Aktualizálás - summa summarum I.
Mint az előző bejegyzésemben kifejtettem , hasznos lenne a három alapmű :
- Loyolai Szent Ignác : Lelkigyakorlatok ,
- Kempis Tamás : Imitatio Christi ,
- Hamvas Béla : Scientia sacra ,
kivonatos áttekintése és a fő gondolatok szinkronizálása , vagy quintesszenciája , vagyis az ötödik elem /ti. a négy alapelem : tűz , víz , levegő , föld / , a lényeg , a tömény kivonat , summa summarum ...
Először talán nézzük a művek fő céljait :
- Loyolai Szent Ignác ( 1491 - 1556 ) : Lelkigyakorlatok / Exertitia spiritualia / , amiről nem nagyon esik szó :
Mo-on ~ Lelkigyakorlatos kv-ének hatására először a török elleni harcokban számítottak ~ támogatására. A kv-ben a két zászló, a →jó és rossz, a kegyelem és kárhozat lobogója alatt háborúskodók küzdelméről szól....1522. II: vezeklésül jeruzsálemi zarándokútra indult. Barcelona felé menet →Montserrat kegyhelyén meggyónt, letette lovagi ruháját és zarándokruhát öltött, fegyverét fogadalmi ajándékul a Szűzanyánál hagyta. Egy évet →Manrézában töltött imádság, böjt és vezeklés, betegápolás és apostolkodás közepette. Barlangban lakott, egyetlen olvasmánya Kempis Tamás Krisztus követése c. műve volt. Megírta az Exertitia spiritualia ('Lelkigyakorlatok') c. kv. zömét. Lelkiélete misztikus szemlélődéssé alakult át, melynek közp-ja a Szentháromság és az Eucharisztia. A Cordoner folyó mellett kapta egész bensőjét átformáló látomását a 2 zászlóról s a rendalapítás gondolatát. .... Lojolai Szt I. Lelkigyakorlatai a kat. hívek használatára. Anton Schmid ném. eredetije nyomán átd. Tamás János. Bp., 1922. - Lelkigyakorlatos kv. Ford. Vukov János SJ. Uo., 1931. - Visszaemlékezései. Ford. Gyenis András. Uo., 1934. - A nagy kir. nyomdokain. Uo., 1935. - Kereszt és feltámadás. (Lelkigyakorlata magyarázatai) Uo., 1936. - Levelezése. Kiad. Hugo Rahner. Einsiedeln, Freiburg, 1956. - Levelek. Ford. Koronkai Zoltán SJ. Bp., 2004. (Anima Una kv-ek 14.) - https://lexikon.katolikus.hu/I/Ign%C3%A1c.html
Ezt az utat Szt Ignác a saját tapasztalataiból szűrte le: önéletrajza harmincnapos lelkigyakorlata magyarázatának is tekinthető.
A lelkigyakorlatos könyvecske nem készült klasszikus, gyönyörködtető olvasmánynak, mert igazi szépirodalmi értéke nincs neki, hanem elmélkedteti olvasóját; a legjózanabb aszkézis és miszticizmus klasszikus könyve.
- Kempis Tamás (1380 - 1471 ) : Imitatio Christi ( 1418 - 1427 ? ) , 1. az összes keresztény lelkiség közös nevezője és célja. Szentírási alapja Krisztus „Jöjjetek utánam” fölszólítása, mely egyaránt szól az apostoloknak és a tanítványoknak (Mt 4,19; Mk 1,17; stb.). - 2. Kempis Tamás műve: →Krisztus követése , szoros értelemben Jézus tanítványává szegődés. A Jézus Krisztustól kapott „Kövess engem!” (Mt 9,9 stb.) felszólítás teljesítése, az élet odaajándékozásával adott válasz, a lelki sötétségből a világosságba való áttérés (Jn 8,12; 10,4-5).
Kempis Tamás nevű ágostonrendi szerzetes vagy más (a szerzőség bonyolult és sokat vitatott kérdését ezúttal ne bolygassuk) „négy rövid könyvet írt” (talán csak különféle forrásokból összeírt, esetleg egy vagy több műből másolt, ami szintén százados vita tárgya, és ezúttal szintén nem fontos); „mely könyvről merem mondani – írja első teljes magyar fordításának élén 1604-ben Pázmány Péter – hogy aki ezt szerencsére felnyitja és egy részét, mely elébe akad, figyelmetesen megolvassa, lelki vigasztalást és isteni szolgálatra való gerjedezést vészen”.
A mű egyike a keresztény lelki irodalom alapkönyveinek. Ha van a keresztény életbölcsességnek – tegyük hozzá: mind gyakorlati, mind elméleti vonatkozásában kvintesszenciája: a Krisztus követése az. Gyakorlatilag: aki ennek a „követésnek” az útját járja, az megvalósítja a keresztény embertől megkívánt tökéletességet. Elméletileg: Isten és ember kapcsolatáról, az ember Isten felé törekvéséről, az Isten emberszeretetéről és az ember istenszeretetéről (tehát az aszkétika és misztika leglényegesebb dolgairól) ennél többet nem lehet mondani, legföljebb bonyolultabban és elvontabban.
Minden erőltetés nélkül fölfogható úgy is, mint a misztika három szintű útjának (via purgativa, via illuminativa, via unitiva) vezérkönyve,
- Hamvas Béla ( 1897 - 1968 ) : Scientia sacra ( 1988 ) , egy jó ideig csak kéziratos , gépelt formában volt olvasható mint szamizdat . A rendszerváltozás előtt tiltott szerzőnek számított, elvétve jelent csak meg egy-egy rövidebb esszéje, azok is inkább az országhatárokon kívül.Esszéi, regényei – köztük a valóban korszakos jelentőségű Karneval és a Scientia Sacra – nagyon távol állnak a ma fontosnak és jelentősnek tűnő beszédmódoktól.
Hamvas Béla tanításának talán legmagasabb csúcsát az archaikus hagyomány és a keresztény „jó hír”, az evangéliumok egységének helyreállítása jelenti… Kétezer év után a nyugati civilizáció embere kezdi felismerni Jézus üzenetét: azért jöttem, hogy „mindnyájan egyek legyenek, ahogy te énbennem vagy, és én tebenned vagyok.”
".... csak akkor lehettem volna boldog , ha egy lettem volna a tizenkettő közül , és őt hallottam volna " - Hamvas Béla : Unicornis
A lét egy, a valóság egy, az igazság egy, Isten egy - ezt tanítják a Védák. Az Atya és én egyek vagyunk, aki engem lát, az Atyát látja, én az Atyában vagyok és az Atya énbennem - ezek pedig Jézus szavai. Hamvas Béla tanításának talán legmagasabb csúcsát az archaikus hagyomány és a keresztény "jó hír", az evangéliumok egységének helyreállítása jelenti.
Kétezer év után a nyugati civilizáció embere kezdi felismerni Jézus üzenetét: azért jöttem, hogy "mindnyájan egyek legyenek, ahogy te énbennem vagy, és én tebenned vagyok." - Sok bolyongás után mintha kezdenénk rátalálni a labirintusból kivezető útra...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése