azt képileg amit szeretnék elérni . ... Az álmodozás az élet megrontója ,- nem az álmodozás , a képzelet az valójában egy kitűnő eszköz . Mert amit az elme számára megfogalmazunk , minnél plasztikusabban , minél érzékletesebben és minnél nagyobb örömmel , azt a tudatalattink igyekszik megvalósítani . Azt azonban , mindenkinek érdemes megtudnia hogy rosszul jár az az ember aki mindig , állandóan , bajra , betegségre , hiányra gondol . Azért mert gondolataival , - anélkül hogy tudna róla - , akaratlanul , valóságot teremt , a tudatalattija révén . Amely Karl Jung - óta tudjuk , rádió adó-vevő szerűen összekapcsolódik a többi ember tudatalattijával a kollektív tudalattival . Tehát ösztönösen olyan dolgokat vonz be az életébe ,olyan embereket , olyan eseményeket , akik , amik , nehezítik a dolgát , nehezítik hogy elérje a célját . ... Szükség van a szenvedésre , addig , ameddig rá nem jövünk hogy hogy nincs szükség a szenvedésre . Addig van szükség a vágyakra , ameddig rá nem jövünk hogy nincs szükség a vágyakra , nincs szükség a sóvárgó vágyakra , kellenek célok . De magasabb szint a lelki fejlődésünkben amikor már nem a célok után rohanunk , amikor tehát már nem a jövőben várjuk az örömöt . Mert ez egy illúzió , egy csalóka dolog , ezt azok tudják igazán akik nagyon vágytak valamire és azt elérték és örültek neki de csak egy ideig és aztán és aztán üresség jött . Az igazi fejlődés , az igazi nagy lépés , amikor jelen tudunk lenni és érezzük azzal a nagyobb valósággal folyamatosan az összekapcsolódottságunkat , aminek az anyagi világ csak egy része . Úgy kezeljük a vágyainkat hogy továbbra is vannak vágyaink , céljaink , de úgy kezeljük mint egy játékot , a formavilágát , az anyagvilágát , játékként kezeljük . Kosztolányi Dezső azt írja : Mert nincs meg a kincs amire vágytam , a kincs amiért porig égtem , itthon vagyok én itt , e világban , s már nem vagyok otthon az égben . 
Mi valójában két valóság peremén táncolunk , a fizikai valóság peremén és a lelki világ peremén , és egyszerre van testünk és hitünk szerint lelkünk is . Lehetünk egyszerre otthon az Égben és a Földön is , és ennek az a titka hogy kilépjünk a gondolkodó elme rabságából , hogy ezt a lelki békét , a jelen pillanatban át tudjuk élni és akkor a vágyaink nem sóvárgások lesznek , hanem játék .
Most ezt akarom teremteni , most azt akarom , ... bevetem az elmém erejét , bevetem a két kezem , bevetem a józan eszem , ... diktálta szükséges lépéseket , de akkor már otthon vagyok a világban .

Dúl Antal szerint : ... az embert ahhoz hogy a teljességhez jusson a vágyai segítik . Az élete első szakaszában a boldogság utáni vágyban él és a fizikai vágyak határozzák meg az életét . Tehát a kiteljesedés , a testnek a növekedése , a boldogság elérése , az étel , ital , a szerelem öröme . Hamvas Béla ezt életéhségnek nevezi , és jó a hasonlat hogy : örvény . Valóban azt lehet mondani hogy egy örvényszerű , szívó hatást él meg az ember , amiban léttartalmakat , az energiákat , az életörömöket bele helyezi . De egy idő után , valami furcsa csömör állapot lép fel , és egyfajta rezignáció is vele szemben . Ebben a feszítő állapotban mintha betöltöttség érzetet kapna , de rögtön át is hull rajta . A vágyaknak meg az a furcsa természete , az életéhségnek hogy nem betölthetők azon a szinten ahol a földi jellegüket megtartják . Mikor az ember az életörömöket bedobja ebbe a tölcsérbe , akkor az örvénylés szája elnyeli , de abban a pillanatban el is kell engedni , nem tudjuk megtartani . A hinduk azt mondják : azért nem tudjuk megtartani ezeket az örömöket mert az embernek ez méltatlan vágya , ennél többre méltó az ember . Valóban az embernek a legmagasabb vágya nem a földi örömöknek a megszerzése , hanem egyfajta teljességnek az átélése , a tökéletes létnek az átélése , valójában a szellemi létbe való visszatalálás a teljes szabadságba . Amikor az ember a tudatosítás egy magasabb fokára lép és átlátja már az élete kereteit , akkor megpróbálja állandósítani a vágyait , mintegy rögzíteni a vágyait . Akkor vagyont gyűjt , hatalmat , hírnevet , és akkor fölteszi a kérdést hogy mit érek én ? ; annyit érek mint amim van ! Igen de , ebbe az örvénylésbe minnél több vagyont teszünk , a zsák szája annál nagyobbra nyílik és végül akkora lesz hogy nem tudjuk már betölteni . Ezt nem tudjuk másképpen megvalósítani mint a saját életünk kizsákmányolásával és aztán a többi élet kizsákmányolásával , egyfajta parazitizmussal . Az hogy ma a harmadik világban , vagy Etiópiában , az emberek éhen halnak , az az ember bűne , nem a természet bűne , .... ez attól van hogy az életenergiákat rosszul osztjuk el . Mintegy korlátlan mértékben vagyont gyűjt az emberiség egy része , a másik nagyobb része pedig ennek az árnyékában él . Ezek a fokozatok , hogy hírnév , hogy vagyon , hogy hatalom , - Hamvas Béla szerint , ennek a hátterében három nagy démon áll : a hazugság , a kizsákmányolás és az erőszak . A vagyon mindig kizsákmányolást jelent , a hírnév mindig hazugságot jelent . A hírnév megfoghatatlan hazugság , látszatvilág és ahhoz hogy hatalmat elérjek , a hatalom egy csomó szolgát termel magam köré , emberek tömegét . Egyik se tartható , egyik se a világrendet szolgálja , hanem mind egyensúlyvesztéshez , polarizációhoz vezet . A hatalom , a vagyon és a hírnév az embert démonivá teszi ,ördögi erőket szabadít fel benne , vagyis egy olyan sóvárgást ami ezt a kizsákmányoló parazita életet megnyitja , lehetővé teszi . 
Ezek a mélypontok az embert egy következő fokozathoz juttatják , ezen a ponton megjelenik a : - nem én , a közösség , a haza , a nemzet , a család , a szűkebb baráti társaság , az ország ,  a város amiben élek , ezért dolgozom . A történelmi rang , - én megtettem a nemzetemért ,  mondja a hős . Kinek drágább rongy élete , - mondja Petőfi - mint a haza becsülete... , tehát egy méltóság van benne , egy tartás és egy önérzet . De ez már nem a hírnév , a vagyon , a hatalom , önérzet és tartása , hanem az önfeladásnak az első lépcsőfoka , - én megtudtam tenni hogy életemet odaáldoztam a népemnek , a hazámnak . Az ember nem a végső hazaérkezésig jut , hanem csak a népig , csak a történetig , csak a közösségig jut . Bár tudjuk hogy a történet is elmúlik , végül már nem is emlékezünk rá , és a történelmi hírnév , egyáltalán ami a történetben van minden elpusztul . Mindenesetre ezen a fokozaton amikor már a közösségért dolgozik , megszületik a vágyakról való lemondás állapota . Egy nagy körívet lehet elképzelni a vágyak világában , amelyikben első időkben az élet , a különlétnek a felépítése folyik , és a táplálása . És egy ponton amikor ez megfeneklik , és az ember látja hogy egy soha nem kielégíthető erőforrásokra törekszik , akkor megtörik , és az életnek a szellemi vágyai keletkeznek , az üdvvágy . Az életéhség átalakul üdvösségvággyá , itt mindig alá és fölérendeltség van , és minden más életvágy ez alá rendelődik be . Ez azért különös dolog , mert az élet vágyai nem negatívak és nem gonoszak , szabad örülni egy jó ebédnek , a szerelemnek , egy szép képnek , egy virágnak , egy hangulatnak , nem tilos az életélvezet , de mintegy alárendelődik ennek a centrális vágynak amiben minden a transzcendens útját szolgálja . Jézus úgy fogalmaz hogy : keressétek először Isten országát és igazságát és a többit , ráadásképpen megkapjátok , a gyönyört ráadásképpen kapjátok és kapjátok . Egy másik helyen úgy fogalmaz hogy : ne aggodalmaskodjatok hogy mit esztek , meg mit isztok , mibe öltözködtök , mennyei Atyátok gondoskodik rólatok . Minden vallás tanítja hogy a mértékre kell az életet visszaállítani . Ezt a középkorban kicsit félre is értették , mert úgy érezték hogy a test bűnös vágyai akadálya annak hogy a szellemi vágyak kiteljesüljenek . Istent megsérti , bűnös vagyok , tehát a testet meg kell fenyíteni - szó nincs róla . Én saját magam követtem el valamit , az én életemnek a rendjét szegtem meg , de akkor is csak ha a mértékét túlléptem az életemnek , aminek a mértéke , egyedi . Hamvas Béla úgy fogalmaz hogy : mindenki külön tengely az életben , tehát mindenkinek egyéni mértéke van . A vallás csapdája egyébként más formában is megjelenik : üdvvágy is ugyanannyi akadályt , kisértést kell megéljen , amennyit a fizikai vágyak kielégítése . Az üdvvágyban nagyon jól belerejtőzik a gőg , - én megtettem Isten felé a kötelességemet , én odaát biztos jutalomra számíthatok . Én aki egy magasabb tudatállapotba kerültem ... , mert én az igazságot megismertem és neked ezt az igazságot el kell fogadni , mert ha nem fogadod el , karddal fogod elfogadni . Minden vallásháború okában ez rejtőzik , az igazságot én tűzzel , vassal kiterjesztem rád is . A buddhista hagyomány azért mondja hogy még az üdvről is le kell mondani . Buddha maga úgy fogalmaz hogy se túlmenni a mértéken se alatta maradni , a húrt nem túlfeszíteni mert elpattan , se lazára engedni mert nem ad hangot , hanem megtalálni a mértéket . Nagyon finom áthangolódás van , van hogy egy év , van hogy egy egész élet hogy egy tudati állapotot az ember váltson . Hamvas Béla szerint : azon az egy lépésen kívül , amit az ember születésétől haláláig megtehet semmi egyébnek nincs se értéke , se értelme . Ez az egy lépés az hogy a vágyak világából az én feladás világába átlép . Az emberiség nagy tanítói mind az én feladás nagy tűzében égnek , és ez nem szomorú , az élet igyis , úgyis elpusztul , az élet megóvhatatlan , hiába a klinika , hiába a legrafináltabb gerontológiai beavatkozás , az élet egy lefoszló , pusztuló valami rólunk . Az ember végső otthona nem itt van , nem ebben a világban , ide sajátos nagyon nehéz küldetéssel érkezett , ehez járműként kapja az életet , az életben a vágyakat , azt az egy csepp mézet - ami miatt az egész elviselhető - 








 




















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése