Aktualizálás - summa summarum - VII. - lelkigyakorlatok -
1. HÉT - 1, nap .
Ima Loyolai Szent Ignáchoz a jó lelkigyakorlatok végzéséért
Isten, ki szentséges neved nagyobb dicsőségének terjesztésére vitézkedő
Anyaszentegyházadnak Szent Ignácban új segítséget adtál, engedd, hogy az ő támogatása és
követése által jó lelkigyakorlatot végezhessünk, és úgy harcoljunk itt e földön, hogy vele
együtt méltók legyünk győzelmünk koronáját a mennyben elnyerni, a mi urunk Jézus
Krisztus által, Ámen!
A gyakorlat menete:
Első hét
Részletes és naponkénti lelkiismeretvizsgálás
Magában foglal három időpontot és kétszeri önvizsgálatot
Az első időpont reggel van. Mindjárt felkelés után tegyük fel
magunkban, hogy gondosan őrizkedni fogunk attól a meghatározott
bűntől vagy hibától, amelyből megjavulni és jó útra térni akarunk.
A második időpont ebéd előtt van. Kérjük Istentől, a mi Urunktól
azt, amit kívánunk, ti. a kegyelmet, hogy visszaemlékezzünk, hányszor követtük el azt a meghatározott bűnt vagy hibát, és hogy a
jövőben megjavuljunk. Utána végezzük el az első vizsgálatot, számon kérve magunktól azt a meghatározott külön hibát, amelyből
megjavulni és amelytől szabadulni akarunk. Menjünk végig minden
órán vagy időszakon, a felkelés órájától kezdve a jelen vizsgálat
órájáig és pillanatáig . Majd tegyünk
újra elhatározást, hogy a második vizsgálatig, amelyet végezni fogunk, megjavulunk.
A harmadik időpont vacsora után van. A második önvizsgálatot
ugyanúgy végezzük, áthaladva minden órán, az első vizsgálattól
kezdve a jelenlegi másodikig.
Itt jegyzem meg hogy mindezen önvizsgálatok , gyakorlatok ! ; tehát nem csak olvasni kell , hanem tevőlegesen gyakorlatozni .
A lelkigyakorlat első hetének gyakorlatai először arra vezetik a lelkigyakorlatozót, hogy az Istentől elidegenedett, bűnös világ részeseként ismerje meg magát. Ebben néhány alapvető teológiai és biblikus megfontolás, valamint a bűn természetének gyakorlatias megértése segít.
Megállunk a hely (térdeplő) előtt, ahol elmélkedni akarunk. Röviden a jelenlevő Istenre
gondolunk, jelenlétébe helyezkedünk, jóságára, irgalmára gondolunk, bűneinket megbánjuk,
javulást ígérünk, atyai gondviselésére bízzuk magunkat, imádására térdet hajtunk és
letérdelve elvégezzük a bevezető imádságot.
a.) Kérjük Istent, fogadjon szent színe elé, tűrjön ott meg és adjon kegyelmet, hogy
haszonnal töltsük el az elmélkedés idejét;
1. nap
Első gyakorlat: Elmélkedés a hármas bűnrőlAz előkészítő imán és két
előgyakorlaton kívül három fő pontot és egy imabeszélgetést tartalmaz.
Előkészítő ima: Kérjek kegyelmet Istentől, a mi Urunktól, hogy
minden szándékom, cselekedetem és tevékenységem tisztán az isteni
Felség szolgálatára és dicsőítésére irányuljon.
Első előgyakorlat: a színhely kialakítása. Itt meg kell jegyeznünk,
hogy a látható dolgokról való szemlélődésben vagy elmélkedésben,
mint amikor pl. Krisztus Urunkról szemlélődöm, aki látható, a
színhely kialakítása abban áll, hogy képzeletben látom azt az érzékelhető helyet, ahol szemlélődésem tárgya található. Érzékelhető
helyet mondok, mint pl. a templomot vagy a hegyet, ahol Jézus
Krisztus vagy Boldogasszonyunk található, aszerint, hogy miről
akarok szemlélődni.
A nem érzékelhető tárgyról, mint itt a bűnökről való elmélkedés
esetén, a színhely kialakítása úgy történik, hogy képzeletben látom
és szemlélem lelkemet, ebben a romlandó testben bebörtönözve, és
ezt az egész összetett lényt a siralomvölgyben, mintegy vadállatok
közé száműzve; az egész összetett lényen értem a testből és lélekből
álló embert.
Második előgyakorlat: Kérjem Istentől, a mi Urunktól azt, amit
kívánok és óhajtok. A kérés feleljen meg a szóban forgó tárgynak;
vagyis ha a szemlélődés a feltámadásról szól, kérjek örömet az
örvendező Krisztussal; ha a szenvedésről, kérjek fájdalmat, könnyeket és gyötrelmet a meggyötört Krisztussal.
Ebben az elmélkedésben kérjek megszégyenülést és megalázkodást, látva, hogy milyen sokan kárhoztak el egyetlen halálos bűn miatt, én meg hányszor megérdemeltem annyi bűnömmel, hogy
örökre elkárhozzam.
Megjegyzés: Minden szemlélődés vagy elmélkedés előtt végezzük
el az előkészítő imát, változtatás nélkül, és az említett két előgyakorlatot, esetenként változtatva a szóban forgó anyag szerint.
Elmélkedés a három lelkitehetség alkalmazásával (akarat , emlékezet , képzelőerő vagy fantázia)
az első, második és harmadik bűn fölött.
Idézzük fel emlékezetünkben a három fő bűnt , mert manapság már főleg a fiatalok körében ez nem annyira nyilvánvaló , tehát :
Idézzük fel emlékezetünkben a három fő bűnt , mert manapság már főleg a fiatalok körében ez nem annyira nyilvánvaló , tehát :
1. Lucifer és angyalainak lázadása , amely bűnnek a következménye lett a kiűztetésük a menyországból .
2. Az áteredő bűn : Ádám és Éva annak ellenére ettek a tudás fájának almájából , a kísértés nyomán amely Lucifer eszközölt a kígyó képében , hogy ez tiltva volt . Az Úr ezek után megátkozta őket : „Mivelhogy hallgattál a te feleséged szavára, és ettél arról a fáról, amelyről azt parancsoltam, hogy ne egyél arról: Átkozott legyen a föld te miattad, fáradságos munkával élj belőle életednek minden napjaiban. Tövist és bogáncskórót teremjen tenéked; s egyed a mezőnek füvét. Orcád verítékével egyed a te kenyeredet, míglen visszatérsz a földbe, mert abból vétettél: mert por vagy te s ismét porrá leszel.” (I. Móz. 3:17– 19) {SR 39.3}
Az emberi fajnak ezen időtől fogva szenvednie kellett Sátán kísértéseitől. Ádám osztályrésze az állandó fáradságos munka és aggodalom lett, a boldogító és vidám munka helyett, amelynek eddig örvendett. Csalódást, bánatot és fájdalmat kell azóta elszenvedniük és végül el kell múlniuk. Porból lettek és újból porrá kell válniuk. {SR 40.2}
3. az ember aki pokolra kerül a harmadik bűn, vagyis akárkinek külön bűne fölött, aki egy bűn miatt kárhozott el, és számtalan sok más bűne fölött, akik kevesebb bűn miatt, mint amennyit én követtem el, jutottak a kárhozatba.
Az előkészítő ima és két előgyakorlat után magában foglal három fő pontot és egy imatársalgást (kollokviumot).
Az előkészítő imádság : a szokásos = Az előkészítő ima abban áll, hogy kegyelmet kérek Urunktól, Istenünktől, hogy minden szándékom, cselekedetem és működésem kizárólag az ő isteni Felségének szolgálatára és dicsőítésére irányuljon.
Első pont: Irányitsam emlékezőtehetségemet az első bűnre, amelyet
az angyalok követtek el, majd az értelmemet, gondolkodva rajta,
azután az akaratomat. Ezt az egészet azért akarom emlékezetembe
idézni és megérteni, hogy jobban szégyenkezzem és megalázkodjam,
amikor az angyalok egyetlen bűnével összehasonlítom az én oly sok
bűnömet. Míg ők egyetlen bűn miatt jutottak a pokolba, én hányszor megérdemeltem azt annyi bűnömmel.
Mondom, idézzem emlékezetembe az angyalok bűnét, hogy ők,
jóllehet kegyelemben voltak teremtve, hogyan nem akarták szabadságukat arra használni, hogy Teremtőjük és Uruk iránt tisztelettel
és engedelmességgel legyenek, hanem kevélységbe estek, és ezért
hogyan jutottak a kegyelem állapotából a gonoszság állapotába és
zuhantak az égből a pokolba. Így kell tovább az értelemmel a
részletekbe mind jobban behatolni és az akarattal az érzelmeket
mind jobban megmozgatni.
Második pont: Tegyem ugyanezt, vagyis irányítsam a három lelki
képességet Ádám és Éva bűnére. Emlékezetembe idézem, milyen
hosszú ideig vezekeltek ezért a bűnükért s mekkora romlás sújtotta
miatta az emberi nemet és mily sok ember jut a kárhozatra.
Mondom, idézzem emlékezetembe a második bűnt, ősszüleink
bűnét: Miután Isten Damaszkusz környékén megteremtette Ádámot
s a földi paradicsomba helyezte és csontjából Évát megalkotta; bár
meg volt tiltva nekik, hogya tudás fájáról egyenek, ők mégis ettek
róla, és ezzel bűnbe estek. Majd - megfontolom -, miután állatbőrbe
öltöztek, a paradicsomból kiűzettve hogyan éltek az elvesztett eredeti
ártatlanság nélkül egész életükön át sok munkában és vezeklésben.
Így fontolgassak tovább az értelemmel mindegyre részletesebben és
használjam az akaratot a már említett módon.
Harmadik pont: Hasonlóképpen elmélkedjem a harmadik bűnről,
azaz bárki olyannak egyéni bűnéről, aki egyetlen halálos bűn miatt
jutott a pokolba; és számtalan sok ember kevesebb bűn miatt, mint
amennyit én követtem el.
Mondom, tegyem ugyanezt a harmadik, egyéni bűnre vonatkozóan. Idézzem emlékezetembe a Teremtője és Ura ellen vétkező ember
bűnének súlyosságát és gonoszságát. Értelmemmel fontoljam meg:
azzal, hogy vétkezett és a végtelen Jóság ellen cselekedett, mennyire
igazságosan jutott az örök kárhozatra. Fejezzem be az akarat tevékenységével, a már említett módon.
Imabeszélgetés: Képzeljem magam elé Krisztus Urunkat, a keresztre szegezetten. Megkérdezem: mi bírhatta rá, hogy Teremtő
létére emberré legyen, hogy az örök életből az ideigvaló halálba
lépjen, hogy így meghaljon bűneimért.
Ugyanígy magamra tekintve, kérdezzem meg:
- mit tettem én Krisztusért?
- mit teszek Krisztusért?
- mit kell tennem Krisztusért?
És ahogy Őt így keresztre szögezve magam előtt látom, engedjek
szabad folyást érzelmeimnek.
- Az imabeszélgetés valódi beszélgetés: ahogyan a barát beszél barátjával, vagy a szolga az urával, hol valami kegyet kér tőle, hol valami
elkövetett rosszról vádolja magát, hol ügyeit közli vele, hogy tanácsot kérjen. Mondjak el egy Miatyánkot.
Az elmélkedés során hasznos ha a , már megtárgyalt részt átolvassuk - Aktualizálás - summa summarum III. - https://gasztropusztitas.blogspot.com/2024/07/aktualizalas-summa-summarum-iii.html
Az elmélkedést befejező imák:
I. Krisztus lelke
Krisztus lelke, szentelj meg engem!
Krisztus teste, üdvözíts engem!
Krisztus vére, ittasíts
engem!
Krisztus oldalából kifolyt víz, tisztíts meg engem! Krisztus kínszenvedése, erősíts
meg engem!
Ó édes Jézus, hallgass meg engem!
A Te sebeidbe rejts el engem!
Tőled
elszakadni ne engedj soha engem!
A gonosz ellenségtől oltalmazz engem!
Halálom óráján
szólíts magadhoz engem!
Színed elé hadd járuljak!
Szentjeiddel hadd áldjalak mindörökké,
Ámen!
II. Szent Ignác felajánló imája
Fogadd, Uram, összes szabadságomat, fogadd emlékezetemet, értelmemet és teljes
akaratomat! Mindenem, amim van s amivel bírok, a Te ajándékod: mindezt viszont Neked
ajánlom fel s egészen a Te szentakaratodra s rendelkezésedre bocsátom! Egyedül a Te
szeretettedet add nekem szent malasztoddal, s akkor elég gazdag leszek és ezenkívül egyebet
sem kívánok, Ámen. ( egyszer naponta.)
Visszapillantás (reflexió) módozata részletesen:
1.Önvizsgálat: Kiterjed az előkészületre: elvégeztem-e a szokásos előimát? Isten létébe
való helyezést és a két előgyakorlatot? lekötöttem-e emlékezetemet, eszemet, akaratomat?
arra az igazságra irányítottam-e, amely a legjobban meghatott? Felindítottam-e megfelelő
érzelmeket magamban? Tettem-e gyakorlati, most mindjárt végrehajtandó jó feltételt?
Elimádkoztam-e a végén a befejező imát (colloquiumot)? Sikerült-e az elmélkedés? Ha igen,
adj hálát! Ha nem, keresd okát és kerüld is a jövőben, de bánd is meg hanyagságodat: Mea
culpa … –
Öt érzékünk lelki alkalmazása
(applicatio sensuum)
Tárgya: mint a szemlélődésé, amelytől abban különbözik, hogy az értelem és akarat
kevésbé erőltető foglalkoztatásával olyképp szakaszt és köt csokorba innen is, onnan is
erényvirágokat, mint aki egy virágos kertben vagy a mezőn járva, itt is, ott is megpillant és
fölszed valami szép virágot, hogy vele otthonát – lelkét – felékesítse. Az alázatos, egyszerű,
hitből élő lelkek kedves imamódja ez. Legalkalmasabbak erre Betlehem, az egyiptomi futás,
Názáret történetei s Krisztus szenvedésének s feltámadásának egy-egy részlete.
I. Bevezetés: három előgyakorlattal, mint a szemlélődésnél.
II. A megfontolás maga mintegy öt érzékünket végigjártatja – képzeletben – az
eseményen s mindegyikkel észrevétet valami vonzót s követendőt. Pl. Jézus rejtett életénél
Názáretben:
1. a látás odafigyel – mintha jelen volnék a szent család házában – Szent Józsefre … a
Szent Szűzre… a gyermek, az ifjú Jézusra … mikor imádkoznak … dolgoznak … pihennek
… az emberekkel érintkeznek …, az angyalokra, akik szerető csodálattal tekintenek a szent
családra …, a mennyei Atyára, akinek kedve telik szent Fiában … Arcukról, a szent
személyeknek minden mozdulatából tanulhatok valamit. Nem akarok-e én is ilyen lenni? …
Mit, hogyan fogok tenni ezentúl?
2. Hallásommal mintha édes szavaikat hallanám …, Szent Józsefét, mikor rendelkezik,
oktat… Szűz Máriáét, mikor tanít, imádkozik … Jézusét, mikor készséggel engedelmeskedik
…; társalgásukat, amelyből alázatosság, szerénység, szeretet, a lelkek üdvének vágya, stb.
sugárzik ki… Hallgatásukból, csöndes imájuk és példájuk általi apostolkodásukból is
tanulok…
3. A szaglóképesség mintha erényeik jóillatát szívná be: engedelmességük-,
alázatosságuk-, … szeretetük-,… megelégedettségüket… Krisztus jóillatának kell nekem is
lennem Szent Pál szerint (2Kor 2,15); mint a virágokkal telt mező illata, melyet az Úr
megáldott (Ter 27,27): az imádság, mint a tömjénillat, száll föl (Jel 5,8) … Mit kell tehát
tennem s kerülnöm?
4. Ízlésemmel mintha érezném, mily édes az Úr (Zsolt 33, 9) … ízlelem édes lelki
békéjüket, belső örömüket, mely Istennel való egyesülésük, gondviselésében való
megnyugvásuk, indulataik fölötti uralmuk gyümölcse … ízlelem fájdalmuk keserűségét is,
amelyet szívüknek az emberek, a magam vétkei, hálátlansága, érzéketlensége, kevélysége …
okoznak. Mit kell tehát tennem s kerülnöm? …
5. Tapintásommal – leborulva nyomdokaik után, – tisztelettel megcsókolom lélekben a
földet, a házat, az eszközöket, amelyek erényeik tanúi és eszközei…, amelyeket érintésükkel,
18 PPEK / Manréza imakönyv
szenvedésükkel megszenteltek (pl. Jézus keresztjét)… Ebből is tanulok: mily tisztelettel kell
a szentáldozásban az Úr szent Testét érintenem, mikor hozzám jön.
III. Befejezés. Csokorba füzöm a leszakasztott erényvirágokat, elhatározásaimat, s
bemutatom Jézusnak, Szűz Máriának …, áldásukat kérem …
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése