Aktualizálás - summa summarum -
XXVI. - lelkigyakorlatok -
3. HÉT . 8. nap .
Szemlélődések Krisztus életéből :
I. A NAIMI IFJÚ.
Első előgyakorlat. Lk. 7, 11-l7.
Történt, hogy Naim városába ment. Vele tartottak tanítványai és mások is, igen sokan. Amikor a város kapujához közeledett, egy halottat hoztak ki, egy özvegyasszony egyetlen fiát. Elég nagy tömeg kísérte a városból. Amikor az Úr meglátta, megesett rajta a szíve és megszólította: „Ne sírj!” Aztán odalépett a koporsóhoz, és amint megálltak, akik vitték, megérintette, s így szólt: „Ifjú, mondom neked, kelj föl!” A halott felült, és elkezdett beszélni. Ekkor átadta anyjának. Mindnyájukat elfogta a félelem, és magasztalták Istent ezekkel a szavakkal: „Nagy prófétánk támadt”; és: „Meglátogatta népét az Isten.” S a hír elterjedt egész Júdeában és a környéken is mindenfelé.
Második előgyakorlat.
Szemlélem Jézust, amint megállítja a gyászmenetet és a halott ifjúnak mondja: Kelj föl .
I. Pont. A halott ifjú.
Mindig megrendítő látvány egy halott ifjú! Külseje
még most is az ifjúság, az élet látszatát hordja magán és
mégis elárulja, hogy az élet elszállt belőle. Mintegy követeli az életet, de az nem jön vissza. Az ellentét megrendít.
Még megrendítőbb dolog, ha a halott ifjú szüleinek
egyetlen gyermeke. Hogy siránkozott Tóbiás édesanyja, amikor fia hosszú időre távozott tőle: "Öregségünk gyámolítóját vetted el és küldted el tőlünk" [Tób. 5, 23), így panaszkodott férjének. De a Iegmegrendítőbb, ha a halott ifjúnak
édesanyja özvegy, akinek a fiú egyetlen támasza és vigasza
volt. Ezt az esetet adja elénk az evangélium.
Vannak testi és lelki halottfeltámasztások ; mert van
testi és van lelki halál. A lelki halottfeltámasztás a bűnnek sírjából sokkal gyakoribb, mint a testi halottfeltámasztás. Csak három testi ,halottfeltámasztásról . szól az evangélium, mondja Szent Ágoston, de számtalan lelki halottfeltámasztásról. Ez utóbbiak mégis sokkal örvendetesebbek, fontosabbak és nem
kevésbé csodálatosak. Fiának testi halálát siratja az evangéliumi édesanya, aki ezúttal özvegy volt; ezer és ezer könny pereg le az özvegyek, az árvák, a rokonok és jóbarátok
arcán és ruháin szeretteik elhaIta miatt ; a temetőbe vezető
út sűrűn ki van rakva a könnyek drága gyöngyeivel, melyeket a bánat és a fájdalom sajtolt ki az emberek szeméből.
A lélek halálát nem siratják az emberek, játék és zeneszó
mellett, ének és kacagás közt, bor és tánc mellett temetik
el a lelket, nem hirdeti gyászharang a lélek kimúlását falunak és városnak. Hiszen szünet nélkül kellene szólniuk a
harangoknak. mert minden órában, mondhatni minden percben lelkek szállnak alá a vétek rettenetes sírjába. Csak az
angyalok siratják és szomorkodnak kimúlásuk fölött.
A lélek halála a bűn, a súlyos vétek. A léleknek is
van élete. Ez az élet kegyelemteljes, természetfölötti élet.
Mi az élet? Növekedés, érzés és törekvés, rnozgás, megismerés és akarat. A kődarabban nincs
élet; a növényben tenyészeti, az állatban érzéki, az emberben szellemi élet van. Mindez csak
természetes élet. Ezen túl van a. természetfölötti élet, a
malasztnak élete. Ez is törekvés, megismerés és akarás.
Tökéletes kibontakozása, beteljesülése Istennek látása és
szeretete az égben és az ebből fakadó boldogító öröm; itt
a földön még tökéletlen ez a természetfölötti, kegyelmi élet,
és a hitben, reményben, szeretetben, a természetfölötti erények gyakorlásában bontakozik ki. Forrása Isten maga, amint
a természetes életnek forrása a lélek. Amint a halál a testet életforrásától, a lélektől, elszakítja,
úgy szakítja el a halálos bűn is a lelket életforrásától, Istentől. Ezért a súlyos vétek halála a
léleknek. És valamint a halál a földi életnek mindenkorra
véget vet, semmiféle emberi hatalom, csak Istennek rnindenhatósága képes a halottat új életre kelteni, úgy pusztítja el,
öli meg a halálos vétek a kegyelem életét, és amennyire
tőle függ, örökre. Az ember nem képes saját erejéből felemelkedni a bűn sírjából, csak Isten kegyelme képes őt
feltámasztani. Ezért a megtérés Isten kegyelmének csodája,
lelki halottfeltámasztás,
Nem elég nagy a szeretetünk Krisztus iránt, ha nem
tudunk még szomorkodni, sírni a lelkek halála fölött. Azért
oly kevés a megtérés. mert kevés a szeretet a lelkek iránt, merl nem folynak a könnyek az igazak
szeméből a bűnök és a bűnösök fölött,
kevés az imádság és az áldozat a bűnösök megtéréséért. Nincsenek lelki "anyák", akik siratják
gyermekük elvesztését. Mit nem tett az a kis lány, aki addig
könyörgött, esengett Istenhez, míg maga nem hozta édesatyját
a gyóntatószékbe ! Ez igazi apostol volt, és édesatyjának lelkileg édesanyja lett. Az apostol Krisztussal együtt sír a lelki
Jeruzsálemnek, Isten templomának pusztulása fölött a
lelkekben. Együtt sír az özvegy édesanyával szeretett
gyermekének lelki halála fölött, és nem nyugszik, amíg őt
Krisztus erejével a bűn sírjából fel nem támasztotta. Az
irgalmasság cselekedetei közt a legnagyobb a bűnösök megtérítése.
II. Pont. Jézus könyörülete.
Harmadik előgyakorlat.
Kérem a kegyelmet, hogy Jézus irgalomteljes Szívét megismerjem és tehetségem szerint kövessem.
Jézusnak volt szíve a földi bajok és bánatok iránt.
Nemcsak a lelki, hanem a testi halál is megindította. Megsiratta barátját Lázárt, és most részvétre indítják az özvegy
édesanya könnyei. Saját édesanyját látja benne, aki majd
egyszer szintén sír egyetlen Fia elvesztése fölött.
Azért közeledik hozzá, megállítja a gyászmenetet, és így szól az özvegyhez: "Ne sírj!"
Milyen bensőséges, gyengéd részvét
nyilatkozik meg ezekben a szavakban! Az özvegy fájdalma
Jézus fájdalma. Nem képes elhaladni mellette, hogy könnyeit fel ne szárítsa. Bár az én szívem is mindig megnyílna
a részvétnek és könyörületnek, bár ne tudnék szenvedést
látni, melyet meg ne enyhítenék, fájdalmat, melyet ne csillapítanék, könnyet, melyet fel ne szárítanék, szűkséget, melyet
ki ne elégítenék, mezítelenséget, melyet be ne födnék ! Ez
a könyörület vonzza a lelkeket Jézus tanítványához, apostolához. Ez nyitja meg neki a szíveket, és a testi nyomoron
át eljut a lélek nyomortanyáira, hogy ott is segítsen, ruházzon, tápláljon, életre támasszon. Bár Jézus minden apostola
megértené Jézus Szívének ezt a könyörületét, és ne tudna
részvétlenül elhaladni felebarátja testi-lelki fájdalma mellett!
Jézus könyörülete nemcsak érzelem, hanem tett. Odalép és megérinti a koporsót, mire azok, akik viszik, megállanak. Jézus pedig mondja: "Ifjú! mondom neked, kelj föl." Csodát, a legnagyobbat, műveli, hogy részvétének kifejezést adjon. "És
átadá őt anyjának."
Még sokkal nagyobb Jézus részvéte és könyörülete a
lelki halottak iránt. A szamariai asszony, Magdolna, a házasságtörő nő, a harmincnyolcéves beteg, az inaszakadt, mind
bizonyítják szánalmát, könyörületét a bűnösök iránt. "Nem szűkséges az orvos az egészségeseknek, hanem a betegeknek.
Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot. Mert nem jöttem
az igazakat hívni, hanem a bűnösöket." (Mt. 9, 12-13.) Ezt
az irgalmas szeretetet csöpögteti Jézus tanítványainak,
apostolainak szívébe. "Nem tudjátok, milyen szelleműek
vagytok. Az Emberfia nem jött lelkeket elveszteni, hanem
megmenteni." (Lk. 9, 56.)
Mily hatalmat gyakorolnak az özvegy édesanya könnyei
Jézus irgalmas Szívére! Mily sok édesanya hasonlít ehhez
az özvegyhez, akik gyermeküknek nem a testi, hanem lelki halálát siratják! Csak ne apadjanak ki könnyeik! A könny
hatalmas közbenjárás, de hatalmas apostolkodás is. Közbenjárás Istennél, apostolkodás a bűnössel szemben. A gyermek
nem tud édesanyja könnyeinek ellenállni, Isten nem tud a
könyörgő édesanya könnyeinek ellenszegülni. Imádság, áldozat és könnyek az édesanya fegyverei, melyekkel gyermekei
és Isten Szíve fölött győzelmet arat. Szent Mónika is könnyezve ment Ágoston halott lelke után, és életre támasztotta:
"Ennyi könnynek gyermeke nem veszhet el." Azért olvassa
az Egyház Szent Mónika ünnepén a naimi ifjú evangéliumát.
Ez az édesanya apostolkodása.
III. Pont. A csoda hatása.
A csoda első hatását az özvegy édesanya érezte. Mily
ujjongó öröm szállta meg lelkét, mily hála töltötte be szívét
Jézus iránt! De még nagyobb volt az öröm Ágoston édesanyjának szívében, még nagyobb volt a hála benne Isten
iránt fiának lelki feltámadása miatt. Másodízben érezte
magát anyának; könnyek és lelki keservek közt szülte újra
Isten országának és az égnek. Ilyen az öröme a lelkek közös édesanyjának, az egyháznak is, ha gyermekeit a
gyóntatószékben térdelni látja, hogy megvallják bűneiket és
megtisztuljanak. Az égben is nagyobb öröm lesz "egy megtérő bűnösön, mint kilencvenkilenc igazon." (Lk. 15,7.) Ilyen
öröme volt az atyának, amikor a tékozló fiú visszatért az
atyai házba: örvendeni és vigadni kell, mert aki meghalt
vala, feltámadt, és aki elveszett vala, megtaláltatott. (Lk. 15,
Öröm 32.) Ezek az apostoli szívek örömei; . ezek az örömök az apostoli fáradalmak legédesebb jutalma, ezek az örömök új áldozatra lelkesítik Krisztus szolgáit. Bár egészen megtöltené
szívemet az az öröm, melyet a lelkek megmentésén érzek,
és elfeledtetné velem a világi örömök minden édességét ! De ha sikertelenség is kísérne apostoli munkáimat, egy
örömöm mindig meglesz: hogy Jézus Szívét megörvendeztettem áldozatommal, munkámmal, és ami ennél a léleknél
nem hozott termést, más léleknél talán százszoros termést
fog hozni. "Örömeteket senki sem veszi el tőletek." (Jn. 16,
22.) Az áldozat soha el nem vész. A mag, mely ma még
terméketlen, holnap már bőséges aratást ígér.
A csoda második hatása a szemtanuknál, a kisérő
tömegnél mutatkozott. "Elfogá mindnyájukat a félelem és csodálat , dicsőíték az Istent, mondván: Nagy . próféta támadt közöttünk, és az Isten
meglátogatta az népét." Csodálat és szent félelem volt a
csoda hatása a népnél. Megerősödött a hit is Jézus isteni
küldetésében, némelyek már a Messiást sejtették benne. -
Az apostol hitét és bizalmát is megerősíti, ha Jézus jóságos
segítségét szemléli munkáiban. És ha Isten elfedi szeme
előtt a látható sikert, akkor még erősebben bízik annak
Bizalom hatalmában és jóságában, aki még a kövekből is tud Abrahámnak fiakat
támasztani" (Mt. 3, 9), és "aki életre kelti a holtakat, és
nevet ad a nem létezőnek, mint létezőnek" (Róm. 4, 17.l
Azért az apostolnak hinnie és bíznia kell a remény ellenére
is, hogy sok nemzetnek, sok léleknek atyja legyen. (Róm.
4, 18.)
Imádság. : Jézusom, vezérem és királyom, bízom Szíved
jóságában és hatalmában, hogy munkámat, törekvésemet
megáldod és kegyelmeidnek bőséges harmatát bocsátod a terméketlen ugarra, amelyen dolgoznom kell. Bízom és
remélem, hogy ha munkáimnak eredményét nem is látom
ebben az életben, mégis szemlélni fogom azt a túlvilágon.
Jóságod és hatalmad csodát fog művelni, és új életre
támasztod azokat, akik még " a sötétségben és a halál
árnyékában ülnek, hogy lábainkat a békeség útjára igazítsad." (Lk. 1, 79.) Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése