Oldalak

2024. augusztus 10., szombat


Aktualizálás - summa summarum -   VIII. - lelkigyakorlatok -

1. HÉT - 2. nap .



VEZÉRELV ÉS ALAPIGAZSÁG Az ember arra van teremtve, hogy Istent, a mi Urunkat dicsérje, tisztelje és szolgáljon neki, és ezáltal lelkét üdvözítse. Minden egyéb a föld színén az emberért van teremtve, és azért, hogy segítse őt a cél elérésében, amire teremtve van. Ebből következik, hogy az embernek ezeket annyira kell felhasználnia, amennyire célja elérésében segítik, és annyira kell megválnia tőlük, amennyire akadályozzák abban. Szükséges ezért, hogy közömbösekké tegyük magunkat minden teremtménnyel szemben, ami szabad akaratunk döntésére van bízva és nincs neki megtiltva. Úgyannyira, hogy a magunk részéről ne akarjuk inkább az egészséget, mint a betegséget. a gazdagságot, mint a szegénységet, a tiszteletet, mint a gyalázatot, a hosszú életet, mint a rövidet, és következetesen így minden másban; egyedül azt kívánva és választva, ami jobban elvezet bennünket a célba. amire teremtve vagyunk.

Részletes és naponkénti lelkiismeretvizsgálás

Ugyanaz mint az előző napon

AZ ÁLTALÁNOS LELKIISMERET-VIZSGÁLAT MÓDJA ,
- öt pontot tartalmaz :

-Első pont: Adjunk hálát Istennek, a mi Urunknak a kapott jótéteményekért.
-Második pont: Kérjünk kegyelmet, hogy megismerjük bűneinket és kiirtsuk azokat.
-Harmadik pont: Kérjük számon a lelkünktől először a gondolatokat, azután a szavakat, végül a cselekedeteket - a felkelés órájától a jelen lelkiismeret-vizsgálás idejéig, óráról órára vagy időpontról időpontra .
-Negyedik pont: Kérjünk bocsánatot Istentől, a mi Urunktól a hibákért.
-Ötödik pont: Határozzuk el, hogy kegyelmével megjavulunk. Miatyánk. ...


2. nap Második gyakorlat: Elmélkedés saját bűneinkről

Az előkészítő imán és két előgyakorlaton kívül öt fő pontot és egy imabeszélgetést tartalmaz.

Előkészítő ima: Kérjek kegyelmet Istentől, a mi Urunktól, hogy minden szándékom, cselekedetem és tevékenységem tisztán az isteni Felség szolgálatára és dicsőítésére irányuljon.

Első előgyakorlat: ugyanaz , a színhely kialakítása  : képzeletben látom és szemlélem lelkemet, ebben a romlandó testben bebörtönözve, és ezt az egész összetett lényt a siralomvölgyben, mintegy vadállatok közé száműzve; az egész összetett lényen értem a testből és lélekből álló embert.

Nekem pl. első rákeresésre a következők jönnek fel : A Bibliában egyetlen helyen (Zsolt 84,7-ben) említett völgysíkság , sem patak, sem forrás nem lévén benne, vizet csak az esőtől remélhettek. (Josephus Flavius zsidó történetíró szerint a báká'-völgy Jeruzsálem közelében volt.) A héber báká szó sírást jelent , illetve ahogy Károli Gáspár fordította, a Siralom völgye egy olyan hely, ahol a szenvedés, bánat, nehézségek száraz, poros, sivatagos helye. Ez a hely ma Jeruzsálem keleti oldalán található , ma így néz ki , ez a Kidron völgy:


... a halál árnyékának völgye, melyről Dávid is írt a 23. zsoltárban, mikor menekült. "Ha a halál árnyéka völgyében járok is, nem félek semmi bajtól, mert te velem vagy: vessződ és botod megvigasztal engem." -23. Zsoltár
Félelmetes lehet sötétben teljesen egyedül menekülni, rengeteg sír között, ahol ráadásul gyermekeket áldoztak fel bálványoknak. 
De Isten még az ilyen helyzetekben is velünk van. Megtapasztalhatjuk a jelenlétét, és megvigasztalódhatunk vele.


 A Templomhegyet az Olajfák hegyétől elválasztó völgyben a Kidron-patak, az Olajfák hegye és a Gecsemáné -kert között folyik.



Absalom (gonosz) király saját maga által építtetett emlékműve emlékeztet az Isten ellen lázadók sorsára.
A Kidron-völgyet a nap nagy részében árnyék borítja.

A völgy azon részét, mely az Olajfák hegye és Jeruzsálem közé esik Jozsafát völgyének is nevezték, mert a Jóel könyve által ily néven megjelölt hely (az isteni ítélet mezeje) földrajzi fekvése a Kidron völgyével összeesik. Ezért a zsidók, keresztények és muszlimok úgy tekintik a völgyet, mint az utolsó ítélet s részben a feltámadás színhelyét is, ahova, különösen a zsidók és muszlimok szívesen temetkeznek.
Miután Jézust elfogták a Gecsemáné kertben, át kellett mennie ezen a völgyön.
A sírok között található Annás és Kajafás nyughelye is.
A helyszínről vagy színhelyről már van információnk , ennek az atmoszférályáról kaphatunk valamiféle ízelítőt a Constantine a démonvadász c. film alapján .



A második előgyakorlat: kérnem kell azt, amit elérni akarok; e helyen kérnem kell nagy és bensőséges bánatot és könnyeket bűneim felett.
Első pont: A bűnök sorozata. Idézzem emlékezetembe életem minden bűnét, áttekintve egyik évet a másik után, egyik időszakot a másik után. Ebben három dolog segít: - először, vegyem szemügyre a helyet és a házat, ahol laktam; - másodszor, emlékezzek a másokkal folytatott beszélgetéseimre; - harmadszor, a foglalkozásra, amelyet folytattam.
Második pont: Mérlegeljem a bűnöket, szemlélve azt a rútságot és gonoszságot, amelyet minden elkövetett halálos bűn magában rejt, mégha nem is volna tilos.  
Harmadik pont: Szemléljem, ki vagyok én, összehasonlításokkal kisebbítve magam:
- először: milyen kicsiny vagyok én az összes emberekhez képest; 
- másodszor: mik az emberek a mennyország összes angyalaihoz és szentjeihez képest; 
- harmadszor: szemléljem, mi az egész teremtett világ Istenhez képest; akkor én egymagamban mi lehetek? 
- negyedszer: tekintsem testem minden romlandóságát és rútságát; 
- ötödször: tekintsem magam úgy, mint valami fekélyt és gennyes daganatot, amelyből annyi bűn, annyi gonoszság és olyan undok méreg fakad.

Negyedik pont: Fontoljam meg, a tulajdonságai alapján. kicsoda az Isten, aki ellen vétkeztem. Hasonlítsam össze azokat a bennem levő ellentétes tulajdonságokkal: 
- az bölcsességét az én tudatlanságommal. 
- az mindenhatóságát az én gyengeségemmel; 
- az szentségét az én méltatlanságommal; 
- az jóságát az én gonoszságommal.

Ötödik pont: Csodálkozó felkiáltás felfokozott érzelemmel, sorra járva az összes teremtményeket, 
- az angyalok, mint az isteni igazságosság kardja, hogyan tűrtek meg, vigyáztak rám és imádkoztak értem; 
- a szentek, miként jártak közben és könyörögtek értem; 
- az ég, nap, hold, csillagok és elemek, termények, madarak, halak és állatok, hogyan hagytak és tartottak életben;
- és a föld hogyan nem nyílt meg, új poklokat teremtve, hogy örökre bennük gyötrődjem?  
- Fejezzem be az irgalom imabeszélgetésével; társalogva Istennel, a mi Urunkkal, hálát adva neki, hogy mind ez ideig életben tartott. Határozzam el, hogy kegyelmével a jövőben megjavulok. Miatyánk ...








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése