Aktualizálás - summa summarum - XI. - lelkigyakorlatok -
1. HÉT - 5. nap .
Az ötödik gyakorlat: a pokolról
Elmélkedés a pokolról. Az előkészítő imán és a két előgyakorlaton
kívül öt pontot és egy imabeszélgetést tartalmaz.
Az előkészítő ima legyen a szokásos!
Tehát : Kérjek kegyelmet Istentől, a mi Urunktól, hogy minden szándékom, cselekedetem és tevékenységem tisztán az isteni Felség szolgálatára és dicsőítésére irányuljon.
Kérjük Istent, fogadjon szent színe elé, tűrjön ott meg és adjon kegyelmet, hogy
haszonnal töltsük el az elmélkedés idejét;
Kegyelmeknek Ura, Istene, végtelen irgalmadra kérlek, add nekem malasztodat;
esedezem a kellő lelki haszonért; erősítsd emlékezetemet, gyullaszd fel akaratomat, ó Atya, ó
Fiú, ó Szentlélek! Engedd, ó Istenem, tudnom, akarnom és cselekednem, ami Neked
szeretetre legméltóbb, egyedüli legfőbb Jóm tetszik, bármi legyen az, bármikor, bárhogyan,
bármi okból kívánod is azt tőlem. És te, ó szeplőtelen szűz Anya, szent Őrzőangyalom, Szent
Ignác járjatok közbe érettem, Ámen!
Az első előgyakorlat: helyzetkép-alakítás, amely itt abból áll, hogy a
képzelőtehetségünkkel látjuk a pokol hosszát, szélességét és mélységét.
Honnan tudhatnánk a pokol hosszát, szélességét és mélységét ?
A Kara-kum sivatag kőolajban, és földgázban nagyon gazdag, valamint itt található a világ harmadik legnagyobb kénlelőhelye. A jelentős földgázmennyiség egyik látványos jele a Derweze gázkráter , egy körülbelül 70 méter átmérőjű és 20 méter körüli mély kráter . A mérgező gázkibocsátás megelőzése érdekében a geológusok úgy döntöttek, hogy a földgázt meggyújtják, remélve, hogy a tűz égése során néhány napon belül elemészti a barlangban található összes földgázt, majd kialszik. A földgáz azonban még mindig ég, immár több mint 62 éve folyamatosan, így a helyiek elnevezték a barlang maradványát „a pokol kapujának”.
Illusztrációként először itt áttekintem a kultúrtörténetünk egyes idevágó részeit :
1880-ban Rodin kapott egy megbízást a Párizsban tervezett Dekoratív Művészeti Múzeum portáljának létrehozására. Bár a múzeumot soha nem építették meg, Rodin egész életében a Pokol kapuján dolgozott , egy monumentális szoborcsoporton, amely Dante művének jeleneteit ábrázolja. Inferno magas domborműben. Mivel gyakran nem volt világos elképzelése főbb műveiről, Rodin kemény munkával és a tökéletességre való törekvéssel kompenzált.
„Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel”.
Domenico di Michelino 1465-ös freskóján Dante az Isteni színjáték másolatát tartja kezében , a pokol bejárata, a Purgatórium hét terasza és Firenze városa mellett , felette a mennyország szféráival.
Az Inferno ( olaszul: [iɱˈfɛrno] ; olaszul „ pokol ”) Dante Alighieri olasz író, az Isteni színjáték című, 14. századi elbeszélő költeményének első része. Ezt követi a Purgatorio és a Paradiso . Az Inferno leírja Dante kitalált változatának utazását a poklon keresztül, amelyet az ókori római költő, Vergilius vezet. A versben a Poklot kilenc koncentrikus gyötrelem körként ábrázolja, amelyek a Földön belül helyezkednek el; ez „azok birodalma [...], akik elutasították a spirituális értékeket azáltal, hogy engedtek az állati étvágynak vagy erőszaknak, vagy emberi értelmüket csalásra vagy rosszindulatra torzították fel embertársaik ellen”. Allegóriaként az Isteni színjáték a lélek Isten felé vezető útját jeleníti meg , az Inferno pedig a bűn felismerését és elutasítását írja le. - https://en.wikipedia.org/wiki/Inferno_(Dante)
Már itt lenne az ideje annak, hogy az elmúlt korszak traumájából, agymosásából és hazugságaiból újból észhez térjünk. Az elmúlt korszak „izmusai”, mint a kommunizmus, a szocializmus, a kapitalizmus, a materializmus és a nihilizmus nem létünk tényei, hanem a sátán megtévesztő eszméi! Felejtsük el ezt a sok badarságot, hiszen a szemünk előtt dőlt romba mind! Sátán nem felvilágosítani és felemelni akart minket az ilyen téveszmékkel és filozófiákkal, hanem vakvágányra terelni az életünket és pusztulásba vezetni minket, ahogy Ádámot és Évát is sikerült a halálba vezetnie! A sátán nem szeret minket, gyűlöl minket, és a vesztünket akarja! Ő az eszmerendszereivel, hazug filozófiáival kinevetteti azt, aki pokolról, isteni büntetésről beszél, holott ő tudja a legjobban, hogy igenis pokol és örökkévaló szenvedés vár azokra, akik még időben – tehát életük folyamán – nem térnek józan belátásra, és nem térnek meg lélekben Istenhez. A pokol legelőször is a sátánnak és az Isten elleni lázadásban vele tartó angyaloknak készült, nem is az embernek! De mivel az ember – mindjárt a legelső, Ádám és Éva – is fellázadt Isten ellen, így a Teremtőnk ellen lázadó egyének osztályrésze is a pokol lesz.
Amikor egy ember meghal, mulandó teste a földbe kerül, lelke azonban örök életű, és két lehetőség van előtte: ha életében elfogadta Jézust élete Urának, átadta neki életét, és akarata szerint élt, akkor az ilyen – Isten előtt megigazult – ember lelke halála után azonnal a mennybe megy. Ezért mondhatta Jézus Urunk a kereszten mellette függő, közvetlenül halála előtt megtért embernek, hogy: „Bizony mondom neked, ma velem leszel a Paradicsomban!” (Lukács 23:43) Mert a Jézust Megváltójának elfogadó ember lelke a halál beálltával azonnal a mennybe jut. Az igaz hívő teste a halál után a földbe jut és lassan szétporlad, de lelke Jézushoz megy fel a mennybe.
A nem hívő, Jézust Urának el nem fogadó ember teste szintén a földbe jut halála után és ott lassan elporlad, de lelke a halála után a pokolba jut (héberül: seol, görögül: hádesz), amely az istentelen, hitetlen lelkek várakozóhelye a sötét alvilágban valahol a föld alatt, mert a Biblia leírása szerint ez egy sötét, komor, világosság nélküli hely: ahová sem a napfény, sem Isten világossága nem hatol be. Azoknak az elhunytaknak a lelkei várakoznak ott a végső ítéletre, akik életük folyamán nem fogadták el Jézus Urunkat Megváltójuknak, akik nem tértek meg, akik nem születtek újjá.
A végső ítéletre a Biblia pontos kifejezése: a „Nagy Fehér Trónus ítélete”, mivel a Mindenható Isten fog akkor trónjáról mindenkit megítélni. Az alvilági sötét helyen, tehát a pokolban lévő-várakozó lelkek is előhívatnak akkor, a végső ítéletkor, és meg kell jelenniük a Nagy Fehér Trónus, tehát az Atya Isten színe előtt – ítéletre. Az igaz, Jézus-hívő keresztények is megjelennek Isten trónusa előtt az utolsó ítéletkor, de ők nem esnek büntetés és ítélet alá, hiszen az ő bűneik eltöröltettek azáltal, hogy megértették és elfogadták Jézus Krisztus értük hozott váltságáldozatát, kereszthalálát: mely által Jézus Urunk lefizette a benne hívők bűneiért a büntetést.
Összefoglalásként, a Szentírás nem adja meg a pokol geológiai (vagy kozmológiai) „koordinátáit". A pokol egy szó szerinti hely, ahol valós a gyötrelem, de nem tudjuk, hol van. Lehet, hogy a pokol egy fizikai helyszín az univerzumban, de az is lehet, hogy egy teljesen másik „dimenzió". Akármelyik eset is álljon fenn, a pokol helyszíne messze kevésbé fontos, mint az, hogy miként tudnánk elkerülni.
Második előgyakorlat: Kérjem, amit kívánok. Itt a benső átérzését
az elkárhozottak gyötrelmének, avégre, hogy ha hibáim miatt meg
is feledkezném az örökkévaló Úr szeretetéről, legalább a büntetéstől
való félelem késztessen arra, hogy ne vétkezzem.
-Első pont: képzelőtehetséggel szemléljük azt az óriási tüzet és abban a lelkeket, mintegy tűztestbe öltözve!
-Második pont: Halljam fülemmel a panaszkodásokat, jajveszékeléseket, kiáltozásokat és a káromlásokat Krisztus Urunk és minden szentje ellen.
-Harmadik pont: Szagoljam szagló érzékemmel a füstöt, kénkövet. bűzt és szennyet és a rothadó anyagokat.
-Negyedik pont: Ízleljek ízlésemmel keserű dolgokat, mint könnyeket, szomorúságot és ízleljem a lelkifurdalás férgét .
-Ötödik pont: Tapintásommal érzékeljem, hogy azok a lángok miként érik el és égetik a lelkeket.
Imabeszélgetést végezzünk Krisztus Urunkhoz; emlékezetünk elé idézzük a lelkeket,
amelyek a pokolban vannak:
- egyesek azért vannak ott, mert nem hittek Krisztus
eljövetelében;
- mások azért, mert bár hittek, de nem cselekedtek parancsai szerint;
Ezalatt
három csoportot alkotok magamnak: az első azok csoportja, akik Krisztus eljövetele előtt, a
másik, akik Krisztus életében, a harmadik, akik az ő földi élete után éltek a földön; egyúttal
hálát adok neki, hogy nem engedte meg, hogy életemtől megfosztva e csoportok
valamelyikébe jussak. Hasonlóképpen azért is hálát mondok, hogy mindezideig oly jó szívvel
és irgalommal viseltetett irántam.
Az elmélkedést befejezem a Miatyánk elmondásával.
Az első gyakorlat legyen éjfélkor, a másik mindjárt felkeléskor, a harmadik szentmise
előtt vagy után, de mindenesetre ebéd előtt, a negyedik a vecsernye idejében, az ötödik egy
órával a vacsora előtt! Az elmélkedő órák beosztása felfogásom szerint többé-kevésbé
ugyanez legyen mind a négy héten át, amennyire a kora, az egészségi állapota és testi ereje
megengedi a gyakorlatozónak, hogy öt gyakorlatot végezzen vagy kevesebbet!1
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése